Web Analytics Made Easy - Statcounter

در میزگردی با حضور کارشناسان ابعاد روانشناختی، جامعه شناسی و رسانه ای محتواهای غیراخلاقی در فضای مجازی و تاثیرات آن بر کودکان و نوجوانان بررسی شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، میزگرد بررسی آسیب شناسی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به‌خصوص تولیدات غیراخلاقی و تاثیر آن بر کودکان و نوجوانان توسط شبکه اطلاع رسانی مرصاد در فضای اسکای روم برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میزگرد دکتر نبی فتاحی، دکتر هاشم جبرائیلی، دکتر علی محمد رضایی و عبدالله الماسی به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

مشروح این میزگرد در ادامه می آید:

مرصاد: گسترش امکانات اینترنت در فضای جامعه امروز و پخش کلیپ های غیراخلاقی در این فضا تهدیداتی به همراه دارد که نگرانی بسیاری از خانواده های دغدغه مند را رقم زده است.  کلیپی اخیرا از یک خواننده خارج از کشور منتشر شدکه باعث هجمه های غیر اخلاقی به سنین پایین بخصوص کودکان و نوجوانان شده است؛ لذا با توجه به اهمیت این مقوله در این خصوص برگزار شود.

سوالی که اینجا مطرح است این است که به نظر شما باید در برابر این مطالب غیر اخلاقی چگونه رفتار کنیم تا فرزندان و خانواده ها آسیب نبینند؟

دکتر نبی فتاحی در پاسخ به این سوال گفت: نکته اول این است که در چند وقت اخیر در جریان یک سری از مسائل بودیم و کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که در امتداد کلیپ هایی بود که قبلا آنها را دیده بودیم ؛جایی که فردی با نام مستعار ساسی مانکن آمد و یکسری با اینکه یکسری الگوگیری های غلط را در بین جوانان رواج داد و آنها را عادی سازی کند، فعالیت کرد.

وی افزود: بر اساس تحقیقی که در جامعه صورت گرفته است حدود ۶۶ درصد از بچه هایی که حتی در سنین ۶ تا ۷ سال و سن پیش دبستانی هستند از فضای مجازی استفاده می کنند.

فتاحی خاطرنشان کرد: در دانشگاه ام‌آی‌تی تحقیقی صورت گرفت مبنی بر این که بچه هایی که با آنها در ارتباط هستیم روزانه ۶۰ گیگابایت اطلاعات را وارد مغز خود می‌کنند که این برابر است با ۹۰ فیلم سینمایی در طول روز و با توجه به اینکه ۶۶ درصد از بچه‌ها از فضای مجازی استفاده می کنند این کار یکسری نکات را در جامعه ما باب می‌کند که می‌تواند آسیب‌هایی  وارد کند که بعدها نتوانیم در برابر آنها کاری را انجام دهیم.

وی ادامه داد: اگر فضای تبلیغات کالاها را چه در سطح کشور ایران و چه درکشورهای خارج دیده باشید از خطاهایی به نام خطای تقلید و خطاهای هاله ای استفاده می‌کنند.

فتاحی ادامه داد: خطایی که کورکورانه در جامعه از آن استفاده می شود که بتوانیم زندگی خود را بر اساس آن پیش ببریم در راستای همین خطای تقلید است و بسیاری از مواقع می‌بینیم چون شخصی لباسی را می پوشد و تن خور خوبی برای او دارد ما هم فکر می کنیم چون به تن او خوب نشسته حتماً برای ما هم مناسب است و یکی از آسیب‌هایی که ما از آن غفلت کردیم همین خطای تقلید است.

وی بیان داشت: باید زمانی که قصد الگوگیری داریم به این مسئله توجه داشته باشیم که چه شخصی را قرار است الگو قرار دهیم ؛ آیا باید تقلید کورکورانه داشته باشیم!

الگو باید یکسری ویژگی های خوب را داشته باشد

فتاحی خاطرنشان کرد: در واقع اولین خطایی که باید به آن بپردازیم و جامعه را از آن دور کنیم خطای تقلید است، اگر قرار است الگودهی صورت بگیرد الگو باید یکسری ویژگی های خوب را داشته باشد که آن الگو کمترین آسیب را به خود فرد و دیگران بدهد.

وی دومین خطایی را که باید به آن توجه داشته باشیم خطای هاله ای عنوان کرد و گفت: اگر دیده باشید در تلویزیون برای تبلیغ قهوه از راجر فدرر که یک تنیس باز معروف است نمایشی تهیه می کنند و یا مسائلی از این قبیل، اینجا اتفاقی که می‌افتد که حاضرند هزینه‌های هنگفتی را برای این تبلیغات به کار ببرند استفاده از خطای اثر هاله ای است.

فتاحی افزود: کاری که ساسی مانکن از آن استفاده کرد در همین راستا است و از فردی استفاده کرد که برای اکثر ما آشنا بود و همین سبب می شد کنجکاوی ها را بالا ببرد.

وی گفت: اگر دنبال راهکار می گردیم باید در ۲ زمینه بتوانیم فرهنگ‌سازی کنیم اول اینکه به افراد جامعه یاد دهیم که دچار خطای تقلید نشوند و نیز یادآوری کنیم اگر قرار است کاری را بپذیرند و انجام دهند دچار اثر خطای هاله ای نشوند و با اولین معیار و ملاک که در یک فرد دیدند مابقی ویژگی های آن فرد را مثبت نشمارند.

فضای مجازی یک فضای گلخانه‌ای را به وجود آورده است

فتاحی خاطر نشان کرد: نکته مهم این است که فضای مجازی با توجه به شرایطی که ایجاد کرده است یک فضای گلخانه‌ای را به وجود آورده که وقتی نور را دریافت می کند دیگر آن را پس نمی دهد به این معنا که وقتی وارد فضای مجازی می شویم و ویژگی‌های این فضا را دریافت می‌کنیم به دلیل کنجکاوی ها و لذت‌ها و تنوع هایی که در این فضای مجازی می بینیم، متاسفانه وقتی درگیر آن می‌شویم ارتباطمان با محیط اطراف کم می‌شود.

وی اذعان داشت: با کمی توجه می توان دریافت که این الگوی گیریها در نوجوانان به حدی بالا رفته که پس از یک بررسی در کشور ایران مشخص شد که رابطه بین افراد و خانواده به ۱۲ دقیقه رسیده است یعنی ارتباط بین پدر و پسر، مادر و دختر و حتی  برادرها و خواهرها به جایی رسیده که کمتر از ۱۲ دقیقه است.

فتاحی گفت: اگر به تک واژه هایی که آن فرد در کلیپ ها عنوان کرد توجه کنید نکاتی را متوجه می شوید که کلمات کاملاً حساب شده است و نشان می دهد روانشناسان و جامعه شناسانی پشت قضیه بودند که با واژگان بازی کردند و دقیقا می خواهند هر کاری را برای گمراهی کودکان و نوجوانان انجام دهند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی در جمله ای که در اولین کلیپی که بچه‌های ما را هدف قرار داده بود، می گوید اول اینستا بعد کتاب، معنایی را که مطرح می‌کند اولویت‌بندی است یعنی اول به خوشی ها، کنجکاوی ها و تنوع طلبی ها برس و خوب گشت و گذار را در فضای مجازی داشته باش و اگر وقت اضافی داشتی به سراغ کتاب برو، این یعنی قصد دارند اولویت بندی ها را تغییر دهند.

وی همچنین به تبلیع نوشیدنی های الکلی در این کلیپ ها اشاره کرد و گفت: این ها قصد دارند با نشان دادن این حرکت های نامشروع در فضای مجازی الگودهی های غلط را باب کنند و یکسری از مسائل را در جامعه عادی سازی کنند.

بسیاری از خانواده ها اجتناب از این فضا را تنها چاره کار می دانند

فتاحی بیان داشت: بسیاری از خانواده ها و یا مسئولین دوری جوانان و نوجوانان و اجتناب از این فضا را تنها چاره کار می دانند اما امکان اجتناب از کلیپ ها واقعاً وجود ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر مردم، جوانان و نوجوانان، یا خودشان در این فضا هستند یا از هم سن و سالانشان در خصوص چنین کلیپ هایی می شنوند لذا برای ارضای کنجکاوی دنبال این کلیپ خواهند رفت لذا در چنین مواردی راهکار دور شدن نیست چون اگر آنها را در این شرایط منعشان کنیم بیشتر به سمت آن می‌روند.

فتاحی با بیان اینکه در جامعه ما بازداری زدایی بالاست، افزود: یکی از ویژگی آدم هایی که هیجان خواهی آنها بالا است بازداری زدایی است یعنی بسیاری از کسانی که با آنها مواجه هستیم اگر منعشان کنیم بیشتر به سمت خطا می‌روند.

وی خاطرنشان کرد: نکته اول این است که بسیاری از مواقع با صحبت کردن بسیاری از مسائل و خطاها را از انسان ها می توانیم دور کنیم یعنی به نوعی مایه‌کوبی علیه استرس داشته باشیم.

به گفته این روانشناس درمان ها باید بر اساس اولویت بندی آدم هایی باشد که بپذیرند مشکل دارند و به بینش واقعی رسیده اند و آماده پذیرش درمان هستند.

فتاحی بیان داشت: نکته مهم این است که به والدین و مسئولین گوشزد کنیم که شماها بپذیرید درصد بالایی از جامعه فعلی ما این فیلم را مشاهده کرده اند و آشنایی با این فرد دارند و این همان شناخت مشکلات است.

وی ادامه داد: در مرحله دوم باید به آنها آموزش دهیم و زمینه را برای فرزندان مهیا کنیم و به جای اینکه مسائل را از دیگران جویا شوند والدین برای آنها روشنگری کنند و آرام آرام مطالب را بر مبنای فرهنگ و با توجه به عرف جامعه به آنها آموزش دهیم.

این روانشناس گفت‌: اگر قرار است آموزش دهیم باید واقع‌بین باشیم و افراد را از خطرات احتمالی دور کنیم و از آنجا که ۸۰ درصد جامعه ما با مشکل مواجه شده اند پیشگیری‌های سطح ۲ را به کار بگیریم یعنی اجازه ندهیم الگوگیری کنند.

وی اظهار داشت: اما پیشگیری سطح ۳ را نیز داریم یعنی فرد دچار مشکل شده و غرق در آن شده و باید سراغ بازتوانی آنها برویم.

 با صحبت کردن به جایی نمی‌رسیم

فتاحی افزود: با صحبت کردن به جایی نمی‌رسیم باید اول مسئولین بپذیرند که با مشکل مواجه شدیم و اگر به این مسائل آگاه شویم آن وقت می‌توانیم به دنبال راهکار باشیم.

عبدالله الماسی از کارشناسان حوزه رسانه  کرمانشاه در ادامه گریزی به موضوع موسیقی زد و گفت: درباره موسیقی و موارد استفاده آن تا کنون پژوهشهای فراوانی صورت گرفته است که هر ۱۰ سال زیربنای این پژوهشها دچار تحولات جدی شده است.

وی افزود: بر اساس آخرین پژوهشها انتخاب موسیقی و مصرف خاص آنها بر اساس انواع هویت های جنگی، ملی و جهانی تقسیم بندی کرده بود که باعث شده بود مصرف کنندگان به سمت مصرف نوع موسیقی که متناسب با این هویت هاست گرایش پیدا کنند.

الماسی بیان داشت: زمانی که یک کودک و یا نوجوانان در واقع به هویت جهانی گرایش پیدا می کند و آنرا برای خود نوعی تعهد و تعلق می بیند تمایل بیشتری به گروه های موسیقی رپ و پاپ پیدا می کند و از گونه های ملی، محلی و مذهبی فاصله می گیرد.

پژوهش ها نشان داد موسیقی کلاسیک و سنتی منزلت سابق را بین مصرف کنندگان ندارد

وی ادامه داد: البته پیش ازاین تقسیم بندی متفاوتی وجود داشت، در سال ۱۳۸۴ پژوهش هایی به عنوان جامعه شناسی مصرف موسیقی با حمایت وزارت ارشاد انجام شد این درحالی بود که آن زمان موسیقی پاپ به صورت برجسته در افکار عمومی خودنمایی می کرد و در این پژوهش نشان داد که ذائقه ها دچار تغییرات جدی شده و دیگر موسیقی کلاسیک و سنتی منزلت سابق را بین مصرف کنندگان ندارد.

این فعال رسانه ای بیان داشت: حدود ۱۰ سال بعد پژوهش دیگری انجام شد به عنوان روایت های مردانگی در موسیقی رپ و چالش های مردانگی هژمونیک که بسیار پژوهش جالبی است اینجا مبنا را مرد عاشق متعارف، مردی که رسانه های رسمی کشور سعی می کنند آنرا به عنوان الگو در صدا و سیما نشان دهند که به عنوان مسیر راه و الگو به ویژه برای کودکان، نوجوانان و جوانان آنرا مطرح کنند اما یک رقیب جدی به اسم موسیقی رپ برای آن پیدا شده بود که اساسا این مردانگی هژمونیک را در ابتدای دهه ۹۰ به چالش می کشید.

وی خاطر نشان کرد: جواب بخش قابل توجهی از پاسخ دهندگان که بین رنج سنی کودکان تا جوانان بودند نشان میداد که به موسیقی رپ گرایش پیدا کرده اند از جمله پر طرفدارترین سبک موسیقی بین سنین ۱۲ تا ۲۲ ساله همین موسیقی بود.

الماسی گفت: اگر در ابتدای راه که گرایش ها را به سمت این موسیقی مشاهده کردیم تدابیری اندیشیده می شد امروز جلوی بسیاری از آسیب ها گرفته می شد.

وی اظهار داشت: در فضای مجازی برای دسترسی کودکان و نوجوانان به محتواهای هرزه نگاری و غیر اخلاقی یک پروتکل ها و شیوه نامه های چارچوب مند و دارای ساختار وجود دارد که در کشورهای توسعه یافته برای تولید کنندگان بسیار هزینه بر است البته در کشور ما نه تنها در خصوص محتواهای غیر اخلاقی بلکه در بسیاری از موارد دیگر از جمله آزار کودکان و امنیت آنها قوانین خوبی نداریم.

الماسی بیان داشت: علاوه بر این خوانندگان داخلی و هنرمندان و سلبریتی ها دغدغه ای در این خصوص ندارند و اگر اتفاقاتی شبیه پخش کلیپ ساسی مانکن می افتد نیازی به تذکری نمی بینند.

 رهاشدگی فضای مجازی

وی افزود: رهاشدگی فضای مجازی را داریم که تقریباً چارچوب و ساختار مشخص برای فعالیت آن در دسترس نیست و یک انفعال اعجاب‌آور در نهادها و مسئولان این حوزه را هم شاهد هستیم که باعث شده تولید محتوا در انواع مختلف به صورت رها شده و فراتر از ساختارهای ارزشی صورت بگیرد.

این فعال رسانه ای بیان داشت: در واقع هدفمند کردن این فضا و مدیریت آن به صورتی که کمترین آسیب  به نوجوانان و جوانان برسد به صورت فیلترینگ ترویج و تبلیغ می شود که به ابزاری برای ترساندن مردم تبدیل شده است.

وی ادامه داد: برای حذف تلگرام تحقیق کارشناسی و پژوهش هدفمند صورت گرفت اما چون زیرساخت کارآمدی به وجود نیامد تلگرام باقیست؛ و کنارش فیلترشکن بین نوجوانان و جوانان توزیع شد و در واقع دسترسی آنها به محتوای غیر اخلاقی به راحتی فراهم آمد.

الماسی خاطر نشان کرد: متاسفانه همین سبب شد که فضایی برای قشر آسیب پذیر باز شود و در این فضا گرایش به محتوا های جنسی و غیر اخلاقی به سرعت بین قشر جوان و نوجوان شدت گرفت این اتفاق تلخی است و آثار آن را در سال های آینده خواهیم دید.

وی گفت: در یک سال اخیر نیز با شروع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و شروع آموزش مجازی از راه دور سبب شد تا هر نوجوان و جوانی یک گوشی هوشمند یا تبلت در اختیار داشته باشد که اینترنت بدون محدودیت با دسترسی وسیع و رهاشده نیز در اختیار آنها قرار دارد.

الماسی تصریح کرد: این در حالی است که تاکنون آموزش رسانه‌ای برای استفاده از فضای مجازی نداشتیم و الان میلیون ها کودک و نوجوان با انواع فیلتر شکن ها و فضای رها شده داریم که می‌توانند به انواع محتوای غیر اخلاقی دست پیدا کنند و در بحث ترویج خشونت، استفاده از انواع سلاح های گرم، موسیقی ها، تولید محتوا های غیر اخلاقی تهمت‌ها، ترغیب و تبلیغ انواع گروه‌های افراطی و... بسیار موثر است.

این فعال رسانه اظهار داشت: برای امثال ساسی مانکن، تتلو و سایر خواننده هایی که به این سبک تولید محتوا می‌کنند اساساً مهم نیست که تولید محتوا شود بلکه اینها فقط قصد دارند دیده شوند و همراه کنندگان بیشتری با هدف کسب درآمد و یا شهرت داشته باشند.

وی در ادامه به ارائه راهکارهایی به جهت جلوگیری از آسیب فضای مجازی پرداخت  و گفت: شاید عده‌ای در نگاه خیلی سطحی عنوان کنند که محدودیت‌هایی برای دسترسی کودکان و نوجوانان ایجاد کنیم و از کل موضوع خلاص شویم که این جز پاک کردن صورت مسئله و نادیده گرفتن آن کمک دیگری نمی تواند بکند.

وی گفت: به نظر بنده مهم ترین و ضروری ترین کار شروع آموزش عمومی و همگانی به صورت هدفمند و مدیریت شده است و آموزش باید جنبه های استفاده از انواع محتوا ها در فضای مجازی را در بر بگیرد.

الماسی با تاکید بر افزایش سواد رسانه‌ای در فرزندان و والدین اظهار داشت: افزایش آگاهی و نحوه استفاده و مواجهه با محتواهای تولید شده در فضای مجازی می‌تواند بسیار کارگشا باشد.

این فعال رسانه‌ای گفت: پیشنهاد دیگر این است که اینترنت، سیم کارت ویژه و تبلت های خاص با دسترسی رده های سنی در اختیار قشر آسیب پذیر قرار بگیرد چرا که با توجه به دسترسی آنها و به واسطه ضرورت آموزش از راه دور بیشتر در معرض خطر هستند.

اهمیت راه اندازی شبکه ملی اطلاعات

وی همچنین راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را یکی از ضروریات و موضوعات مهم دانست و گفت: اگرچه این موضوع در حال حاضر به صورت جدی در حال پیگیری است اما تاکنون به جایی نرسیده است.

الماسی خاطرنشان کرد: اگر شبکه ملی صورت بگیرد نه تنها تبلیغات نابجا در مورد فیلترینگ فضای مجازی بی اثر می شوند بلکه نشان می دهد چقدر نقاط مثبت می تواند داشته باشد.

وی بیان داشت: این شبکه نوعی مدیریت فضا برای اقشار آسیب پذیر است که می‌تواند امنیت نسبی را برای ورود آنها به فضای مجازی فراهم کند.

به گفته الماسی از فیلترینگ هوشمند هم می‌توان برای رده های سنی خاص استفاده کرد.

وی ادامه داد: از آنجا که چنین کلیپ های غیر اخلاقی نوعی آزار جنسی محسوب می شوند پیگیری حقوقی آن یک ضرورت است و می توان از طریق انجمن حمایت از کودکان در سطح بین الملل و کنوانسیون حقوق کودک جلوی انتشار محتوای های غیر اخلاقی گرفته شود.

الماسی تصریح کرد: فعالان فضای مجازی و رسانه های دغدغه مند می توانند با هم افزایی در آموزش همکاری داشته باشند؛ و خانواده‌ها نیز باید آنچه که در معرض دید کودکان قرار دارد را مدیریت کنند چرا که پیامدهای آن زیان بار و گاهی جبران ناپذیر است.

باید نگاهمان را عوض کنیم

دکتر هاشم جبرائیلی عضو هیئت علمی دانشگاه رازی در این میزگرد در خصوص رها شدگی فضای مجازی گفت: در حال حاضر این فضا مورد استفاده بسیاری است و برخی از مسئولان معتقد هستند که ما در استفاده از شبکه های مجازی با یک فضای رها شده مواجه هستیم.

وی گفت: در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث شده فضای رسانه‌ای ما در حال حاضر به این شکل در آید گفت: نگاه دولتمردان و حاکمیت ما نسبت به فضای مجازی قبلاً خیلی مثبت نبوده است. هر رسانه و فناوری ارتباطی که ایجاد می‌شد به نوعی حکومت سعی در محدود کردن آن داشت.

جبرائیلی ادامه داد: زمانی ماهواره ها در دسترس افراد بودند که حکومت با جمع کردن آنها سعی می‌کرد به نوعی مدیریت کند تا دسترسی به محتوای نامناسب در سطح کشور کمتر شود.

وی بیان داشت: پس از آن اینترنت آمد و همزمان با اینکه هنوز خیلی گسترش پیدا نکرده بود مسئله فیلترینگ مطرح شد و اینکه سایت های مختلف با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف فیلتر شدند؛ زمانی که نسل جدید اینترنت در دسترس قرار گرفت که به صورت موبایل همراه بود بسیاری  مخالفت کردند که این خوب نیست اما در نهایت کشور ما آن را پذیرفت که پس از نسل سوم، نسل چهارم و الان در مرحله ورود به استفاده از نسل پنجم اینترنت همراه هستیم بدون شک سرعت اینترنت بیشتری دارد و با آن دسترسی به محتوا خیلی آسان تر خواهد بود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه رازی خاطر نشان کرد: هنوز این دیدگاه و نگاه حاکمیت نسبت به فناوری ها همچنان باقی است چند روز پیش شاهد بودیم که مجلس طرحی را تصویب کرد که هزینه ای را برای مقابله با اینترنت های ماهواره‌ای که برخی از کشورها و شرکت ها بر آن کار می‌کنند، اختصاص دهند.

وی ادامه داد: ما باید نگاهمان را عوض کنیم زمانی سیاست ها شاید کارآمد بودند اما همیشه ممکن است کارآمدی را نداشته باشد.

وی گفت: چند وقت پیش فیلترینگ خیلی بد عمل نمی‌کرد و دسترسی ها محدود بود و فرزندانمان خیلی مایل نبودند به این سایت ها ورود پیدا کنند؛ برخی سیاست‌های اشتباه و زیاده‌روی برای امر فیلترینگ، و اینکه یک نرم افزار پیام رسان را حذف کردیم سبب شد که بسیاری از افراد که کارشان وابسته بود سعی کردند با سیاست دولت مقابله کنند و نتیجه آن به وجود آمدن نرم افزارهای مختلف برای دور زدن فیلترینگ بود و همین امر سبب شد گرایش جوانان و نوجوانان و حتی کودکان به استفاده از این نرم افزار افزایش پیدا کند.

جبرائیلی اظهار داشت: شیوع کرونا و آموزش از راه دور نیز سبب شد دسترسی به گوشی های همراه بیشتر شود و دانش آموزان به این فضا به راحتی ورود پیدا کنند.

 باید مسئولیت بیشتر را به والدین بدهیم

وی گفت: الان باید مسئولیت بیشتر را به والدین بدهیم و به این منظور نیاز به آموزش‌های لازم در این خصوص است؛  زمانی که فناوری های جدید وارد می شوند کودکان به خاطر کنجکاوی که دارند سریع‌تر آن را فرا می‌گیرند اما والدین عقب هستند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه رازی بیان داشت: در حال حاضر نرم افزارهای بسیاری هست که والدین می‌توانند نحوه استفاده کودکان از فضای مجازی را مدیریت کنند و اگر والدین آموزش ببینند می‌توانند کنترل ویژه‌ای بر فرزندان داشته باشند چنانچه در بسیاری از کشورها والدین به این فناوری ها دسترسی دارند.

وی خاطرنشان کرد: والدین باید وقت بیشتری صرف فرزندان کنند تا کودکان از فضای مجازی فاصله بگیرند چرا که کودکان برای اینکه رشد سالم داشته باشند نیازمند این است که با محرک های محیطی در ارتباط باشند؛ فضای مجازی مشکلات جسمانی زیادی برای کودکان می‌تواند به وجود آورد.

وی در خصوص کلیپ ناهنجاری که اخیرا در فضای مجازی پخش شده، گفت: این کلیپ مربوط به یک فرد خواننده است که هدفش بیشتر دیده شدن است ؛ جدا از این بسیاری از سلبریتی ها چون قصد دیده شدن داشتند به مخالفت با آن برخاستند و همین سبب شد کلیپ بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

جبرائیلی اظهار داشت: در کنار چنین کلیپ هایی بسیاری از ضد فرهنگ ها نیز از جمله نوشیدنی های غیر مجاز و ... به شدت تبلیغ می شود.

وی افزود: مشاهده یکی از شیوه های یادگیری برای کودکان محسوب می شود حال اگر ما نتوانیم الگوی مناسبی برای آنها معرفی کنیم ممکن است افرادی مثل ساسی مانکن را به عنوان الگو انتخاب کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه در چنین موقعیت هایی خلاء فرهنگی بسیار مشهود است گفت: شاید چون ما نتوانستیم محصولاتی تولید کنیم که مطابق ذائقه کودکان باشد آنها به سمت چنین کلیپ هایی جذب می شوند لذا نیازمند تولید محتوا های مناسب با سنین کودکان و نوجوانان هستیم و دولتمردان به جای محدود کردن فضای مجازی به فکر تولید محتوای مناسب باشند.

با سه نسل مواجهه هستیم

دکتر علی محمد رضایی در این میز گرد اظهار داشت:  متاسفانه همیشه موجی که در باب مسئله ای ایجاد می‌شود نسبت به آن حساسیت نشان می دهیم و با فروکش کردن موج، آن را به دست فراموشی می‌سپاریم و چشم انتظار موضوع بعدی می‌نشینیم.

وی افزود: این در حالی است که الان ما با یک مجموعه فرآیندهای معیوب در جامعه روبرو هستیم که باید به هر شکل موجود سریع تر آنها را مرتفع کنیم.

این کارشناس گفت: بر اساس یک نظریه با سه نسل مواجه هستیم؛ نسل اول افرادی هستند که به چارچوب‌های اعتقادی اهمیت می دهند و دنیا را محدود می دانند و فضای فکری آنها همسو و همراه با نظام فرهنگی کشور است.

وی خاطرنشان کرد: نسل دوم گروهی هستندکه کم حوصله تر هستند و رگه های قانون‌گریزی در آنها دیده می شود و آنچه درک نمی‌کنند، نمی‌پذیرند این نسل تقریباً نسل اول دانشگاهی ما محسوب می‌شوند و نوجوانان را پوشش می دهد.

رضایی ادامه داد: نسل سوم نسل تکنولوژی است و یک نسل جهانی محسوب می‌شود، پیوندهای جهانی دارد و آشنا به زبان های دنیا است و این افراد به مستقل بودن گرایش دارند و قانون گریز هستند.

وی اظهار داشت: مسائل فراواقعیت را داریم که می‌گوید برای اینکه بتوانیم در جامعه اثرگذار باشیم باید جامعه را به سمت مصرف گرایی پیش ببریم، در این بحث مهمترین موضوعی که می تواند افراد را از واقعیت جدا کند نیازهای اول انسان است و معتقدند اگر بتوانیم نیازها را هدف قرار دهیم می توانیم موفق شویم.

رضایی خاطرنشان کرد: به همین دلیل در طول چند دهه قبل در کشورهای غربی مسئله نیازهای جنسی یکی از مهمترین تبلیغات عنوان شده است.

وی افزود: مسائل فراواقعیت چند آسیب را به دنبال دارد یکی از آنها آسیب های کارکردی است که بر اساس آن فرد توهمات جنسی و لذت بخش غیر واقعی پیدا می کنند و یکسری هم آسیب‌های پیامدی است مثلاً زن را به عنوان ابزار در جامعه قرار می‌دهند.

ما در حوزه فراواقعیت تاکنون هیچ برنامه منسجمی را نداشتیم

این کارشناس معتقد است که ما در حوزه فراواقعیت تاکنون هیچ برنامه منسجمی را نداشتیم و این درحالی است که این مسئله می‌تواند در جامعه به عنوان یک ضد فرهنگ ورود پیدا کند.

وی افزود: خشم های درونی شده اجتماعی از دیگر تهدید هاست که یکی از مشکلات عمده آن تضادهای سیاسی و فرهنگی و بی ثباتی های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است که آرام آرام افراد را دچار یک سردرگمی می‌کند و فرد نمی داند چه آینده ای دارد.

رضایی خاطر نشان کرد: از همه مهمتر گروه‌های سیاسی که همدیگر را متهم می‌کنند موجب بی اعتمادی جدی به حاکمیت در بین جوانان و مردم می‌شوند و این تبدیل به خشم های درونی خواهد شد.

وی از دسترسی آسان کودکان و نوجوانان به بازی های کامپیوتری ۱۸+ انتقاد کرد و گفت: متاسفانه الان بازی های ۱۸+ را به راحتی می توان در بازار یافت و بر اساس مطالعات انجام گرفته نزدیک به ۴۳ درصد از کودکان دوره ابتدایی بازی های مثبت ۱۸ قرمز را بازی می کنند.

رضایی اذعان داشت: برخی از این بازی ها رابطه جنسی و مصرف مواد مخدر را به صورت فعالانه گسترش می‌دهند و می توان گفت بازی های کامپیوتری فضای فعالانه آموزشی است که با قانون و فرهنگ در تضاد است.

وی افزود: اما آیا تاکنون جایی خوانده اید مسئولی در این مملکت گفته باشد جلوی فروشگاه هایی که این گونه بازی ها را به فروش می‌رسانند، باید گرفته شود.

این کارشناس خاطرنشان کرد: شاید به دلیل اینکه ما بسته های علمی مربوط به جامعه شناسی را در اقدامات فرهنگی لحاظ نمی‌کنیم بزرگ نمایی تبلیغاتی به یک معضل تبدیل شده است لذا باید مسئولین فرهنگی آگاه باشند و بتوانند جلوی اینگونه تهدیدات را بگیرند و اگر به این منظور بودجه دریافت کردند در مسیر کار فرهنگی هزینه شود.

 فرهنگ را سیاسی کردیم

رضایی تصریح کرد: مشکل ما این است که فرهنگ را سیاسی کردیم و یک مسئول فرهنگی اگر بخواهد به این مقوله ورود پیدا کند اول باید وقت زیادی را صرف این کند که توسط سیاسیون پذیرفته شود.

وی بیان داشت: نیازمند آگاهی فرهنگی و علمی در حوزه فرهنگ هستیم و همچنین نیازمند این هستیم که علم را در حوزه فرهنگ وارد کرده و فرهنگ را از مسائل سیاسی جدا کنیم.

وی تاکید کرد: ما باید فرهنگ را به مسائل دینی پیوند بزنیم نه مسائل سیاسی، باید باور داشته باشیم اگر افراد متعهد دینی و افراد آگاه عالم به این مسیر وارد شوند می‌توانیم این حوزه را نجات دهیم.

رضایی اظهار داشت: صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر نهادهای فرهنگی باید پاسخگو باشند که چرا نظام خانواده یک برنامه اوقات فراغت مناسب ندارد که همین امر سبب شده تا فرزندان در شبکه های مجازی سرگرم باشند.

وی ادامه داد: همچنین باید پاسخگو باشند که چرا ابزارهای تخریب فرهنگ در جامعه به راحتی یافت می‌شود و هیچ نهادی برای کنترل آن وجود ندارد چرا این همه شبکه‌های اجتماعی باز هستند و به راحتی می توانند و فرزندان ما هجمه بیاورند این در حالی است که در مهمترین کشورهای دنیا از این موضوعات جلوگیری به عمل می آید.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کودکان و نوجوانان فعال رسانه غیر اخلاقی فضای مجازی خاطر نشان فضای مجازی جامعه شناسی داشته باشیم تولید محتوا داشته باشند حال حاضر ساسی مانکن خانواده ها صورت گرفت موسیقی رپ کلیپ هایی ورود پیدا پیدا کنند محتوا ها رسانه ای آسیب ها هاله ای بازی ها بر اساس بچه ها سبب شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۸۰۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه یازدهمین همایش سراسری مسؤولان جوامع فرهنگی قرآنی عصر که امروز در سالن غدیر مجتمع یاوران مهدی شهر مقدس قم با معرفی و تقدیر از نفرات برتر پویش ستاره‌های زمین برگزار شد.

در بخش همایش ستاره‌های زمین و فضای مجازی آقای نصری از استان کرمان، در بخش ستاره ساز و فضای مجازی آقای میراحمدی از استان چهارمحال‌وبختیاری با کشف ۶۰۰ مربی ستاره ساز و در بخش سرکشی از جلسات خانگی آقای قادری از استان یزد حائز رتبه برتر شدند.

همچنین در شاخص میز معرفی پویش ستاره‌های زمین و سرکشی از جلسات خانگی آقای جهان‌آرا از استان همدان، در شاخص تبلیغات محیطی حجت‌الاسلام دهقان‌دار از استان البرز و در شاخص برگزاری نمایشگاه ستاره‌های زمین آقای روزبه از استان فارس رتبه‌های برتر را کسب کردند.

کد خبر 6089236 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • مقابله با گرمای شهری از طریق باغ‌های گیاه‌شناسی
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • بهره‌مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات مشاوره بهزیستی مازندران
  • استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم
  • بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری