Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو، در اولین جلسه گردهمایی سال ۱۴۰۰ با تاکید براینکه اجرای سامانه تیتک(TTAC) یک تکلیف قانونی است، گفت: اقلام دارویی و کالاهای سلامت محور در آمریکا حدود ۳ تا ۵ درصد، در اروپا ۵ تا ۷ درصد، در کشورهای در حال توسعه ۱۰ تا ۱۵ درصد و در کشورهای همجوار ایران بعضا تا ۵۰ درصد تقلبی و قاچاق هستند، این در حالی است که در کشور ما به واسطه نظارت های انجام شده این رقم در سطح کشورهای آمریکایی و اروپایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه سامانه تیتک با هدف ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت کالاهای سلامت محور که اغلب کالاهایی استراتژیک هستند، راه‌اندازی شده است، عنوان کرد: سامانه تیتک بر ۲ بحث مقابله با قاچاق به داخل و خروج تولیدات با کیفیت داخلی به خارج از کشور نظارت دارد.

شانه ساز در ادامه افزود: بهره گیری از مشوق‌های لازم برای تامین کیفیت و تضمین اصالت کالاها و نیز اهرم های قانونی و قضایی برای مقابله با قاچاق ضروری است و هیچ مقاومتی توسط شرکت ها پذیرفته نخواهد بود.

او با اشاره به امکانات مختلف سامانه تیتک تاکید کرد: ثبت و برچسب گذاری اقلام غذایی، آشامیدنی، تجهیزات پزشکی و آرایشی- بهداشتی به دلیل اهمیت شان برای سلامت مردم در سامانه TTAC بیش از پیش تسریع شود تا افراد جامعه به راحتی امکان استعلام این اقلام را داشته باشند و از سلامت و صحت این اقلام قبل از مصرف مطمئن شوند.

معاون وزیر بهداشت مصرف منطقی دارو را یکی از سیاست های جدی سازمان غذا و دارو دانست و گفت: داروخانه ها یکی از سایت های اصلی مصرف اصولی و منطقی داروهاست و نه صرفا فروش دارو، بنابراین باید حضور مسئول فنی داروساز در داروخانه ها برای مراجعین محسوس و قابل دسترس باشد.

او با اشاره به اینکه در تاسیس داروخانه برای شخص موسس، امتیاز ویژه ای در نظر گرفته ایم، تاکید کرد: عرضه ی دارو باید تحت نظر مستقیم مسئول فنی و نه نسخه پیچ صورت گیرد. اقلام قابل عرضه در داروخانه ها اعم از دارو، فرآورده های آرایشی- بهداشتی، شیرخشک، تجهیزات پزشکی و حتی اقلام مصرفی باید تحت نظارت مستقیم داروساز داروخانه انجام شود.

او از مردم خواست در مراجعه به داروخانه ها تحت هیچ شرایطی دارو را از افرادی غیر از مسئول فنی داروخانه دریافت نکنند و در صورت مشاهده این تخلف، مراتب را به معاونت های غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی محل اطلاع رسانی کنند. معاونت های غذا و دارو نیز موظف به برخورد قانونی با این تخلفات هستند.

شانه ساز وجود ۲۵ دانشکده داروسازی، تربیت تخصص های مختلف داروسازی و تولید اقلام مختلف دارویی کشور را از دستاوردهای نظام سلامت در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست.

او گفت: نظارت بر واحدهای عرضه اعم از داروخانه ها، فروشگاه های آرایشی- بهداشتی و تجهیزات پزشکی با تعداد محدود بازرسان در شان مردم ایران اسلامی نیست و این مردم هستند که با استفاده از سامانه تی تک می توانند به عنوان بازرسین سازمان غذا و دارو ناظر بر مصرف کالاهای سلامت محورباشند. همچنین، از طریق برون سپاری باید نظارت ها و تعداد بازرسین ناظر افزایش یافته و شرکت های بازرسی شکل رسمی به خود بگیرند.

او تاکید کرد: در حال حاضر بحث عرضه داروهای طبیعی و گیاهی جدی است، بنابراین در داروخانه های جدید، باید بخش مجزایی جهت عرضه داروهای طبیعی و گیاهی در نظر گرفته شود و در صورت بالا بودن حجم مراجعات، مسئول فنی جداگانه باید این خدمات را ارائه دهد تا به این نیاز مردم هم پاسخ داده شود.

بیشتر بخوانید

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در واردات واکسن کرونا

علت تاخیر در واکسیناسیون کرونا در ایران چیست؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دارو کالا سلامت سامانه تیتک داروخانه ها غذا و دارو مسئول فنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۱۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غیر قانونی بودن سبدفروشی دارو توسط شرکت‌های پخش

آرش محبوبی٬ رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: سبدفروشی دارو به طور قطع٬ اقدامی غیر قانونی بوده و تخلف محسوب می شود.

او بیان کرد: هنگامی که میزان نقدینگی تولیدکنندگان به دلیل انباشت مطالبات از صندوق های بیمه گر کاهش پیدا کند٬ برخی از تولیدکنندگان اقدام به فروش برخی داروها همراه با داروهای دیگر می کنند که این کار تخلف محسوب می شود.

رئیس انجمن داروسازان تهران تاکید کرد: داروخانه ها داروهای سبدی را به مردم نمی فروشند و این موضوع سبب شده تا تجمع سرمایه در داروخانه ها ایجاد شود و با گذشتن تاریخ انقضای مواد دارویی سرمایه کشور از دست خواهد رفت.

محبوبی ادامه داد: باید برنامه ریزی جهت تولید دارو بهتر از گذشته انجام شود و سازمان غذا و دارو در حوزه قیمت دهی طوری تصمیم گیری کند تا تمام فرآورده ها، سود مشترکی داشته باشد و این گونه نباشد که برخی از اقلام دارویی سود کمتری داشته باشد.

رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: مصرف کننده و قیمت گذار در حوزه دارو بخش دولتی است و به همین دلیل کمترین قیمت ها را در نظر می گیرد.

رئیس انجمن داروسازان تهران بیان کرد: مطالعات نشان می دهند که استفاده غیر منطقی و بی اثر برخی از داروها به همراه عدم وجود شبکه توزیع مناسب در سطح شرکت های پخش و داروخانه ها سبب عدم بهره وری در حوزه دارویی خواهد شد. 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • جزئیات تازه از پرداخت یارانه دارو و بیمه سلامت
  • پرداخت یارانه دارو ربطی به بیمه سلامت ندارد
  • جزییات آیین نامه حمل و نقل دارو از طریق سکوهای آنلاین منتشر شد
  • آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد
  • مهمترین اخبار هشتم اردیبهشت/تعیین تکلیف عرضه اینترنتی دارو
  • کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • نسخه کاغذی جایگزین نسخه نویسی الکترونیک در زمان قطعی سامانه بیمه سلامت
  • غیر قانونی بودن سبدفروشی دارو توسط شرکت‌های پخش
  • چرا با تاریکی هوا احساس خواب آلودگی بیشتر می‌شود؟