Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه ایرنا ، به همین منظور فرمانده هیات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در عراق امروز به دیدار قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق رفت و تاکید کرد که هر گونه توسعه ماموریت این سازمان تنها با موافقت دولت عراق خواهد بود.

در بیانیه دفتر الاعرجی که رسانه های عراق منتشر کردند ، آمده است : سرلشکر ستاد «پیر اولسن» فرمانده هیات ناتو در عراق امروز (یکشنبه) با الاعرجی در دفترش در بغداد دیدار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس این بیانیه، الاعرجی در این دیدار گفت: عراق مشتاق همکاری با جامعه بین المللی است و نیروهای عراقی تجربیات بزرگی در طول نبرد کسب کرده اند و تبادل تجربیات برای مقابله با تروریسم و افراط گرایی مهم است.
الاعرجی تصریح کرد که عراق بخشی از هیچ گونه مشکل منطقه ای نیست بلکه بخشی از راه حل است.
این بیانیه افزود: عراق برای استفاده از تجربیات ناتو تلاش خواهد کرد و تبادل تجربیات مهم است زیرا داعش همچنان تا این لحظه خطر به شمار می رود.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: سرلشکر اولسن گفت که وجود هیات ناتو به درخواست دولت عراق بود و هرگونه توسعه ماموریت آن بنا بر درخواست دولت عراق است و این هیات از عراق در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی حمایت می کند.
«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو روز پنجشنبه در پایان نشست وزیران دفاع این ائتلاف نظامی به طور رسمی اعلام کرد که ناتو تصمیم گرفت تا شمار پرسنل خود در عراق را هشت برابر کرده و از ۵۰۰ به چهار هزار نفر افزایش دهد.
دبیرکل ناتو در کنفرانس مطبوعاتی خود افزود: "ناتو تصمیم به توسعه ماموریت های خود در عراق به درخواست دولت عراق گرفته است و با احترام به حاکمیت عراق اجرا خواهد شد".
در همین حال، «جسیکا آل مک نولتی» سخنگوی پنتاگون روز جمعه به شبکه تلویزیونی «سی.ان.ان» آمریکا گفت: واشنگتن در روند شکل دهی به نیروی (جدید) ناتو در عراق مشارکت خواهد کرد و با سهم عادلانه ای در این ماموریت فراگیر و مهم سهیم خواهد شد.
همزمان با این خبر، روزنامه «دیلی میل» انگلیس نیز روز جمعه به نقل از منابعی نظامی بدون ذکر نام نوشت که نیروهای ائتلاف موسوم به ضد داعش قصد افزایش شمار نیروهای خود به ۵ هزار نفر را دارند.
این روزنامه افزود که صدها نظامی انگلیسی به عراق اعزام خواهند شد که بیشترین افزایش شمار نظامیان انگلیسی در آنجا از زمان جنگ سال ۲۰۰۳ میلادی علیه عراق به شمار می‌رود.
برپایه این گزارش، پیش بینی می شود که شمار نظامیان انگلیسی در قالب این ماموریت ناتو در امسال به ۲ یا سه برابر افزایش یابد. هم اکنون یکصد نظامی انگلیسی در عراق برای آموزش نیروهای امنیتی عراق درقالب ماموریت ائتلاف بین المللی موسوم به داعش - همراه با امکان ایفای نقش های امنیتی- حضور دارند.
این تصمیم ناتو درحالی انجام می گیرد که شماری از نمایندگان پارلمان، سیاستمداران، تحلیلگران و شخصیت های دینی طی چهار روز اخیر از توسعه ماموریت ناتو و افزایش شمار نیروهای آن در عراق انتقاد کرده و آن را "اشغالگری جدید تحت عنوانی بین المللی" توصیف کرده و گفته اند که "ساختار ناتو را نیروهای آمریکایی تشکیل می دهند و این سازمان تحت فرماندهی آمریکا قرار دارد و از این رو، آمریکا از این دریچه، بدنبال باقی ماندن در عراق در پوشش جدیدی است".
«قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق جمعه شب نیز در توییتی نوشته بود: "پیمان ناتو در عراق با موافقت دولت عراق و هماهنگی با آن کار می کند و ماموریتش مشورتی- آموزشی است و نه رزمی".
وی افزود: "با کشورهای جهان همکاری می کنیم و از تجربیات آنها در مشورت دهی و آموزش برای تقویت امنیت استفاده می کنیم و درباره تعداد مشاوران تا این لحظه توافقی صورت نگرفته است".
شماری از مقامات و سران احزاب و مردم عراق تاکنون در مناسبت‌های مختلف بر لزوم خروج نیروهای بیگانه و در صدر آنها نیروهای آمریکایی از کشورشان در راستای اجرای مصوبه پارلمان در این زمینه تاکید کرده اند.

برچسب‌ها تروریسم ناتو ایالات متحده آمریکا بغداد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تروریسم ناتو ایالات متحده آمریکا تروریسم ناتو ایالات متحده آمریکا بغداد اخبار کنکور توسعه ماموریت دولت عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۶۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین ماموریت اقیانوسی سپاه در نیمکره جنوبی

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ ناو اقیانوس‌پیمای «شهید مهدوی» نیروی دریایی سپاه با عبور از مدار صفردرجه (خط استوا) وارد نیمکره جنوبی زمین شد.

بیشتر بخوانید؛ برگزاری رژه اقتدار شناورهای نیروی دریایی سپاه و بسیج مردمی در مرز دریایی آستارا

این اولین ماموریت دوربرد دریایی سپاه از لحاظ طی مسافت و نوع ماموریت است که به نام ناو شهید «نادر مهدوی» ثبت می‌شود.

ناو شهید مهدوی که در اسفند ۱۴۰۱ به نیروی دریایی سپاه الحاق شده، بیش از ۲۱۰۰ تُن وزن دارد، طول آن ۲۴۰ متر و عرض آن ۲۷ متر است.

این ناو انواع رادارهای پیشرفته نظیر رادار سه‌بعدی، سامانه‌های موشکی، سطح به سطح، سطح به هوا و سامانه‌ سوم خرداد و سایر سامانه‌های مخابراتی پیشرفته را داراست و در نوع خود از جمله ناوهای خاص کشور محسوب می‌شود.

علاوه بر این، ناو شهید مهدوی اولین شناور ایرانی مجهز به موشک های بالستیک دوربرد است.

در بهمن ماه سال گذشته، خبر رسمی شلیک موشک بالستیک از روی این شناور منتشر شد و طبق تصاویری که نیروی دریایی سپاه منتشر کرد، ۲ موشک بالستیک با برد تقریبی ۱۷۰۰ کیلومتر از داخل ۲ کانتینر به سمت اهداف خود شلیک شدند.

به گفته سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه، بر روی این ناو، علاوه بر موشک‌های بالستیک برد بلند، موشک‌های کروز ۲هزار کیلومتری با نام «قدر۴۷۴» نیز نصب شده است.

سپاه پاسداران از اواخر دهه ۸۰ شمسی و در پی تفکیک ماموریت نیروهای دریایی ارتش و سپاه، مسئول اصلی حراست از خلیج فارس و تنگه هرمز است اما در سالهای اخیر، مامور به حضور در آبهای اقیانوسی نیز شده است و برای این ماموریت، شناورهای مختلفی ازجمله همین ناو شهید مهدوی، رودکی و باقری در اختیار دارد.

به گفته سردار تنگسیری، مهمترین ماموریت نیروی دریایی سپاه در آبهای دوردست، ایجاد و حفظ سیادت دریایی و تأمین امنیت خطوط کشتیرانی است.

در ماه‌های اخیر شناور شهید مهدوی در خلیج عدن نیز به انجام ماموریت پرداخته بود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1229389 برچسب‌ها سپاه پاسداران

دیگر خبرها

  • میراحمدی: تصمیمات در خصوص سفر اربعین اتباع خارجی با ستاد مرکزی است
  • توافق با عراق برروی بیش از ۵۰ محور درخصوص ایام اربعین
  • استقرار اولین گروه از نیرو‌های رزمی فرانسه در اوکراین
  • (ویدئو) چین برای اولین بار کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد
  • مرور یک تجاوز شیمیایی
  • ممنوعیت استفاده از کلمه «اسرائیل» در رسانه‌های عراقی
  • استفاده از واژه «اسرائیل» در رسانه‌های عراقی ممنوع شد
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • نخستین ماموریت اقیانوسی سپاه در نیمکره جنوبی
  • اولین ماموریت اقیانوسی سپاه در نیمکره جنوبی