Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، صبح امروز کشاورزان منطقه شرق با حرکت از سمت بزرگراه شهید کشوری اصفهان خود را به سه راهی چادگان رساندند و در آنجا نسبت به موضوع عدم تأمین حق‌آبه و بارگذاری جدید بر زاینده‌رود اعتراض کردند.

در این تجمع که به صورت آرام و با حضور نیروهای انتظامی برگزار شد، کشاورزان اصفهانی تأکید کردند که در شرایط بحران حداقل یک نوبت آب برای کشت بهاره به آن‌ها تخصیص داده شود و با توجه به شرایط اضطراری سد زاینده‌رود طبق مصوبه شورای عالی آب نباید هیچگونه بارگذاری جدید روی رودخانه صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزهای اخیر کشاورزان اصفهانی ضمن برگزاری تجمعی در حاشیه زاینده‌رود و پخت آش نذری برای تحقق بارندگی و فراهم شدن بازگشایی زاینده‌رود، روز دوشنبه گذشته نیز در روستای وجاره در شرق اصفهان تجمع کرده خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

همچنین در پی برخی اظهارات برخی مسؤولان سایر استان‌ها، نارضایتی‌هایی در بین کشاورزان اصفهانی ایجاد شده است. از طرفی به دلیل آغاز مجدد پروژه انتقال آب بن-بروجن در هفته گذشته نیز درگیری محدودی بین چند کشاورز با مأموران آب منطقه‌ای در محدوده این پروژه رخ داده بود.

در حالی این روزها فلات مرکزی ایران به دلیل کم‌بارشی‌های در سال آبی جاری دچار مشکل بوده است که تنش آبی در طی این سال‌ها نیز افزایش پیدا کرده است؛ رودخانه زاینده‌رود که از زردکوه در استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد و پس از آن وارد استان اصفهان شده و در محل دریاچه زاینده‌رود در چادگان در پشت سد زاینده‌رود ذخیره می‌شود و پس از طی مسافتی در استان‌ها اصفهان و چهارمحال و بختیاری به شهر اصفهان و تالاب گاوخونی و شرق اصفهان می‌رسد.

معضلی که بیش از یک دهه گریبانگیر شریان اصلی حیات فلات مرکزی ایران است

معضل خشکسالی که حدود بیش از یک دهه است گریبانگر رودخانه زاینده‌رود به عنوان شریان اصلی حیات در فلات مرکزی ایران است، مشکلات جدی را برای مردمانی که از این رودخانه در حوزه‌های شرب، کشاورزی و صنعت و معیشت مردم ایجاد کرده است.

با توجه به اینکه زاینده‌رود تنها رودخانه دائمی فلات مرکزی ایران است و مردم 3 استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد از آن استفاده می‌کنند، این کم‌آبی مشکلات جدی را در این 3 استان ایجاد کرده است؛ کاهش بارش‌ها در سرچشمه زاینده‌رود و همچنین افت شدید حجم آب ذخیره شده در سد زاینده‌رود، مسؤولان امر را بر آن داشته است تا تمام اولویت آب مصرفی را صرف شرب مردم در درجه اول کنند که همین موضوع معیشت مردم در مسیر زاینده‌رود به ویژه پایین دست رودخانه در شرق اصفهان را به جهت آنکه محل کسب درآمد حدود 90 درصد آن‌ها از کشاورزی است را با تهدید جدی مواجه ساخته است.

این موضوع و تخصیص «حق‌آبه» بر اساس طومار قدیمی شیخ‌بهایی که در آن تخصیص آب به کشاورزان شرق اصفهان تأکید شده، باعث شده تا این کشاورزان که در مقاطعی نیز به دلیل عدم تخصیص آب برای کشاورزی دچار تنگاهای شدیدی شده‌اند، همواره به عدم تخصیص این حق‌آبه و موضوع سو مدیریت در منابع آب زاینده‌رود اعتراض داشته باشند.

زنگ هشدار کم‌آبی زاینده‌رود دوباره به صدا درآمده است

با آغاز سال آبی جدید و روشن شدن چراغ قرمز کم‌آبی در حوزه زاینده‌رود، مجدداً از پاییز گذشته رهاسازی آب به سمت پایین‌دست برای مصرف کشاورزی متوقف شد و مسؤولان استان اصفهان اعلام کردند با توجه به پیش‌بینی هواشناسی با خشکسالی مواجه خواهیم بود که همین موضوع نیز رخ داد و کاهش 24 درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته و 35 درصدی در مقایسه با بلند مدت زاینده‌رود را به حالت اضطرار فرو برد.

پس از عدم تخصیص حق‌آبه برای کشت بهاره کشاورزان شرق و اعلام مسؤولان استان اصفهان که به دلیل کم‌آبی، آن‌ها در چندین تجمع، اعتراض خود را نسبت به رعایت عدالت در تخصیص آب به کشاورزان بالادست و پایین‌دست اعلام کردند.

کشاورزان اعلام داشتند که اگر میزان آب ذخیره شده در پشت سد زاینده‌رود در حالت بحران قرار گرفته، نباید هیچگونه باگذاری جدید به ویژه پروژه برداشت آب برای پروژه بن- بروجن بر روی رودخانه زاینده‌رود تعریف شود.

 نارضایتی از عدم تأمین حق‌آبه و بارگذاری جدید بر زاینده‌رود

حسن محسنی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در اصفهان درباره برخی حواشی این روزها در حوضه آبریز زاینده‌رود اظهار کرد: بخشی از مصوبات پیشین که اجرای آن خواسته کشاورزان شرق اصفهان است تاکنون پیگیری و اجرا نشده، همچنین برخلاف توافقات پیشین مبنی بر ممنوعیت بارگذاری جدید بر روی زاینده‌رود، بر اساس مصوبه شورای امنیت کشور، پروژه بن-بروجن مجدد فعال شده که منجر به درگیری مختصری هم شده است.

رئیس هیأت مدیره صنف کشاورزان شهرستان اصفهان ادامه داد: علاوه بر این موارد، تعطیلی پروژه بهشت‌آباد باعث ناامیدی و نارضایتی مردم شرق استان شده که تجمع اخیر در بر آن نتیجه آن است.

برای تخصیص کشت بهاره امید به آسمان داریم 

وی درباره وضعیت تأمین آب برای کشت بهاره توضیح داد: تا کنون این موضوع قطعی نشده است و اگر بارندگی‌های اردیبهشت مناسب باشد و تا ۱۰ خرداد حداقل ۲۵۰ میلی‌متر بارش جدید رخ دهد می‌توانیم امیدوار باشیم حداقل مانند پارسال برای یک نوبت کشت در تابستان آب دریافت کنیم.

پرداخت خسارت‌هایی که کفاف هزینه‌های معیشت کشاورزان را نمی‌دهد

محسنی درباره پرداخت خسارت ناشی از عدم کاشت محصولات به دلیل نبود آب گفت: در دو سال گذشته علی‌رغم ورود ۴ میلیارد مترمکعب به حوضه زاینده‌رود، کمترین سهم به کشاورزان تخصیص‌یافته ولی با این‌ وجود حداقل توانستند کشاورزان کشت خود را باوجود مشکلات انجام دهند و نیازی به پرداخت خسارت نبوده ولی در سالیان قبل که خشک‌سالی باعث قطع آب شده بود تنها یک‌بار آن‌هم در حد یک تا سه میلیون تومان به هر کشاورز خسارت پرداخته شده است.

اصفهان تعهدی برای تأمین آب صنعت استان‌های دیگر ندارد

حسن ساسانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به وضعیت سد زاینده‌رود اظهار داشت: آبی که در حال حاضر از سد زاینده‌رود خارج می‌شود به مصارف شرب اصفهان و شربی که برای یزد بر اساس منابع و مصارف تعریف شده است، می‌رسد.

سرپرست شرکت آب منطقه ای استان اصفهان در پاسخ به این سؤال که آیا آب زاینده‌رود برای صنعت استان یزد بازگشایی شده و سبب اعتراض کشاورزان شده است، گفت: این خبر صحت ندارد و برای صنعت یزد آب زاینده‌رود باز نشده است و اصفهان تعهدی برای تأمین آب صنعت یزد ندارد و صرفاً تعهدی که در گذشته انجام شده برای مصارف شرب بوده است.

وی درخصوص بازگشایی سد زاینده‌رود در بهار افزود: با توجه به اینکه پیش‌بینی بارش‌ها در فروردین ماه امسال و زمستان سال گذشته تحقق پیدا نکرد و به دلیل کاهش چشمگیر حجم سد زاینده‌رود، امیدوار هستیم بارش‌ها در فصل اردیبهشت مطلوب باشد و پس از پایش میزان بارش‌ها و حجم سد زاینده‌رود در آینده در جلسات کارگروه سازگاری با کم آبی مطرح و تصمیم‌گیری می‌شود و در حال حاضر تصمیم خاصی برای بازگشایی سد زاینده‌رود اتخاذ نشده است.

با تونل کوهرنگ سوم ۶۰ تا ۷۰ میلیون مترمکعب آب به حوزه آبی زاینده‌رود اضافه می‌کنیمدر همین راستا حجت‌الله غلامی، معاون امور عمرانی استانداری اصفهان درباره مطالبات کشاورزان شرق اظهار داشت: میزان آب پشت سد زاینده‌رود به ۳۷۰ میلیون مترمکعب رسیده که در سال قبل ۵۳۲ میلیون متر مکعب بوده است که  کاهش ۳۲ درصدی را نشان می دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: در دو سال اخیر تلاش زیادی در سطح استان و کشور برای انتقال منابع آبی صورت گرفته که حاصل آن ۳ پروژه مهم است؛ پروژه سد و تونل کوهرنگ سوم است که  عملیات احداث تونل آن به پایان رسیده و پیشرفت سد آن ۵۱ درصد است که البته امسال تمام نمی‌شود ولی با سیستم پمپاژ کنونی می‌توانیم امسال ۶۰ تا ۷۰ میلیون مترمکعب آب به حوزه آبی زاینده‌رود اضافه کنیم که با تکمیل سد حدود ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب دیگر به حوضه زاینده‌رود اضافه می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان همچنین بیان کرد: تونل بهشت‌آباد سومین پروژه در این زمینه است که مقدمات اجرای آن فراهم شده و امسال نهایی شده است ولی درباره چگونگی اجرای آن هنوز بین وزارت نیرو و محیط زیست تصمیم‌گیری نشده است، در صورت اتمام این پروژه می‌توانیم ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب به حوضه زاینده‌رود اضافه کنیم.

غلامی درباره مطالبات کشاورزان ابراز کرد: بر اساس قانون توزیع عادلانه آب، آورده طبیعی رودخانه به اضافه تونل اول کوهرنگ سهم حقابه‌داران و محیط زیست است ولی به دلیل عدم تکمیل پروژه‌های انتقال آب، بخشی از آب شرب استان و نیاز صنایع از محل حقابه کشاورزان تأمین می‌شود که باید بر اساس مصوبه شورای آب به آن‌ها خسارت پرداخت شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان اضافه کرد: نخستین مصوبه کارگروه ملی مبارزه با کم‌آبی پرداخت ۴۵۰ میلیارد تومان از سوی صنایع برای پرداخت خسارت کشاورزان و یا تکمیل پروژه‌های آبی استان است که بخشی از آن پیگیری و وصول شده است.

دستور توقف اجرای پروژه بِن-بروجن صادر شده است

وی ادامه داد: در همین زمینه با دستور دادستانی تا زمان محقق شدن شرایطی که استان تعیین کرده، دستور توقف اجرای پروژه بِن-بروجن صادر شده است؛ در عین حال در جلسات چند روز اخیر قرار شد بر اساس اولویت‌بندی که با هماهنگی نظام صنفی و جهاد کشاورزی تعیین می‌شود رهاسازی محدود آب را بر اساس میزان ذخیره سد برای امور ضروری کشاورزی داشته باشیم.

کشاورزان با وجود همه مشکلات، صبر داشته باشند

غلامی در پایان خطاب به کشاورزان گفت: آب به عنوان اصلی‌ترین دغدغه استان از سوی استاندار تعریف شده است و تمام مجمومه مدیریتی استان به دنبال تحقق مطالبه کشاورزان برای اجرای مصوبات دهم و سیزدهم جلسه چهارم شورای هماهنگی، جلسه بیست و چهارم شورای عالی آب و قانون توزیع عادلانه آب است، از کشاورزان هم می‌خواهیم علی‌رغم مشکلات زیادی که دارند، صبر و تحمل داشته باشند تا بتوانیم از محل مصوبه کارگروه مبارزه با کم‌آبی و اعتبارات این بخش خسارت آن‌ها را پرداخت کنیم.

دادستانی اصفهان مطالبات قانونی کشاورزان را پیگیری می‌کند

علی اصفهانی دادستان عمومی و انقلاب اصفهان هم پیرامون نتایج جلسه با نظام صنفی کشاورزی و شورای میراب‌ها اظهار کرد: مطالبه کشاورزان اجرای مصوبات شورای عالی آب، قانون توزیع عادلانه آب درباره حقابه آن‌ها و سایر مصوبات قانونی در این زمینه است که قول دادیم در حیطه قانون پیگیری کنیم.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج/

منبع: فارس

کلیدواژه: اصفهان آب زاینده رود تنش آبی امور عمرانی استانداری اصفهان میلیون مترمکعب آب کشاورزان اصفهانی فلات مرکزی ایران بارگذاری جدید زاینده رود اضافه سد زاینده رود زاینده رود استان اصفهان پرداخت خسارت کشاورزان شرق شرق اصفهان کشت بهاره حق آبه بارش ها بر اساس کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۹۴۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع روحانیون در حمایت از طرح حجاب نیروی انتظامی با لباس جنگی (عکس)

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست معاون وزیر کشور درباره طرح حجاب: با قوت به‌کار خود ادامه خواهد داد / یک مورد هم نداشتیم که نسبت به اجرای طرح مخالفتی داشته باشند و به پلیس اعتراض کنند سردار رادان : چشم مردم وقتی به بی حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود/ ما باید از مادران آینده صیانت کنیم

دیگر خبرها

  • دولت اجرای قانون مدیریت واحد شهری را تا تحقق کامل دنبال کند
  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم
  • توجه به حفظ حرمت خانواده اولویت اصلی پلیس در طرح نور است
  • اصفهانی‌ها ایده‌های خود را برای معرفی بهتر تخت‌فولاد ارائه دهند
  • انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند
  • حمایت جمعی از بانوان اصفهانی از طرح نور
  • تجمع روحانیون در حمایت از طرح حجاب نیروی انتظامی با لباس جنگی (عکس)
  • رقابت بیش از ۲۶ هزار اصفهانی در گروه آزمایشی تجربی
  • اجرای ۲۹ ویژه برنامه در منطقه ۸ ویژه هفته فرهنگی اصفهان
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان