Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@05:11:42 GMT

چرائی تاکید بر آگاهسازی اوتیسم/ علائم این اختلال چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۹۵۲۲۹

چرائی تاکید بر آگاهسازی اوتیسم/ علائم این اختلال چیست؟

ایسنا/کرمان مدیرکل بهزیستی استان کرمان درباره علائم اختلال اوتیسم گفت: در این اختلال ارتباط اجتماعی کودکان کم و با دیگران قطع است. یکی دیگر از علائم این است که کودک گفتار طوطی وار دارد و گاهی یک کلمه را زیاد تکرار می کند؛ بعضا رفتارهای یک مرتبه ای نشان می دهد.

دکتر"عباس صادق زاده" در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به روز جهانی اوتیسم(دوم آوریل) اظهار کرد: در تعریف اوتیسم، اصطلاح اختلال طیف اوتیسم درست است نه اینکه بعضا در جامعه عنوان می شود معولیت یا بیماری اوتیسم در حالی که اینگونه نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اختلال طیف اوتیس یا "اِی اس پی" مطرح است که گروه اختلالات عصبی - رشدی هستند که رشد و تحول صحیح مغز یا دستگاه عصبی مرکزی مختل می شود؛ با توجه به این شرایط، در دستگاه عصبی مرکزی و عملکرد مغز اختلال ایجاد می شود که با رشد فرد بر هیجان و توانایی یادگیری و حافظه او تاثیر منفی می گذارد.

صادق زاده با اشاره به اینکه دوم آوریل روز جهانی اوتیسم به عنوان روز آگاه سازی اختلال طیف اوتیسم نامگذاری شده که هر سال تکرار می شود زیرا اختلالات طیف اوتیسم رو به رشد است، تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت در ابتدا اعلام کرد از هر 100 تولد یک مورد دچار اختلال اوتیسم است که آمارهای غیررسمی و در واقع می توان گفت آمار صحیح در سال 2016 اعلام کرد از هر 65 تولد یک مورد دچار اختلال است و در 2020 و اکنون می گویند از هر 40 تولد یک مورد دچار اختلال اوتیسم است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان بیان کرد: علت اصلی اختلال اوتیسم، ژنتیک است و ممکن است در آزمایشات ژنتیک این اختلال به دلیل پیچیدگی که دارد، تشخیص داده نشود؛ لذا عمده علت، ژنی است و عوامل محیطی نیز بی تاثیر نیست و تحقیقات مشخص کرده عوامل محیطی می تواند تاثیر بگذارد و شدت و ضعف دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که بر آگاهسازی اختلال اوتیسم تاکید می شود، این است که خانواده ها دیر متوجه می شوند، گفت: این اختلال قبل از دو سالگی قابل تشخیص نیست. اما اگر مادران با دقت روی رفتار بچه ها نگاه کنند ممکن است قبل از 24 ماهگی متوجه شوند زیرا مادر قطعی ارتباط اجتماعی کودک را می تواند تشخیص بدهد.

صادق زاده تصریح کرد: اوتیسم بین دو تا سه سالگی(24 تا 36 ماهگی) قابل تشخیص است و در بدترین شرایط تا شش سالگی؛ اما بهترین زمان در دو تا سه سالگی است.

وی بیان کرد: به دلیل نرخ بالای اختلال اوتیسم، دنیا بر آگاهسازی برای خانواده ها تاکید دارد تا بتوان زودهنگام بچه ها را شناسایی کرد تا مداخلات انجام شود و جامعه نیز انها را بشناسد تا سرویس و آموزش بدهد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه در استان هفت مرکز اوتیسم داریم که سه مورد در شهر کرمان و مراکز دیگر در زرند، جیرفت، رفسنجان و سیرجان است، گفت: در مجموع سه استان در کشور مرکز نگهداری موقت(شبانه روزی) اوتیسم دارند که نخستین مورد در کرمان فعال شد.

وی اظهار کرد: یکی از ضرورت ها در شناسائی بچه های دارای اختلال اوتیسم، مداخلات به هنگام است و اگر دیرهنگام بشود عملا وقت را از دست داده ایم و بچه ای که به سن 12 سالگی برسد تشخیص اختلال اوتیسم خیلی سخت است و اغلب تشخیص معلولیت ذهنی بر ان می گذارند و بعد از این سن آموزش این افراد خیلی سخت است.

صادق زاده با اشاره به اینکه حدود 300 نفر دارای اختلال اوتیسم را در استان کرمان شناسائی کرده ایم، افزود: حدود 24 نفر از بچه های اختلا اوتیسم که در مراکز بودند، اکنون در مدارس عادی در حال تحصیل هستند و این تاثیر آموزش و مداخلات به هنگام است.

وی بیان کرد: دلیل دیگر نامگذاری روز جهانی اوتیسم این است خانواده و جامعه از این موضوع باید آگاهی پیدا کنند. متاسفانه خیلی از مشکلات این طیف را حتی خانواده نمی داند و ممکن است مدت ها با آنها رفتار کرده و تشخیص خود و دیگران بر معلولیت باشد و بچه را در مسیر معلویت و نابودی او ببرد در حالی که اگر در وقت طلایی شناسائی شود، می توانند آموزش ببینند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: حدود 150 نفر افراد دارای اختلال اوتیسم در مراکز استان آموزش می بینند و در سال های اخیر تست "هیوا" را در تمام مهدهای کودک اجرا کردیم و در سن طلایی دو تا سه سالگی بررسی و بسیاری از بچه های دارای اختلال شناسایی شدند.

وی درباره تفاوت آمار کودکان شناسائی شده و آنها که در مراکز آموزش می بینند، اظهار کرد: ممکن است خانواده هنوز آگاهی لازم را نداشته باشد، در حالی که دریافت خدمت در مراکز بسیار بهتر است و همچنین ممکن است این افراد به مراکز دسترسی نداشته باشند.

صادق زاده با اشاره به اینکه بچه های آموزش دیده به مراتب وضعیتشان متفاوت تر از بچه هایی است که در خانه می مانند، بیان کرد: مربی های مهدکودک با تعداد زیادی از بچه ها سر و کار دارند و نمی توان توقع داشت در شناسائی کودکان دارای اختلال اوتیسم کمک کنند اما اگر آگاهی از رفتار و شناسائی اوتیسم داشته باشند، می توانند کمک کنند و سعی می کنیم دوره آموزشی برای مربیان مهدکودک بگذاریم که اگر با این نوع رفتار کودکی مواجه شوند، آن ها را معرفی کنند.

وی درباره علائم اختلال اوتیسم بیان کرد: در این اختلال ارتباط اجتماعی کودکان کم و با دیگران قطع است و ممکن است والدین از آن به ناسازگاری تعبیر کنند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: یکی دیگر از علائم این است که کودک گفتار طوطی وار دارد و گاهی یک کلمه را زیاد تکرار می کند؛ بعضا رفتارهای یک مرتبه ای نشان می دهد یعنی یکدفعه از جایش بلند می شود و یا می نشیند بدون اینکه با کسی ارتباط داشته باشد اما بیشترین نشانه اختلال اوتیسم این است ارتباطات اجتماعی را مختل می کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی اوتيسم مدیرکل بهزیستی استان کرمان دارای اختلال اوتیسم صادق زاده بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۵۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

ایسنا/کرمان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان با اشاره به فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی و واریز مبلغ به حساب آن دستگاه‌ها، از ادارات خواست املاک مشخص شده را از طریق فروش و یا تهاتر، تعیین تکلیف کنند. 

سیدمصطفی آیت‌اللهی موسوی هشتم اردیبهشت ماه با اشاره به قانون مولدسازی و ظرفیت آن اظهار کرد: اداره کل اقتصاد و دارایی به عنوان متولی امر، در صورت عدم همکاری ادارات دولتی در اجرای مولدسازی، اقدامات لازم را انجام دهد. 

وی با اشاره به تصمیم گیری درباره املاک مازاد آموزش و پرورش، برق منطقه‌ای، علوم پزشکی رفسنجان و منابع طبیعی استان کرمان در روزهای اخیر بیان کرد: ۷۰ میلیارد تومان اعتبار حاصل از فروش املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان به حساب آن دستگاه‌ها وارزی شده است.

معاون استاندار کرمان مهلت مولدسازی را محدود اعلام کرد و از ادارات خواست املاک مشخص شده را از طریق فروش و یا تهاتر تعیین تکلیف کنند. 

وی اظهار کرد: تاکنون ۱۶ مصوبه به ارزش ۶۵۰۰ میلیارد تومان از مرکز برای تهاتر پروژه‌های نیمه تمام استان کرمان مانند تکمیل سد نساء بم، ساختمان آموزش و پرورش و احداث بیمارستان جایگزین شفا مجوز گرفته شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اختلال ترس از فراموش شدن چیست؟
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • مسابقات ورزشی کارکنان دولت استان کرمان در ایستگاه آخر
  • تقدیر از معلمان مردمی‌سازی شود
  • برگزاری جشنواره ورزشی فرزندان اوتیسم در کرج
  • فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند
  • گلایه شهروندان از اختلال در سامانه آموزش و پرورش