Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@00:58:23 GMT

نرخ تورم در اصفهان ۱.۶ درصد پایین تر از متوسط کشوری است

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۷۳۶۱۳

نرخ تورم در اصفهان ۱.۶ درصد پایین تر از متوسط کشوری است

تورم از نظر علم اقتصاد به افزایش سطح عمومی تولید پول، درآمدهای پولی یا قیمت اشاره می‌کند؛ نرخ تورم برابر با تغییر در یک شاخص قیمت (مصرف‌کننده) ‌است.

به گزارش ایرنا، نگاهی به شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی و نرخ تورم خانوارهای شهری و روستایی در سال ۱۳۹۹ نشان می دهد که نرخ تورم سالانه کشور و استان اصفهان به ترتیب به ۳۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴ و ۳۴.۸ درصد رسید و این شاخص در اصفهان نسبت به میانگین کشوری کمتر است.

نرخ تورم سالانه کشور و استان اصفهان در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال گذشته آن به ترتیب ۱.۶ و ۲.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد؛ نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۹ مربوط به استان کرمانشاه با ۴۰.۱ درصد و کمترین آن مربوط به استان مرکزی با ۳۳.۳ درصد است و اصفهان در این شاخص در بین ۳۱ استان در جایگاه بیست و ششم قرار دارد.

نگاهی به نرخ تورم نقطه‌ای کشور و اصفهان نیز نشان می‌دهد که این شاخص در اسفند سال ۱۳۹۹ به ترتیب به ۴۸.۷ و ۴۶.۴ درصد رسید یعنی خانوارهای کشور و استان به طور میانگین ۴۸.۷ و ۴۶.۴ درصد بیشتر از اسفند سال ۱۳۹۸ برای خرید کالاها و خدمات یکسان هزینه کردند.

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. 

همچنین نرخ تورم نقطه‌ای اسفند سال ۱۳۹۹ کشور و استان اصفهان در مقایسه با ماه قبل آن یعنی بهمن ۰.۵ و ۰.۲ واحد درصد افزایش یافت و نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده " خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات " در کشور و استان با کاهش ۰.۲ واحد درصدی به ۶۶.۶ و ۶۸.۷ و گروه "کالاهای غیر خوراکی و خدمات" با افزایش ۰.۸ و ۰.۳ واحد درصدی به ۴۰.۵ و ۳۷.۲ رسید.

بررسی نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور و استان اصفهان نشان می‌دهد که این شاخص در اسفند ۱۳۹۹ به ۱.۸ و ۱.۴ درصد رسید؛ منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است.

اطلاعات مندرج در جدول شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری و روستایی استان اصفهان در سال ۱۳۹۹ نیز نشان می‌دهد که بیشترین نرخ تورم سالانه در میان کالاها و خدمات مصرفی مربوط به حمل و نقل با ۴۹.۴ درصد و لوازم خانگی و مبلمان با ۴۸.۳ درصد است.
در گروه کالایی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در استان اصفهان بیشترین نرخ تورم سالانه به ترتیب مربوط به میوه و خشکبار ( ۵۱.۸ درصد) و نان و غلات (۵۱.۶ درصد) است.

نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به اسفند ۱۳۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۸ در خانوارهای شهری استان اصفهان نیز معادل ۳۴.۳ و در خانوارهای روستایی ۳۹.۵ درصد است که این شاخص در میانگین کشوری به ترتیب ۳۶.۲ و ۳۷.۷ درصد است و نشان می دهد نرخ تورم مناطق روستایی اصفهان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.

به گفته رییس گروه طرح‌های آماری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان، سال گذشته عوامل مختلفی از جمله شیوع ویروس کرونا، تغییر قیمت مواد اولیه وارداتی و تحریم های ظالمانه بر شاخص تورم تاثیر گذار بود.

رستم پیرعلی در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه شیوع ویروس کرونا بر بسیاری از کسب و کارها از جمله در بخش گردشگری، هتلداری و رستوران‌ها تاثیر گذاشت، افزود: به‌دلیل شرایط خاص این دوران بخش‌هایی مانند آموزش نیز تحت تاثیر زیادی قرار گرفت و به‌دلیل غیر حضوری آموزش در مدارس، دانشگاه‌ها و موسسه‌های خصوصی هزینه‌ها تغییر کرد و در مواردی کاهش یافت.

وی با بیان اینکه بخش‌هایی مانند حمل و نقل از جمله هواپیما و اتوبوس نیز ناچار به ارائه خدمات با ۵۰ درصد ظرفیت خود بودند، تصریح کرد: این امر در افزایش تعرفه‌های آنها نیز نقش داشت.

استان اصفهان حدود پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۴ شهرستان، ۱۱۱ شهر، ۵۰ بخش، ۱۲۷ دهستان و یکهزار و ۶۰۰ آبادی دارای سکنه دارد.

برچسب‌ها سازمان برنامه و بودجه اصفهان نرخ تورم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان برنامه و بودجه اصفهان نرخ تورم سازمان برنامه و بودجه اصفهان نرخ تورم اخبار کنکور کشور و استان اصفهان نرخ تورم سالانه کالاها و خدمات نشان می دهد تورم نقطه ای شاخص قیمت سال ۱۳۹۹ ۴ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۳۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش سرانه تخت بیمارستانی خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: فاصله سرانه تخت بیمارستانی خراسان شمالی نسبت به کشور کاهش یافته است، اما همچنان پایین‌تر از میانگین است و این فاصله باید کمتر شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، سعید کریمی امروز _ شنبه هشتم اردیبهشت_ در مراسم افتتاح و کلنگ زنی پروژه‌های بهداشت و درمان خراسان شمالی اظهار کرد: تمامی اقدامات صورت گرفته توسط دولت در مقابل جایگاه مردم اندک است.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد وزارت بهداشت عدالت و تعالی نظام سلامت است، افزود: فاصله سرانه تخت خراسان شمالی نسبت به کشور کاهش یافته اما همچنان پایین است لذا باید این فاصله کمتر شود.

معاون درمان وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: برای ماندگاری پزشکان در خراسان شمالی تعرفه دولتی و خصوصی در این استان را ثابت کردیم که اقدامی بی سابقه بود.

کریمی عنوان کرد: سال ۹۵ برای درآمد پزشکان در بیمارستان دولتی قرار دادند که دولت سیزدهم آن را برداشت؛ همچنین طرح قاصدک را حذف کردیم و مالیات را کاهش دادیم تا بخش دولتی درمان جان دوباره بگیرد.

کد خبر 748466

دیگر خبرها

  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • تورم نقطه به نقطه تولید در فروردین ۲۳.۸ و سالانه ۳۱.۲ درصد شد
  • تداوم کاهش تورم شاخص بهای تولیدکننده در فروردین‌ماه ۱۴۰۳
  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
  • کاهش سرانه تخت بیمارستانی خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری
  • شروع سال جدید با کاهش نرخ تورم در استان آذربایجان شرقی
  • کاهش تورم نقطه به نقطه فروردین ماه در آذربایجان شرقی
  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • یک اقتصاددان پاسخ داد: عاقبت نرخ تورم در 1403 و اتفاق نگران کننده برای طبقه متوسط جامعه
  • روایت یک اقتصاددان از اتفاقی نگران‌کننده برای طبقه متوسط جامعه