Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-29@01:03:21 GMT

شاهنامه کُردی منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۶۰۶۸۳

آفتاب‌‌نیوز :

این نویسنده و محقق سقزی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این کتاب در سه جلد تدوین شده که جلد اول آن در ۴۷۲ صفحه توسط انتشارات "بیریار" و ویرایش "لقمان نادرپور" چاپ شده و ۲ جلد دیگر آن نیز بزودی منتشر خواهد شد که شامل برخی حماسه ها و داستان های کردی است.

حیدر لطفی نیا با بیان اینکه حدود ۲۰ سال است برای جمع آوری داستان های این کتاب تلاش کرده است گفت: همچنین ضمن بررسی های میدانی و گفت و گو با مردمانی که شاهنامه خوان بودن، از منابع و ماخذ معتبر، اسناد و متون تاریخی و ادبی کُردی استفاده کره‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در مناطق مختف شهرستان سقز حضور میدانی داشتم و از علاقمندانی که داستان های متعددی داشتند بهره گرفتم و دادستانهای که از قدیم به ماندگار مانده اند را با لهجه های شیرین کُردی در کتاب "شاهنامه کوردی" منتشر کردیم.

این محقق و نویسنده کُرد گفت: در این کتاب چندین دادستان و اینکه تفاوت آن با شاهنامه فارسی و همچنین تفاوت این ۲ داستان در زبان کُردی و فارسی، اسطوره ها، حماسه ها، نقش شاهنامه در ادبیات کُردی همراه با مقوله‌های دیگر در این کتاب آمده است.

حیدر لطفی نیا از نویسندگان پرتلاش کردستان است و تاکنون کتاب های متعددی از جمله "چیروکه کوردییه‌کان"، "وه‌ر گیراو له فولکلوره‌وه"، "تیشکی دیرین"، "حماسه های مردم کورد"، "ئاوینه‌ی بیگه‌رد"، "ده‌سی گول و ده‌سی نیرگز"، "ئوستوره‌کانی کوردستانگ، "بیژه‌ن و مه‌نیژه"، تالیف و منتشر کرده است.

این نویسنده سقزی ۲ کتاب دیگر "چیروکه‌کانی باوه نه‌بی" و "وه‌رقه‌ و گول شاد و یوسف و زلیخا" که هر ۲ داستان مشهور ادبی کُردی هستند، در دست تدوین دارد.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: شاهنامه شاهنامه کردی نویسنده کرد زبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۶۰۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این کتاب ضمن مرور و بررسی کارکرد ترجیع‌بند در شعر کلاسیک و نیز دوران مشروطیت، به بررسی کارکردهای متفاوت بند ترجیعی در شعر معاصر و شعر نو فارسی پرداخته شده و با ذکر نمونه‌هایی از نیمایوشیج، اخوان ثالث، سهراب سپهری، احمد شاملو، گارسیا لورکا، آلن‌پو و … اهمیت آن از نظر شکل، ساختار و محتوا نشان داده شده است.

این کتاب را می توانید از طریق سایت‌های فروش کتاب تهیه کنید.

۲۲۰۵۷



برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900205

دیگر خبرها

  • داستان فلسطین آنقدر جذاب است که نیازی به تخیل ندارد
  • «مصلای تهران» یا «شهرآفتاب» داستان یک تلخی بی‌پایان
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • فراخوان جایزه داستان و بازآفرینی منتشر شد
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر