Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@03:42:56 GMT

لرستان، ایرانی کوچک

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۰۳۹۳۵

لرستان، ایرانی کوچک

خبرگزاری فارس لرستان- سمیرا عزیزی، امنیت محیط زیست یکی از مهم‌ترین ابعاد امنیت در جهان محسوب می‌شود چراکه طول عمر و رفاه کل جامعه بشری به آن وابسته است برای همین می‌بایست در راستای حفاظت از منابع و امنیت سیستم‌های حافظ حیات زمین کوشید.

متاسفانه در حال حاضر، ایران به لحاظ شاخص‌های پایداری محیط زیست جایگاه مناسبی را در جهان ندارد و آمارها گواه این موضوع است که بسیاری از منابع و پوشش‌های گیاهی در معرض تهدید و نابودی قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان لرستان نیز از قاعده مستثنی نبوده و استانی که با داشتن آب‌وهوای چهار فصل از طبیعتی غنی برخوردار است؛ محیط زیست آن در معرض انواع تهدید قرار دارد که باید در راستای حفاظت و صیانت هر چه بیشتر از آن کوشید.

افزایش مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان به ۱۶ درصد

در همین خصوص نبی‌الله قائدرحمتی، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: لرستان با مساحتی معادل ۲۸ هزار و ۳۰۶ کیلومترمربع در غرب ایران واقع شده و برخی از محققین آن را " ایران کوچک " نامیده‌اند.

وی علت این نام‌گذاری را وجود تقریبی تمام تیپ‌های آب و هوایی ایران در این استان عنوان کرد و افزود: نتیجه این تنوع آب وهوایی، غنای گیاهی و جانوری بوده و اکثر گونه‌های کشور در این استان موجود هستند.

قائدرحمتی با بیان اینکه ۲.۲ درصد جمعیت و ۱.۷ درصد مساحت کشور مربوط به لرستان است، اضافه کرد: همچنین بلندترین نقطه آن اشترانکوه با ارتفاع ۴۰۸۰ متر از سطح دریا در شرق و پست‌ترین نقطه با ارتفاع حدود ۳۰۰ متر از سطح دریا در محدوده پلدختر واقع شده است.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به اینکه بارندگی‌های متناوب به همراه توپوگرافی کوهستانی و آب و هوای مناسب باعث شده که یکی از متنوع ترین زیست‌بوم‌های گیاهی در استان شکل بگیرد، ادامه داد: این موضوع باعث شده که از لحاظ اقتصادی در خور اهمیت باشد و همین عوامل دست به دست هم داده تا شبکه رودخانه‌ای استان را با ۱۳۰ رودخانه دائمی و فصلی جمعاً به طول ۹۰۰۰ کیلومتر در سه حوضه دز، کرخه و مرکزی بوجود آورند. 

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ رودخانه دائمی به طول ۲۴۵۰ کیلومتر و صد رودخانه فصلی به طول ۶۵۵۰ کیلومتر در لرستان جریان دارد، گفت: شبکه رودخانه‌های استان یکی از غنی‌ترین شبکه آب‌های روان کشور است که با احتساب ورودی‌ از استان‌های مجاور پس از کسر مصارف بالغ بر 12.5 میلیارد مترمکعب آب را به دریاچه پشت سدهای دز و کرخه تخلیه می‌کند. 

به گفته قائدرحمتی این حجم آب حدود ۱۱ درصد کل آب‌های جاری کشور است.

این مسئول خاطرنشان کرد: همچنین تشکیلات سخت زمین شناسی و ۶۵۰۰ کیلومتر مربع سفره‌های آبرفتی بالغ بر ۵ میلیارد مترمکعب آب‌های زیرزمینی را در خود ذخیره کرده‌اند.  

وی با یادآوری اینکه در استان لرستان تاکنون بیش از ۱۷۵۰ گونه گیاهی و ۳۶۲ گونه جانوری شناسایی شده است، افزود: این آمار شامل ۲۴۰ گونه پرنده، ۴۳ گونه پستاندار، ۵۵ گونه خزنده، ۵ گونه دوزیست و ۱۹ گونه ماهی است که ثبت شده و تعداد بسیاری از آنها بومی، آندمیک و خاص استان هستند.

قائدرحمتی یادآور شد: می‌توان گفت تجمع چنین فون و فلوری اگر در کشور بی‌نظیر نباشد کم نظیر و منحصر به فرد است. 

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان ادامه داد: سازمان محیط زیست کشور و به تبع آن اداره محیط زیست استان همواره تلاش می‌کند تا با جلوگیری از تخریب و هدر رفت منابع طبیعی و حیات وحش، نمونه‌هایی از این مواهب الهی را به شکل طبیعی و بکر جهت استفاده‌های مختلف و نسل‌های آتی تحت حفاظت و حمایت خود قرار دهد.

وی بیان کرد: در همین راستا تاکنون توانسته ۱۱.۳۷ درصد از کل مساحت استان را به عنوان مناطق چهارگانه ثبت و با توجه به ضوابط قانونی به صورت مستقیم مدیریت کند، همچنین برنامه‌ریزی لازم به منظور احیای زیستگاه‌ها و زیست‌بوم‌های خشکی و تالابی استان را در اولویت کاری خود قرار داده که با ارسال طرح‌ها و پیشنهادهای تخصصی جهت ارتقا و افزایش سطح حفاظتی مناطق شکار ممنوع به سازمان متبوع جهت سیر مراحل قانونی اقدامات لازم را بعمل آورده است.

به گفته قائدرحمتی در صورت تصویب و ثبت پیشنهادات ارسالی سطح مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان به بیش از ۱۶ درصد افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست لرستان ایران معاون محیط زیست لرستان محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۰۳۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره

جمعی از مسئولان، قضات و بازپرسان دادگستری استان قم با هدف آشنایی هرچه بهتر با وظایف و شرایط کاری محیط بانان به عنوان ضابطان خاص قضایی و بررسی مشکلات حقوقی و قضایی زیست محیطی استان، از منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم بازدید کردند.

 محمدحسین بازگیر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در این بازدید با اشاره به ظرفیت‌های کم نظیر زیست محیطی در مناطق و زیستگاه های طبیعی استان، خاطرنشان کرد: امیدواریم با همدلی و مشارکت تمامی نهادهای ذیربط بتوانیم با هرگونه تعدی و تخلف که موجب تخریب و از بین رفتن محیط زیست می‌شود، به خوبی مقابله کنیم. 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • صندوق ملی محیط زیست از طرحهای حافظ محیط زیست حمایت می کند
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست