Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@22:40:01 GMT

نظام ارجاع به معنی محدودیت در خدمات سلامت نیست

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۴۴۶۳۳

نظام ارجاع به معنی محدودیت در خدمات سلامت نیست

محمد مهدی ناصحی روز چهارشنبه در گفت ‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره اجرای نظام ارجاع و پزشکی خانواده افزود: نظام ارجاع و پزشکی خانواده یکی از موارد مهم در نظام سلامت است. کشورهای مترقی با سرانه‌های بالا در حوزه سلامت به این سمت حرکت کردند که در کنار هر فرد، یک پزشک یا تیم پزشکی حضور داشته باشد. این اقدام در قالب نظام ارجاع اجرایی شده تا دسترسی‌ها به خدمات سلامت راحت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس نظام ارجاع، بیماران ابتدا به پزشک خانواده که یک پزشک عمومی است مراجعه می‌کنند و در صورت نیاز به استفاده از خدمات تشخیصی یا درمانی پزشک متخصص یا فوق تخصص ارجاع داده می‌شوند.

بدین ترتیب اگر بیماری افراد با مراجعه به پزشک عمومی تشخیص داده شده و درمان شود، بیمار یا بیمه‌ها هزینه‌های بیشتری برای مراجعه به پزشک متخصص یا فوق تخصص پرداخت نخواهند کرد.

نظام ارجاع و پزشکی خانواده بخشی از تکالیف قانونی در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه محسوب می‌شود که اجرای آن بر عهده سازمان‌های بیمه گر درمانی است.

وی ادامه داد: بدین ترتیب تیم سلامت در کنار افراد قرار می‌گیرد و راهنمایی درست به افراد انجام می‌شود تا بیمار دچار هزینه‌های گران قیمت نشود. سرانه‌ای که به این تیم پرداخت می‌شود از خانواده‌ها گرفته نمی‌شود و جزو تکالیف دولت محسوب خواهد شد.

اجرای نظام ارجاع در چهار استان

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: اجرا و استقرار نظام ارجاع بسیار مشکل است. متاسفانه با شیوع ویروس کرونا و با توجه به درگیری کادر بهداشت و درمان، پیاده کردن نظام ارجاع و پزشکی خانواده دشوارتر شد.

وی افزود: بر اساس قانون، سازمان بیمه سلامت و سایر سازمان‌های بیمه گر باید نظام ارجاع و پزشکی خانواده را اجرا کنند. در نتیجه در چهار استان کردستان، کرمان، یزد و چهارمحال و بختیاری استقرار این طرح از اوایل بهمن ۱۳۹۹ آغاز شده است.

ناصحی گفت: در این استان‌ها نسخه نویسی الکترونیک نیز درصد بالایی دارد و همچنین ارجاع الکترونیک برای اولین بار در این استان‌ها اجرا شده و استقبال خوبی از طرف مردم اتفاق افتاده است.

دسترسی به خدمات بخش خصوصی از طریق نظام ارجاع

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت بیان کرد: از طرفی افرادی که تحت پوشش صندوق بیمه همگانی سلامت بودند تاکنون فقط می‌توانستند برای دریافت خدمات سلامت به بخش دولتی مراجعه کنند، اما این امکان فراهم شده که بتوانند خدمات را از طریق نظام ارجاع از بخش خصوصی هم دریافت کنند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ این اقدام گسترش پیدا کرده و در تمام صندوق‌های سازمان بیمه سلامت مستقر خواهد شد تا بدین ترتیب دسترسی مردم به خدمات سلامت بیشتر شود.

ناصحی گفت: در صندوق بیمه سلامت روستاییان و عشایر نیز نظام ارجاع در بخش دولتی انجام می‌شود. حدود ۲۱ میلیون نفر در این صندوق تحت پوشش بیمه سلامت هستند و کم کم دسترسی این بیمه شدگان به خدمات سلامت در بخش خصوصی هم فراهم خواهد شد. استقرار نظام ارجاع به اجرای پزشکی خانواده و پرونده الکترونیک سلامت هم کمک می‌کند.

برچسب‌ها محمد مهدی ناصحی نظام ارجاع الکترونیک پزشک خانواده بیمه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نظام ارجاع الکترونیک پزشک خانواده بیمه سلامت نظام ارجاع الکترونیک پزشک خانواده بیمه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران اخبار کنکور نظام ارجاع و پزشکی خانواده سازمان بیمه سلامت خدمات سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۴۴۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

رضا تحویلیان مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه با بیان اینکه دولت طرح‌های تشویقی خوبی را برای زوج‌ها در جهت فرزندآوری و جوانی جمعیت در نظر گرفته است، گفت : یکی از این طرح‌ها، زیر پوشش بیمه‌ای قرار دادن کودکان زیر هفت سال سن به صورت رایگان است.

وی افزود: از ابتدای سال جاری طرح پوشش بیمه‌ای کودکان زیر هفت سال سن به صورت رایگان توسط بیمه سلامت اجرا شده و خدمات و هزینه‌های درمانی ارائه شده به این کودکان در تمام مراکز دولتی رایگان است.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه گفت: طرح رایگان شدن همه خدمات سرپایی و بستری کودکان تا سن هفت سالگی در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در هیأت دولت تصویب و پایان سال گذشته به بیمه‌های پایه ابلاغ شد.

تحویلیان تاکید کرد: از ابتدای سال جاری بیمه سلامت ۱۰۰ درصد هزینه خدمات سرپایی و بستری برای این کودکان را در مراکز دولتی دانشگاهی پرداخت می‌کند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ارتقای سطح سلامت روان اقشار کم‌برخوردار
  • عاقبت پوشش خدمات روانشناسی چه شد؟
  • افزایش ۴۰ درصدی تعرفه روانشناسی پاسخگو نیست/شرکت های بیمه‌ای به بحث پوشش خدمات روانشناسی ورود کنند
  • تاکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر تلاش تجهیزات موجود و اتقاء کمی و کیفی ارائه خدمات
  • مراقب کلاهبردار‌ها باشید؛ بیمه سلامت با مردم تماس نمی‌گیرد
  • کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور کارت هوشمند بیمه سلامت
  • تمدید اعتبار  سیستمی پوشش بیمه ای بیمه شدگان روستایی و سلامت همگانی ایرانیان 5 دهک اول درآمدی
  • بهره مندی افراد کم توان خوزستان از خدمات صندوق بیماران خاص
  • اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال
  • اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن