Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری میدل ایست نیوز، کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق امروز (جمعه) از ۷۵ کشور و سازمان دعوت کرد بر انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق که قرار است در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ برگزار شود، نظارت کنند.

در همین پیوند، «جمانه الغلای»، سخنگوی کمیساریای انتخابات عراق ضمن تاکید بر هماهنگی با وزارت خارجه، در  گفت وگویی افزود که ۷۵ دعوت نامه به مقصد سفارتخانه های کشورهای عربی و خارجی و سازمان های بین المللی برای نظارت بر فرآیند انتخابات عراق ارسال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت که برخی از سفارت خانه ها در عراق اقدام به تنظیم برنامه هایی برای دیدار از کمیساریای عالی انتخابات می کنند.

الغلای افزود: کمیته ناظران بین المللی به ریاست رئیس اداره انتخابات درخواست هایی برای پاسخ به درخواست های برخی از سازمان های بین المللی و سفارت های عربی و خارجی دریافت می کند.

وی با اشاره به اینکه کمیساریای عالی انتخابات گام بلندی در خصوص آمادگی برای انتخابات برداشته، توضیح داد که این نهاد کار خود را با نوسازی کارت های رای دهندگان، ثبت نام، توزیع کارت رای دهندگان، پذیرش فهرست نامزدها،  نام نویسی ائتلاف های سیاسی و احزاب، تنظیم برگه رای، برنامه ریزی دستگاه ها، بازسازی و نگهداری از دستگاه های الکترونیکی و فرستنده ها آغاز کرده است.

الغلای با بیان اینکه کمیساریای انتخابات آماده رای گیری است افزود که این کمیساریای درخواستی در خصوص امکان برگزاری انتخابات شورای استان ها با انتخابات پارلمانی دریافت کرد که این موضوع به جوانب فنی و مالی نیاز دارد و کار ساده ای نیست.

دولت و بخشی از پارلمان عراق که بر لزوم نظارت بین المللی تأکید دارند، معتقدند این امر می تواند به مشروعیت نتایج انتخابات در خارج از این کشور کمک کند، این درحالی است که بسیاری نیز با این امر مخالفت می ورزند.

گفتنی است، از آنجایی که «فؤاد حسین»، وزیر خارجه عراق در ۲۷ ژانویه، اعلام کرد که درخواستی را در زمینه نظارت بر انتخابات به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارسال کرده است، برخی گروه های سیاسی عراق اقدام به رویارویی با دولت در خصوص درخواست نظارت بین المللی بر انتخابات زودهنگام کردند.

دولت عراق دی ماه ۱۳۹۹ در نشستی به ریاست «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور با حضور اعضای کمیساریای عالی انتخابات عراق با تعیین روز دهم اکتبر آینده (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) به عنوان زمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور موافقت کرد.
کمیسیاریای عالی انتخابات عراق پیش از این نشست در نامه‌ ای به الکاظمی پیشنهاد داد که انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در روز شانزدهم ماه اکتبر سال جاری میلادی (۲۴ مهرماه آینده) برگزار شود.
پیش از این نخست وزیر عراق روز ششم ژوئن آینده (۱۶ خرداد ۱۴۰۰) را به عنوان روز برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی این کشور تعیین کرده بود.
رایزنی‌ها و گام‌های احزاب و جریان‌های سیاسی مختلف عراق و تغییر آرایش نیروهای سیاسی از  نزدیک به شش ماه پیش برای ورود به این انتخابات آغاز شده است.
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نیز دی ماه ۹۹ اعلام کرد که «اینگبرگ‌ سولرون گشلادوتیر» از ایسلند را به عنوان نماینده جدید در امور سیاسی و انتخاباتی هیات این سازمان در عراق تعیین کرده است.
طرح موضوع تعویق زمان برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق پیشتر با واکنش های متفاوتی در بین جریان های سیاسی این کشور روبرو شد و همین امر کمیساریای عالی انتخابات عراق را ناچار کرد در بیانیه دیگری هدف از پیشنهاد خود را برگزاری انتخابات سالم عنوان کند.
در بیانیه کمیسیون عالی انتخابات عراق آمده است که درخواست این کمیسیون برای تعویق زمان برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی با هدف برگزاری انتخاباتی سالم و گسترش ثبت نام کارت هوشمند (بیومتریک) صورت گرفته است.

انتخاب ماه اکتبر به عنوان زمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام تداعی کننده تظاهراتی بود که از اول اکتبر ۲۰۱۹ نهم (مهر ۱۳۹۸) در عراق با محوریت اعتراض به فساد و مشکلات اقتصادی در بغداد آغاز شد و تا آخر فوریه ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) ادامه یافت و در شکل گیری این تظاهرات، افزون بر مسائل داخلی، تحریکات خارجی نیز نقش داشت و برخی احزاب سیاسی در راستای بهره برداری سیاسی با آن همراه شدند.
این تظاهرات خشونت های بسیاری به دنبال داشت که در طول برپایی چندین ماهه آن صدها نفر کشته و هزاران تن زخمی  شدند.
تظاهرات در نهایت با اعلام استعفای «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر وقت و تشکیل دولت «مصطفی الکاظمی» پایان یافت و سالگرد آن نیز کم رنگ و بی رمق برگزار شد.

گفته می شود که آمریکا و برخی کشورهای عربی مانند امارات و عربستان، به علاوه رژیم صهیونیستی در این اعتراض ها و تحریک عمومی مردم عراق نقش داشتند و از طریق فضای مجازی نیز از آن حمایت کردند.

برچسب‌ها سازمان ملل متحد ایالات متحده آمریکا انتخابات زودهنگام عراق آنتونیو گوترش رژیم صهیونیستی مصطفی الکاظمی عادل عبدالمهدی فواد حسین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان ملل متحد ایالات متحده آمریکا انتخابات زودهنگام سازمان ملل متحد ایالات متحده آمریکا انتخابات زودهنگام عراق آنتونیو گوترش رژیم صهیونیستی مصطفی الکاظمی عادل عبدالمهدی فواد حسین اخبار کنکور انتخابات زودهنگام پارلمانی کمیساریای عالی انتخابات زمان برگزاری انتخابات عالی انتخابات عراق بر انتخابات بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۰۸۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشور آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از وزارت کشور، احمد وحیدی روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت در حاشیه سفر به مشهد مقدس اظهار کرد: همه مقدمات برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه فراهم شده است.

وی افزود: این مرحله از انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۸ حوزه به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

دومین دور انتخابات برای شکل گیری دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار می شود.

دیگر خبرها

  • جزئیات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد
  • نظارت مدیریت بحران بر ایمنی نمایشگاه کتاب تهران
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است
  • حسینی: نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم در مجموع انقلابی هستند + فیلم
  • حسینی: گرایش سیاسی اکثر نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم مشخص است / امیدواریم در مجلس دوازدهم تعامل سازنده بین نمایندگان و دولت بیشتر باشد + فیلم
  • جنگ زودهنگام بر سر صندلی «شماره یک» مجلس دوازدهم؛ همه در مقابل یک نفر؛ قالیباف!
  • کشور آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس است
  • آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس