Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@22:20:32 GMT

اقلیم‌های ایران جلوه‌های چشمگیر فرهنگ پوششی هستند

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۳۷۰۹۰

اقلیم‌های ایران جلوه‌های چشمگیر فرهنگ پوششی هستند

به گزارش سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، سیدمجتبی حسینی در قسمتی از پیام خود به دهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر گفت: اقلیم‌ها و اقوام سرزمین دیرین ایران، جلوه‌های چشمگیری از پوشش‌های ایرانیان را به نمایش می‌گذارند.

وی در بخش دیگری از این پیام، اظهار داشت: اقلیم‌ها و اقوام سرزمین دیرین ایران، جلوه‌های چشمگیری از پوشش‌های ایرانیان را به نمایش می‌گذارند که هر کدام برخاسته از خصلت‌های حیات فردی وُ خُلقیات زیستِ جمعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شکل‌ها و طرح‌ها و رنگ‌هایی به غایت آراسته به صورت و معنا، که پای در تمدن و تکیه به تاریخ و ریشه در دین دارند. جشنواره‌ مد و لباس فجر، می‌کوشد جلوه‌گاه جمال و کارنامه‌ کمال لباس ایرانی باشد. شناسنامه‌ای که می‌توان در اوراق آن به استغنای فرهنگی مردمان ایران‌زمین ایمان آورد که این هنرصنعتِ بدیع، زاده‌ زیبااندیشی و برخاسته از نبوغی است که از پسِ سده‌ها وُ هزاره‌ها، اسباب تذهیب و تزیینِ صنعت و هنر روزگار ماست.


معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام آورده است: جشنواره‌ مد و لباس فجر با تاکید بر پیشینه‌ پوشش ایرانی و احترام و التزام به باورهای بلند و آموزه‌های راستین و مکلّف دانستن خود به کشف راز زیبایی‌ها و رمزیایی‌های این هنرصنعت، مضمون غالب این دوره‌ خود را از پس «مکران» و «گلستان» به دیار کُهن «کاشان» متمرکز داشته است و سر آن دارد که با برجسته‌سازی ظرفیت زادبوم‌ها و بهره‌گیری از دارایی فرهنگی مناطق، آیینه‌ اصالت‌ها و روزآمدی‌های بدیع گردد. وجه متمایز این جشنواره علاوه بر تاکید بر رقابت‌ها و نوزایی‌های هنری، ایده‌پردازی‌های خلاقانه در راستای تقویت صنعت طراحی و تولید لباس و دعوت به مشارکت مؤسسات متخصص در این حوزه و امکان‌سازی مطالعاتی و فرصت‌های پژوهشی می‌باشد.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد: به کوشش کریمانه‌ هنرمندان و متولیان این حوزه، گفتگوهای مستمر و موثری که متضمن اختلاط مضامین هویتی و مولفه‌های فرهنگی باشد، مطرح شده و به ارتقاء و اعتلای فرهنگ پوشش و پویش بیشتر این جامعه منتهی شود.

دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر دریک نگاه

دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر عصر سه شنبه ۲۸ بهمن با حضور مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هاکوپیان، صدیقه پاکبین دبیر این رویداد با بازدید از غرفه های فعالان حوزه مد و لباس در برج آزادی به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

دهمین جشنواره مد و لباس فجر با ارائه طرح‌هایی نواورانه از اقصی‌نقاط ایران در بخش‌های طراحی لباس، پوشش سر، کیف و پاپوش، زیورالات، بخش علمی ـ دانشگاهی و صنعت در برج آزادی آغاز شد.

این جشنواره تا ۲ اسفند ادامه خواهد داشت. بخش بین‌الملل این رویداد روز دوشنبه ۲۷ بهمن‌ماه در قالب «وبینار» آغاز شده است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در مراسم افتتاح دهمین جشنواره مد و لباس فجر در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: ۸۰ مرکز فعال در حوزه مد و لباس، برای داشتن غرفه در نمایشگاه جشنواره مد و لباس فجر درخواست کردند که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی حدود ۴۰ غرفه در مجموعه برج آزادی حضور دارند.

جشنواره بین المللی مد و لباس فجر بزرگ‌ترین رویداد تخصصی در عرصه مد و لباس کشور است که هر ساله به مناسبت پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در بخش‌های مختلف برگزار می‌شود.

تحقق اصول و سیاست‌های کلان فرهنگی و هنری نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه مد و لباس در کنار رونق اقتصادی و کمک به رشد و توسعه صنایع خلاق دراین حوزه از اهداف کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

رونمایی از مجموعه "ایران دخت" در قالب ۱۰ اثر از نمادهای فرهنگی و تاریخی سراسر کشور، برگزاری بخش ویژه سردار سلیمانی در حوزه طراحی و ساخت زیورآلات، برگزاری مسابقه زنده از ایده تا اجرا طی چهار روز در بخش‌های مانتوی اجتماع، پیراهن مردانه، بالاپوش و چادر زنانه و تقدیر از تنی چند از پیشکسوتان عرصه طراحی پارچه، لباس و سوزن‌دوزی از دیگر بخش‌های دهمین جشنواره مد و لباس فجر است.

دهمین جشنواره مد و لباس فجر با شعار «هر گوشه کاشان بهشتی است جهان را» در بخش‌های رقابتی و غیر رقابتی قرار بود از ۲۵ بهمن تا اول اسفند برگزار شود که با تغییرات صورت گرفته این جشنواره از ۲۸ بهمن تا ۲ اسفندماه سال جاری در بوستان گفتگو برگزار می‌شود.

برچسب‌ها هنرهای تجسمی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دهه فجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هنرهای تجسمی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دهه فجر هنرهای تجسمی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دهه فجر اخبار کنکور جشنواره بین المللی مد و لباس فجر دهمین جشنواره مد و لباس فجر فرهنگ و ارشاد اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۷۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خوزستان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش  خبرگزاری تسنیم از اهواز، مجید منادی در نخستین محفل شعر ارادت رضوی که در هویزه برگزار شد، اظهار داشت:  در استان خوزستان 14 دوره جشنواره شعر رضوی برگزار شده و جشنواره امروز پا گرفته و به جشنواره نامدار و شناسنامه‌داری تبدیل شده که در سراسر کشور اهالی شعر، فرهنگ و ادب در وزارت ارشاد و دیگر وزارت‌ها و دستگاه‌ها همه آن را به این نام می‌شناسند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه این استان دروازه ورود تشیع به کشور و قدمگاه آقا امام رضا (ع) است، عنوان کرد: همه شهرهای خوزستان معطر به عطر آقا امام رضا (ع) است به همین دلیل سال گذشته این موضوع را مطرح کردیم که با توجه به ظرفیت عظیم و بزرگی که در شعر و ادب استان خوزستان به ویژه در بخش شعر عربی وجود دارد، چرا صرفاً یک یا دو شهر میزبان باشند.

منادی ادامه داد: اگر در استان خوزستان بتوانیم موضوع شعر عربی، ادب و فرهنگ شیعی و ولایی را با زبان عربی منتقل و مطرح کنیم و آنطور که باید خدمتگزاری و شکوفایی انجام شود، آنگاه می‌تواند دریچه‌ای برای ارتباط با کل جهان اسلام و دنیای اسلام باشد.

وی افزود: امروز شاهدیم در دوره‌ای که ایران اسلامی به دلیل فرهنگ حسینی و رضوی که در میان مردمش وجود دارد، مقابل رژیم غاصب صهیونیست می‌ایستد و به او سیلی تاریخی می‌زند، لذا این مسئله یک مسئله هویتی است که باید سر دست گرفته و آن را مطرح کنیم تا جوان‌های ما دچار خود کم بینی یا اندیشه‌های انحرافی نشوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار کرد: جوان‌های ما باید متوجه باشند که قدرت، هویت و آن فرهنگی که آنها را در دنیا سربلند و عزتمند می‌کند کدام فرهنگ، تاریخ و هویت است و این هویت ولایی را داشته باشیم که اگر رشد پیدا کرد و شکوفا شد، دریچه‌ای ارزشمند برای گفت‌وگو با جهان اسلام خواهد بود.

منادی گفت: نگاه ملت‌ها و مردم مسلمان در سراسر کشورهای اسلامی قبل و بعد از عملیات وعده صادق را که بررسی کنید، مشاهده می‌کنید که ایستادگی در مقابل ظلم و فساد مربوط به فرهنگ حسینی و رضوی است که ما مردم خوزستان افتخار داریم بگوییم این استان قدمگاه آقا امام رضا (ع) است.

وی بیان کرد: امسال همچون سال گذشته، روند جدید جشنواره شعر رضوی در حال اجراست به این صورت که اغلب شهرستان‌های خوزستان به نوعی میزبان جشنواره بین‌المللی شعر رضوی باشند تا بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که از ادب، فرهنگ، شعر، محصولات فرهنگی و هویتی در شهرهای و برنامه‌های مختلفی را استفاده کنیم. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چه پوششی مناسب افرادیست که حساسیت فصلی دارند؟
  • راه‌یافتگان نهایی هشتمین جشنواره طنزپهلو معرفی شدند
  • معجزه لورکوزن؛ دهمین فرار از باخت بعداز دقیقه۹۰
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خوزستان
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • ۵۰۰ اثر به جشنواره مد و لباس اروند راه یافتند
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • رخ نمایی رنگین کمان در آسمان شهرکرد پس از بارش باران + فیلم
  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود
  • عزم جدی مقامات ایران و ازبکستان برای توسعه همکاری‌های فرهنگی