Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@23:57:54 GMT

تشخیص سریع کم خونی با فناوری نانو زیست حسگر

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۹۱۳۱۹

تشخیص سریع کم خونی با فناوری نانو زیست حسگر

به گزارش روز شنبه ستاد توسعه فناوری نانو، براساس گزارش‌ها ۳۰ درصد از مردم جهان از عدم تعادل آهن رنج می‌برند، بسیاری از بیماری‌ها مانند کم‌خونی، هموکروماتوز، پارکینسون، سرطان و بیماری آلزایمر می‌توانند به‌دلیل نبود تعادل آهن رخ دهند. در چنین شرایطی یا آهن خون بسیار بالاست یا فرد از کمبود آهن رنج می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تشخیص به موقع و نظارت مستمر بر سطح آهن می‌تواند بیماران را از ابتلا به اختلالات دائمی مانند نقص در رشد کودکان نجات دهد. غلظت بیش از حد آهن می‌تواند روند پیری و تولید گونه‌های اکسیژن رادیکال را تسریع ‌کند؛ گونه‌هایی که مسئول استرس اکسیداتیو مضر منجر به آسیب سلول، جهش‌زایی دی ان ای و پراکسیداسیون لیپید هستند.

عملکرد اصلی آهن در بدن، انتقال اکسیژن در خون است. کمبود آهن شرایطی است که خون، حاوی غلظت کمی از سلول‌های قرمز خون سالم باشد. اگر این بیماری در مراحل اولیه شناسایی و درمان نشود ممکن است کم خونی فقر آهن (IDA) ایجاد شود.

یکی از بیماری‌های مربوط به مصرف بیش از حد آهن، هموکروماتوز است. هموکروماتوز به‌عنوان یک بیماری ارثی شایع در نظر گرفته می‌شود، در طی یک دوره زمانی، بیماران غلظت زیادی از آهن را جمع می‌کنند که باعث آسیب به بسیاری از اندام‌ها از جمله کبد می‌شود.  پوکی استخوان، تصلب شرایین، آلزایمر و سایر بیماری‌های تخریب عصبی، سارکوپنی، سندرم متابولیک بیماری‌هایی هستند که می‌توانند به دلیل مصرف بیش از حد آهن ایجاد شوند.

به تازگی نانوزیست‌حسگری برای شناسایی عدم تعادل آهن تولید شده ‌است. پوریا لسانی، دانشجوی دکتری دانشکده مهندسی پزشکی در دانشگاه سیدنی، یک فناوری جدید نانوپیمایشگر فلورسنت مبتنی بر کربن برای تشخیص سریع یون‌های آزاد آهن ارائه کرده است.

این کاوشگر زیستی نانو مقیاس چند منظوره توانایی نظارت دقیق بر اختلالات آهن در سلول‌ها، بافت‌ها و مایعات بدن را در غلظت بسیار کم، یعنی یک هزارم میلی مولار دارد. فناوری نانوزیست‌پیمایشگر فلورسنت مبتنی بر کربن یک روش غیرتهاجمی است که شامل تزریقات زیر جلدی یا وریدی است.

لسانی گفت: این حسگر می‌تواند برای تصویربرداری از بافت‌های عمیق مورد استفاده قرار گیرد، جایی که این کاوشگر کوچک می‌تواند ساختار بافت‌های پیچیده زیستی و داربست‌های مصنوعی را به تصویر بکشد.

بیشتر روش‌های آزمایشی موجود پیچیده و زمان‌بر هستند،  این فناوری می‌تواند به‌عنوان یک گزینه کارآمد عمل کند؛ زیرا مقرون به صرفه، بسیار حساس و غیرتهاجمی است و به تشخیص زودرس بیماری‌های جدی اختلال آهن در غلظت سلولی بسیار کم کمک می‌کند.

لسانی و همکارانش فناوری خود را بر روی خوک آزمایش کردند و دریافتند عملکرد نانوزیست ‌پیمایشگر آن‌ها بسیار بهتر ازروش‌های موجود برای تصویربرداری از بافت‌های عمیق است، این نانوزیست‌پیمایشگر با سرعت به عمق ۲۸۰ میکرومتر بافت‌های زیستی نفوذ می‌کند و حتی در عمق ۳ هزار میکرومتر در بافت مصنوعی نیز قابل تشخیص است.

در حال حاضر، این تیم روی آزمایش فعالیت این پیمایشگر در مدل‌های بزرگ حیوانی و بررسی سایر روش‌های کاربردی این فناوری در تجزیه و تحلیل ساختارهای بافت پیچیده زیستی متمرکز شده ‌است.

علاوه ‌بر این، این تیم در دانشگاه سیدنی در حال برنامه‌ریزی برای ادغام این نانوزیست ‌پیمایشگر در یک سیستم تشخیص «آزمایشگاه روی تراشه» هستند. کار با این سیستم آسان بوده و برای ارزیابی دقیق اختلالات بالقوه آهن در بیمار به مقدار کمی نمونه خون نیاز دارد.

توسعه این ابزار آزمایش خون تشخیصی قابل حمل می‌تواند به پزشکان اجازه دهد از راه دور سلامت بیماران خود را کنترل کنند.

برچسب‌ها کم خونی فناوری نانو ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کم خونی فناوری نانو ستاد ویژه توسعه فناوری نانو کم خونی فناوری نانو ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اخبار کنکور فناوری نانو بیماری ها بافت ها کم خونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۹۱۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمود تارا مسئول پنل پیش نیازهای شکل گیری آزمایشگاه پزشکی هوشمند در بیست و یکمین کنگره کشوری و پانزدهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران که در روزهای ۱۱ الی ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود، اظهار داشت: آزمایشگاه‌های بالینی و پزشکی هوشمند امروزه یکی از پایه‌های مهم در تشخیص و مدیریت بیماری‌ها محسوب می‌شوند. این آزمایشگاه‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، اطلاعات پزشکی را تحلیل کرده و الگوریتم‌های پیشرفته‌ای را به کار می‌برند تا بیماری‌ها را سریع‌تر بهبود بخشند. اهمیت آنها در دنیای امروزی این است که این تکنولوژی‌ها به پزشکان کمک می‌کنند تا بیماری‌ها را به دقت تشخیص دهند، پیش بینی کنند و درمان‌های بهتر و موثرتری را ارائه دهند.

وی افزود: هر چند در سطح جهانی، آزمایشگاه‌های پزشکی امروزی به طور گسترده‌ای از تکنولوژی‌های هوشمند مانند سیستم‌های اتوماسیون، تجهیزات تصویری پیشرفته (به ویژه در پاتولوژی و مطالعه لام)، سیستم‌های اطلاعات آزمایشگاهی هوشمند، بستر داده‌های بزرگ و سیستم‌های پشتیبانی تصمیم‌گیری بر اساس هوش مصنوعی استفاده می‌کنند ولی این اتفاق، هنوز در کشور ما، در حال طی مراحل اولیه هستند و آزمایشگاه‌های اندکی وجود دارند که پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این زمینه داشته اند.

این متخصص حوزه انفورماتیک سلامت و بالین با اشاره به نیازهای اساسی و مهم در شکل گیری آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند بیان داشت: برای شکل‌گیری آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند، نیازمندی‌های اساسی شامل دسترسی به داده‌های بزرگ و با کیفیت، تکنولوژی‌های پردازش داده قدرتمند، استانداردهای امنیتی برای حفظ حریم خصوصی بیماران و توانایی‌های فنی- انسانی همکاری و ارتباطات مؤثر بین تجهیزات و سیستم‌ها هستند. پس از شکل گیری زیرساخت حداقل، بکارگیری تیم خبره این حوزه و تشکیل تیم‌های مشترک با کادر بالینی شروع کننده اولین فعالیت‌ها است.

وی به نقش شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در برطرف کردن این نیازها تاکید کرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان ایرانی با توجه به توانایی‌ها و تخصص‌های خود، می‌توانند در برطرف کردن نیازهای ذکر شده نقش مهمی داشته باشند. آنها می‌توانند به طراحی و توسعه نرم‌افزارهای پزشکی، تولید تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و ارائه راهکارهای هوشمند برای مدیریت داده‌های پزشکی و اطلاعات بیماری‌ها کمک کنند. این بستر، به خصوص در کشور ما، بستری گسترده و پتانسیل فعالیت فراوان دارد.

کد خبر 6089499 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد
  • مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • هوش مصنوعی جهت‌گیری سیاسی افراد را از روی چهره تشخیص می‌دهد
  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها
  • نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر
  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور
  • کاهش هزینه‌های غربالگری سرطان پستان با دستگاه ایران‌ساخت