Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، طرح شفافیت آرای نمایندگان، یکی از شعارهای اصلی منتخبان مردم در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بود؛ وعده‌ای که بیشتر نامزدهای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی برروی آن اتفاق نظر داشتند تا پس از مدت‌ها، عملکرد و فعالیت نمایندگان مردم در اتاقی شیشه‌ای قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با گذشت نزدیک به ۸ ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم، این طرح همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، به طوری که حتی در آخرین رای گیری نمایندگان در صحن علنی مورد اقبال آن‌ها قرار نگرفت. ماجرا این گونه است که چند هفته پیش طرح شفافیت آرای نمایندگان با قید دو فوریت در دستور کار صحن علنی قرار گرفت که برای تصویب، نیاز به حداقل دو سوم آرای نمایندگان داشت. اما با ۱۵۳ رای موافق و ۶۳ رای مخالف یعنی با اختلاف ۳ رای کمتر به تصویب نرسید.

البته پس از آن ۵۰ نفر از نمایندگان با ارائه تقاضای کتبی به هیئت رئیسه مجلس، خواستار بررسی مجدد طرح شفافیت آرای نمایندگان شدند؛ بر اساس ماده ۱۳۰ قانون آیین نامه داخلی مجلس، اگر طرحی مورد تصویب مجلس قرار نگیرد، این طرح بدون آنکه تغییر اساسی کند تا ۶ ماه دیگر قابل طرح مجدد در مجلس نیست مگر این که با تقاضای کتبی ۵۰ نفر از نمایندگان در صحن مجلس مطرح بشود و با رای گیری به تصویب برسد.

تصویب طرح شفافیت آرا در اولین فرصت و خارج از نوبت

در همین راستا «علی کریمی فیروزجایی» دبیر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، درباره جزئیات بررسی مجدد طرح شفافیت آرا در صحن علنی مجلس اظهارکرد: این طرح با تقاضای بیش از ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس برای رای گیری، مجددا در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که امیدواریم در اولین فرصت و خارج از نوبت در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: دو فوریت طرح شفافیت آرا با ۳ رای کمتر تصویب نشد که نشان دهنده عزم اکثریت اعضای مجلس یازدهم برای تصویب این طرح است؛ زمان بررسی مجدد این طرح در صحن علنی مجلس، بستگی به فرآیند بررسی لایحه بودجه در هفته جاری دارد. اگر دولت هرچه زودتر لایحه اصلاح شده بودجه را تقدیم مجلس کند، طرح شفافیت آرا نیز زودتر در دستور کار قرار می‌گیرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: اگر به هردلیلی طرح شفافیت آرا تا قبل از پایان سال در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار نگیرد، قطعا در اولین فرصت در سال آینده بررسی خواهد شد.

کریمی در پاسخ سوالی مبنی بر این که آیا رای گیری درباره اصل طرح شفافیت آرا خواهد بود یا موافقت با درخواست ۵۰ نماینده، گفت: درحال حاضر با درخواستز ۵۰ نماینده موافقت شده است و رای گیری برای اصل طرح انجام خواهد شد؛ البته تعداد نمایندگان درخواست کننده برای بررسی مجدد طرح رو به افزایش است به طوری که تاکنون به ۱۰۰ نماینده افزایش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، بررسی و تصویب این طرح را یکی از موضوعات اساسی و مهم می‌داند چرا که از اولویت لازم برخوردار است. به همین دلیل برای تصویب آن در مجلس یازدهم عزم جدی وجود دارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: باتوجه به صحبت‌های انجام شده با نمایندگان مخالف طرح، کلیت مجلس به درجه‌ای از اقناع برای تصویب طرح رسیده‌اند و امیدواریم که با اکثریت آرا تصویب شود. اما به طور کلی زمان تصویب طرح به فرآیند بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ بستگی دارد.

بررسی طرح در فراکسیون انقلاب

«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، در  پاسخ به تذکر نماینده مردم کاشمر مبنی بر ضرورت شفافیت آرای نمایندگان گفت: بر اساس ماده ۱۳۰ آیین‌نامه داخلی مجلس که می‌توان یک طرح را زودتر از ۶ ماه رسیدگی کرد. بیش از ۵۰ امضا برای بررسی دوباره این طرح جمع‌آوری شده که بر این اساس طرح شفافیت آرای نمایندگان می‌تواند در دستور کار هفته جاری قرار گیرد.

حجت الاسلام «سیدمحمدرضا میرتاج الدینی» نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز از بررسی این طرح در جلسه روز گذشته این فراکسیون خبرداده بود.

انتهای پیام/

شایان دنیادیده کد خبر: 1089398 برچسب‌ها شفافیت آرا طرح شفافیت آراء نمایندگان مجلس شورای اسلامی مجلس یازدهم محمدباقر قالیباف سید محمدرضا میرتاج‌الدینی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: شفافیت آرا طرح شفافیت آراء نمایندگان مجلس شورای اسلامی مجلس یازدهم محمدباقر قالیباف طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی هیئت رئیسه مجلس طرح شفافیت آرا دستور کار مجلس یازدهم بررسی مجدد برای تصویب تصویب طرح رای گیری صحن علنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۶۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب جدول مرتبط با اختصاص بودجه به طرح‌ها و پروژه‌های مختلف در مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌) در جریان بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد جدول ۲۰ مرتبط با بودجه طرح‌ها و پروژه‌های مختلف با ۱۲۴ رأی موافق، ۵۴ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

حاجی بابایی: کمیسیون تلفیق جدول مرتبط اجرایی شدن طرح‌ها و پروژه‌ها را احیا کرد

بنابراین گزارش، در ابتدا حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق در رابطه با جدول شماره ۲۰ گفت: اگرچه این جدول در بودجه ۱۴۰۳ حذف شده بود، اما ما آن را به لایحه بازگرداندیم چرا که جدول فوق جایگاهی برای وارد کردن هر پروژه‌ای است که امکان اجرایی شدن دارد.

وی افزود: وقتی که یک پروژه‌ای ۵ سال به نام یک شهرستان در جدول شماره ۲۰ قرار گرفته است اکنون مردم با حذف آن چه فکری خواهند کرد؟ و با حذف این جدول چه بلایی بر سر پروژه‌ها و طرح‌های شهر‌ها و روستا‌ها خواهد آمد؟ بنابراین آبروی مجلس و نمایندگان خواهد رفت چرا که منجر به کأن لم یکن تمام پروژه‌های واجد شرایط خواهد شد.

سلیمی: جدول شماره ۲۰ سرابی است که می‌خواهد صرفا دل نمایندگان را خوش کند

بنابراین گزارش، علیرضا سلیمی در مخالفت با جدول شماره ۲۰ گفت: معتقدم این جدول سرابی است که به نمایندگان نشان داده می‌شود تا دلشان به اجرای یکسری پروژه‌ها خوش شود، اما امروز با توجه به تدوین برنامه هفتم دیگر این جدول جایگاهی ندارد و یک سراب و وعده توخالی بیش نیست.

وی افزود: چندین هزار پروژه بر زمین مانده از همین جدول شماره ۲۰ نشأت می‌گیرد و با اصول ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی مغایرت دارد چرا که باید مشخص شود که چه میزان عددی مشخصا به چه پروژه‌ای تعلق می‌گیرد نه آن که هر کسی که زور بیشتری داشت از این اعداد بردارد.

میرتاج‌الدینی: با حمایت از جدول مرتبط با اجرای پروژه‌ها قدم محکمی در راستای رونق کشور برداشته می‌شود

در ادامه، محمدرضا میرتاج‌الدینی در موافقت با جدول فوق گفت: ترانزیت شرق به غرب نمونه اقداماتی است که توسط جدول شماره ۲۰ به سرانجام خواهد رسید بنابراین این جدول مسیری آینده را روشن می‌کند، در واقع اگر ترانزیت شرق به غرب انجام شود درآمد آن کمتر از نفت برای کشور نخواهد بود لذا باید با حمایت از جدول قدم محکمی در راستای رونق کشور برداریم.

نماینده دولت: جدول شماره ۲۰ فقط گسترش انتظارات، عدم پاسخگویی و کاهش توانایی دولت در انجام پروژه‌ها را به دنبال خواهد داشت

همچنین نماینده دولت در مخالفت با جدول مذکور گفت: با توجه به اینکه اعتبارات لازم برای بسیاری از طرح‌ها که در جدول شماره ۲۰ گنجانده شده‌اند، وجود ندارد، این جدول فقط گسترش انتظارات، عدم پاسخگویی و کاهش توانایی دولت در انجام پروژه‌ها را به دنبال خواهد داشت و نتیجه دیگری از آن حاصل نمی‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / ادامه بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه
  • صیانت از آرای مردم گنبدکاووس با ۷۰۰ ناظر آموزش‌ دیده
  • بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در مجلس به پایان رسید
  • تصویب جدول مربوط به مصارف استانی در مجلس
  • تصویب جدول مرتبط با اختصاص بودجه به طرح‌ها و پروژه‌های مختلف در مجلس
  • جدول مربوط به «تملک دارایی‌های مالی» تصویب شد
  • ابهامات مستثنی شدن قوه قضاییه، وزرا و هیات رئیسه مجلس از «شفافیت» قوای سه گانه
  • ابهامات بر سر مستثنی شدن قوه قضاییه، وزرا و هیات رئیسه مجلس از «شفافیت» قوای سه گانه
  • منابع بودجه ۱۴۰۳ تصویب و جدول حقوق و مزایا رد شد
  • برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود