Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  این پروژه که شیرین‌سازی و انتقال آب از سواحل چابهار به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی را بر عهده دارد از نظر ابعاد و حجم سرمایه‌گذاری بزرگترین پروژه آب‌رسانی در کشور به شمار می‌رود که با اجرای آن حدود ۱۲ میلیون نفر جمعیت ساکن این استان‌ها در بخش صنعت و خدمات از آن بهره‌مند خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پروژه بزرگ قرار است توسط بخش خصوصی به نام شرکت "تابش" متشکل از ۹ شرکت هلدینگ از سراسر کشور عملیاتی شود که هزینه اجرای آن حدود ۲.۵ میلیارد یورو برآورد شده است و در افق طرح، انتقال آب از چابهار به مشهد دستکم حدود هشت سال به طول می‌انجامد. تفاهمنامه انتقال آب از سواحل چابهار به استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با حضور معاون وزیر نیرو و استانداران این سه استان شهریور ماه سال گذشته در مشهد به امضا رسید.

مطالعات طرح انتقال آب از سواحل چابهار به استان‌های شرقی کشور نیز سال ۱۳۹۵ از سوی وزارت نیرو به شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی واگذار و پس از آن مطالعات مهندسی این طرح توسط شرکت تابش به مدت ۲ سال انجام شد. اکنون این مطالعات به مراحل پایانی خود رسیده و به زودی سواحل چابهار شاهد عملیات اجرایی طرح بزرگ انتقال آب به شرق کشور خواهد بود. در باب ضرورت انتقال آب از سواحل چابهار به مشهد همین بس که خراسان رضوی اکنون یکی از بحرانی‌ترین استان‌ها از نظر افت آب‌های زیرزمینی در کشور به شمار می‌رود به طوری که منابع آب زیرزمینی این استان با کسری هزار و ۲۸ میلیون مترمکعب در سال مواجه است. هم‌اکنون چاه‌ها و منابع زیرزمینی سهم ۸۵ درصدی در تامین آب مصرفی استان خراسان رضوی با جمعیت ۶.۴ میلیون نفر دارند.

توزیع ۷۵۰ میلیون متر مکعب آب در استان‌های شرقی کشور 

محمد علایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: اجرای طرح انتقال آب از سواحل چابهار به سه استان شرقی ایران جهش بزرگ در صنعت آب کشور به شمار می‌رود که رونق، اشتغالزایی و تامین آب پایدار مورد نیاز را در بر دارد.  تامین کمبود آب بخش صنعت، خدمات و شرب در شرق کشور از اهداف اصلی و نهایی طرح انتقال آب از سواحل چابهار است که در افق نهایی طرح قرار است ۷۵۰ میلیون مترمکعب آب شیرین در استان‌های شرقی کشور توزیع شود.  با انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور ۱۲ میلیون نفر در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

سهم خراسان رضوی از آب سواحل چابهار ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب است

علیرضا طاهری، قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز گفت: در فاز اول اجرای طرح انتقال آب از سواحل چابهار به شرق کشور سهم خراسان رضوی ۱۲۰ میلیون متر مکعب، سهم استان سیستان و بلوچستان ۲۲۸ میلیون متر مکعب و سهم خراسان جنوبی ۶۰ میلیون متر مکعب در سال تعیین شده است.  آب انتقالی از سواحل چابهار به شرق کشور برای مصارف صنعت و خدمات پیش‌بینی شده و قیمت هر متر مکعب آن در شرایط حاضر و برای انتهای خط ۲.۹ یورو برآورد شده است.  

هم‌اکنون طرح‌های سازگاری با کم‌آبی در خراسان رضوی با قدرت در حال اجراست، اما بررسی‌ها نشان داده که اگر بیشترین صرفه‌جویی و بهره‌وری و کمترین اسراف را در مصرف آب داشته باشیم باز هم در مشهد و خراسان رضوی با کمبود آب مواجه هستیم. تأمین آب مشهد به عنوان بزرگترین کلان‌شهر مذهبی دنیا با بیش از سه‌ونیم میلیون نفر جمعیت ثابت و ۳۰ میلیون زائر و مسافر سالانه، هم اکنون دغدغه مشترک مسوولان ملی و محلی به شمار می‌رود.

کد خبر 588174 برچسب‌ها آب استان خراسان رضوی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آب استان خراسان رضوی طرح انتقال آب از سواحل چابهار انتقال آب از سواحل چابهار سیستان و بلوچستان میلیون متر مکعب شمار می رود خراسان جنوبی خراسان رضوی شرق کشور میلیون نفر استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۸۱۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح های سالم سازی دریا در گیلان از اول خرداد

ایسنا/گیلان استاندار گیلان، خواستار افتتاح طرح های سالم سازی دریا از اول خردادماه شد و اضافه کرد: فرمانداران برای کاهش غریق تلاش کنند.

اسدالله عباسی امروز، ۱۲ اردیبهشت ماه در ستاد ساماندهی سواحل استان گیلان، با بیان اینکه امسال پیوست فرهنگی در طرح های سالم سازی دریا در دستور کار قرار گیرد، اظهار کرد: دستگاه های فرهنگی طرح ها و برنامه های ویژه سواحل را تدوین کنند.

وی با اشاره به تقارن تعطیلات تابستان با ماه محرم، افزود: فضای فرهنگی باید بر سواحل قالب باشد و مردم و گردشگران از برنامه های مناسبتی بهره ببرند.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم بهره مندی از سواحل در قالب شناگاه ها و طرح های سالم سازی، عنوان کرد: فرمانداران حتما طرح های سالم سازی منطقه خود را ساماندهی و آسیب شناسی کنند.

عباسی استان گیلان را دارای حدود ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی دانست و خاطرنشان کرد: همه نقاط نوار ساحلی مناسب برای حضور مردم نیست و باید طرح های سالم سازی را فعال کنیم.

وی خواستار افتتاح طرح های سالم سازی دریا از اول خردادماه شد و اضافه کرد: فرمانداران برای کاهش غریق تلاش کنند و از هم اکنون تجهیزات و لجستیک را مد نظر داشته باشند.

استاندار گیلان در ادامه به کاهش چشمگیر آمار غریق در سواحل استان طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: همایش آغاز طرح سالم سازی دریا را برگزار و بر اهمیت صفر شدن غریق تاکید کنید.

وی با بیان اینکه طرح های سالم سازی به برنامه های فرهنگی و اجتماعی بپردازند و برای مردم نشاط ایجاد کنند، افزود: از سرمایه گذاری گردشگری در سواحل استقبال می کنیم.

عباسی همچنین خواستار نصب پرچم های قرمز متحدالشکل در مناطق شناممنوع شد و خاطرنشان کرد: آموزش منجیان غریق حتما در دریا باشد تا بتوانند با شرایط دریا به افراد کمک کنند؛ نه استخر.

وی با بیان اینکه افراد فقط باید در طرح های سالم سازی شنا کنند، گفت: مسئولیت غریق با فرمانداران است و باید از شنا کردن افراد در خارج از محدوده‌های طرح جلوگیری کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۴۳ روستای محروم خراسان رضوی از آب پایدار برخوردار شدند
  • آغاز طرح های سالم سازی دریا در گیلان از اول خرداد
  • زارع‌پور: از پایگاه چابهار ماهواره به فضا پرتاب می‌کنیم
  • نخستین واحد پرورش قارچ صنعتی در جوین خراسان رضوی افتتاح شد
  • زارع‌پور: پایگاه چابهار تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد
  • هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد پاک است
  • دسترسی ۷۸ هزار روستایی به آب آشامیدنی سالم
  • توسعه شرق کشور در گرو حل مسائل مشترک استان های شرقی
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • ۱۲ طرح نیمه تمام بهداشتی در خراسان رضوی به ثمر نشست