Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آنمی یا فقر آهن  یکی از شایع‌ترین بیماری‌های رایج در ایران  است؛ در این بیماری اکسیژن به دلیل اختلال در عملکرد  هموگلوبین که مسئول اکسیژن رسانی به تمام اعضای بدن است، با مشکلات چون هایپوکسی مواجه می‌شود؛ به طور کلی کم خونی دلایل مختلفی مانند وراثت، کمبود ب ۱۲، مسمویت با سرب و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. دارد و شایعترین نوع آن، فقر آهن است.

به کاهش گلبول‌های قرمز خون در بدن در شرایطی که شمار هموگلوبین در زنان زیر ۱۲ و در مردان، زیر ۱۳ باشد، کم خونی و آنمی می گویند.

پوپک اسدی فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: علت کم خونی می‌تواند ناشی از عواملی مانند خونریزی، کمبود آهن در رژیم غذایی و متناسب نبودن میزان دریافت و مصرف آهن باشد که مورد آخر در دوران بارداری و شیردهی نمود بیشتری دارد.

او افزود: کم‌خونی در بیمارانی که با مشکل غدد درون ریز مواجه هستند، به خصوص اگر آسیب در ناحیه هیپوفیز یا جراحی در لوب قدامی هیپوفیزباشد، هم دیده می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم اظهار کرد: آنمی از نوع نورموکروم نورموسیت است و در این اختلال کاهش گلبول سفید هم می‌تواند رخ دهد همچنین هورمون رشد باعث تحریک گلبول قرمز می شود.

 کم‌خونی و اختلال در عملکرد تیروئید 

او با اشاره به اینکه بیماری‌های تیروئیدی از دیگر علل بروز آنمی هستند که شامل نورموسیتیک، ماکروسیتیک یا میکروسیتیک می‌شود، گفت: کمبود هورمون تیروئید باعث کاهش آهن و ویتامین ب ۱۲ و اسید فولیک در بدن می شود و اغلب پس از درمان اصلاح خواهد شد.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم ادامه داد: اغلب کم‌خونی در بیماران تیروئیدی شدید نیست و هموگلوبین به زیر ۸ و ۹ نمی‌رسد مگر آنکه کمک‌کاری آنقدر شدید باشد که باعث خونریزی شدید ماهیانه در خانم‌ها شود که به دنبال آن فقر آهن و کم خونی شدید ایجاد کند.

اسدی ادامه داد: بیماری دیگر عامل کم‌خونی پاراتیروئید است. هورمون PTH مترشحه از غده پاراتیروئید باعث سرکوب شدن گلبول‌های قرمز می‌شود؛ کم خونی به هر علتی که باشد خصوصا در زمینه فقر آهن، باید در این دوران بحران کرونا اصلاح شود؛ چرا که باعث ضعف سیستم ایمنی خواهد شد و امکان ریسک ابتلا بیشتر می شود.

درمان کم خونی با عادات مناسب تغذیه ای 

آنمی یا همان فقر آهن شایع‌ترین بیماری در جهان و ایران است که مبتلایان زیادی دارد و درمان آن، دغدغه بیمارانی است که تعدادشان هم کم نیست.

بررسی علل ابتلا و تشخیص نوع کم خونی، به درمان هرچه سریع تر و دقیق تر بیماری کمک می کند. علائم ابتلا به کم خونی فراوان است و برخی از این علامت ها حائز اهمیت و خطرناک و برخی دیگر، کم اهمیت است اما بررسی تک تک این علائم، تشخیص و درمان را آسان می کند . 

کوروش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی پزشکی، بیان کرد: اگر آهن مصرفی در غذایی که مصرف می کنیم به اندازه کافی نباشد یا در صورت دریافت، به شکل‌های مختلف، آن را از دست بدهیم، باعث بروز آنمی می‌شود. در افراد بزرگسال هم توصیه می کنیم که اگر افراد دچار کم خونی هستند، صرفا به خوردن قرص آهن بسنده نکنند و  پیگیر درمان باشند.

صمدپور افزود: بروز علائم کم خونی، به این دلیل است که اکسیژن به خوبی به اعضای بدن نمی رسد و یکی از شایع‌ترین علائم کم خونی، ضعف و بیحالی است. این افراد خیلی زود خسته می‌شوند و تمرکز روی کارهایشان ندارند. دومین علامت کم خونی، رنگ پریدگی بوده که بسته به شدت کم خونی متفاوت است. علامت بعدی سردرد و سرگیجه است که  به دلیل ورم ناشی از کمبود اکسیژن عروق بروز می‌کند. از دیگر علامت‌های کم خونی طپش قلب است، از آنجایی که قلب به اکسیژن بیشتری برای بافت‌ها نیاز دارد، کم خونی باعث ایجاد طپش قلب می شود.

او ادامه داد: علائم دیگری نیز مربوط به کم خونی است مثل تغییر شکل ناخن‌ها که در این حالت، ناخن‌ها به شکل قاشقی می‌شوند. خشک شدن دهان و احساس ناخوشایند در زبان هم می‌تواند از علائم کم خونی باشد.

این متخصص تغذیه بیان کرد: پا‌های بی قرار از دیگر علائم فقر آهن است که زیاد به آن توجه نمی شود. این افراد در موقع استراحت معمولا احساس ناخوشایندی در ساق پا دارند و پاهایشان حالت پرش دارد. موارد دیگری مثل تمایل به خوردن چیز‌های غیرمعمول مثل خاک و کاغذ و کاموا نیز از علائمی است که به کم خونی ربط دارد، اما خیلی شایع نیست همچنین تغییرات خلقی، افسردگی و پوست‌های خشک و مو‌های شکننده و احساس سردی دست و پا از دیگر علائم ابتلا به فقر آهن محسوب می‌شوند.

صمدپور بیان افزود: برای درمان کم خونی باید ابتدا دلایل ابتلا مورد بررسی قرار بگیرد. منابع غذایی حاوی آهن، تاثیر زیادی در درمان کم خونی دارد. غذا‌هایی مثل گوشت قرمز، مرغ و ماهی، حبوبات و تخم مرغ منابع غنی آهن هستند.

در شرایط کنونی مهمترین راهکار درمانی برای کم خونی، درمان غذایی در کنار درمان دارویی با استفاده از مواد غذایی غنی از آهن است. متخصصان تغذیه بر مصرف و حفظ تعادل مواد غذایی نقش مهمی دارد.

چه کسانی بیشتر در معرض کم خونی هستند؟

فریبا کوهدانی، استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار علمی پزشکی گفت: کم خونی‌های تغذیه ای به سه دسته اصلی کم خونی فقر آهن، کم خونی در ارتباط با اسیدفولیک و کم خونی ناشی از کمبود ویتامین ب ۱۲ تقسیم می شوند.

کوهدانی افزود: در مورد کم‌خونی ناشی از فقر آهن، کودکان و خانم‌هایی که در سنین باروری هستند، دختران نوجوان و به ویژه خانم‌های باردار، جزو گروه‌های پرخطر از نظر ابتلا به این نوع کم خونی هستند.

کوهدانی تصریح کرد: اگر حتی یک رژیم غذایی داشته باشیم که از نظر تراکم منابع غذایی آهن غنی باشد، معمولا در درصد زیادی از افرادی که جزء گروه‌های پرخطر هستند، نمی‌توانیم صرفا از طریق برنامه ریزی غذایی آهن را تامین کنیم؛ به همین دلیل در برخی از افراد جامعه، مصرف مکمل‌های آهن ضروری است اما میزان استفاده از مکمل و فواصل استفاده از آن، باید زیر نظر درمانگر باشد.

این استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی در مورد منابع غذایی که غنی از آهن هستند و مصرف آن‌ها توصیه می شود، گفت: در حال حاضر در درصد عمد‌ه ای از آرد‌هایی که برای تامین نان در کشور استفاده می شوند، آهن و اسید فولیک اضافه می شود که بخشی از آهن مورد نیاز افراد از این طریق تامین می شود، اما نیاز به این آهن در همه افراد جامعه یکسان نیست. به طور مثال در آقایان، میزان نیاز به آهن بسیار پایین تر است و با توجه به اینکه انرژی دریافتی روزانه شان هم بیشتر است احتمال اینکه آهن از طریق مواد غذایی حتی بیشتر از نیازشان دریافت شود وجود دارد.

او بیان کرد: در برنامه غذایی هر فردی که از کم خونی ناشی از فقر آهن رنج می برد باید منابع غذایی حاوی آهن، وجود داشته باشد. انواع گوشت‌ها منابع غنی آهن هستند. هرچه رنگ گوشت قرمزتر باشد آهنش بیشتر است یعنی قسمت‌های عضلانی گوشت‌های قرمز مثل گوشت گوسفند و گوساله و گاو و ... حاوی آهن بیشتری است.

کوهدانی افزود: گوشت‌ سفید هم منبع خوبی برای دریافت آهن است، اما میزان آهن نسبت به گوشت‌ قرمز کمتر است. یکی از بهترین و غنی ترین منابع آهن، جگر است که در رژیم غذایی متعادل از این منبع استفاده متداول نداریم و البته نباید هم خیلی مصرف کنیم، اما در افرادی که از فقر آهن شدید رنج می‌برند، با برنامه و در کنار بقیه اقدامات، مصرف هر از گاه این منبع غنی می تواند در تامین مقدار آهن مورد نیاز موثر باشد.

کمبود آهن خون را از چه منابعی تامین کنیم؟

مواد غذایی حاوی ۲ نوع آهن هستند؛ آهن «هِم» که صرفا در منابع حیوانی یافت می‏ شود و آهن «غیرهِم» که در منابع گیاهی نیز وجود دارد اما جذب آهنی که از منابع گیاهی یا حیوانی دریافت می کنیم متفاوت است.

کوهدانی بیان کرد: علاوه بر مقدار مصرف منابع غذایی آهن، چگونگی مصرف و همراهی با سایر مواد غذایی، نیز اهمیت دارد. عواملی که در رژیم غذایی جذب آهن را تحت تاثیر قرار می‌دهند به دو دسته عوامل کاهنده و افزایش دهنده جذب تقسیم می شوند.

او افزود: مصرف چای باعث کاهش جذب آهن در بدن می‌شود و در مقابل موادی هستند که به جذب آهن توسط بدن کمک می کنند؛ به طور مثال اگر مواد غذایی حاوی آهن را با مرکبات که حاوی ویتامین C هستند مصرف کنیم، به افزایش جذب آهن کمک می کنیم. 

این استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی بیان کرد: منابع آهن باید به درستی شناسایی، مصرف و با سایر منابع غذایی ترکیب شوند تا تاثیرگذاری شان افزایش پیدا کند.

او گفت: برای درمان کم خونی ناشی از کمبود اسید فولیک، استفاده از مناع غذایی سرشار از این منبع، بسیار می تواند موثر باشد. جگر، انواع سبزیجات سبز مانند اسفناج، بروکلی؛ حبوبات و قارچ حاوی اسیدفولیک بالایی هستند؛ افرادی که به دلیل کمبود اسید فولیک دچار کم خونی هستند، بنا بر تشخیص درمانگر از مکمل اسید فولیک استفاده می‌کنند.

کوهدانی ادامه داد: کم‌خونی وابسته به کمبود ویتامین ب ۱۲ بیشتر در سالمندان و گیاهخواران قابل مشاهده است؛ همینطور افرادی که به هر دلیلی دچار مشکل داخلی باشند و تولید یک فاکتور داخلی که برای جذب ویتامین ب ۱۲ در بدن ضروری است، نداشته باشند، مثل سالمندان که بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

بیشتر بخوانید

علت و علائم کم خونی فقر آهن چیست و چگونه درمان میشود؟

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کمخونی کم خونی آهن خون فقر آهن دلایل کم خونی درمان کم خونی علائم بیماری نشانه های کم خونی کم خونی ناشی درمان کم خونی کم خونی هستند علائم کم خونی ویتامین ب ۱۲ تغذیه و رژیم منابع غذایی رژیم غذایی غذایی حاوی اسید فولیک مواد غذایی کم خونی آهن هستند حاوی آهن فقر آهن جذب آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۹۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهنمای استفاده از اکشن باتن در آیفون ۱۵ پرو

آیفون ۱۵ پرو با ظاهری جدید و کارآمدتر از همیشه روانه بازار شده است. یکی از برجسته‌ترین نوآوری‌های این مدل، دکمه اکشن نام دارد که جایگزین دکمه سایلنت شده و امکانات تازه‌ای را به ارمغان می‌آورد.

به گزارش ایسنا به نقل از بازرگانی سیب، این دکمه قابل شخصی‌سازی بوده و می‌توان از آن برای انجام طیف وسیعی از کارها، از عکاسی و ضبط ویدیو تا روشن کردن چراغ قوه و فعال کردن حالت‌های فوکوس استفاده کرد.

معرفی اکشن باتن نوآوری جدید آیفون ۱۵ پرو

آیفون ۱۵ پرو با ظاهری جدید و کارآمدتر از همیشه روانه بازار شده است. یکی از برجسته‌ترین نوآوری‌های این مدل، دکمه اکشن نام دارد که جایگزین دکمه سایلنت شده و امکانات تازه‌ای را به ارمغان می‌آورد. این دکمه قابل شخصی‌سازی بوده و می‌توان از آن برای انجام طیف وسیعی از کارها استفاده کرد.

کاربردهای متنوع اکشن باتن: از عکاسی تا ترجمه

دکمه اکشن که جایگزین دکمه‌ی سایلنت در آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس شده، به مراتب فراتر از یک دکمه‌ی معمولی عمل می‌کند. این دکمه قابل‌تنظیم، به کاربران امکان می‌دهد تا به طیف وسیعی از عملکردها با فشردن یا نگه‌داشتن آن به‌سرعت دسترسی پیدا کنند.

در اینجا برخی از کاربردهای متنوع دکمه اکشن آورده شده است:

دسترسی سریع به ابزارها: با یک فشار ساده، می‌توانید به دوربین، چراغ قوه، حالت‌های فوکوس، میانبرها، ذره‌بین، یادداشت‌های صوتی و ابزارهای توانمندسازی مانند VoiceOver، Zoom و AssistiveTouch دسترسی پیدا کنید.

انجام اقدامات مختلف: با نگه‌داشتن دکمه اکشن، می‌توانید بین حالت‌های زنگ و بی‌صدا جابجا شوید، عکس یا فیلم بگیرید، ضبط صدا را شروع کنید و حتی Siri را فعال کنید.

سفارشی‌سازی مطابق نیاز: دکمه اکشن را می‌توان به‌طور کامل مطابق با نیازها و ترجیحاتتان تنظیم کرد. می‌توانید از بین مجموعه‌ای از اقدامات پیش‌فرض انتخاب کنید یا میانبرهای دلخواه خود را برای دسترسی سریع به برنامه‌ها یا تنظیمات خاص اضافه کنید.

با دکمه اکشن آیفون ۱۵ پرو، کنترل و کارایی در دستان شماست. این دکمه نوآورانه، راه‌های جدیدی را برای انجام سریع‌تر کارها، افزایش بهره‌وری و لذت بردن بیشتر از گوشی هوشمندتان به شما ارائه می‌دهد.

نحوه شخصی سازی اکشن باتن

به تنظیمات بروید. Action Button را انتخاب کنید.

برای فشردن کوتاه یا فشردن طولانی دکمه، می‌توانید از بین گزینه‌های مختلف انتخاب کنید.

گزینه‌های فشردن کوتاه:

حالت بی‌صدا فوکوس دوربین چراغ قوه یادداشت صوتی ذره‌بین میانبر غیرفعال گزینه‌های فشردن طولانی: میانبر غیرفعال

نکات:

می‌توانید چندین میانبر را برای فشردن طولانی دکمه اکشن تنظیم کنید. برای افزودن میانبر، روی آیکون "+" ضربه بزنید و سپس برنامه یا اقدامی را که می‌خواهید اضافه کنید انتخاب کنید. می‌توانید ترتیب میانبرها را با کشیدن و رها کردن آن‌ها تغییر دهید.

نکات و ترفندهای استفاده از اکشن باتن

اکشن باتن که در آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس جایگزین کلید سایلنت شده است، دکمه‌ای قابل‌تنظیم است که به شما امکان می‌دهد با یک فشار یا نگه‌داشتن آن، به میانبرها و اقدامات مختلف دسترسی پیدا کنید. در اینجا چند نکته و ترفند برای استفاده حداکثر از آن وجود دارد:

۱. میانبرها را سفارشی کنید:

اکشن باتن به‌طور پیش‌فرض برای نمایش میانبرهایی مانند حالت بی‌صدا، فوکوس، دوربین، چراغ قوه، یادداشت صوتی و ذره‌بین تنظیم شده است. اما شما می‌توانید با رفتن به Settings > Accessibility > Action Button آن‌ها را به دلخواه خود تغییر دهید.

در اینجا چند میانبر دیگر که می‌توانید اضافه کنید آورده شده است:

Siri: با یک فشار، Siri را فعال کنید. AssistiveTouch: منوی AssistiveTouch را برای دسترسی به عملکردهای اضافی باز کنید. Magnifier: زوم را برای مشاهده دقیق‌تر فعال کنید. Reachability: صفحه را به پایین بیاورید تا به قسمت بالای صفحه دسترسی پیدا کنید. Wallet: به طور سریع کارت Apple Pay خود را برای پرداخت‌ها باز کنید. Home: به صفحه اصلی بروید.

۲. از چندین اقدام استفاده کنید:

علاوه بر میانبرها، می‌توانید با نگه‌داشتن اکشن باتن، منویی از اقدامات را نیز فعال کنید. برای تنظیم این کار، به Settings > Accessibility > Action Button بروید و "Hold Action" را انتخاب کنید. سپس می‌توانید اقداماتی را از دسته‌های مختلف مانند:

Media: پخش را پخش یا متوقف کنید، به آهنگ بعدی یا قبلی بروید و میزان صدا را تنظیم کنید. Selfie: دوربین سلفی را باز کنید و عکس یا فیلم بگیرید. Screenshot: اسکرین شات بگیرید. Control Center: مرکز کنترل را باز کنید. Lock Screen: صفحه را قفل کنید.

۳. از Action Button با Shortcuts استفاده کنید:

با استفاده از برنامه Shortcuts، می‌توانید اقدامات سفارشی را برای اکشن باتن ایجاد کنید. برای مثال، می‌توانید میانبری برای ارسال پیام متنی به یک مخاطب خاص، روشن کردن چراغ‌های هوشمند یا پخش لیست پخش مورد علاقه خود ایجاد کنید.

برای انجام این کار، برنامه Shortcuts را باز کنید و یک میانبر جدید ایجاد کنید. سپس، هر اقدامی را که می‌خواهید انجام دهید اضافه کنید و در نهایت آن را به Action Button اختصاص دهید.

۴. اکشن باتن را غیرفعال کنید:

اگر از اکشن باتن استفاده نمی‌کنید، می‌توانید آن را در Settings > Accessibility > Action Button غیرفعال کنید.

مقایسه اکشن باتن با سایر دکمه‌های آیفون: مزایا و معایب

آیفون ۱۵ پرو با معرفی دکمه اکشن، تحولی در طراحی و عملکرد دکمه‌های آیفون ایجاد کرده است. این دکمه جدید، جایگزین دکمه‌های فیزیکی صدا و پاور شده و وظایف متعددی را به عهده دارد. اما این تغییر چه مزایا و معایبی را به همراه دارد؟

مزایای اکشن باتن

انعطاف‌پذیری: اکشن باتن قابل تنظیم است و می‌توان از آن برای انجام وظایف مختلفی مانند گرفتن عکس، ضبط ویدیو، فعال کردن دستیار سیری و موارد دیگر استفاده کرد. این امر به کاربران امکان می‌دهد تا دکمه را مطابق با نیازهای خود شخصی‌سازی کنند. سادگی: با حذف دکمه‌های فیزیکی صدا و پاور، ظاهر آیفون ۱۵ پرو ساده‌تر و شیک‌تر شده است. این امر همچنین می‌تواند به افزایش استحکام و ضد آب بودن گوشی کمک کند. قابلیت دسترسی: اکشن باتن می‌تواند برای افراد دارای معلولیت مفید باشد، زیرا می‌توان از آن برای انجام وظایف مختلفی بدون نیاز به استفاده از دو دست استفاده کرد.

معایب اکشن باتن

عادت کردن: ممکن است زمان ببرد تا کاربران به استفاده از اکشن باتن به جای دکمه‌های فیزیکی صدا و پاور عادت کنند. قیمت: آیفون ۱۵ پرو به دلیل استفاده از فناوری جدید اکشن باتن، احتمالاً گران‌تر از مدل‌های قبلی خواهد بود. قابلیت اطمینان: هنوز مشخص نیست که اکشن باتن به اندازه دکمه‌های فیزیکی صدا و پاور قابل اعتماد باشد.

اگر به دنبال یک آیفون جدید هستید اما هنوز برای امتحان اکشن باتن آماده نیستید، خرید آیفون ۱۳ پرو مکس گزینه مناسبی است. این گوشی از دکمه‌های فیزیکی صدا و پاور سنتی استفاده می‌کند و در عین حال از بسیاری از ویژگی‌های جدید آیفون ۱۵ پرو مانند دوربین ارتقا یافته و نمایشگر ProMotion بهره می‌برد.

جمع‌بندی

اکشن باتن، دکمه جدیدی که در آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس جایگزین دکمه سایلنت شده است، به کاربران امکان می‌دهد تا با یک فشار یا فشار دوگانه به طیف وسیعی از عملکردها دسترسی سریع داشته باشند. این قابلیت، تنوع و کارایی را به آیفون اضافه می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد تا تجربه کاربری خود را به طور کامل شخصی‌سازی کنند.

اگر به دنبال راه‌هایی برای ارتقای تجربه آیفون خود هستید، اکشن باتن ابزاری مفید و قابل تنظیم است که ارزش بررسی را دارد.

انتهای رپرتاژ آگهی

دیگر خبرها

  • داروی خانگی برطرف کردن کم خونی و کبد چرب (فیلم)
  • (تصاویر) جواد عزتی و شبنم قربانی در اکران مردمی تمساح خونی
  • جلوگیری از توزیع مواد غذایی فاسد در مهریز
  • این میوه را حتما قبل از خواب بخورید
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می شوند
  • راهنمای استفاده از اکشن باتن در آیفون ۱۵ پرو