Web Analytics Made Easy - Statcounter

آرزو صانعی، مدیرعامل مؤسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت، دوره سوم از کارگاه‌های آموزشی مهارتی منطقه‌ای پلنگ ایرانی با حضور فعال گروه‌های متعدد از ذی اثران دولتی، افراد علاقمند و مطلع محلی، اعضاء پورتال تخصصی پلنگ ایرانی، دانشجویان و سمن‌های فعال در زمینه‌های مرتبط، از دی ماه سال گذشته آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: موضوع اصلی این دوره از کارگاه‌های آموزشی، مباحث تخصصی متعدد در رابطه با پایش نظام مند وضعیت پلنگ در کشور است که در برنامه ملی عملیاتی حفاظت و مدیریت پلنگ در ایران، مشخصاً به آن پرداخته شده است. صانعی ادامه داد، در سال گذشته کلاس‌های آموزشی حضوری در خصوص ساختار نهادهای محلی در شکل گیری شبکه مناطق مرجع پایش که از موضوعات اساسی در پایش نظام مند جمعیت و زیستگاه پلنگ در کشور هستند، برگزار شد. وی افزود، همچنین کتاب منتشر شده در خصوص فنون تحقیقات و پایش: معرفی و شناخت ابزار تحقیقاتی که از طریق پورتال تخصصی پلنگ ایرانی برای علاقمندان قابل دسترسی می‌باشد، به معرفی و ویژگی‌های ابزار تحقیقاتی برای استفاده در تحقیقات و بالاخص پایش جمعیت پلنگ می‌پردازد.

صانعی با اشاره به اینکه در برنامه ملی عملیاتی حفاظت و مدیریت پلنگ در ایران به شکل گیری چهار نوع منطقه مرجع پایش در کشور پرداخته شده است، ادامه داد پایش زیستگاه یکی از انواع پیش بینی شده مناطق مرجع برای بررسی نظام مند وضعیت پلنگ در کشور است که طی دو سال گذشته، روش‌های تخصصی مربوط به اجرای این برنامه تألیف شده و به زودی در قالب کتابی با عنوان راهنمای عملی ارزیابی و پایش زیستگاه‌های پلنگ ایرانی، از طریق پورتال تخصصی پلنگ ایرانی ارائه می‌شود.

وی افزود، کلاس‌های آموزشی کنونی که به دلیل همه گیری بیماری کووید ۱۹ به صورت غیرحضوری و آنلاین از طریق پورتال تخصصی پلنگ ایرانی برگزار می‌شود، به ارائه آموزش‌های مربوط به روش‌های تألیف شده در راستای پایش نظام مند زیستگاه‌های این گونه می‌پردازد.

صانعی گفت: این آموزش‌ها که در مهرماه سال جاری با موضوع روش‌های میدانی پایش و بررسی پایداری زیستگاه آغاز شده است، هم اکنون با عناوین کاربرد نرم افزارها در پایش زیستگاه، کار با سامانه گوگل ارث، محاسبه شاخص پوشش گیاهی NDVI، تهیه نقشه‌های کاربری اراضی، پهنه بندی، پایش کیفیت آب، خشکسالی و آمایش سرزمین در حال اجرا می‌باشد. وی ادامه داد، بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، این سری از آموزش‌ها تا پیش از آغاز سال ۱۴۰۰ تکمیل گردیده و نتایج اقدامات انجام شده تا کنون، برای اطلاع رسانی و آگاهی علاقمندان متعاقباً قابل ارائه خواهد بود.

مدیرعامل موسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی در رابطه با برنامه پایش زیستگاه‌های پلنگ در کشور گفت: این سری از اقدامات در ابتدای امر به صورت ابتدایی و در قالب یک برنامه پایلوت در سال ۱۳۹۴-۱۳۹۵ با حمایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اجرا شد که پس از تکمیل روش‌ها، هم اکنون به صورت پایلوت در سه استان کشور با مشارکت و همکاری بخش‌های دولتی و ذی نفعان محلی در حال اجرا می‌باشد.

وی، ضمن قدردانی از برنامه کمک‌های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی برنامه عمران سازمان ملل متحد برای حمایت از اجرای برنامه شکل گیری ساختار پایش در مناطق مرجع از سال ۱۳۹۷ افزود: برنامه پایش زیستگاه و جمعیت پلنگ ایرانی علاوه بر در دسترس قراردادن اطلاعات مورد نیاز برای مدیریت و حفاظت این گونه، با ایجاد سپر حفاظتی به دلیل مشارکت گروه‌های بومی و محلی در کنار سازمان‌های دولتی متولی در اقدامات این برنامه و بهبود امنیت زیستگاه، به کاهش جرایم مربوط به عرصه‌های زیستگاهی و شکار و صید، همچنین بهبود پوشش گیاهی و جمعیت گونه‌های طعمه و حفاظت از پلنگ در منطقه، کمک شایانی می‌نماید. صانعی در پایان افزود، علاقمندان می‌توانند از طریق پورتال تخصصی پلنگ ایرانی، برای شرکت در کلاس‌های آموزشی دوره سوم کارگاه‌های آموزشی مهارتی منطقه‌ای پلنگ ایرانی که به صورت رایگان برگزار می‌شود، اقدام کند.

کد خبر 5158239 سمیرا خباز

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان ملل متحد شهرداری تهران شورای شهر تهران تهران ویروس کرونا سازمان تامین اجتماعی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران پیروز حناچی قوه قضاییه ذرات معلق بنیاد شهید و امور ایثارگران کمیته امداد امام خمینی غلامحسین محسنی اژه ای سامانه بارشی وضعیت هوای تهران پایش زیستگاه پلنگ در کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۱۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان از ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی(مرال) در لنز دوربین تله‌ای حافظان طبیعت در ارتفاعات جنگلی شهرستان رودبار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان حمزه عشوری امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ اظهار کرد: تصاویر زیبا و ارزشمندی از یک رأس گوزن قرمز (مرال) نر در ارتفاعات جنگلی شهرستان رودبار توسط یک کارگروه زبده از تشکلهای مردمی حافظان هیرکانی و همراهی یکی از محیط‌بانان حفاظت محیط زیست گیلان به ثبت رسیده است.

وی افزود: جنگل‌های هیرکانی گیلان از عرصه‌های طبیعی و بی نظیری است که هنوز می‌توان غرش پلنگ ایرانی و بانگ گوزن قرمز (مرال) را در آن شنید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان خاطرنشان کرد: آموزش جوامع محلی، برخورد قاطع با شکارچیان غیرمجاز و تعامل با جوامع بومی و محلی و تلاش شبانه روزی محیط‌بانان سبب شده تا امنیت در زیستگاه برای این گونه‌های حیات وحش تأمین شود.

عشوری تصریح کرد: مشاهده گونه‌های ارزشمند همچون مرال، پلنگ و خرس قهوه‌ای در این استان گیلان نشان از این دارد که زیستگاه‌ها برای این حیوانات امن است.

به گزارش ایمنا، مرال یا گوزن قرمز که به آن «گاوکوهی» نیز گفته می‌شود از گونه‌های باشکوه جنگل‌های پهن برگ هیرکانی شمال ایران است و یکی از نمادهای تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده در زیستگاه‌های استان گیلان است.

کد خبر 748829

دیگر خبرها

  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • کارگاه آموزش حقوقی برای مشاوران املاک در کردستان برگزار شد
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • برگزاری کارگاه آموزشی شبکه فیبرنوری توسط آکادمی ایرانسل
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • روند کاهشی جرم سرقت در استان کرمان
  • دوره آموزشی استانی طرح ملی طوبی برگزار می‌شود