Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@02:39:04 GMT

حمله موش‌ها به مزارع کشاورزی گناباد

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۹۸۲۳۳

حمله موش‌ها به مزارع کشاورزی گناباد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،یکی از کشاورزان بخش کاخک گفت: زعفران یکی از اصلی‌ترین محصولات ما است و یک سال چشم انتظار هستیم تا این محصول فرا برسد، اما متاسفانه طی چند ماه اخیر تعداد موش‌ها در مزارع زعفران بسیار زیاد شده‌اند.

او با انتقاد از جهاد کشاورزی در زمینه مبارزه با این گونه حیوانات افزود: تمامی پیاز‌های زعفران‌ها را موش‌ها خورده‌اند و جهاد کشاورزی فقط نظاره‌گر بوده و اقدامی برای مبارزه با آن انجام نداده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طاهری از کشاورزان بخش پسکلوت گناباد گفت: در این منطقه سن گندم به محصولات آسیب می‌زند و باید جهاد کشاورزی دست به کار شود.

او افزود: کشاورز یک تولید کننده است و این مهندسان جهاد هستند که باید کار علمی و نحوه مبارزه را آموزش دهند، یک سال با سن گندم دست و پنجه نرم می‌کنیم و یک سال با ملخ‌ها محصول هم در آخر برداشت به دلیل همین آفت‌ها کیفیتی ندارد.

برای پیگیری این مطالبات کشاورزان گنابادی به سراغ مسئولان جهاد کشاورزی گناباد رفتیم

علی مؤذن، مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گناباد گفت: میزان افزایش تعداد موش‌ها در منطقه کاخک به دلیل تغییرات اکوسیستمی و تغییر زنجیرغذایی است و دلایلی مانند از بین رفتن عقاب‌ها که موش‌ها را دیگر شکار نمی‌کنند و یا از بین بردن مار‌ها توسط خود کشاورزان باعث شده تا میزان موش‌ها افزایش یابد.

او افزود: برای مبارزه با حیوانی مانند موش روش‌های مکانیکی و شیمیایی توصیه می‌شود که در منطقه کشاورزان از روش مکانیکی مانند دود موتور یا گاز استفاده می‌کنند و در روش شیمیایی از طعمه‌های مسموم که البته دقت لازم خود را این کار می‌طلبد.

بیشتر بخوانید

طغیان شته روسی در مزارع کاشمر


مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گناباد در زمینه آفت سن نیز ادامه داد: بیشترین مناطق در روستا‌های رهن، ریاب، بهاباد و قوژد است که البته تراکم آن‌ها زیاد نیست و در حال حاضر در هر متر مربع یک سن مشاهده شده که برای همین تعداد نیز کلاس‌های آموزشی و توزیع بروشور برای کشاورزان انجام پذیرفته است.

مؤذن بیان کرد: مبارزه شیمیایی برای سن نداریم و از سویی اعتبار نیز برای آن در نظر گرفته نشده و دولت حمایت زیادی در این زمینه نکرده، اما با همکاری کشاورزان و اعتبارات داخلی اقداماتی را شروع کرده‌ایم.

او تصریح کرد: دغدغه ما برای نیمه اردیبهشت ماه است جایی که تخم‌های سن مادری شروع به فعالیت خواهند کرد که در این زمان می‌توانند بیشترین میزان خسارت را داشته باشند که در آن مقطع از مبارزه شیمیایی استفاده خواهیم کرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام//م. م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زیان های خشکسالی جهاد کشاورزی گناباد آفات کشاورزی کشاورزی گناباد جهاد کشاورزی موش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۸۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هجوم ملخ‌ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهار محال و بختیاری، مدیر جهاد کشاورزی اردل گفت: ملخ‌ها به مزارع کشاورزی روستای لندی حمله کرده و در حال پیشروی هستند.
وحید طهماسبی افزود: کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و مرکز جهاد کشاورزی میانکوه در حال رصد و پایش این مناطق هستند و هر جایی که جمعیت به حدی برسد در همان محل کانون کوبی و سم پاشی صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: این آفت ابتدا از منابع طبیعی شروع به خسارت می‌کند و بعد وارد مزارع می‌شود و مدام میزبان عوض می‌کند و به همین دلیل میزان خسارت دقیق آن مشکل است و مناطق بعدی نقاطی است که در مجاورت کانون‌ها قرار دارد و بسته به میزان خوش خوراکی میزبان متغیر است.

دیگر خبرها

  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • هجوم ملخ‌ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • مبارزه با بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی