Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایش فرهنگ بومی مردم مشهد در کنار دوری از شوخی‌های سخیف «بی‌نمک»، از سریال «نوروز رنگی» اثری ساخت که هم روی آنتن موفق بود هم در بین مشهدی‌ها.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی سریال نوروز رنگی، تلویزیون برای نوروز امسال با دستی پر وارد میدان شد، پخش 4 سریال و نمایش دو قسمت باقیمانده از سریال پایتخت 6 از جمله اتفاقاتی بود که نشان داد رسانه ملی برای نوروز 1400 برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در بین سریال‌هایی که برای پخش نوروزی انتخاب شدند، نام‌های آشنایی هم دیده می‌شد، از فصل سوم سریال نون خ به کارگردانی سعید آقاخانی تا گاندو 2 که فصل اول آن حواشی و جنجال‌های زیادی را ایجاد کرده بود، با این حال حضور دو سریال جدید یعنی «نوروز رنگی» و «همبازی»، بسیاری از توجهات را به خود جلب کرد که این سریال‌ها آیا موفق می‌شوند مخاطبان را پای جعبه جادو بنشانند یا خیر؟

سریال نوروز رنگی جدیدترین ساخته علیرضا مسعودی یا همان علی مشهدی است که خیلی از مردم او را با استندآپ‌های کمدی خنده‌دارش در خندوانه می‌شناسند و اهالی فرهنگ و هنر با فیلمنامه‌های قوی او در سریال‌های طنز ماندگار تلویزیون از جمله «ساعت خوش»، «کوچه اقاقیا»، «سه در چهار» و ... به یاد می‌آورند. او این بار در قامت کارگردان و پس از تجربه «آخر خط» به تلویزیون بازگشت تا سریالی متفاوت از زادگاهش یعنی مشهد بسازد. سریالی که از همان ابتدا به نظر می‌رسید رویکردی متفاوت داشته و می‌تواند مخاطبان را خیلی زود به دور خود جمع کند.

نوروز رنگی سراغ اواخر دهه 60 رفته است. روزگاری که تقابل سخت سنت و مدرنیته در حال شکل‌گیری است و همین موضوع می‌تواند دستمایه اتفاقاتی شود که جنبه طنز پیدا می‌کند. ورود تلویزیون رنگی به خانه‌های مردمی که سال‌ها تلویزیون سیاه و سفید در خانه‌هایشان داشتند، سرآغاز ماجراست تا همه اهالی محل در خانه کسی جمع شوند که از این تلویزیون بسیار زیباتر برخوردار است و البته بچه‌هایی که برای رسیدن به آرزوی تماشای تلویزیون رنگی سر و دست می‌شکنند.

سریال نوروز رنگی در کنار همه این موضوعات از پرداخت به فرهنگ و آداب و رسوم مردم مشهد غافل نمانده است. انتخاب بازیگران سریال که اغلب مشهدی هستند در همین راستا بوده و حتی در انتخاب لوکیشن تصویربرداری نیز دقت فراوانی به عمل آمده است. جواد خواجوی که به نوعی نقش اصلی این سریال را دارد از بازیگران نام آشنای مشهدی است که سابقه طولانی در عرصه تئاتر دارد و در کنار آن معرفی بازیگر جدیدی به نام حمیدرضا حافظ شجری که از اهالی این استان است، به بومی شدن این اثر کمک فراوانی کرده است. نکته قابل توجه اینجاست که بازی این بازیگر جدید به شدت مورد استقبال مخاطبان و به ویژه مخاطبان مشهدی قرار گرفته است و شیرینی آمیخته با طنز در رفتارهای او دل بسیاری از هوادارانش را به دست آورده است.

یکی از نکات قابل توجه در این سریال نمایش سادگی‌، صمیمیت، صداقت و یکرنگی مردم مشهد در دهه 60 است. علی مشهدی که خود به خوبی این فضا را لمس کرده در نوشتن فیلمنامه نیز با ظرافت خاصی به این موضوع پرداخته است. همدلی مردم در کمک به جبهه‌ها در کنار یکرنگی همسایه‌ها با یکدیگر مشخصه اصلی است که سریال را از فضای خشک آپارتمانی یا طنزهای سخیف که با عبارت‌های مثبت 18 به دنبال خنداندن مخاطب هستند، کاملا دور می‌کند.

قرارگرفتن این مشخصه‌ها در کنار یکدیگر کمک کرده است تا نوروز رنگی مورد استقبال مخاطبان رسانه ملی از جمله مردم مشهد قرار گیرد. با گذشت تقریبا یک هفته از پخش سریال‌های نوروزی از شبکه‌های مختلف سیما، جدیدترین نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی از برنامه‌ها و سریال‌های نوروزی تلویزیون اعلام شد. براساس اعلام این نظرسنجی، سریال «نوروز رنگی» که از شبکه پنج سیما پخش می‌شود با 18.4 درصد مخاطب و رضایت 82.6 درصدی «درحد زیاد»، رکورد سریال‌های شبکه پنج از سال 1397 تاکنون را شکست. به عبارت دیگر، این سریال توانست رکورد بیشترین تماشاگر و رضایت را در بین سریال‌های پخش شده از شبکه پنج سیما از سال 1397 تاکنون به خود اختصاص دهد.
بسیاری از چهره‌های هنری و مدیران شهر مشهد نیز نسبت به پخش این سریال واکنش‌های مثبتی از خود نشان دادند که حاکی از موفقیت این سریال در جنبه نخبگانی شهر مشهد است.

مجید عسگری، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی با اشاره به روایت دقیق این سریال از سنت‌ها و آداب و رسوم مردم مشهد گفت: پرداخت صحیح به موضوع آداب و رسوم خراسان و همچنین لوکیشن محلی یا قومیتی دارای برکات زیادی است که مهمترین برکت آن برای فضای هنر، خدمت به اصل هنر است.

او معتقد است: به‌دلیل افزایش رسانه‌ها به‌ویژه در فضای مجازی، متأسفانه گاهی به این رویکرد به‌صورت کلیشه‌ای توجه می‌شودد که با آثار فاخر می‌توان این مسیر را خلاقانه پیش برد و قدم به جلو برداشت.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی درباره عناصر فرهنگی جریان‌ساز در زندگی مردم دهه 60 از جمله ساده‌زیستی که در سریال نوروز رنگی به نمایش درآمده است، می‌گوید: قطعاً توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی متناسب با فضای روز جامعه و ضرورت پرهیز از تجمل‌گرایی و مسائلی از این دست، می‌تواند حتی به بهبود زندگی مردم از لحاظ معنوی کمک کند.

آرش خیرآبادی رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی و از اهالی تئاتر استان استفاده از بازیگران بومی در این سریال را فرصتی مهم برای پرورش نسل جدیدی از بازیگران می‌داند و معتقد است: در دوره یکساله اخیر همه‌گیری کرونا که هنرمندان تئاتر و به ویژه بازیگران بومی ضربه خوردند، استفاده از بازیگران بومی در ساخت سریال «نوروز رنگی» بسیار مثبت و ارزشمند است و باید از عوامل تولید فیلم تشکر کرد. دقت داشته باشید که مشهد دومین قطب تئاتر کشور است و بازیگران زیادی در این شهر رشد و پرورش پیدا کردند. البته در دوران قبل از کرونا هم چنین اقدامی بسیار خوب است. وقتی سریالی درباره مشهد می‌سازید، چه کسی بهتر از هنرمندان بومی است؟‌

ﻣﻴﺜﻢ ﻣﺮادی، رئیس سابق حوزه هنری خراسان رضوی و ﻣﻌﺎون راهبردی اﺳﺘﺎنﻫﺎی حوزه هنری نیز استفاده از لهجه مشهدی در این سریال را مزیتی برای آن می‌داند. او گفت: به نظرم اگر لهجه‌ها و گویش‌های مختلف کشورمان اعم از مشهدی، اصفهانی و ... در بستر داستانی خوبی قرار بگیرد، مورد استقبال مخاطب قرار می‌گیرد. نمونه بارز این موضوع را در سریال «قصه‌های مجید» داریم که گویش شیرین اصفهانی در درامی خوب و جذاب نشست و مورد استقبال مخاطب هم قرار گرفت. گویش مشهدی ظرفیت‌های زیادی دارد که آقای علی مشهدی در سریال طنز نوروز رنگی به خوبی از آن استفاده می‌کند. البته مهم این است که طنز ساخته شده فاخر باشد.

مرادی با اشاره به نیاز مردم به زیارت و دوری از حرم، پیوند سریال نوروز رنگی با فضای قدسی حرم مطهر رضوی را مثبت ارزیابی کرده و می‌گوید: این سریال اگر بتواند پیوند خوبی با حرم علی بن موسی الرضا ایجاد کند می‌تواند حس و حال معنوی زیارت امام رضا در این ایام را به خانه‌های مردم از سراسر ایران بیاورد.

نوروز رنگی از جمله سریال‌هایی است که بار دیگر یادمان آورد بدون تیکه‌های جنسی و شوخی‌های غیرمتعارف هم می‌توان اثری طنز ساخت که مردم از آن استقبال کنند. فرهنگ بومی استان‌ها و اقوام کشورمان ظرفیت بسیار بکری است که رسانه ملی در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری درستی روی آن کرده است و نوروز رنگی در جهت نمایش همین آداب و فرهنگ ساخته شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: علی مشهدی مشهد مورد استقبال مخاطب سریال نوروز رنگی خراسان رضوی رسانه ملی مردم مشهد حوزه هنری سریال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۴۱۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۷ درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

به گزارش قدس خراسان، عباس نظافت، امروز ۷ اردیبهشت‌ماه در همایش روز روانشناسی و مشاوره با شعار «روانشناسی در خدمت جامعه» که در مرکز همایش‌های شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در سال جاری و سال‌های گذشته شهرداری مشهد طرح‌های جامعه‌محوری را برنامه‌ریزی کرده و توانسته اقداماتی را جهت آشنایی مردم با مؤلفه‌های روانشناسی و مشاوره انجام دهد.
وی ادامه داد: یکی از این اقدامات طرح «باشگاه اجتماعی همسران مشهدی» یا «باهم» است که بر اساس رفرنس‌های علمی انجام شد. وقت برای ما اهمیت زیادی دارد و هر لحظه آمار طلاق افزایش پیدا می‌کند؛ بالاترین رشد طلاق در بین زوجین جوان مشهدی است.

نظافت اضافه کرد: در اولین اقدام از دانشگاه فردوسی کمک گرفته و علت بالا بودن آمار طلاق بین زوجین جوان مشهدی را جویا شدیم؛ به این نتیجه رسیدیم که زوجین جوان مشهدی دچار پنج باور ارتباطی غلط هستند و این پنج باور غلط پاشنه آشیل زندگی‌ها شده است. اقتصاد در بین این موارد ردیف ۱۲ را دارد.
وی با اشاره به پنج باور ارتباطی غلط بین زوجین جوان مشهدی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال ۶۷ درصد از این افراد باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند، یعنی اصلاً گفتمان زناشویی در بین آن‌ها وجود ندارد و مفهوم زوجیت را درک نکرده‌اند.
رئیس اداره مراکز و خدمات اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد تصریح کرد: طرح «ترنم زندگی» ویژه زنان سرپرست خانواده در حاشیه شهر مشهد نیز از جمله دیگر اقدامات شهرداری مشهد بوده و ۲۰ هزار زن در این طرح آموزش دیدند. در نظرسنجی‌ها بیش از ۶۴ درصد از این بانوان با مؤلفهٔ‌های روانشناسی و مشاوره آشنایی نداشتند.
نظافت عنوان کرد: همچنین طرح «شهید مهرورزی» از جمله دیگر طرح‌های شهرداری مشهد بوده و هدف آن پیشگیری از اعتیاد است. با ورود به این حوزه به این نتیجه رسیدیم که تعداد مربی متخصص پیشگیری از اعتیاد در مشهد بسیار کم بوده و طی سال گذشته ۳۰۰ نفر به ما اضافه شدند. ‌امیدواریم در سال جاری ۱۷۰۰ مربی متخصص پیشگیری از اعتیاد داشته باشیم.
وی اضافه کرد: وظیفه ما در شهرداری مشهد آشنا کردن مردم با مؤلفه‌های مشاوره و روانشناسی و معرفی اساتید و مشاوران متعهد و متخصص است. کلینیک‌های متعهد و متخصص از سمت ما حمایت ویژه خواهند شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تجمع دانشگاهیان مشهدی در محکومیت جنایات آمریکا
  • حواشی جدید و پرحاشیه سریال پایتخت
  • ۶۹/۲ درصد مردم ایران تلویزیون تماشا می‌کنند
  • پایتخت دوباره خبرساز شد؛ حواشی جدید سریال پرتماشاگر تلویزیون
  • پایتخت دوباره خبرساز شد ؛ حواشی جدید سریال پرتماشاگر تلویزیون
  • نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»
  • ۵۷ پرونده تعزیراتی برای نانوایان مشهدی تشکیل شد
  • ۶۷ درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال هایی که دیده نمی‌شود!