Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سه شنبه ایرنا از بغداد برهم صالح رییس جمهوری  عراق در یک توییت این فاجعه را «زخمی عمیق در ضمیرها» توصیف کرد که در آن رنج مردم کرد و مبارزه آنها برای آزادی تجسم یافته و به نمادی از فداکاری تبدیل شده است.

نیچروان بارزانی رییس اقلیم کردستان نیز بیانیه ای به مناسبت سی و سومین سالگرد حمله شیمیایی به حلبچه صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با ادای وفاداری به قربانیان، برای دومین سال متوالی از دولت فدرال عراق درخواست غرامت کرد.

در این بیانیه آمده است: "ما خواستار این هستیم که دولت فدرال وظایف اخلاقی و قانونی اش را برای جبران خسارت به قربانیان و محیط تحت تاثیر سموم عمل کند".

رییس اقلیم کردستان از جامعه جهانی خواست که برای جلوگیری از سلاح های ممنوع و تولید آنها و از بین بردن فناوری مرگ به طور جدی تلاش کند و وظیفه همه کشورها دانست که از زندگی مردم، محیط زیست و جوامع محافظت کنند.

همچنین نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون در یک توییت نوشت: "جنایت حلبچه با جنایات گورهای دسته جمعی در جنوب تفاوتی ندارد."

وی افزود: "زنده نگه داشتن یاد آن یادآوری جنایات فاشیستی بعث به مردم ما و نسل های آینده است."

همچنین مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در یک بیانیه نسبتا بلند ضمن محکومیت استفاده از سلاح شیمیایی به ملت عراق که همواره قربانیان زیادی در جنگ ها تقدیم وطن کرده است ادای احترام کرد.

وی در این بیانیه تسلی خاطر بازماندگان را عراقی آزاد و دموکراتیک برشمرد که احترام شهروندانش در اولویت قرار دارد.

عمار الحکیم نیز با انتشار بیانیه ای سالروز این جنایت را یادآور شده و ضمن احترام و دعای مغفرت برای تمام کسانیکه در راه ملت عراق کشته شده اند به اثر معنوی فاجعه اشاره کرده و گفت: هر ساله در روز این فاجعه ضمیر درونی ما به درد می آید و بیش از پیش به تجربه دموکراسی معتقد می شویم که تنها راه حل برای نپذیرفتن دوباره قتل و گورهای دسته جمعی است.

۳۳ سال پیش در چنین روزی (۱۶ مارس) جنگنده های عراقی به دستور مستقیم صدام و پسر عمویش به مدت ۵ ساعت بر فراز حلبچه پرواز کردند و مخلوطی از گازهای خردل، سارین و اعصاب را برسر مردم بی گناه انداختند.

این جنایت پنج هزار قربانی برجای گذاشت که بیشتر آنها زن و کودک و هزاران زخمی بودند.

حمله شیمیایی به حلبچه در آخرین روزهای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران رخ داد.

برچسب‌ها حلبچه عراق کردستان عراق صدام حسین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حلبچه عراق کردستان عراق حلبچه عراق کردستان عراق صدام حسین اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۸۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه ارتش یمن درباره حمله به پهپاد آمریکایی و یک کشتی انگلیسی

به گزارش خبرگزاری مهر، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن بامداد شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمایت از مردم فلسطین و مقاومت غزه و در پاسخ به تجاوز نظامی آمریکا و انگلیس به یمن، دو عملیات ضد متجاوزان انجام داده است.

سخنگوی نیروهای ارتش یمن اعلام کرد که ارتش یمن امروز (جمعه) یک نفتکش انگلیسی را در دریای سرخ و یک پهپاد آمریکایی از نوع ام کیو ۹ را در آسمان استان صعده هدف قرار داده است.

سرتیپ یحیی سریع تاکید کرد که نیروهای این کشور با تعدادی موشک دریایی ضد کشتی، نفتکش انگلیس ANDROMEDA STAR را به تلافی حملات این کشور در دریای سرخ هدف قرار داده و موشک‌ها مستقیماً به هدف اصابت کرده است.

یحیی سریع همچنین درباره سرنگونی موفق پهپاد پیشرفته آمریکا در آسمان یمن گفت: «نیروهای پدافند هوایی نیروهای مسلح یمن روز گذشته (جمعه) موفق شدند یک فروند هواپیمای MQ۹ آمریکایی را در حریم هوایی استان صعده به هنگام انجام مأموریت‌های خصمانه، سرنگون کنند و با موشک مناسب مورد هدف قرار گرفت».

سرتیپ یحیی سریع همچنین از مردم یمن به دلیل حمایت از مردم و مقاومت فلسطین و همچنین به دلیل حمایت‌های آن‌ها از عملیات‌های ارتش یمن علیه رژیم صهیونیستی و ائتلاف متجاوز آمریکا و انگلیس تقدیر و سپاس گزاری کرد.

کد خبر 6089416

دیگر خبرها

  • تصاویر دوربین مداربسته از لحظه حمله پهپادی به میدان گازی در عراق | جزئیات جدید از حمله پهپادی | ویدئو
  • ادای احترام بایرن به قیصر: مجسمه برنزی بکن‌باوئر
  • دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی برای ادای احترام به پیشگامان ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است
  • حمله پهپادی مقاومت عراق به حیفا
  • بیانیه مقامت عراق درباره حمله به هدفی «حیاتی» در حیفا
  • بیانیه مقاومت عراق درباره حمله به هدف حیاتی در حیفا
  • بیانیه ارتش یمن درباره حمله به پهپاد آمریکایی و یک کشتی انگلیسی
  • بیانیه مقاومت اسلامی عراق درباره حمله به هدف حیاتی درحیفای اشغالی
  • حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان + ویدئو | همه انفرادی در منزلشان برمی‌خیزند و فلسطین‌ها را تشویق می‌کنند
  • ادای احترام معاون پارلمانی رئیس جمهور به شهدای گمنام سمنان