Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@02:50:53 GMT

مردم خراسان شمالی همچنان در صف مرغ/ نظارت کافی نیست

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۱۹۴۹۷

مردم خراسان شمالی همچنان در صف مرغ/ نظارت کافی نیست

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: سال ۹۹ در حالی به اتمام رسید که وضعیت اقتصادی مردم دچار آسیب‌های فراوانی شد. برخی کمبودها از یک سو و برخی بی تدبیری‌ها باعث شد صف‌های طویل اقلام اساسی تشکیل شود و به این ترتیب مردم سال نه چندان مناسبی را در حوزه اقتصادی سپری کردند.

با شروع سال جدید امیدها دوباره زنده شد تا مگر در سال ۱۴۰۰ برخی بی تدبیری‌ها از بین برود؛ اما در همان روزهای آغازین ایجاد صف‌های طولانی خرید مرغ باعث شد خاطرات سال گذشته خیلی زود زنده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خراسان شمالی نیز مانند سایر نقاط کشور از این ماجرا مستثنی نبود؛ هر چند مسئولان خراسان شمالی از جمله استاندار معتقد هستند که استان در این زمینه شرایط مطلوبی دارد و اقدامات مناسبی را انجام داده است.

خراسان شمالی شرایط خوبی در تأمین مرغ دارد

محمد علی شجاعی ظهر شنبه در ستاد تنظیم بازار خراسان شمالی گفت: خراسان شمالی از نظر قیمت و توزیع مرغ نسبت به دیگر نقاط کشور بهتر عمل کرده است.

استاندار خراسان شمالی ادامه داد: میزان توزیع مرغ در استان به ۳ برابر حد معمول رسیده است لذا کمبود نداریم.

وی افزود: اجازه ندادیم بازار از مرغ خالی شود و قیمت را دو نرخی نکردیم.

شجاعی تصریح کرد: خراسان شمالی یکی از استان‌هایی است که تولید مرغ کمتر از نیاز دارد و در حالت عادی نباید شرایط به این خوبی اداره می‌شد.

این در حالی است که مردم نظر دیگری دارند و معتقدند مرغ به اندازه کافی در مغازه‌ها یافت نمی‌شود.

وعده‌ای که پوچ بود

از سوی دیگر روز گذشته در ستاد تنظیم بازار خراسان شمالی این وعده داده شد که از روز یک شنبه مشکل تأمین مرغ به طور کلی رفع می‌شود و دیگر شاهد ایجاد صف نخواهیم بود اما این وعده نیز به وقوع نپیوست و بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر نشان می‌دهد امروز نیز مردم برای خرید مرغ در صف هستند.

اما علت ایجاد صف مرغ در خراسان شمالی چیست؟ استاندار خراسان شمالی خبر از افزایش ۳ برابری تولید و عرضه مرغ در استان می‌دهد اما شرایط بازار به گونه دیگری رقم خورده است.

محمد بدری، مدیرکل امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی نیز در این خصوص اظهار کرد: استان‌های مجاور نمی‌توانند قیمت مرغ را کنترل کنند و این اختلاف قیمت با خراسان شمالی باعث می‌شود مشکلاتی در استان ایجاد شود زیرا مرغ خراسان شمالی به دیگر استان‌ها ارسال می‌شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی ادامه داد: خروج مرغ گرم از استان توسط تاکسی‌های زرد یکی دیگر از مشکلات بود که با متخلفان برخورد شد.

وی افزود: خروج مرغ از شبکه توسط ماشین‌های توزیع را مورد بررسی قرار دادیم و با یک مورد تخلف برخورد شد.

بدری گفت: قطعه بندی مرغ تنظیم بازار یکی دیگر از مشکلات موجود بود که جلوی آن را گرفتیم.

طبق گفته این مقام مسئول جلوی مشکلات مطرح شده گرفته شده است اما باز هم صف برقرار است و مردم برای خرید چند قطعه مرغ باید ساعت‌ها منتظر بمانند تا ماشین حمل مرغ به مغازه برسد.

نظارتی که نیست

عبدالله یوسفی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در این خصوص بیان کرد: باید نظارت‌ها در توزیع و عرضه بیشتر و اجرایی تر باشد.

وی افزود: واحدهایی مانند رستوران‌ها باید مرغ خارج از شبکه تنظیم بازار تهیه کنند در حالی که اکنون این اتفاق رقم نمی‌خورد و باعث ایجاد مشکلاتی شده است.

یوسفی گفت: در این بین منافع شخصی برخی افراد باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

استاندار: رسانه‌ها مقصر هستند!

اما در این بین برخی مسئولان از جمله استاندار خراسان شمالی مقصر را رسانه‌ها می‌دانند؛ محمد علی شجاعی به عنوان نماینده عالی دولت در خراسان شمالی معتقد است رسانه‌ها با انتشار تصاویر صف مرغ باعث تهییج مردم شده‌اند و این امر باعث می‌شود مردم بیش از نیاز خود مرغ بخرند.

اما وقتی به صف مرغ می‌رویم با سخنان دیگری مواجه می‌شویم. یکی از شهروندان بجنوردی که در صف حضور داشت به خبرنگار مهر گفت: چرا باید بیش از نیاز خود مرغ بخریم؟ حدوداً یک هفته است که مرغ نداریم؛ چند روز اول صبر کردم تا اوضاع بهتر شود اما دیدم شرایط تغییر نمی‌کند و به صف آمدم تا نیازم را تأمین کنم.

یکی دیگر از شهروندان نیز می‌گوید: در نوروز به دلیل افزایش میهمانی ها نیاز به مرغ افزایش می‌یابد و طبیعی است که مرغ بیشتری مورد نیاز باشد؛ نباید مشکل را به گردن مردم انداخت.

وی افزود: اگر مغازه‌ها مرغ داشته باشند و مردم نگران نباشند چرا چنین صف‌هایی تشکیل شود؟ مسئولان بی تدبیری خود را به گردن مردم نیندازند.

آماری که نشان می‌دهد مردم مقصر نیستند

از سوی دیگر طبق گفته یک مقام امنیتی در خراسان شمالی، طی ایام نوروز مردم خراسان شمالی حدود ۱۶ میلیارد تومان مرغ خریداری کرده‌اند. با توجه به جمعیت ۹۸۷ هزار نفری استان می‌شود نتیجه گرفت که به ازای هر فرد در هفته ابتدایی فروردین صرفاً ۷۵۰ گرم گوشت مرغ توسط مردم خریداری شده است که در بهترین حالت ۲ وعده غذایی را شامل می‌شود.

لذا فرضیه خرید بیش از حد مرغ توسط مردم و ایجاد فضای روانی توسط رسانه‌ها به کلی رد می‌شود زیرا مردم به هیچ وجه بیش از نیاز خود گوشت خریداری نکرده‌اند.

مشکل را نمی‌شود حل کرد

نکته دیگر عدم مدیریت صحیح بازار مرغ در خراسان شمالی را می‌توان در سخنان استاندار جست. محمد علی شجاعی در گفتگو با مهر اظهار داشت: مسئولان و مدیران استان می‌دانند صف وجود دارد؛ پس چرا شما رسانه‌ها صف‌ها را به نمایش می‌گذارید و نقد می‌کنید؟

وی افزود: اگر نقد دارید باید راه‌حلی هم داشته باشید؛ رسانه باید صفی را که می‌شود از بین برد را نشان دهد و راه حل را هم بگوید. شما بگویید ما چه کار کنیم.

بر این اساس استاندار خراسان شمالی معتقد است نمی‌شود برای صف فعلی کاری کرد و صرفاً باید منتظر بود. حال در این بین مردم باید همچنان در صف بایستند تا خود به خود شرایط بهبود یابد.

کد خبر 5177090

منبع: مهر

کلیدواژه: استانداری خراسان شمالی محمدعلی شجاعی مرغ ویروس کرونا شیوع کرونا آمار کرونا کرمانشاه تردد وسایل نقلیه خطبه های نماز جمعه مسافران نوروزی گرگان اردبیل وزش باد تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها بوشهر سانحه تصادف گردشگری استاندار خراسان شمالی خراسان شمالی تنظیم بازار استان ها رسانه ها صف مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۹۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح های بهداشت ودرمان خراسان شمالی افتتاح و کلنگ زنی می شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ این طرح‌ها شامل مرکز دیالیز فاروج، بخش ویژه بیمارستان امام خمینی شیروان و مرکز درمانی، خوابگاه دانشجویی و مرکز آموزشی ودر مانی بیمارستان خاتم الانبیای این شهرستان با ۴۵۰۰ متر مربع مساحت است.
سپس در بجنورد، طرح‌های ام آر آی، دستگاه سی تی اسکن و آنژیوگرافی بیمارستان امام حسن، بیمارستان مادر و کودک، چهار همراه سرای بیمارستان امام علی و همچنین رادیولوژی دیجیتال بیمارستان امام علی با حضور معاونان وزیر بهداشت، افتتاح خواهد شد.

دیگر خبرها

  • جایابی بیمارستان مادر و کودک خراسان شمالی اشتباه است
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • اقدامات دولت سیزدهم بر اساس نیاز خراسان شمالی بوده است
  • ۴.۵ میلیون زوج نابارور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند
  • مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک ار امکانات کافی برخوردار نیست
  • سپاه مظهر مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف پیشرفت انقلاب است
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • طرح های بهداشت ودرمان خراسان شمالی افتتاح و کلنگ زنی می شود
  • راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند
  • برخورد قاطع با کم فروشی نانوایان در مشهد