Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامرضا منتظری روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: آنچه در این استان استحصال و بهره‌برداری می‌شود از جمله درختان محدوده‌های شخصی و دارای مالکیت خصوصی در پادگان‌ها، دانشگاه‌ها، فضای سبز شهری، باغ‌ها و اراضی کشاورزی و بیشتر از گونه‌های کنوکارپوس، کهور پاکستانی و اکالیپتوس و در موارد محدود گز شاهی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: بر این اساس همواره تاکید شده در مناطق روستایی، فضای سبز شهری و دارای مالکیت یا مدیریت خصوصی یا دستگاه‌های دولتی، از درختانی که جزو ذخیره گاه‌های جنگلی و گونه‌های درختی بومی و کهن دیر زیست ناحیه رویشی خلیج فارس و عمانی موجود در استان بوشهر هستند، استحصال و برداشت چوب صورت نگیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر ادامه داد: در زمان حاضر مجوز برداشت در محدوده فضای سبز شهری با شهرداری‌ها است و در مورد گونه‌های کنوکارپوس که بیشتر جزو گونه‌های مزاحم و در زمان حاضر فضای زیست محیطی این استان مخالف رویش این گونه و در تلاش برای جایگزینی آن با گونه‌های مناسب‌تر دیگری هستند، انجام می‌شود.

منتظری در باره درختان حاشیه جاده‌ها گفت: طبق موافقت نامه‌ انجام شده ایجاد، توسعه، نگهداری و بهره‌برداری از فضای سبز حاشیه جاده‌ها به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای واگذار شده‌است.

وی اظهار کرد: هرچند می‌پذیریم رویکرد اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در بهره‌برداری از منابع چوب حاشیه جاده‌ها بطور کامل مبتنی بر اصول زیست محیطی و فنی هرس نیست و در این ارتباط مکاتباتی انجام و درخواست شده بهره‌برداری بر اساس رویکرد توسعه پایدار و به شکل اصلاح و پرورش اجرا شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر تاکید کرد: عملکرد غیرتخصصی پیمانکاران راهداری و نظارت نامناسب بر کار آنها قابل قبول نیست و با توجه به نگاه اقتصادی و درآمدزایی که به هرس درختان داشته‌اند بخشی از درختان با عمر ۲۰ و ۲۵ ساله قطع و از کف بریده شده‌است، هر چند تعیین درصد حجم این شکل از استحصال چوب به کل هرس انجام شده نیازمند بررسی کارشناسی و بازدیدهای میدانی است.

وی در باره مجوز حمل چوب گفت: مجوز حمل چوب از هر نقطه‌ای در درون شهر، زمین‌های شخصی و مکان‌های عمومی از طرف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری صادر می‌شود، این در حالی است که مجوز قطع درخت در درون شهر، دانشگاه‌ها، پادگان‌ها و اراضی تحت مالکیت سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی با منابع طبیعی نیست در همین ارتباط در مواردی ممکن است بدون توجه به رویکرد توسعه پایدار در حد قطع، برش و کف زنی انجام شود، هرچند باید پذیرفت که هرس در حد برش شاخه‌های اضافی تولید چوب نمی‌کند و برای استحصال چوب بخشی از توده درختی باید قطع و برش شود.

منتظری با بیان اینکه مجوز حمل چوب از مهر تا بهمن ماه در استان بوشهر صادر می‌شود اضافه کرد: امسال سه هزار و ۱۰۰ مترمکعب مجوز حمل چوب در این استان صادر شده‌است که نسبت به ۲ هزار و ۴۰۰ مترمکعب سال گذشته افزایش نشان می‌دهد و در این مدت ۳۶ مترمکعب چوب از خودروهای بدون مجوز حمل نیز کشف و توقیف و پرونده آنها به مراجع قضایی ارسال شده‌است ضمن اینکه از ابتدای اسفند تا شهریور ماه سال آینده هیچ مجوزی برای حمل چوب صادر نخواهد شد.

وی گفت: جنگل‌های طبیعی در دشتستان، دشتی، جم و تنگستان و جنگل‌های دست کاشت در سراسر استان بویژه در منطقه چاهکوتاه بوشهر، عیسوند دشتستان، کلر و کمالی گناوه، عامری و بیدو دیلم، دیر و دشتی در راستای توسعه فضای سبز، تثبیت ماسه‌های روان و مقابله بیابان زایی ایجاد شده‌است.

منتظری یادآور شد: پارسال ۲۰۰ هکتار عملیات پرورشی و بهداشتی به شکل هرس سرشاخه‌ها و شاخه‌های زاید و نه کف زنی برای مقابله با آتش سوزی و بهبود فضای گردشگری در جنگل‌های دست کاشت استان بوشهر انجام شد.

وی با اشاره به نیاز مبرم کشور به چوب و از سویی طرح ملی تنفس جنگل‌های هیرکانی شمال کشور ادامه داد: با وجود ضرورت تامین چوب کشور، با توجه به نگاه ویژه مردم نسبت به حفظ جنگل‌ها تلاش شده از عرصه‌های منابع طبیعی استان بوشهر که بیشتر نقش حفاظت آب و خاک، محیط زیست و گردشگری را دارند حفاظت شود و به دنبال برداشت چوب در این اراضی جنگلی نیستیم.

منتظری در باره طرح زراعت چوب گفت: فضا برای فعالیت کشاورزان متقاضی کشت درختان چوب ده در زمین‌های کشاورزی و به شکل بادشکن اطراف مزارع و اراضی ملی دارای استعداد در صورت داشتن مجوز منابع آب فراهم است.

وی یادآور شد: همچنین برنامه توسعه زراعت چوب در شهرهای بوشهر، گناوه و دیلم از طریق آبیاری با آب فاضلاب، پساب شهری و آب‌های نامتعارف در دستور کار قرار دارد در همین ارتباط یک شرکت دانش بنیان طرح اولیه در خصوص زراعت چوب با فاضلاب را به مرکز  تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان ارائه کرده‌است.

مدیرکل منابع طبیعی ضمن تشکر از حساسیت و پیگیری مردم استان بوشهر، تشکل‌های مردم نهاد زیست محیطی و انجمن‌های علاقمند به منابع طبیعی خواهان استمرار مشارکت مردمی و همراهی در صیانت و پاسداشت منابع جنگلی و مراتع این استان شد.

وی تاکید کرد: افراد متقاضی قطع و برش چوب قبل از هرگونه اقدام باید با اداره‌های منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان برای بازدید، بررسی میدانی و صدور مجوز حمل مکاتبه و هماهنگی کنند تا در صورت نداشتن منع قانونی مجوز حمل صادر شود.

برچسب‌ها بوشهر منابع طبیعی و آبخیزداری جنگل روز درختکاری تجارت چوب جنگل های هیرکانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوشهر منابع طبیعی و آبخیزداری جنگل بوشهر منابع طبیعی و آبخیزداری جنگل روز درختکاری تجارت چوب جنگل های هیرکانی اخبار کنکور منابع طبیعی و آبخیزداری کل منابع طبیعی مجوز حمل چوب استان بوشهر بهره برداری فضای سبز جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۳۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۸۰۰۰ متر از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ سید جلال‌الدین جوانمردی اظهار کرد: مبارزه با پدیده شوم زمین‌خواری و تخریب منابع طبیعی از اولویت‌های مجموعه انتظامی است و برخورد با مجرمان این حوزه همواره در دستور کار پلیس قرار دارد.

وی با بیان اینکه پس از دریافت خبر تصرف اراضی ملی توسط فردی در یکی از روستاهای بخش رحیم‌آباد، پیگیری موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت، افزود: مأموران آگاهی به همراه کارشناس اداره منابع طبیعی به محل مورد نظر اعزام و مشخص شد، متهم ۸ هزار متر مربع از اراضی ملی را به تصرف خود درآورده و به صورت غیرقانونی آن را به وسیله بلوک و پرچین محصور کرده است.

فرمانده انتظامی رودسر از معرفی متهم ۴۴ ساله این پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی خبر داد و با اشاره جمع‌آوری کلیه آثار تجاوز و رفع تصرف اراضی مورد نظر با حکم قضائی، بیان کرد: کارشناسان ارزش تقریبی این زمین‌ها را بیش از ۵۰ میلیارد ریال برآورد کردند.

کد خبر 6091218

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • رفع تصرف اراضی ملی در رضوانشهر
  • ۷۶ درصد اراضی کشاورزی استان بوشهر سنددار شده است
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور چیست؟
  • تصاویر قطع ۴۰ اصله درخت در کجور آرشیوی است
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی