Web Analytics Made Easy - Statcounter

هلاله خوشبخت روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا با تاکید بر ضرورت توقف رادیوتراپی وشیمی درمانی در بیماران سرطانی مبتلا به کرونا افزود: در بیماران فاقد علائم بالینی نیز غربالگری کرونا در آغاز درمان سرطان توسط پزشکان درخواست داده می‌شود، ‌ بنابراین باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹ در بیماران مبتلا به سرطان با شدت انجام گیرد زیرا ابتلا به این عفونت ویروسی باعث تعویق درمان‌های موثر سرطان یعنی شیمی درمانی و رادیوتراپی شده و در نتیجه درمان و پاسخ به معالجه تاثیرات منفی خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درمانگر افزود: سلول‌های سرطانی بدون درمان فعال تقسیم و متوقف نمی‌شوند؛ بنابر این رشد و پیشرفت این بیماری به مراتب از ابتلا به کرونا خطرناک‌تر و هر گونه توقف در روند درمان باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود.

خوشبخت اضافه کرد: بیماران سرطانی با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی با پزشک معالج در ارتباط مستمر باشند و به دلیل ترس از ابتلا به کرونا درمان را با تصمیم شخصی به تعویق نیندازند؛ زیرا گاه حجم تومور و احتمال پیشرفت بیماری اجازه تاخیر در مراحل درمان و شیمی درمانی را نخواهد داد.

وی با تاکید بر حفظ فاصله‌گذای اجتماعی یادآور شد: بیماران سرطانی حتی‌الامکان در اماکن پرجمعیت قرار نگیرند، مداوم از ماسک استفاده کنند، آب فراوان نوشیده و شست وشوی مرتب دست‌ها را فراموش نکنند.

این متخصص رادیوتراپی، آنکولوژی با اشاره به افزایش احتمال خطرات ناشی از کووید-۱۹ در بیماران زمینه‌ای گفت: درمان فعال سرطان، درصد مرگ ومیر ناشی از کرونا را کاهش خواهد داد. برای تعریف این مفهوم از پارامتری تحت عنوان بی ام آی (توده بدنی) استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: بی ام آی (شاخص توده بدنی) ۲۵ تا ۳۵ حاکی از افزایش وزن و چاقی است که در بروز برخی از بیماری‌ها همچون دیابت یا مرض قند، اختلالات چربی، فشار خون وسکته، بیماری‌های قلبی، لخته شدن خون، اختلالات سیستم عضلانی واسکلتی، کلیوی، بیماری‌های کبدی ورفلاکس اثرگذار است.

خوشبخت تصریح کرد: در سال ۲۰۱۴ اما براساس نتایج یک تحقیق در ایالات متحده آمریکا ثابت شد، ۴۰ درصد از علل بروز سرطان‌ها نیز افزایش وزن و بروز چاقی است.  همچنین براساس مشاهدات بیمارستانی، میزان مرگ ومیر ناشی از سرطان نیز در بیماران مبتلا به چاقی وافزایش وزن بیش از دیگران است.

به گفته خوشبخت، این ارتباط (ابتلا به چاقی و سرطان) در زنان بیش از مردان برآورد شده است.  سرطان رحم، ‌ کلیه، ابتدای معده، روده بزرگ، راست روده، لوزالمعده، مجاری صفراوی، سرطان سینه (به ویژه در بانوانی که هیچ هورمونی ترشح نکرده‌اند) سرطان تخمدان، انتهای مری و انواع سرطان‌های مغز استخوان بیش از دیگر سرطان‌ها با چاقی ارتباط دارد.

این متخصص با بیان اینکه مننژیوما هم (در تومورهای مغزی) بیش از دیگر انواع تومور با چاقی ارتباط دارد، گفت: علل دقیق افزایش احتمال ابتلا به سرطان با چاقی به طور دقیق مشخص نشده است، اما براساس برخی از گزارشات، تغییرات متابولیسم هورمون‌های بدن نظیر هورمون انسولین یا رشد منجر به سرطان و شدت مرگ ومیر ناشی از این بیماری می‌شود.

خوشبخت خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در بافت‌های چربی، هورمون‌های زنانه تولید می‌شود و این هورمون‌ها، زنان را مستعد سرطان (حتی در سنین پایین) می‌کند. همچنین در سرطان روده بزرگ، ارتباط بروز سرطان با چاقی اثبات و موجب مرگ ومیر بیماران مبتلا به کولون شده است.

وی افزود: در سرطان سینه اما این چاقی در دوران یائسگی و بارداری متفاوت خواهد بود. افزایش وزن در دوران یائسگی سبب افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه و در زنان جوان، تاثیری در بروز این بیماری نخواهد داشت.

این متخصص رادیوتراپی وانکولوژی ودرمان سرطان در ادامه با اشاره به شیوع کرونا یادآور شد: در حال حاضر اما با شیوع کرونا در جهان، بیماران مبتلا به چاقی در صورت ابتلا به کووید۱۹ بیش از دیگران با مشکلات تنفسی یا قلبی روبه‌رو شده و نیاز به دستگاه‌های تنفس مصنوعی پیدا می‌کنند.

به گفته خوشبخت، شمار جانباختگان ناشی از کرونا نیز در بیماران مبتلا به چاقی بیش از دیگران گزارش شده است. میزان مرگ ومیر ناشی از کرونا هم در بیماران مسن و مبتلا به سرطان‌های خون و ریه بر اساس گزارشات بیمارستانی بیش از دیگران است.

برچسب‌ها ویروس کرونا سرطان چاقی بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا سرطان چاقی ویروس کرونا سرطان چاقی بهداشت و سلامت اخبار کنکور بیماران مبتلا مرگ ومیر ناشی بیماران سرطانی بیش از دیگران افزایش وزن سرطان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۲۸۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند

محمد توحیدی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با بیان این که شناسایی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم و ارجاع به مرکز توانبخشی و درمانی در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۲ نسبت به۶ ماهه نخست آن رشد چهار برابری داشته است گفت: در نیمه نخست سال ۱۴۰۲، ۲۰ کودک مبتلا به اوتیسم و در نیمه دوم سال گذشته ۸۰ کودک مبتلا به اوتیسم شناسایی شدند.

او افزود: در راستای اجرای دستورالعمل وزارتی و شیوه‌‎نامه پذیرش و ارائه خدمت به بیماران مبتلا به اختلال اوتیسم و همچنین اهمیت شناسایی به هنگام کودکان دارای طیف اوتیسم، فرایند شناسایی و غربالگری این بیماران طی جلسات متعددی با معاونت بهداشت، بهزیستی، آموزش و پرورش و مرکز توانبخشی و درمانی در سال گذشته بازبینی شد و آموزش پزشکان، بهورزان و مراقبان پایگاه‌های سلامت و مربیان مدارس سطح شهر به عنوان بخش مهمی از فرآیند شناسایی به طور ویژه در دستور کار قرار گرفت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: با آموزش و حساس‌سازی افراد دخیل در شناسایی و غربالگری که با همکاری گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس و گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت انجام شد، شناسایی کودکان مبتلا به اوتیسم انجام و مبتلایان به مرکز توانبخشی و درمانی ارجاع شدند.

توحیدی بیان کرد: در مرکز توانبخشی پس از انجام تست‌های تشخیصی و محرز شدن اختلال طیف اوتیسم توسط متخصص روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، اقدامات آموزشی و درمانی موردنیاز برای کودک آغاز می‌شود.

او تصریح کرد: هزینه مداخلات درمانی برای کودکان مبتلا به اوتسیم بسیار زیاد است به گونه‌ای که در ماه بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون ریال برای هر کودک هزینه باید انجام شود، اما خوشبختانه بخش قابل توجهی از هزینه‌های درمان این کودکان تا ۱۴ سالگی، در قالب بسته حمایتی بیماران خاص و صعب العلاج از سوی سازمان‌های بیمه‌گر و اداره بهزیستی به مرکز توانبخشی پرداخت و والدین هیچ گونه هزینه‌ای برای درمان فرزند خود برعهده ندارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با بیان این که تشخیص ابتلا به اوتیسم در کودکان پسر حدود چهار برابر کودکان دختر است تاکید کرد: تشخیص ابتلای به اوتیسم غالبا بعد از ۲ سالگی دقیق‌تر است ولی به دلیل مراجعات دیرهنگام والدین با توجه به عدم پذیرش آنان، متاسفانه تشخیص‌ها بعد از زمان طلایی مداخله یعنی بعد از سن پنج سالگی صورت می‌گیرد.

توحیدی با تأکید بر این که هر چه کودک مبتلا به اختلال اوتیسم در سنین پایین‌تر و تا کمتر از سه سالگی شناسایی شود اقدامات درمانی برای او مؤثرتر خواهد بود اظهار کرد: علاوه بر پزشکان، مراقبان سلامت و مربیان مدارس و والدین نیز در صورت مشاهده رفتار‌های غیرمعمول کودک خود نظیر رفتار‌های کلیشه‌ای و تکراری، عدم ارتباط چشمی مناسب، عدم واکنش به صدا زدن نام و انجام بازی‌های تکراری و متعاقب آن مراجعه زودهنگام به پایگاه‌های بهداشتی، نقش مهمی در شناسایی و شروع روند درمانی کودک مبتلا به اختلال اوتیسم دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • راه‌اندازی دستگاه توموتراپی بیماران سرطانی در گلستان
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد