Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@00:55:43 GMT

صفرهایی که کم‌رنگ شدند!

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۸۴۶۳۰

صفرهایی که کم‌رنگ شدند!

بانک مرکزی در راستای حذف صفر از پول ملی در ماه‌های پایانی سال گذشته از نسل جدید اسکناس‌های ۱۰۰۰،۲۰۰۰ و۵۰۰۰ تومانی و ایران چک ۱۰۰هزار تومانی رونمایی کرد که چهار صفر در این اسکناس‌ها کم‌رنگ درج شده است.

به گزارش مشرق، هیات دولت در نهم مرداد سال ۱۳۹۸ با پیشنهاد بانک مرکزی برای حذف چهار صفر از پول ملی و نمایندگان مجلس نیز در اردیبهشت سال گذشته موافق کردند که طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی براساس ماده واحده مصوب مجلس، بعد از اقدامات اجرایی مورد نیاز، واحدپول ملی جدید «تومان» می‌شود که معادل ۱۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۰۰۰ «ریال» جاری خواهد بود و هر یک «تومان» نیز معادل ۱۰۰ «قران» خواهد شد.

همچنین، براساس اعلام همتی «تومان» و «قران» همزمان با پول فعلی، در کل کشور جاری و تدریجاً جایگزین اسکناس‌ها و مسکوکات فعلی می‌شوند.

در این راستا، بانک مرکزی در سال گذشته اقدام به رونمایی از ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی، اسکناس‌های ۱۰۰۰،۲۰۰۰ و۵۰۰۰ تومانی جدید کرد که در طراحی این اسکناس‌های جدید از عناصر مذهبی، فرهنگی، هنری و تاریخی کشور استفاده شد؛ به گونه‌ای که پشت اسکناس‌ ۵۰۰۰ تومانی از طرح آرامگاه حافظ شیرازی، پشت اسکناس‌ ۲۰۰۰ تومانی از طرح مقبرةالشعرا تبریز و پشت اسکناس‌ هزار تومانی از طرح آرامگاه شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا استفاده شده است.

همچنین، روی ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی جدید از تصویر تخت جمشید و پشت آن از تصویر میدان گازی پارس جنوبی استفاده شده است‌. 

علاوه براین، ‌از ویژگی‌های امنیتی اسکناس‌ها و ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی جدید می‌توان به طراحی خطی سه بعدی، تصویر مکمل طرح مخفی، چاپ برجسته، ریز نوشته (میکرو پرینت) علامت مخصوص روشندلان، واتر مارک، نخ امنیتی پنجره‌ای هولوگرافیک، نخ امنیتی پنهان و شماره سریال اشاره کرد.

 در این زمینه، جزئیات این ویژگی‌های امنیتی بیانگر این است که نخ امنیتی پنجره‌ای هولوگرافیک، دارای پوشش ویژه‌ای است که در مقابل نور و با تغییر زاویه دید، به صورت هفت‌رنگ دیده می‌شود. همچنین روی آن عبارت لاتین I.R.IRAN درج شده است.

 نخ امنیتی پنهان نیز که به صورت پنهان در خمیره کاغذ قرار گرفته است، در مقابل نور به سهولت قابل رؤیت است و همچنین عبارت لاتین I.R.IRAN بر روی آن درج شده است و تصویر مکمل ویژگی امنیتی دیگر این اسکناس‌هاست که سمتی از عدد ۵،۲،۱ و ۱۰۰ در رو و قسمتی دیگر از آن در پشت اسکناس چاپ شده که در مقابل نور همدیگر را تکمیل کرده و عدد ۵،۲،۱ و ۱۰۰ را به صورت کامل نمایان می‌سازد.

سایر ویژگی‌های امنیتی ایران چک‌ ۱۰۰ هزار تومانی، اسکناس‌های ۵۰۰۰،۲۰۰۰ و ۱۰۰۰ تومانی جدید نیز به شرح زیر است: 

چاپ برجسته: 
این نوع چاپ با انگشتان دست به سهولت قابل لمس و شناسایی است. تصویر بکاررفته در اسکناس یا ایران چک، عبارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ارزش اسمی اسکناس به این روش چاپ شده‌اند.

واترمارک و الکتروتایپ
تصویر سه‌بعدی بکارگرفته شده همراه با عدد ۱،۲،۵ و ۱۰۰ به صورت لاتین که به شکل مخفی در خمیره کاغذ قرار گرفته و در مقابل نور به راحتی قابل رؤیت است.

الیاف فلورسنتی نامرئی
در فرایند ساخت کاغذ اسکناس از الیاف فلورسنت نامرئی استفاده شده که در زیر نور ماوراء بنفش، در رنگ‌های آبی، قرمز، سبز و زرد قابل مشاهده است.

طبق این گزارش، افزایش امنیت، کارآیی و بهینه بودن در تولید، کاهش هزینه‌های تولید و کاهش سرانه اسکناس در کشور از جمله مزایای تولید و انتشار اسکناس‌های جدید اعلام شده است. 

منبع: ایسنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا بانک مرکزی حذف چهار صفر از پول ملی اسکناس ۱۰۰ هزار تومانی ایران چک ۱۰۰ مقابل نور تومانی جدید بانک مرکزی پشت اسکناس نخ امنیتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۴۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه‌های ایران اجازه ورود نیرو‌های امنیتی به دانشگاه را نمی‌دهد

محمد علی زلفی گل در اجتماع دانشجویان مقابل دانشگاه تهران در انتقاد به رفتار دولت‌های غربی نسبت به اعتراض دانشگاهیان به جنایت‌های رژیم صهیونیستی تاکید کرد:‌ای دنیا حرمت دانشگاه‌های ما در عین آزاداندیشی را ببینید، قانون جمهوری اسلامی اجازه ورود نیرو‌های امنیتی و انتظامی به داخل دانشگاه‌ها را منع کرده است، قانون جمهوری اسلامی اجازه ورود نیرو‌های نظامی و انتظامی را به داخل دانشگاه‌ها نمی‌دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: در حالی که ما دیدیم که چگونه نیرو‌های نظامی و امنیتی کشور‌هایی که ادعای حقوق بشر دارند و خود را مهدی آزادی بیان می‌دانند، دیدید چگونه با دانشجویان معترض، حق گو و حق طلب برخورد می‌کنند.‌ای مردم جهان ببینید و برای قوانین پیشرفته جمهوری اسلامی احترام ویژه قائل شوید.‌ای مردم دنیا و جامعه دانشگاهی دنیا ببینید در جمهوری اسلامی جامعه فهیم و فرهیخته دانشگاهی از چنان حرمتی برخوردار است که محیط دانشگاه‌ها نیرو‌های امنیتی در بدترین شرایط اجازه ورود ندارند و خودتان را با جمهوری اسلامی مقایسه کنید که از چه آزادی‌های برخوردار است.

وزیر علوم تاکید کرد:‌ای مردم جهان ببینید و مقایسه کنید که جمهوری اسلامی برای آزاداندیشی، حق گویی و حق طلبی چه حرمتی قائل است و کشور‌های سلطه گر که ادعای آزادی، دمکراسی و حقوق بشر دارند، چگونه برخورد می‌کنند. ما از وجدان بیدار جامعه جامعه دانشگاهی، استادان و دانشجویان سراسر دنیا به ویژه آمریکا، فرانسه، استرالیا، کشور‌های عربی که حاضر شدند از مظلوم دفاع کردند و با ظلم مقابله می‌کنند سپاسگزاریم و وجدان بیدار شما را تمام قد می‌ستاییم و تمام قد با شما در عرصه حضور داریم.

زلفی گل خاطرنشان کرد:‌ای مردم دنیا و سازمان ملل اعتراض جامعه فرهیخته را ببین و در مقابل ظلم و ستم از خود حساسیت نشان بده از جامعه دانشگاهی بیاموز در مقابل ستم و در حمایت از ستم دیدگان به میدان بیا و در اسرع وقت تصمیماتی بگیر تا در آینده شرمنده نباشی.‌ای مردم آزاده دنیا به میدان بیایید در مقابل ظلم؛ ستم، کودک کشی، کشته شدن غیرنظامیان بایستید اگر دیر تصمیم بگیرید در آینده شرمنده دنیا و مردم ستم دیده غزه خواهید شد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • دانشگاه‌های ایران اجازه ورود نیرو‌های امنیتی به دانشگاه را نمی‌دهد
  • قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران؛ یکشنبه ۹ اردیبهشت
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران؛ شنبه ۸ اردیبهشت
  • شنبه ۸ اردیبهشت؛ قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران
  • شاه‌کلید حل مسائل منطقه، دست ایران
  • اعلام آمادگی ایران برای همکاری دفاعی و امنیتی با هند
  • افزایش قیمت ارزهای مبادله‌ای/ دلار چند شد؟
  • شاه‌کلید حل مسائل منطقه،دست ایران