Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سیدمصطفی بابایی یکی از مشاوران ایمنی و بهداشت محیط کار در تماسی با خبرگزاری فارس به خبرنگار ما‌، گفت: تعداد 2300 نفر از کسانی که به عنوان مشاور فنی و مسؤول ایمنی، بهداشت و محیط زیست در کارگاه‌ها با عنوان مسؤولان ایمنی و بهداشت محیط کار مشغول کار بودند، به خاطر بخشنامه معاونت روابط کار که از اول مهر ماه سال 98 اجرا شده و مجوز فعالیت این افراد را تمدید نمی‌کند، بیکار شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت:‌ در راستای اجرای سیاست کلی اصل 44 و واگذاری تصدی‌های دولتی به بخش خصوصی معاونت روابط کار وزارت کار و همچنین مرکز تحقیقات وزارت کار آئین‌نامه‌ای در شهریور 98 تدوین کرد که بر اسا‌س آن 28 شرکت به بخش خصوصی تشکیل شده و مقرر کردند تمام کسانی که در بخش مشاوره ایمنی و حفاظت فنی و خدمات بهداشت کار در کارگاه‌های تولیدی این شرکت کار می‌کردند، از طریق این 28 شرکت و بعد از گذراندن آزمون و کسب نمره 14 مشغول به کار شوند.

وی گفت: این در حالی است که کسانی که امروز تجمع کرده‌اند مدرک تحصیلی آنها مرتبط با ایمنی و بهداشت محیط کار است و هر کدام بین 15 تا 17 سال سابقه کار دارند و برخی از این افراد طبق معیار قبلی با نمره 12 یا 13 مشغول کار شده‌اند و اکنون سابقه 15 ساله آنها گواه بر این کار است و اکنون شرکت‌های تشکیل شده جدید فقط از رشته‌های مهندسی برق و مکانیک نیرو می‌گیرند و کسانی که دارای لیسانس و یا فوق‌لیسانس ایمنی و بهداشت محیط کار هستند را به کار نمی‌گیرند.

بابایی این را هم گفت: دولت به جای رفع انحصار و ایجاد رقابت در عرصه خدمات فنی و بهداشت محیط کار با این بخشنامه نوعی انحصار برای 28 شرکت یاد شده که در یک فراخوان جزئی تشکیل شده‌اند ایجاد کرده و اکنون فقط برای رشته‌های مهندسی برق و مکانیک انحصار ایجاد کرده، در حالی که کار ایمنی و بهداشت محیط کار یک رشته تخصصی است و باید کسانی که متخصص در این امر هستند، به ارائه خدمات در بنگاه‌های تولیدی و کارگاه‌ها اقدام کنند.


تجمع ایمنی ها مقابل وزارت کار

وی این را هم گفت:‌طبق رویه گذشته تمام فعالان عرصه ایمنی و بهداشت محیط کار قبلا مجوز خود را از معاونت روابط کار یا وزارت کار سابق دریافت می‌کردند و این مجوزها هر سه سال تمدید می‌شد، اما از مهرماه 98 به بعد این مجوزها طبق آئین‌نامه جدید تمدید نشده و آخرین افرادی که طبق مجوزهای قبلی مشغول کار هستند، حداکثر تا خرداد سال جاری مجوزشان اعتبار دارد و بعد از آن بیکار می‌شوند.

بابایی گفت:‌سوال این است که کسانی که 15 تا 17 سال سابقه کار حرفه‌ای در زمینه خدمات ایمنی و مشاوره بهداشت محیط کار در کارگاه‌ها و بنگاه‌ها و کارخانه‌ها داشتند چرا باید بیکار شوند و چرا انحصار برای 28 شرکت خصوصی تشکیل شود که فقط از کانال آنها افراد به کار گرفته شوند.

وی گفت: امروز حدود 200 نفر از فعالان این رشته اعلام آمادگی کرده  بودند که در این تجمع شرکت کنند اما اکنون تعدادی از آنها شرکت کرده و در مقابل وزارت کار در اعتراض به آئین‌نامه معاونت روابط کار تجمع کرده‌اند.

به گفته بابایی، خواسته این افراد این است که انحصاری در جذب رشته‌های مهندسی برق و مکانیک نباشد و باید دارندگان مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس ایمنی، حفاظت و بهداشت محیط کار بتوانند در این آزمون‌ها شرکت کرده و مانند 15 سال گذشته به ارائه خدمات به کارگاه‌ها و بنگاه‌ها بپردازند.

خبرنگار فارس در این زمینه با وزارت کار هم تماس گرفت که گفته شد این افراد به سالن طبقه اول وزارت کار راهنمایی شده‌اند و اکنون دو تن از مدیران وزارت کار از جمله مظفری مدیر کل بازرسی کار در جمع آنها حاضر شده و پاسخگوی سوالات آنها هستند.

تعدادی از مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت موضوعی با عنوان «چرا آئین‌نامه جدید باعث بیکاری مشاوران ایمنی و حفاظت فنی شد»، خواستار پیگیری این مسأله و پاسخگویی مسؤولان شدند.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست محیط کار مصطفی بابایی ایمنی و بهداشت محیط کار معاونت روابط کار آئین نامه وزارت کار کارگاه ها شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۳۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونگی نشان‌دار شدن بیماران صعب‌العلاج

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد غلام نژاد، به مناسبت روز بیماری‌های خاص و صعب العلاج گفت: ۱۰۷ بیماری مشمول حمایت‌های این صندوق بوده و لیست بیماری‌های خاص و صعب العلاج ابلاغی از سوی وزارت بهداشت شامل تالاسمی، هموفیلی، ام اس، بیماری دیالیزی (دیالیز خون و صفاقی)، موکوپولی ساکاریدوز، بال پروانه‌ای، انواع تیپ‌های ام اسای ، سپتیک، فیبروزیس ، اوتیسم ، سرطان، پرفشاری شریان ریوی، سکته مغزی، پیوند اعضا (شامل: سلول‌های بنیادی خون ساز، کلیه، کبد، قلب، پانکراس، روده، ریه)، مزمن روانی،رتینوپاتی دیابتی ، صرع مقاوم به درمان ، جراحی‌های DBS برای بیماران پارکینسون ، دیستونی ، ترمور، تیک، بیماران با آسیب شنوایی شدید و دیستروفی های عضلانی است.

وی افزود: به منظور بهره مندی بیماران خاص، صعب العلاج و نادر از مزایای این صندوق، برخورداری ایشان از پوشش بیمه پایه یک سازمان بیمه گر پایه الزامی است (به عنوان مثال: سازمان بیمه سلامت ایران / سازمان تأمین اجتماعی) بیماران مشمول می‌بایست نسبت به ثبت درخواست حمایت و ثبت درخواست بیماران خاص و صعب العلاج با مراجعه به سامانه شهروندی به آدرس‌های ذیل اقدام نمایند.

Bimeh salamat Iranian.ir

Csp.ihio.gov.ir

غلام نژاد اظهار داشت :بیماران جهت بهره مندی از سهم صندوق بیماران و صعب العلاج می‌بایست در سامانه‌های الکترونیک سازمان بیمه سلامت نشان دار شوند. در صورتیکه بیماری فرد مشمول نشان‌هایی باشد که در سامانه وزارت بهداشت (RDA) ثبت می‌شوند و بیمار درآن سامانه‌ها دارای پرونده باشد نشان به صورت خودکار به فرد منتسب می‌شود . بیماران برای درخواست ثبت نشان می‌توانند وارد سامانه شهروندی شوند. لیست بیماری‌های که در سامانه RDA وزارت بهداشت وجود دارد و از طریق سامانه شهروندی به بیماران منتسب می‌شود شامل : بیماران هموفیلی – تالاسمی – ام اس – سیستیک فیبروزیس- بال پروانه‌ای – اس ام ای (SMA) و اوتیسم است.

مدیر کل بیمه سلامت استان تهران افزود: در خصوص بیماری‌های که در حال حاضر امکان ثبت و نشان دار شدن در سامانه‌های وزارت بهداشت ندارد در سامانه مدیریت نشان بیمه سلامت صورت می‌گیرد. در این خصوص بیماران پس از مراجعه به شعب اداره کل بیمه سلامت استان یا ناظر مستقر در بیمارستان یا توسط نمایندگان بیمه مستقر در داروخانه‌های سطح شهر مانند: ۱۳ آبان، هلال احمر مرکزی و ۲۹ فروردین و همچنین با ثبت درخواست در سامانه شهروندی پس از تماس با بیمار و اخذ مدارک مرتبط، نشان بیماری را منتسب می‌کنند.

همچنین به صورت غیر حضوری در هنگام تشکیل پرونده دارویی از طریق سامانه تأیید برخط دارویی استان تهران نشان بیماری قابل انتساب می‌باشد.

پس از انتساب نشان بیمار از سهم صندوق با مراجعه به مراکز طرف قرارداد بهره مند می‌شوند. تاکنون در استان تهران ۱۸۳.۷۴۶ بیمه شده نشان دار شده‌اند که بیشترین آن مربوط به بیماری‌های دیابت نوع ۲، سرطان و پرفشاری خون می‌باشد.

از این تعداد ۱۰۷ بیماری ۵۳ بیماری دارای بسته خدمات تعریف شده از سوی وزارت بهداشت می‌باشند که در سامانه‌های الکترونیک بیمه سلامت قرار گرفته و سهم آن خدمت توسط بیمه شده قابل بهره برداری می‌باشد.

در صورتیکه بسته خدمتی بیماری صعب العلاج از سوی وزارت بهداشت تعریف نشده باشد بیماران می‌توانند با ارائه مدارک و مستندات به دفاتر پیشخوان منتخب یا شعب اداره کل در شهر تهران و ادارات شهرستانی تابعه با رعایت ضوابط از مساعدت‌های موردی تبصره ذیل ماده ۹ اساسنامه صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج پس از بررسی و طرح در کمیته‌های مربوطه بهره مند شوند.

در استان تهران تا کنون ۱,۲۴۰ میلیارد تومان به بیماران خاص و صعب العلاج کمک شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • چگونگی نشان‌دار شدن بیماران صعب‌العلاج
  • ساختمان سازی، بیشترین حوادث کار را در لرستان دارد
  • تحقق طرح کاهش مصرف پلاستیک نیازمند تلاش همگانی است
  • اهداف فولاد مبارکه در زمینه کاهش حوادث بسیار متعالی است
  • تصمیم نهایی وزارت کار درباره رقم دستمزد ۱۴۰۳/ تغییر دستمزد کارگران جدی شد؟
  • انتقاد شدید ماکرون از اعتراضات دانشجویی علیه جنگ غزه
  • انتقاد تند ژاوی از عملکرد شاگردانش مقابل جیرونا
  • تجمع دانشجویان طرفدار فلسطین در مقابل بزرگترین دانشگاه مکزیک
  • اعلام آمار جدید قربانیان جنگ غزه