Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- علیرضا تاجریان- كارلایل، یكی از هواداران سرسخت نظریه ی «مردان بزرگ در رهبری»، معتقد بود كه حوادث تاریخ از زندگی مردان بزرگ شكل می گیرد. هرچند این نظر اغراق آمیز است، اما اهمیت نقش رهبران فکری در جوامع بشری را نشان می دهد.
رهبران فكری جامعه ممكن است خود را رهبر به حساب نیاورند، اما در شكل گیری تحولات اجتماعی نقش مهمی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رهبران فكری سیاسی و اجتماعی، معمولاً كسانی هستند كه دیگران را تحت تأثیر قرار می دهند. این رهبران فكری، الزاما به گروه، قشر یا شغل خاصی وابسته نیستند. آنان پیش از پیروان شان، در امور سیاسی، با هوشیاری رفتار می كنند و آگاهی های سیاسی شان نیز بیشتر است.

رهبران افكار
الگوی كلاسیك دو مرحله‌ای ارتباطی كاتز و لازارسفلد بیان می‌كند كه پیام رسانه‌ها ابتدا به رهبران فكری می‌رسد، آنها پیام را گزینش و تسویه می‌كنند و به مخاطبان نهایی می‌رسانند. این نظریه می‌گوید رسانه‌ها قدرت نامحدودی ندارند. رهبران فكری می‌توانند در پیام‌های رسانه‌ها دخل و تصرف كنند یا به آنها قدرت بدهند. بنابراین، یكی از عواملی كه می‌تواند در شكل‌گیری درست یا نادرست «افكار عمومی» نقش بسزایی داشته‌ باشد، رهبران افكار هستند. در حوزه سیاسی، بحث پذیرش از طریق رهبران فکری زیاد است نقش رهبران فکری در انتخابات بالاست و معمولا الگو هستند.  بر اساس مطالعات لازارسفلد در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 1940 صورت گرفت، تمایلات مردم به هنگام رای دادن ، بیشتر تحت تاثیر ارتباط میان فردی است تا رسانه های جمعی.
کشف بزرگ لازارسفلد این بود که توده دارای ساخت است و او می گوید : برای فهم کامل تاثیرات پیام وسایل ارتباط جمعی لازم است آن را مانند یک جریان دو مرحله ای در نظر بگیریم. به این معنا که در مرحله اول ، پیام از سوی رسانه ها به رهبران فکری می رسد و در مرحله دوم ، رهبران فکری پیام را در میان اطرافیان خود منتشر می سازند.

تقسیم بندی رهبران فکری
یک تقسیم بندی از رهبران فکری جامعه، شامل رهبری نهادی و غیر نهادی است. نهاد كلیسا در مسیحیت و روحانیت در اسلام نهادهایی هستند كه رهبری فكری بخشی از جامعه را به عهده دارند. ویژگی رهبری نهادی آن است كه پیروان فراوانی از طیف های نامتجانس اجتماعی (مانند سن، بینش سیاسی، منافع اقتصادی، تحصیلات، پایگاه اجتماعی، ملیت و نژاد) را در بر می گیرد. آثار رهبری نهادی معمولاً رهبری فردی گسترده تر و عمیق تر است. بسیاری اوقات، رهبران فردی (غیرنهادی) نیز از درون نهادهای رهبری كننده برخاسته و تحولی را در نهاد ایجاد كرده اند؛ این رهبران فکری را می توان در دانشگاه ها، مراكز علمی، رسانه ها و مطبوعات را می توان پیدا کرد.
در یك تقسیم بندی دیگر، رهبران به سه دسته تقسیم می شوند:
1 ـ رهبران فكری یا ایدئولوگ ها، بنیان گذاران و هادیان افكار جامعه؛ ایدئولوگ یا راه گشای فكری جامعه، نه انتخابی است و نه انتصابی. مردم به دلیل انتصاب وی به این مقام از او تبعیت نمی كنند، بلكه برپای قبول افكارش به او معتقد می شوند و دعوتش را به دلیل اصالت و منطقی كه در اندیشه اش می یابند، می پذیرند. برخورد افراد در برابر رهبر فكری، همانند برخورد با یك نظریه ی علمی یا مكتب فلسفی یا تفكر مذهبی است. آگاهی آنان از اصالت فكر و حقانیت مكتب، به نوعی تعصب، تعهد و فداكاری برای مكتب می انجامد.
2 ـ رهبران عملیاتی كه بر اساس افكار رهبران فكری به هدایت و رهبری عملی جامعه می پردازند؛ رهبران دسته ی دوم، رهبرانی هستند كه بر اساس ایدئولوژی و فكر، جامعه را به پیش می برند و از پایگاه اجتماعی ارزش مند و معتبری برخوردارند. آنان با نبوغ، استعداد و خلاقیت ویژه ای كه دارند، مورد پذیرش پیروان خود هستند. این دسته از رهبران، معمولاً بعد از ایدئولوگ ظهور می كنند و با تحرك بخشیدن به كلمات مكتب او، استراتژی هایی را در هدایت جامعه به كار می گیرند.
3 ـ زمام داران حكومت یا سیاست مداران؛ رهبران دسته ی سوم، رهبرانی هستند كه در یك نظام سیاسی خاص تعیین می شوند.

چرا در ایران به رئیس جمهور توهین می شود؟!
چند روز پیش جمعی از افراد حاضر در مراسم 22 بهمن در اصفهان شعارهایی علیه رئیس جمهور سَردادند. در این مراسم گروهی از موتورسواران در پاسخ به شعار تریبون رسمی – مرگ بر آمریکا -  و به جای آن «مرگ بر روحانی» گفتند.
این موضوع با واکنش های زیادی همراه شد؛ از سیاسیون و اصحاب رسانه گرفته تا وزرای دولت روحانی و در نهایت بیانیه رسمی هیات دولت؛ صبر دولت هم پایانی دارد.
هیچ کدام از این واکنش ها به واکاوی رفتار موتورسوران نپرداخته است.
تحلیل وقایع اخیر در کشور و صحبت های اخیر آقای روحانی نشان می دهد که توهین به رئیس جمهور، موضوع جدیدی نیست و به نظر می رسد از چندی پیش شروع شده است. چندی پیش بود که رییس جمهوری گفت «اشکالی ندارد به من بد و بیراه بگویید ولی انگار تنها فحش به دولت و شخص رییس جمهوری آزاد است و در بقیۀ موارد برخورد می‌شود».
این صحبت های روحانی پس از اظهارات حجت‌الاسلام احمد جهان‌بزرگی در مناظره شبکه چهار بود که گفته بود:«مسئولی که در خانه نشسته و شاید پای منقل هم باشد، جایی سر نمی‌زند و وزرایش نمی‌توانند با او تماس بگیرند، این مسئوله؟ مسئولین جمهوری اسلامی خیلی خیانت کردند...»
برخی از رسانه ها و اصحاب رسانه، پس از ماجرای اخیر توهین به رئیس جمهور در مراسم 22 بهمن، به این موضوع پرداختند که توهین به حسن روحانی در کسوت رئیس جمهور اگر چه هیچ تاوانی ندارد اما در زمان دولت دهم و یازدهم توهین به احمدی نژاد تاوان سنگینی در پی داشت. این افراد برای اثبات ادعای خود، لیست بلندپایه ای از توهین به هر دو رئیس جمهور را هم منتشر کرده اند. این مسئله نشان می دهد که در ایران به رئیس جمهور توهین می شود! هم به احمدی نژاد توهین شده و هم به روحانی!
بیایید به این موضوع از زاویه دیگر نگاه کنیم؛ چرا در ایران به رئیس جمهور توهین می شود؟!
علت را باید از رهبران فکری جامعه پرسید؛ همان افرادی که اگر رسالت حقیقی خود را انجام دهند، افکار عمومی مطالبه های خود را از زبان نقد آنها پیگیری می کنند.
اما به نظر می رسد برخی از رهبران فکری جامعه، جایگاه خود را به نازل ترین قیمت فروخته اند؛ عده ای با دولت روحانی همراه شده اند و عده ای دیگر در جبهه جریان رقیب و مخالف دولت مشغول به کار هستند. اگر در این سو به روحانی توهین می شود، در آن سو، یکی از رهبران فکری حامی دولت روحانی، به احمدی نژاد توهین می کند و می گوید: «او یک دروغگوی بزرگ است. احمدی نژاد نیاز به روانپزشک و روانکاو دارد.»
متاسفانه جنگ میان رهبران فکری دو جریان در نازل ترین سطح هم ادامه دارد؛ در حالی که مردم در سخت ترین شرایط اقتصادی با درد و رنج بسیار زندگی می کنند، آنها مشغول تمسخر چهره های شاخص جریان مقابل به بهانه های مختلف هستند. برای این کار هم پول خوبی می گیرند!
نکته دیگر این است که آقای روحانی و آقای احمدی نژاد باید در ریشه یابی علت توهین به رئیس جمهور کشور، در درجه اول به خود و پل های ارتباطی خود با افکار عمومی مراجعه کنند؛ وقتی برای یک توییت یا پست اینستاگرام توسط یک چهره معروف در توییتر یا اینستاگرام که نقش رهبری فکری جامعه را دارد، مبالغ 20 میلیونی هزینه می شود تا در تعریف یا تمجید از خود و یا حمله به رقیب ، افکار عمومی هدایت شوند، نباید انتظار داشت که به شخص رئیس جمهور توهین نشود.
روسای جمهور عزیز : شما بیش از آنکه با مردم در ارتباط مستقیم باشید با رهبران فکری جامعه در ارتباط هستید؛ رهبران فکری جامعه هستند که شما را از واقعیت های جامعه باخبر می کنند و شما نیز با استناد به اطلاعات آنها، می گویید «هر روز از چهره مردم در خیابان نظرسنجی می‌کنم!» یا «طوری ارز دولتی را از کالاها برداشتیم که مردم نفهمیدند!»
در تقسیم بندی رهبران فکری جامعه به دو تقسیم بندی اشاره کردیم؛
1- تقسیم بندی اول؛ رهبران فکری نهادی و رهبران فکری غیر نهادی (فردی).
2- تقسیم بندی دوم: رهبران فكری یا ایدئولوگ ها، بنیان گذاران و هادیان افكار جامعه/ رهبران عملیاتی/ زمام داران حكومت یا سیاست مداران.
انتظار می رود رسانه ها و اصحاب رسانه در تحلیل و واکاوی موضوع توهین به رئیس جمهور در کشور به نقش این رهبران فکری در جامعه بپردازند تا رهبران فکری جامعه در جایگاه حقیقی خود و در جبهه مردم قرار گیرند و به جای تملق و چاپلوسی برای اصحاب قدرت و مسئولان، پل ارتباطی برای پیگیری مطالبه های مردم از اصحاب قدرت و مسئولان باشند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: رئیس جمهور توهین رهبران فکری ایران به رئیس جمهور توهین می شود توهین به رئیس جمهور رهبران فکری جامعه رهبران فکری رهبران فکری افکار عمومی تقسیم بندی احمدی نژاد رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۰۹۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰۰ عنوان برنامه عقیدتی سیاسی در استان تهران برگزار می‌شود

نماینده ولی فقیه در سپاه استان تهران با بیان اینکه هدف هفته عقیدتی سیاسی آشنایی جامعه با آثار شهید مطهری است گفت: ۲۰۰ عنوان برنامه در هفته عقیدتی سیاسی با محوریت آشنایی جامعه با افکار و عقاید ارزشمند شهید مطهری برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام علی معبودی امروز - شنبه هشتم اردیبهشت- در نشست خبری گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی و مقام معلم در جمع اصحاب رسانه که در سپاه سیدالشهدا (ع) استان تهران برگزار شد با اشاره به تقارن روز معلم و هفته عقیدتی سیاسی اظهار کرد: پایه‌های اصلی تفکر بسیج، سپاه و نیروهای مسلح مسائل اعتقادی است لذا ارتباط دائمی و مستمر پاسداران و بسیجیان با افکار شهید مطهری در اثبات افکار نیروهای مسلح در مسائل اعتقادی و اخلاقی کمک‌رسان خواهد بود.

وی افزود: بیشتر جامعه به ویژه جامعه هدف با آثار و افکار شهید مطهری آشنایی دارند و اگر پاسداران، بسیجیان و همه جامعه با افکار شهید مطهری هر چه بیشتر آشنایی پیدا کنند یقیناً در مسیر پاسداری از دستاوردهای انقلاب بهتر و محکم تر حرکت خواهند کرد.

حجت الاسلام معبودی خاطرنشان کرد: همه ما در زندگی نیازمند الگوهای مناسبی هستیم و شهید مطهری آن الگویی است که می تواند ما را از نظر فکری، اعتقادی، رفتاری و علمی تامین بکند یعنی پاسداران، عالمان ربانی عالمان عامل عالمان آگاه با الگو گیری از جملات و رهنمودهای شهید مطهری به انقلاب خدمت کنند.

نماینده ولی فقیه در سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) استان تهران گفت: از هفتم تا ۱۲ اردیبهشت به‌عنوان هفته عقیدتی سیاسی نام‌گذاری شده که برنامه‌های متنوعی با موضوع "شهید مطهری، خودسازی و تمدن سازی"، "شهید مطهری، تعلیم و تربیت و حقوق زنان"، شهید مطهری، مکتب انقلاب و بسیج"، شهید مطهری، عترت، قرآن و ولایت، "شهید مطهری، شهدا و ولایتمداری" و "شهید مطهری، معنویت، مهدویت و قدس شریف" برگزار خواهد شد.

وی افزود: روز اول به عنوان شهید مطهری خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی است که در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند همه ما نیاز به خودسازی جامعه پردازی و تمدن سازی داریم، روز دوم شهید مطهری تعلیم و تربیت منزلت و حقوق زنان، هم بحث تعلیم خیلی مهم است هم تربیت و هم منزلت حقوق زنان به نظر می رسد تنها دینی که به صورت کامل و جامع از حقوق زنان دفاع کرده اسلام است.

حجت الاسلام معبودی بیان داشت: روز سوم به عنوان شهید مطهری مکتب انقلاب و بسیج است البته مکتبی که برگرفته از مکتب ناب اسلام است اما بیان اجزای و عناصر این مکتب می تواند آنرا تقویت کند و نیاز است با نگاه به اندیشه شهید مطهری در این جهت حرکت کنیم، روز چهارم عنوان شهید مطهری پژوهش و تولید علم است که باز تاکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم همین مقوله ی پژوهش و تولید علم است.

وی افزود: روز پنجم به عنوان شهید مطهری قرآن عترت و ولایت است شهید مطهری شاگرد قرآن و عترت بودند و اگر در آثار او این عظمت دیده می شود به برکت قرآن و اهل بیت است، روز ششم شهید مطهری شهدا و ولایت مداری است فرهنگ شهید و شهادت یکی از نکاتی است که به درستی در آثار شهید مطهری بیان شده شهید مطهری میگوید در این عالم هر کسی مدیون کسی است جز شهید، شهید کسی است که همه مدیون آنها هستند، روز هفتم شهید مطهری معنویت، مهدویت و قدس شریف است شهید مطهری می گوید گم شده بشر امروز اقتصاد نیست بلکه معنویت به معنای صحیحش است و اگر معنویت مردم از بحران معنویت نجات پیدا کنند از همه بحرانها نجات پیدا خواهند کرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 748489

دیگر خبرها

  • آگاهی افکار عمومی و حقایقی که جنگ غزه برای دنیا آشکار کرد
  • رشد اعتبارات سفر دولت در استان سمنان/ واحدهای تولیدی جان گرفتند
  • ۲۰۰ عنوان برنامه عقیدتی سیاسی در استان تهران برگزار می‌شود
  • هشدار جدی درباره نقشه جدید نفوذی‌ها در ایران
  • چرا خیزش دانشجویی آمریکا صهیونیست‌ها را به وحشت انداخت؟
  • هشدار جدی روزنامه جمهوری اسلامی درباره نقشه جدید نفوذی ها در ایران
  • هشدار جدی جمهوری اسلامی درباره نقشه جدید نفوذی ها در ایران
  • مصوبات سفر رئیس‌جمهور به دامغان اطلاع رسانی عمومی شود
  • مصوبات سفر رئیس جمهور به دامغان اطلاع رسانی عمومی شود
  • شهید مطهری الگوی نخبگان فکری جبهه انقلاب است