Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، سی و یکمین همایش بین المللی شورای عالی امور اسلامی قاهره با موضوع "گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها" با شرکت ۷۰ شخصیت فرهنگی دینی و سیاسی از ۳۵ کشور جهان با سخنرانی دکتر جمعه وزیر اوقاف مصر کار خود را شروع کرده و به مدت دو روز ادامه داشت. در این همایش بیش از ۲۰ تن از شخصیت‌های دینی و فرهنگی سخنرانی کردند و مقالاتی را درخصوص لزوم جایگزین نمودن فرهنگ و لغت "گفتگو" بین ادیان و تمدنها بجای نزاع و درگیری بین آنها ارائه دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از سخنان افتتاحیه همایش که توسط دکتر جمعه وزیر اوقاف مصر ایراد شد دکتر شوقی علام مفتی مصر، دکتر محمد عریفی معاون وزارت تبلیغ و ارشاد دینی سعودی، دکتر نصر الدین مفرح وزیر اوقاف سودان و تعدادی از شخصیت‌های دیگر حاضر در همایش به ایراد سخنرانی پرداختند.

شوقی علام مفتی مصر در این همایش گفت: امروزه -پس از آنکه رهبران و متفکران گروه‌های تروریستی برای مدت طولانی بر طبل دشمنی و نزاع با هر فرهنگ و دین و فکر و اندیشه‌ای می‌کوبیدند و برخی متفکران غربی نیز اهتمام بر نشر و ترویج برخورد فرهنگ‌ها و تمدنها داشتند - گفتگوی بین ادیان و فرهنگ‌ها تبدیل به یک نیاز اساسی برای امت اسلامی شده است.

وی در ادامه گفت: مردم دنیا در سال‌های اخیر از درگیری‌ها و جنگ‌های سیاسی رنج بسیار بردند و شیوع بیماری کرونا در سالی که گذشت و امسال به بشریت ثابت کرد که تا چه اندازه انسان‌ها احتیاج به همکاری برای نشر و ترویج فرهنگ گفتگو، مودت و محبت، صلح و آرامش و همزیستی مسالمت آمیز دارند و اینها از مهمترین مصادیق نیکی و تقوا می‌باشد که خداوند متعال در قرآن کریم ما را به آن فرا خوانده است" وتعاونوا علی البر والتقوی ولا تعاونوا علی الإثم والعدوان".

وزیر اوقاف سودان دکتر نصر الدین مفرح نیز از دیگر سخنرانان این همایش بود و گفت: "اصل گفتگو" اصلی است که فراتر از دین بوده و مبتنی بر خلقت انسان است و دلیل من نیز برای این ادعا خود آیات قرآن کریم است که کلام خداوند متعال با عموم خلقش می‌باشد بهترین دلیل برای اینکه "گفتگو" اصل و مبنائی مبتنی بر خلقت دارد اینست که خداوند در قرآن کریم با همه خلق از مؤمن و کافر، پاکدامن و گنهکار سخن گفته؛ خداوند در کنار سخن گفتن با انبیا و عموم خلق با کافران و حتی شیطان نیز گفتگو کرده است و به پیامبرش فرموده: لزومی ندارد به اجبار و اکراه مردم را دین دار کنی. دین اسلام به سایر ادیان و فرهنگ‌ها احترام می‌گذارد و گفتگو با دیگر ادیان و فرهنگ‌ها را در قرآن کریم به ما آموزش می‌دهد.

در زیر به برخی از بندهای مهم بیانیه ی پایانی اشاره می‌شود:

*گفتگوی سازنده، گفتگویی است که تفاهم در زمینه‌های مشترک را هدف قرار می‌دهد مانند تفاهم در امور انسانی که درآن تفاوتی بین انسان‌ها از لحاظ دین و رنگ و جنسیت و قومیت وجود ندارد.

*ارزش بالای گفتگو، موضوعی است که مورد تأکید همه شریعت‌های آسمانی و تمدن‌ها و فرهنگ‌ها می‌باشد زیرا که گفتگو همچون چتر نجاتی برای همگان می‌باشد.

*باید همگان بخصوص رسانه‌های مختلف لغت و فرهنگ گفتگو و ضوابط آن را ترویج کرده و نشر دهند.

*اصل محترم شمردن رأی و نظر دیگران و دوری از تعصب کورکورانه و برتر ندانستن رأی و نظر خود نسبت به رأی دیگران باید نهادینه شود.

*جایگزین کردن لغت و فرهنگ گفتگو بجای نزاع و درگیری می‌تواند صلح و امنیت را برای جوامع و جهان به ارمغان آورد.

*باید در عمل برای تحکیم مبانی گفتگوی دینی، فرهنگی و تمدنی در همه عرصه‌های کشوری و بین المللی تلاش کرد.

*باید بر این موضوع تأکید کرد که وحی آسمانی نازل شده تا مسیر سعادت و بهروزی را در دنیا و آخرت به انسان نشان دهد و ارزش‌هایی همچون رحمت، احسان و نیکی، حق را در جامعه نهادینه و خون و مال آبروی انسان‌ها را حفظ کند و کسی که به این امور توجه نکند دین را درست نفهمیده است.

*تأکید بر این موضوع که هدف از گفتگو بین فرهنگ‌ها و ادیان، تلاش برای تغییر فرهنگ و دین دیگری و یا سلطه یکی بر دیگر فرهنگ‌ها نیست بلکه منظور تلاش برای افزایش معرفت نسبت به یکدیگر و درک بهتر از همدیگر است.

*تأکید بر مردود شمردن کامل افراطی گری و ترور و نفرت پراکنی و تعصب کور و همچنین بخدمت گرفتن دین در مسیر اهداف سیاسی.

*تأکید بر قابل قبول نبودن ایجاد ارتباط بین دین و افراطی گری و ترور، همچنین به میدان آوردن ادیان و مقدسات در درگیری‌های سیاسی و انتخاباتی، هشدار در باره خطرات توهین به مقدسات و سمبل‌های دینی زیرا که این کار امنیت و صلح بین المللی را به خطر انداخته و باعث افزایش خشونت و افراطی گری و ایجاد دشمنی بین پیروان ادیان خواهد شد.

*تأکید بر نقش زنان در تحکیم فرهنگ گفتگو و استفاده از ظرفیت‌های آنها در این عرصه، و تقدیر از وزارت اوقاف مصر بخاطر اهتمام آن به این موضوع

*ضرورت اقدام نهادهای قانون گذاری در همه کشورها برای تصویب قانونی که توهین به ادیان و مقدسات و سمبل‌های دینی را جرم به شمار آورد و واردکردن این قانون در اسناد بین المللی به عنوان میثاق جهانی.

*تقدیر و تمجید از شورای عالی امور اسلامی قاهره بخاطر ایجاد مراکز بین المللی برای برگزاری گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها و تأکید بر حمایت و پشتیبانی در سطح بین المللی از بیانیه ای که در پایان این همایش صادر شد.

کد خبر 5172012

منبع: مهر

کلیدواژه: قرآن کریم مصر گفتگوی ادیان ماه شعبان قرآن سازمان تبلیغات اسلامی اعیاد شعبانیه قرآن کریم فعالیت های قرآنی انقلاب اسلامی ایران امام حسین ع معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی مهد قرآن کربلا ادیان و فرهنگ ها فرهنگ گفتگو بین المللی وزیر اوقاف قرآن کریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۵۵۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابراهیم رئیسی یک ماده قانونی را برای اجرا ابلاغ کرد+ جزئیات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم، ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب رسیده است را به این شرح برای اجرا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای فرهنگ عمومی ابلاغ کرد:

«ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس مصوبه جلسه ۴۶۳ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی (به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) به تصویب رسیده است به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ میگردد:

«ماده واحده- با استناد به ماده ۲ آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی (مصوب جلسه ۳۹۸ مورخ ۱۳۷۶/۰۳/۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاحات بعدی آن)، خانم عاطفه خادمی به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی انتخاب می‌شود».

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902954

دیگر خبرها

  • عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شد
  • ابراهیم رئیسی یک ماده قانونی را برای اجرا ابلاغ کرد+ جزئیات
  • نگاهی به مسایل اقتصادی کشور، در برنامه گفتگوی اقتصادی
  • ابلاغ ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی»
  • برنامه گفتگوی اقتصادی از رادیو گفتگو
  • ملاقات وزرای خارجه ایران و مصر در گامبیا/ اهتمام قاهره برای تداوم گفتگو با تهران
  • دیدار وزرای خارجه ایران و مصر در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی
  • هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مساله غزه برگزار می شود
  • رئیس شورای عالی نظام پزشکی: مراقب باشیم دوران طلایی پزشکی ایران افول نکند
  • همایش هفته شورا‌ها در جغتای برگزار شد