Web Analytics Made Easy - Statcounter

آب انبارها یکی از مهم‌ترین سازه‌های معماری ایران به حساب می‌آیند. برخی از این آب‌ انبارها مانند آب انبار سردار بزرگ در قزوین علاوه بر نگه‌داری و تامین آب، به لحاظ معماری نیز بسیار زیبا و باشکوه هستند. امروز به سراغ این آب انبار در شهر قزوین رفته‌ایم. با ما همراه باشید تا گشتی کوتاه و دیدنی در میان آب انبار سردار بزرگ بزنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ایران به لحاظ آب و هوایی جزو مناطق خشک به حساب  می‌آید و همین امر باعث گردیده تا معماران و عامه مردم به فکر تامین آب در زمان کم آبی باشند. قزوین یکی از شهرهای‌ست که سال‌ها مشکل کم‌آبی داشت و همین امر باعث شد که آب انبارهای بسیاری در شهر برای تامین و نگه‌داری از آب ایجاد شود.

آب انبار سردار، یکی از آن بی‌شمار آب انبارهای‌ست که در زمان گذشته در شهر قزوین بنا شده است. این آب انبار که جزو آب انبارهای بزرگ و تک گنبدی‌ست، از زمان قاجار برجای مانده و امروزه بادگیر کوچک و فیروزه‌ایش بر بلندی شهر قزوین خودنمایی می‌کند

تاریخچه آب انبار سردار بزرگ

آب انبار سردار بزرگ همانطور که گفته شد در زمان قاجار احداث شده است. بانیان این آب انبار بزرگ دو تن از سرداران زمان فتحعلی‌شاه بودند. محمد حسن خان و محمد حسین خان، دو سردار شجاع زمان قاجار بودند که در جنگ‌های ایران و روسیه شجاعانه جنگیدند و بعد از جنگ نیز بناهای عام‌المنفعه بسیاری در قزوین ساختند.

گفته می‌شود هر کدام از برادران در شهر قزوین، یک آب انبار در محله‌های مختلف قزوین احداث کردند که یکی در خیابان راه‌آهن و دیگری در خیابان تبریز بود. آب انبار ساخته شده در خیابان راه آهن توسط بردار بزرگ‌تر بود برای همین به نام سردار بزرگ مشهور شد.

معماری آب انبار سردار بزرگ

آب انبار سردار بزرگ به مانند تمامی آب انبارهای ایران از بخش‌های مختلف تشکیل می‌شود که این بخش‌ها عبارتند از: سردر، راه‌شیر، پاشیر و مخزن. این آب انبار را باید یکی از زیباترین آب انبارهای قزوین بدانیم که دارای بزرگترین مخزن نگهداری آب نیز بوده است. آب انبار سردار بزرگ بزرگترین آب انبار تک گنبدی ایران نیز به حساب می‌آید. این گنبد از کف زمین تا راس گنبد دارای ارتفاع ۲۸.۵ متری می‌باشد. بر روی سطح آجری گنبد روزنه‌های به منظور تامین نور مخزن دیده می‌شود.

همچنین در راس گنبد، یک گنبد کوچک و مخروطی قرار دارد که توسط کاشی‌های فیروزه‌ای تزیین شده است. این گنبد مخروطی به عنوان بادگیر مرکزی عمل تهویه را نیز انجام می‌داده است.

در ابتدای ورودی اصلی آب انبار دو سکو سنگی برای نشستن و استراحت مردم وجود دارد و در همین مکان می‌توان قوس جناقی سردر را دید. طاق‌نمای عریض باقوس جناقی و دو پا طاق جانبی به صورت دو طبقه که با آجرکاری و کاشی‌کاری در طرح‌های هندسی متفاوت تزیین شده است.

بعد از سردر پله‌های ورودی به آب انبار قرار دارد که حدودا ۵۰ پله می‌باشد. هر پله ارتفاعی در حدود ۲۵ سانتی‌متر دارد که برای رسیدن به راه‌شیر تقریبا باید دوازده و نیم متر به پایین بروید. راه شیر دارای سقف قوسی شکل است و در نهایتا مخزن قرار دارد. مخزن آب انبار مربع شکل می‌باشد. گنجایش مخزن در حدود سه هزار و ۶۰۰ مترمکعب می‌باشد که با شفته آهک ساخته شده و با ساروج روکش کرده‌اند.

وضعیت کنونی آب انبار سردار بزرگ

آب انبار سردار بزرگ در حال حاضر به موزه آب قزوین تبدیل شده است. این آب انبار پیش‌تر به لیست آثار ملی ایران در آمده و همین امر باعث توجه و دیدن شدن توسط گردشگران شد./ لست سکند

 له‌های ورودی به آب انبار قرار دارد که حدودا ۵۰ پله می‌باشد. هر پله ارتفاعی در حدود ۲۵ سانتی‌متر دارد که برای رسیدن به راه‌شیر تقریبا باید دوازده و نیم متر به پایین بروید. راه شیر دارای سقف قوسی شکل است و در نهایتا مخزن قرار دارد. مخزن آب انبار مربع شکل می‌باشد. گنجایش مخزن در حدود سه هزار و ۶۰۰ مترمکعب می‌باشد که با شفته آهک ساخته شده و با ساروج روکش کرده‌اند.

وضعیت کنونی آب انبار سردار بزرگ

آب انبار سردار بزرگ در حال حاضر به موزه آب قزوین تبدیل شده است. این آب انبار پیش‌تر به لیست آثار ملی ایران در آمده و همین امر باعث توجه و دیدن شدن توسط گردشگران شد./ لست سکند

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: آب انبار سردار بزرگ همین امر باعث آب انبار آب انبارهای شهر قزوین راه شیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۷۵۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش بزرگ هفته فرهنگ پهلوانی در قزوین برگزار شد

در این همایش که جواهری معاون اداره ورزش وجوانان، لشکری مسئول بسیج ورزشکاران و صباغی شهردار قزوین هم حضور داشت توسط هیئت ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای استان حرکات نمایشی ورزش زورخانه‌ای اجرا شد. در همایش امروز به مناسبت 17 شوال روز ورزش پهلوانی تعداد 13 مرشد و 50 ورزشکار استان قزوین ورزش های نوین زورخانه ای را به نمایش گذاشتند.

اولین زورخانه قزوین جنب دروازه درب کوشک قزوین با نام «زوارخانه» بیش از 600 سال پیش احداث شده و محلی برای استراحت و اسکان مهمان‌هایی بوده که قصد ورود به محوطه شهر قزوین داشتند. پهلوانان شهر قزوین با این پیش‌قراولان و مهمان‌ها در این محل زورآزمایی کرده و کشتی می‌گرفتند تا به اصطلاح ضرب شستی به مهمان نشان دهند که بعدها نام این محل به زورخانه تغییر پیدا کرد. از قدیمی‌ترین زورخانه‌های فعال قزوین می‌توان به زورخانه باباشاهوردی واقع در خیابان امام خمینی انتهای بازار علافها، زورخانه نائب صدر واقع در خیابان شهدا و زورخانه آقای خیرخواه در خیابان طالقانی اشاره کرد.

امیر خسته بند رئیس هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای استان قزوین و مسئول مسابقات کشوری در حاشیه این مراسم گفت: هماکنون در استان قزوین 11 زورخانه وجود دارد و اولین آکادمی ورزش زورخانه ای، در زورخانه شهید رجایی قزوین به ثبت رسیده است. همچنین استان قزوین در ردیف استان‌هایی است که بیشترین آمار نونهال و نوجوان ورزشکار در این رشته را در اختیار دارد.

خسته بند تصریح کرد: در سطح کشوری با توجه به تعداد مسابقاتی که برگزار می‌شود، جایگاه شاخصی داریم و عنوان دار هستیم و 10 نفر از ورزشکاران نیز عضو تیم ملی هستند. در حال حاضر 300 ورزشکار بیمه شده و 126 ورزشکار نونهال و نوجوان وجود دارد که در آکادمی شهید رجایی تمرین می‌کنند.

خسته بند در خصوص این رشته نیز گفت: امسال با تعامل نزدیک که با اداره آموزش و پرورش صورت گرفت، تصمیم گرفته شد که این رشته به دانش آموزش داده شود و شروع به آموزش ورزش زورخانه‌ای و مرشدی دانش آموزان در مدارس انجام شد وبه نتایج مثبتی دست پیدا خواهد کرد.

خبرنگار: حدیثه کاظمی

انتهای خبر/

کد خبر: 1228597 برچسب‌ها ورزش وزارت آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • کشف انبار کالای قاچاق در اهواز
  • تجمع دانشجویان قزوینی در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
  • ماجرای ضرب و شتم در اتوبوس BRT/ هشدار پلیس به مجرمان
  • فرمانده سپاه تهران با فرمانده کل ارتش دیدار کرد
  • همایش بزرگ هفته فرهنگ پهلوانی در قزوین برگزار شد
  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد
  • ماجرای عجیب گم شدن یک حلقه ازدواج
  • ماجرای نظامی اسرائیلی که بخاطر عشق، اطلاعات گنبدآهنین را به ایران لو داد!
  • ماجرای قمه‌کشی در ارومیه
  • حرف‌های جالب عروس بزرگ امام: نمی‌خواستم ازدواج کنم اما.. /آقا مصطفی، روحانیِ مدرنی بود و در حجاب سختگیری نداشت