Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان سامانه هوشمند مبتنی بر فناوری‌های مکان محور برای مدیریت مزارع کشاورزی تولید کردند.

به گزارش ایسنا، منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به طراحی و عرضه این سامانه از سوی یکی از شرکت‌های دانش ‌بنیان گفت: این سامانه امکان ترکیب با سایر داده‌های برداشت اطلاعات مانند حسگرهای زمینی مثل سنجده‌های دما، رطوبت خاک و هوا را نیز فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یکپارچگی می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره وری سامانه‌های نظارت بر مزارع کمک کند.

وی افزود: این نقشه‌ها شامل نقشه‌های تراکم و سلامت گیاهان، محتوای آبی، تنش تغذیه‌ای (عدم توازن دریافت کود ازته و سایر مواد مغذی) و مانند آنها است. این نقشه‌ها هر ۶ روز یک بار و پس از گذر ماهواره از آن محدوده، در دسترس کابران قرار می‌گیرد.

منطقی خاطر نشان کرد: از ویژگی‌های این سامانه، امکان ارائه خدمات در لایه‌های مختلف مانند تصویر خام، تصویر پردازش شده، نقشه‌های توصیه‌ای و مانند آنها است که سایر شرکت‌های خدماتی در حوزه کشاورزی می‌توانند با دریافت اطلاعات این سامانه به صورت اجاره نرم افزاری از این زیرساخت استفاده کنند.

به نقل از مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی، "ست پلت" سامانه هوشمند توصیه‌گر کشاورزی مبتنی بر فناوری‌های مکان محور است که با پردازش اتوماتیک تصاویر ماهواره‌ای سنجش از دور "سنتینل ۲ " اتحادیه اروپا و با زیرساخت محاسباتی قوی خود، نقشه‌هایی را برای مزارع طراحی می‌کند که کشاورزان برای تمامی زمین‌ها، مخصوصا مزارع بزرگتر از ۵ هکتار می‌توانند به جای سرکشی دوره‌ای زمین، به محدوده‌های تعیین شده در این نقشه ها مراجعه و نسبت به رفع مشکلات مزرعه اقدام کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سامانه رصد مزارع ماهواره مزارع نقشه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۴۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختراع ایرانی برای پایش فساد میگو با فناوری نانو

یک محقق ایرانی در تحقیقی جالب با استفاده از آنتوسیانین، کورکومین و نسبت بهینه آنها بر روی بستر نانوفیبرکیتین موفق به تولید جوهر و نشانگر حساس به پی‌اچ برای پایش فساد میگو با چشم غیرمسلح شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محقق ایرانی برای پایش تازگی غذاهای دریایی با فناوری نانو و مواد گیاهی، جوهر هوشمند سبز ساخت.

اسماء وردیان؛ محقق مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی مشهد در تحقیقی جالب با استفاده از آنتوسیانین، کورکومین و نسبت بهینه آنها بر روی بستر نانوفیبرکیتین موفق به تولید جوهر و نشانگر حساس به پی‌اچ برای پایش فساد میگو با چشم غیرمسلح شد.

در این طرح جوهر هوشمند سبز از ضایعات پوسته میگو (نانوفیبرهای کیتین) و ترکیب دو رنگدانه طبیعی کورکومین و آنتوسیانین بدست آمده از گلبرگ زعفران برای پایش تازگی میگو در طول مدت نگهداری در یخچال ساخته شد. این جوهر هوشمند حتی پس از نگهداری به مدت شش ماه در دماهای مختلف همچنان پایدار بودند.

ساخت نخستین محصول آلوپلاستیک استخوانی با فناوری نانو در دنیا

غذاهای دریایی به عنوان منبع غنی از ویتامین‎ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب غیراشباع بخش مهمی از سبد غذایی هستند. این غذاها حتی در شرایط نگهداری مناسب نیز مستعد فساد هستند و پایش تازگی آن‎ها ضروری است.

برچسب‎‌های هوشمند با قرار‌گیری در محیط بسته‌بندی می‌توانند به صورت خودکار فعال شده و به مصرف‎کننده اطلاعات بصری در خصوص سلامت و تازگی محصول ارائه دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هوشمند سازی در سند تحول جهت تسریع خدمت‌رسانی به مردم است
  • کشاورزان بوشهری مراقبت‌های بعد از بارندگی در مزارع را جدی بگیرند
  • سرویس استعلام آنلاین ملک در شهرداری‌های کلانشهرها راه‌اندازی می‌شود
  • برای رهایی از مشکلات ترافیکی باید به سمت استفاده از فناوری‌های مدرن حرکت کرد
  • برداشت توت فرنگی از مزارع مازندران (فیلم)
  • پیش بینی برداشت ۴٠٠هزار تن گندم از مزارع استان ایلام
  • دستیار هوشمند خانگی/ هوش مصنوعی چگونه به خانه‌داری کمک می‌کند؟
  • اختراع ایرانی برای پایش فساد میگو با فناوری نانو
  • محدودیت دسترسی به گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی برای کودکان فرانسوی
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور