Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت لبنان از به تعویق افتادن سفر نخست وزیر موقت این کشور و هیئت همراهش به بغداد که قرار بود ۱۷ ماه جاری میلادی انجام شود خبر دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شفق نیوز، در بیانیه دفتر رسانه‌ای ریاست جمهوری دولت لبنان در این باره آمده است که سفر حسان دیاب، نخست وزیر موقت و هیئت همراهش به عراق که برای تاریخ آن ۱۷ آوریل برنامه‌ریزی شده بود از سوی عراق به تعویق افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لبنان دلیل این مساله را داخلی و مربوط به عراق دانست.

در همین راستا روزنامه الاخبار انگشت اتهام را به سوی عربستان و سعد حریری، نخست وزی مکلف لبنان گرفت و نوشت: دفتر نخست وزیر لبنان اعلام کرد قرار بود که این سفر در ۱۷ آوریل انجام شود، اما برادران در عراق زمان سفر را به تعویق انداختند، عراق روز گذشته اعلام کرد که خواهان به تعویق انداختن زمان این سفر است و علت آن را دلایل داخلی در عراق عنوان کرد.

این روزنامه نوشت که هدف هیات لبنانی که ریاست آن را قرار بود حسان دیاب برعهده داشته باشد و در آن هیات، وزرای کشاورزی، صنعت، بهداشت، گردشگری و نیرو حضوور داشتند، امضای توافق اصولی برای کسب ۵۰۰ هزار تُن نفت در ازای ارائه خدمات درمانی و پزشکی بود که سپس مقدار نفت به بیش از دو میلیون تُن می‌رسید. در ابتدا، توافق‌های اولیه‌ای امضا شد و پس از آن، مسئولان دو کشور آن را تصویب کرده و کمیته‌های مشترکی به منظور پیگیری توافق نهائی به منظور تصویب آن تشکیل شد. این هیات قرار بود که از این سفر برای بررسی فرصت‌های همکاری در زمینه‌های دیگر با طرف عراقی و گسترش توافق همکاری بهره برداری کند. همچنین قرار بود گسترش شبکه روابط دیپلماتیک و تجاری لبنان و عراق مورد بررسی قرار بگیرد و بخشی از بحران برق حل شود و مشکلات مالی مربوط به دلارها در لبنان کاهش یابد. طی هفته‌ها و در چارچوب سفرهای متقابل مسئولان عراقی و لبنانی؛ در راستای این توافق و رفع موانع بر سر اجرای آن و تدوین یک چارچوب کاری تلاش شد اما با یک ضربه کاری، این توافق ضربه فنی شد و از بین رفت.

الاخبار به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق تسلیم فشارهای دو طرف برای لغو سفر حسان دیاب شده که این دو طرف عربستان و نیز سعد حریری، نخست وزیر مامور به تشکیل دولت لبنان هستند و هر یک از این دو طرف، دلایل خاص خود را داشتند که می‌توان گفت هدف اصلی آنها، سخت کردن شرایط کشور برای تحقق اهداف خاص بوده است.

عربستان و بر خلاف آن مواضع علنی که می‌گوید به لبنان کمک می‌کند و "آرزو می‌کند" که دولت لبنان سریع‌تر شکل بگیرد و اوضاع داخلی "اصلاح شود"، اما در اصل نمی‌خواهد هیچ تغییری در عرصه اوضاع داخلی لبنان رخ دهد. بر خلاف مواضع علنی، اما منفعت عربستان در این است که تمامی راه‌های نجات بسته بماند و برای جلوگیری از هر گونه همکاری میان لبنان با سایر دولت‌هایی که ریاض در آنها نفوذ دارد، تلاش خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: لبنان سعد حریری عراق حسان دیاب دولت لبنان نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۳۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 عربستان جلسه‌ای درباره آینده غزه برگزار می کند

به گزارش صدای ایران از ایرنا، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از افراد آگاه گزارش داد که عربستان سعودی قصد دارد تا هفته آینده جلسه‌ای برای رایزنی درباره آینده غزه برگزار کند.

بر اساس این گزارش، این نشست با حضور وزرای خارجه آمریکا و مقام‌هایی از انگلیس و مقام‌های اتحادیه اروپا، اردن، مصر، قطر و تشکیلات خودگردان فلسطین برگزار شود.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

دیگر خبرها

  • اسرائیل : در صورت دستیابی به توافق تبادل اسرا، عملیات رفح را به تعویق می‌اندازیم
  • تل‌آویو: در صورت دستیابی به توافق تبادل اسرا، عملیات رفح را به تعویق می‌اندازیم
  • اسرای اسرائیلی خطاب به نتانیاهو: هر چه زودتر برای آزادی ما توافق کن!
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • سرنگونی پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک دو موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  •  عربستان جلسه‌ای درباره آینده غزه برگزار می کند
  • دولت انتقالی هائیتی در بحبوحه آشوب باندهای خلافکار آغاز به کار کرد