Web Analytics Made Easy - Statcounter

جای تعجب دارد که همکاران محترم مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت، سرویسی که زودتر از موعد راه‌اندازی شده است، را به عنوان یک خلف وعده قوه قضائیه به صورت وارونه آن هم در رسانه‌ها جلوه می‌دهند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در پی درج خبری در برخی رسانه‌ها با عنوان «تکمیل سامانه‌های قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در انتظار اقدام فوری قوه قضائیه» جوابیه‌ای از سوی قوه قضائیه منتشر شده که متن آن به این شرح است:

"قوه قضائیه به تمام تکالیف قانونی خود در حوزه اعتبارسنجی اشخاص ، پیش از موعد قانونی عمل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

• نکته اول اینکه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین آیین‌نامه اجرایی مواد 5 و 6 هیچگونه تکلیفی در زمینه اعتبارسنجی به عهده قوه قضائیه قرار نداده و نهادهای مسئول مندرج در ماده 4 آیین نامه و بند ت ماده 6 قانون نیز شامل وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های تابعه دولت می‌باشد. لیکن در بند پ ماده 116 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1396، ایجاد سامانه محکومیت‌های مالی توسط قوه قضائیه و دسترسی بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی به اطلاعات این سامانه پیش‌بینی شد که آیین‌نامه اجرایی آن در جلسه مورخ 13/12/1399 هیئت محترم وزیران به تصویب و طی نامه شماره 149645/ت58140ه – 18/12/1399 ابلاغ شد که در آن شش ماه به قوه قضائیه فرصت داده است تا سامانه مذکور را عملیاتی کند.

لکن همانگونه که خبر آن در رسانه‌ها نیز منتشر شد، این سامانه با مجاهدت و تلاش همکاران مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه زودتر از موعد و در تاریخ 23/12/1399 در محضر ریاست محترم قوه قضائیه رونمایی شد.

با توجه به تبصره ماده 8 آیین نامه مذکور، دستورالعمل نحوه و میزان دسترسی و آموزش بهره‌برداران از اطلاعات سامانه در حال تدوین است و این مرکز آمادگی دارد، دسترسی به اطلاعات سامانه را مطابق مقررات مذکور در اختیار مراجع ذیصلاح از جمله وزارت صمت قرار دهد.

همکاران محترم مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت کاملاً در جریان این موضوع هستند و جای تعجب دارد که سرویسی که زودتر از موعد راه‌اندازی شده است، را به عنوان یک خلف وعده قوه قضائیه به صورت وارونه آن هم در رسانه‌ها جلوه می‌دهند.

• در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در این نامه به آن اشاره شده است، قوه قضائیه مکلف شده است که «بانک اطلاعات محکومان قاچاق کالا و ارز» را جهت استفاده بهره‌برداران ایجاد نماید که این بانک اطلاعاتی در اواخر سال 98 توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه راه‌اندازی و دسترسی به اطلاعات محکومان در اختیار مراجع صالح قرار گرفته است.

• در مورد شرایط صدور یا تمدید کارت بازرگانی که در نامه فوق‌الاشعار به عدم سوء‌پیشینه مؤثر کیفری و نداشتن سابقه محکومیت به ورشکستگی به تقصیر و تقلب اشاره شده است، با عنایت به اینکه دسترسی به سوابق کیفری اشخاص و احراز عدم سوء پیشینه مؤثر کیفری مطابق ماده 488 قانون آیین دادرسی کیفری و آیین‌نامه سجل قضائی مصوب سال 1398، مستلزم تشخیص قضائی بوده و به عهده دادسرا است، لذا امکان دسترسی مستقیم به پایگاه داده وجود نداشته و تشخیص عدم محکومیت مؤثر منوط به تطبیق موضوع محکومیت با قانون توسط قضات صالح در دادسرا است.

لکن در راستای تسریع در رسیدگی و صدور گواهی عدم سوء پیشینه، امکان ثبت الکترونیکی درخواست به صورت برخط و بدون مراجعه حضوری و صدور الکترونیکی آن توسط مراجع صالح فراهم شده است و امکان ارسال نسخه الکترونیکی این گواهی نیز برای مرجع درخواست کننده (از جمله وزارت صمت) وجود دارد.

لذا نگرانی وزارت صمت در این خصوص جایگاهی نداشته و این کار هم اکنون به صورت کاملاً برخط بر اساس درخواست متقاضیان صدور و یا تمدید کارت بازرگانی در حال انجام است. لازم به ذکر است که در سال گذشته بیش از یک میلیون گواهی عدم سوءپیشینه به صورت کاملاً الکترونیکی و غیر حضوری صادر شده است؛ ضمن اینکه در این شیوه حریم خصوصی افراد نیز حفظ می‌شود.

• قوه قضائیه در دوران تحول قضایی، به عنوان پیشتاز در حوزه تعاملات الکترونیکی، آمادگی دارد برابر تکالیف قانونی و مطابق ضوابط و مقررات مربوط و با حفظ حریم خصوصی اشخاص، هرگونه ارتباط الکترونیک را برای حل مشکلات کشور به ثمر رساند.

لازم به ذکر است که وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان رییس محترم کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیک نیز در سال گذشته طی نامه‌ای خطاب به ریاست محترم قوه قضائیه از تعامل الکترونیک بسیار خوب قوه قضائیه با دستگاه‌های اجرایی تشکر کرده است (نامه شماره 155095/1 مورخ 17/9/99).

• در پایان جای تعجب دارد که همکاران محترم وزارت صمت به جای پیگیری مطالبات خود از طریق اداری و رسمی، نامه‌ای که تاریخ آن مربوط به آخرین ساعات کاری سال 1399 است و هنوز به دبیرخانه قوه قضائیه واصل نشده است را رسانه‌ای کرده است.

قوه قضائیه هوشمند می‌شود/حزئیات رونمایی از سامانه‌های الکترونیکی جدید

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت ارتباطات قوه قضائیه وزارت ارتباطات قوه قضائیه قاچاق کالا و ارز قوه قضائیه آیین نامه وزارت صمت رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۰۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت سفارش کتاب درسی چگونه است؟

آفتاب‌‌نیوز :

 ثبت‌نام کتاب‌های درسی پایه‌های تحصیلی آمادگی۲ (استثنایی)، اول ۲ (استثنایی)، اول۳ (استثنایی)، اول تکمیلی (استثنایی)، دوم تا ششم، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم از چند روز پیش آغاز شد.

ثبت سفارش و توزیع کتاب‌های درسی از طریق سامانه irtextbook.ir انجام می‌شود. در سمت چپ صفحه گزینه «ورود دانش‌آموزان» را انتخاب کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود نیاز است که کد ملی و سری شناسنامه دانش‌آموز را وارد کنید. 

اکنون وارد سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی شدید. در این صفحه، شما گزینه‌های متعددی، چون «مشخصات من»، «ثبت سفارس»، «مشاهده سفارش» و «مشاهده تراکنش‌ها» را می‌بینید.

در بخش مشخصات من، اطلاعات فردی، اطلاعات تحصیلی و محل تحصیل دانش‌آموز از سامانه سیدا دریافت شده است؛ لذا در صورت وجود مغایرت در هر بخش از اطلاعات، والدین باید به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه کنند. 

با کلیک روی منوی «ثبت سفارش»، مراحل سفارش و خرید کتا‌ب‌های درسی آغاز می‌شود. در این بخش اطلاعات مدرسه دانش‌آموز را مشاهده می‌کنید سپس سامانه به صورت هوشمند بسته آموزشی مناسب برای سال تحصیلی جدید شما را نمایش می‌دهد. پس از انتخاب درگاه پرداخت اینترنتی بانک، روی دکمه «ثبت و ادامه» کلیک کنید.

پس از ورود به درگاه بانک، شماره کارت، رمز دوم، کد اعتبارسنجی دوم (CVV۲)، تاریخ انقضای کارت و کد امنیتی را وارد کنید و سپس روی دکمه «پرداخت» کلیک کنید. سامانه بانک، اطلاعات مبلغ واریزی و شماره پیگیری بانک را نمایش می‌دهد. اطلاعات را بررسی کنید در صورت اطمینان از صحت اطلاعات، برای ادامه روی دکمه تکمیل فرآیند کلیک کنید تا بانک عملیات بانکی را انجام و اطلاعات آن را به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی ارسال کند.

در بخش مشاهده صورتحساب هم می‌توانید، صورتحساب سفارش، نمایش داده می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • وحدت مهم‌ترین رکن جامعه است
  • چرا آمار خودکشی پزشکان بالا رفته؟ / این طبقه مانند گذشته نزد مردم محترم نیست
  • آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد
  • ثبت سفارش کتاب درسی چگونه است؟
  • رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تأمین مالی با حضور وزیر اقتصاد
  • اتصال ۱۷ بانک به سامانه برات الکترونیکی
  • کشف بیش از ۴ هزار قبضه سلاح گرم در استان کرمان طی سال گذشته
  • سه سال انتظار برای ارشاد مدیران
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی به شرط ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان