Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@22:26:11 GMT

خبرنگاری، سابقه‌ای جعلی در رزومه داوطلبان شورا

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۰۰۹۲۲

خبرنگاری، سابقه‌ای جعلی در رزومه داوطلبان شورا

به گزارش ایرنا، فعالانی که همواره از حقوق اصناف و اقشار مختلف دفاع کرده اند و در مواردی نیز تخلفات افراد مختلف را برملا کرده اند این روزها، شان رسانه ای آنها قربانی فرصت طلبی و سواستفاده افرادی شده است که شاید حتی با الفبای ابتدایی کار رسانه ای و خبر آشنایی ندارند.

افرادی که شاید در خلاهای قانونی و یا بدون ترس از قانون موجود سوابق خود را با عناوین پر رنگ و لعاب رسانه ایی کادوپیچ کرده و به مردم معرفی می کنند در حالیکه این افراد به هیچ عنوان برای فعالان رسانه ای استان ناشناس هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فعالان رسانه ای استان در همه بزنگاهها تلاش خستگی ناپدیری داشته اند، با وجود سختی های مادی و معنوی برای اعتلای استان قلم زده اند و تصاویر مختلفی ثبت کرده اند اما این روزها به راحتی تلاش های آنان در رزومه افرادی دیده می شود که قرار است به عنوان قانونگذاران پارلمان شهری و روستایی و خدمتگزار مردم باشند اما از همین ابتدای کار نقض قانون و عوامفریبی را پیش گرفته اند.

این افراد اگر کمترین آگاهی در خصوص ملزومات کار خبرنگاری و روزنامه نگاری می دانستند و اعتقادی به تخصصی بودن این حرفه داشتند اینگونه به راحتی سرفهرست سوابق خود را با این عناوین مزین نمی کردند.

شاید از دیدگاه جامعه شناختی بتوان دلیل این امر را مقبولیت و محبوبیت خبرنگاران و روزنامه نگاران در میان عموم مردم دانست چراکه این افراد با تسلط بر وقایع و گاهی اطلاع از پشت پرده های اتفاقات گوناگون تلاش می کنند واقعیت را برای مردم و مسوولان آشکار سازند و به نوعی مطالبه گری و شفاف سازی دست می زنند که این ویژگی ها موجب شده است داوطلبان شوراها خود را از اهالی قلم معرفی کنند.

البته توهم دیگری که موجب این اقدام داوطلبان شده این است که برخی از آنها کانال های تلگرامی یا واتساپ را مدیریت می کنند و به اصطلاح (ادمین) آن کانال ها هستند، کانال هایی که بعضا تعدادا اعضای آن واقعی نیست و خریداری شده است که به دلیل حضور سلایق مختلف در آن، پست  و مطالب متنوعی هم بارگزاری می شود، همین هم موجب می شود داوطلب مدیر کانال خود را مطالبه گر و خبرنگار بداند و البته در سوابق خود مدیریت کانال فلان و فعال رسانه ای اشاره کند.

تخلفات سوابق دروغین گزارش می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در این باره به ایرنا می گوید: به مراکز و مراجع استعلام صلاحیت ها اعلام کرده ایم چنانچه فردی در تبلیغات خود عناوینی همچون نویسنده، خبرنگار یا هنرمند را درج کند از این اداره کل استعلام بگیرند.

احمدحسین فتایی اظهار داشت: در مواردی هم امکان دارد رقبای این افراد برای درج سوابق دروغین به عنوان شاکی از آنها شکایت کنند که در این صورت روند بررسی سوابق داوطلبان در خصوص ادعای آنها سرعت بیشتری خواهد گرفت و به مراجه استعلام چهارگانه نیز ارجاع داده می شود.

وی با بیان اینکه مواردی از این قبیل را در صفحات مجازی تلگرام و اینستاگرام مشاهده کرده است ادامه داد: برخی از این افراد هیچگونه سابقه ای در خصوص فعالیت رسانه ای و خبری ندارند اما متاسفانه در رزومه کاری خود قید کرده اند که باید به سرعت اصلاح کنند در غیراینصورت تخلف آنها به مراجع ذیصلاح گزارش می شود.

داوطلبی که از خبرنگاری فقط یک کارت دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: برخی از این افراد کارت خبرنگاری هم دارند اما هیچگونه سوابق و رزومه ای در فعالیت رسانه ای ندارند که اینها ریشه در اشتباهات گذشته دارد.

فتایی توضیح داد: در مقطعی ۲۰۰ تا ۳۰۰ کارت خبرنگاری در استان صادر و توزیع شده است در حالیکه هیچگونه تاریخچه و مدرکی در خصوص صدور این کارت ها در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی موجود نیست و ما نمی دانیم این افراد چه کسی و کجا هستند مگر اینکه در مواردی مانند انتخابات، از این کارت برای سابقه رزومه خبرنگاری استفاده کنند.

وی ادامه داد: کارت این افراد شماره دبیرخانه و مهر معتبر دارد در حالیکه هیچگونه اطلاعاتی در ادارات ارشاد ندارند.

وی تصریح کرد: هنوز به طور رسمی وارد فضای تبلیغات انتخاباتی نشده ایم اما چنانچه در مهلت قانونی انتخابات با این افراد مواجه شویم و عدم فعالیت رسانه ای آنها حتی با وجود داشتن کارت خبرنگاری، محرز شود اقدام قانونی صورت می گیرد و موظف به حذف این سابقه از رزومه خود می شوند.

داشتن کارت خبرنگاری، موید فعالیت رسانه ای نیست

مدیرعامل خانه مطبوعات و خبرگزاری های لرستان نیز با تایید اینکه برخی داوطلبان ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان رزومه خبرنگاری و روزنامه نگاری را خلاف واقع برای خود عنوان کرده اند اظهار داشت: تنها اکتفا کردن به کارت، تحت هر عنوانی کافی نیست.

محمدناصر بهاری افزود: برخی از این افراد که دارای کارت خبرنگاری هستند به دلیل اینکه مورد تایید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات نیستند، تحت هر عنوان رسانه ای شناخته نمی شوند و نباید در تبلیغات خود به این رزومه اشاره کنند.

هر گردی گردو نیست!

وی گفت: برخی نیز حتی کارت خبرنگاری ندارند و شاید در مواردی خاص در صفحه ای از یک رسانه مکتوب یادداشت یا مطلبی درج کرده باشند که این هم به عنوان سابقه خبرنگاری و روزنامه نگاری محسوب نمی شود.

بهاری افزود: افرادی هستند که قبل از انتخابات از طریق آشنایان و یا پرداخت مبالغی یک یا ۲ مطلب را به نام خود در برخی مطبوعات به چاپ رسانده باشند که حتی مشخص نیست، مطلب منتشر شده به قلم خودشان یا اجاره ای بوده است.

وی تصریح کرد: بنابراین افرادی که کارت خبرنگاری  و سوابقی در ارشاد ندارند به هیچ عنوان فعال رسانه ای، روزنامه نگار و خبرنگار نیستند و درج این عناوین در سوابق انتخاباتی شان پیگرد قانونی دارد، حتی افرادی هم که کارت دارند اما شناخته شده نیستند و فاقد تاییدیه نهایی خانه مطبوعات و ارشاد باشند بازهم خبرنگار محسوب نمی شوند و ممکن است خانه مطبوعات لرستان اسامی این افراد را منتشر و علنی کند.

تشکیل شورای انتظامی خانه مطبوعات لرستان

مدیرعامل خانه مطبوعات و خبرگزاری های لرستان همچنین گفت: شورای انتظامی این نهاد با حدود کمتر از ۱۰ نفر در حال شکل گیری است و بنابر شرح وظایف، قابلیت برخورد با افراد متخلف و مدعی خبرنگاری و روزنامه نگاری را دارد.

بهاری افزود: چنانچه ثابت شود فردی بدون سوابق کاری و استانداردهای لازم، کارت خبرنگاری دریافت کرده باشد مورد پیگیرد این شورا و خانه مطبوعات قرار می گیرد و به زودی نیز بیانیه ای در این خصوص منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: خبرنگاری، روزنامه نگاری، یادداشت نویس، تایپیست، ستون نویس، سردبیر، خبرنگار افتخاری و عناوین دیگر تعاریف مخصوص به خود را دارد و هر داوطلبی نمی تواند از این عناوین در تبلیغات خود استفاده کند چراکه باید صلاحیت لازم را بر اساس قوانین و اساسنامه خانه مطبوعات داشته باشد.

حمایت خانه مطبوعات لرستان از خبرنگاران داوطلب انتخابات

مدیرعامل خانه مطبوعات و خبرگزاری های لرستان همچنین گفت: این خانه یک نهاد صنفی است و اعلام حمایت آن ازخبرنگاران واقعی در عرصه انتخابات ممنوعیت ندارد.

بهاری اظهار داشت: بر همین اساس خانه مطبوعات لرستان از خبرنگاران نام آشنا و موفقی که در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای لرستان داوطلب شده اند حمایت می کند.

وی تاکید کرد: در عین حال اجازه نمی دهیم افرادی با سواستفاده از حوزه رسانه ای استان نسبت به همکاران رسانه ای بی حرمتی کرده و شان رسانه را خدشه دار کنند.

وی گفت: داوطلبانی که ادعای کار خبری و رسانه ای دارند باید دارای سوابق بیمه ای و مطالب و فعالیت مستمر در پایگاه های خبری، مطبوعات و خبرگزاری های استان باشند در غیر اینصورت باید این عناوین را از سوابق خود برای تبلیغات حذف کنند.

این اظهارات در حالی است که جامعه خبری و رسانه ای لرستان نیز به طور قاطع یقین دارند این افراد به هیچ عنوان از صنف آنها نیستند، نسبت به درج سوابق دروغین در رزومه داوطلبان اعتراض دارند و خواستار برخورد قاطع با این افراد هستند.

سوابق دروغین داوطلبان به فرمانداری ها اطلاع داده شود

رییس ستاد انتخابات لرستان نیز با انتقاد از درج سوابق غیرواقعی در کارنامه داوطلبان شوراهای اسلامی می گوید: در وهله اول هرگونه تبلیغات توسط داوطلبان شوراهای اسلامی شهر و روستا در حال حاضر ممنوع و غیرقانونی است.

محمود ثمینی به ایرنا گفت: این افراد هنوز توسط هیات های اجرایی و نظارت بر انتخابات تایید صلاحیت نشده اند بنابراین انجام هرگونه تبلیغات توسط آنها منع قانونی دارد.

وی ادامه داد: انجام تبلیغات در زمان فعلی ممنوع است حال اینکه افرادی علاوه بر ارتکاب این تخلف، اقدام غیرقانونی دیگری مبنی بر درج سوابق جعلی و دروغین دارند و موجب گمراهی مردم در انتخاب اصلح می شوند.

وی اظهار داشت: افرادی که ادعای سابقه خبرنگاری یا روزنامه نگاری دارند باید مستندات لازم در این خصوص را به هیات های اجرایی ارائه دهند و پس از تایید نهایی در زمان قانونی نسبت به تبلیغات و ارائه رزومه خود اقدام نمایند.

ثمینی گفت: فرمانداران روسای هیات های اجرایی شهرستان ها هستند و درج سابقه دروغین خبرنگاری در رزومه برخی داوطلبان، باید توسط افراد آگاه به فرمانداری ها و بخشداری ها اطلاع داده شود.

رییس ستاد انتخابات لرستان تصریح کرد: افرادی که سوابق دروغین خبرنگاری و روزنامه نگاری در کارنامه کاری خود درج کرده اند یا تذکرهای لازم را دریافت می کنند و یا ممکن است در نهایت توسط هیات نظارت رد صلاحیت شوند.

یکهزار و ۴۸۳ نفر داوطلب شرکت در ششمین دوره انتخابات شورا اسلامی شهرهای لرستان شده اند و هشت هزار و ۱۳۴ نفر برای حضور در انتخابات شوراهای روستایی این استان ثبت نام کرده اند.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر لرستان پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر لرستان انتخابات ۱۴۰۰ ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر لرستان اخبار کنکور خبرنگاری و روزنامه نگاری مطبوعات و خبرگزاری فرهنگ و ارشاد اسلامی خانه مطبوعات لرستان ششمین دوره انتخابات فعالیت رسانه ای شوراهای اسلامی خانه مطبوعات کارت خبرنگاری اسلامی شهر سوابق خود درج سوابق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۰۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح پایش هوشمند سارقان سابقه‌دار با پابند الکترونیکی در گفت و گو با رئیس پلیس آگاهی پایتخت | ماجرای سرقت دو سارق با پابند الکترونیکی چه بود

همشهری آنلاین - الهه فراهانی: پدیده سرقت یکی از دغدغه های اصلی شهروندان است و افزایش آن در جامعه موجی از نگرانی های گسترده ای را در پی خواهد داشت. از این رو پلیس و دستگاه قضایی به عنوان ضابط برای رفع این دغدغه و مبارزه با سرقت، راهکارهای زیادی را عملیاتی کرده اند تا شاهد کاهش آمار این نوع جرایم در جامعه باشیم. از جمله اجرای طرح برخورد با سارقان و راه اندازی قرارگاه مبارزه با سرقت. اما تازه ترین طرح مبارزه با سرقت که با روی کار آمدن سردار احمدرضا رادان فرمانده فراجا اجرایی شده است، کنترل هوشمند سارقان سابقه دار با پابندهای الکترونیکی است. اجرایی شدن این طرح که قریب به یک ماه و ۱۰ روز از کلید خوردنش می گذرد، دستاوردهای خوبی در پی داشته به طوریکه دو مجرم سابقه داری که با پابند الکترونیکی در پایتخت راهی سرقت شده بودند، سر بزنگاه رصد شده و به دام پلیس افتادند. اما جزییات این طرح هوشمند به چه صورت و به پای چه مجرمانی بسته می شود؟ سردار علی ولیپور گودرزی رئیس پلیس آگاهی تهران در گفت و گو با همشهری، این سوالات را پاسخ داده و به تشریح جزییات تازه ترین طرح هوشمند پلیس می گوید.

اجرای طرح پایش مجرمان سابقه دار از طریق پابند الکترونیکی، اثر مثبتی در پیشگیری از وقوع سرقت خواهد داشت؟

قطعا خواهد داشت. طرح بسیار خوبی است و هدف از اجرای این طرح، پیشگیری از وقوع جرم است.

از چه زمانی شروع شده است؟

تقریبا از اواخر اسفند ماه بود که کلید خورد؛ قریب به ۴۰ روز از اجرای این طرح که به دستور سردار رادان فرمانده انتظامی بوده، می گذرد و دستاوردهای خوبی هم داشته است.

از دستاوردهای این طرح بگویید؟

در همین مدت زمان کوتاه که اجرایی شدن این طرح می گذرد، دو سارق که با پابند الکترونیکی راهی سرقت شده بودند را دستگیر کردیم. مورد اول این بود که مجرم سابقه داری، با پابند الکترونیکی خودرویی را سرقت کرده بود که همکارای گشت من رسیدند و این نفر را درحالیکه پشت فرمان خودروی سرقتی بود دستگیر کردند. مورد بعدی، مجرم سابقه داری بود که قصد سرقت گوشی موبایل شهروندی را داشت اما چون همکارانم وی را رصد می کردند سر بزنگاه رسیدند و متهم نیزاقدام به فرار کرد. وی حتی در مقابل ماموران مقاومت کرد که ماموران با استفاده از قانون بکارگیری سلاح تیراندازی کردند و این نفر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بازداشت شد.

برای بازداشت این افراد نیاز به دستور قاضی است؟

جرم مشهود است و هماهنگی قاضی را هم داریم.

چه افرادی مشمول این طرح شده و باید پابند الکترونیکی به پاهایشان بسته شود؟

افرادی که از ۴ سابقه به بالا داشته باشند.

وقتی پابند به پاهایشان بسته می شود، به چه شکل مورد رصد و کنترل ماموران قرار می گیرند؟

ما یک اتاق پایش داریم که به صورت لحظه ای افرادی که از پابند استفاده می کنند به صورت هوشمند کنترل می شوند. درواقع برای هر شخص یک کدی در نظر گرفته می شود و بعد به این افراد پابند می زنیم و برای آنها مهلت تعیین می کنیم؛ از دو تا سه سال. اگر در این مدت آنها جرمی را مرتکب نشوند، پابندشان فک می شود و اگر تکرار جرم کنند علاوه بر مجازاتی که قانون برای آنها تعیین کرده دوباره به پاهایشان پابند می زنیم و مدتش را افزایش می دهیم. قابلیت توانمندی این طرح این است که به صورت الکترونیکی شخص هر کجا که برود ما مسیر حرکتش را متوجه می شویم. جایی که توقف کند متوجه می شویم.

شارژ این پابندها به چه صورت است؟

این پابند ها حدود ۴۸ ساعت شارژ را نگه می دارند. شارژر در اختیار آنها قرار داده ایم که به صورت سیمی شارژ می شود افراد ما که در سالن پایش هستند و به صورت لحظه ای این افراد را رصد می کنند و حواسشان هست که مرتکب جرم نشوند. اگر شارژ پایند رو به اتمام باشد به او پیامک می دهیم و اگر توجهی نکند با شخص مورد نظر تماس می گیریم و به او ابلاغ می کنیم که حتما پابندش را شارژ کند و اگر توجه نکند شخص مورد نظر را دستگیر می کنیم و از او تعهد میگیریم.

امکان این وجود دارد که مجرمان، پابند را از پاهایشان باز کنند؟

نه امکان باز شدن وجود ندارد، فقط باید تخریب شود. در این صورت چنانچه متهم به این پابندها آسیب برساند به عنوان آسیب به اموال دولتی برایش پرونده تشکیل می دهیم.

آیا نواقصی هم در این طرح وجود دارد؟

به عقیده بنده، این طرح بسیار خوبی است تقریبا معایبش رفع شده است و اگر معایب جزیی داشته باشد کارشناس های همان شرکت و فراجا و کسانی که کار عملیاتی می کنند هستند و روزانه این معایب را از بین می برند و برطرف می کنند و انشاله در آینده بسیار تاثیر گذار است هم در بحث پیشگیری و هم در بحث کشف جرم.

فکر می کنید تا الان اجرای این طرح، تاثیری در کاهش وقوع جرم سرقت داشته است؟

الان نمی شود درصدش را گفت و آخر سال درصدش مشخص می شود اما قطعا تاثیر گذار بوده است.

هزینه این پابند های الکترونیکی، سنگین است؟

هزینه با فراجاست ما اطلاعی نداریم.

مجرمانی که مشمول این طرح هستند به چه صورت شناسایی می شوند؟

معمولا سازمان زندان ها، لیست این افراد در اختیار اداره آگاهی تهران قرار می دهد یا اجرای احکام. افرادی که ۴ سابقه کیفری و بیشتر دارند. حالا یا آزاد شده اند یا با وثیقه قرار است آزاد شوند. در واقع سازمان زندان ها طبق توافقی که با ما کرده به محض اینکه مشخصات متهمی که مشمول این موضوع است را ۵ روز قبل از آزادی به آگاهی اطلاع می دهد. نفراتی که در زندان داریم و همکاران تشخیص هویت و اطلاعات جنایی ما در آنجا هستند که زمان آزادی فرم را پر کرده و پابند را نصب می کنند.

تا چه زمان متهم باید از این پابند استفاده کند؟

مدت زمان دو یا سه سال است چنانچه مرتکب جرم نشود. اگر تکرار کنند تا ۵ سال تمدید می کنند. این مدت را برابر دستور عمل تا ۵ سال می توانند تمدید کنند.

چند در صد از مجرمان پایتخت مورد شناسایی قرار گرفته اند و مشمول این طرح شده اند؟

حدود ۵۰ درصد شناسایی شده و پابند زده ایم و این آمار رو به افزایش است.

محدودیت حرکت دارند، یعنی می توانند از شهر خارج شوند یا نه؟

نه محدودیتی ندارند اما چون هر لحظه در حال رصد هستند، چنانچه بخواهند از یک استان به استان دیگری بروند، مامتوجه می شویم. اگر متهمی وارد استان دیگر شود برای آن استان مورد نظر آلارم می رود و ما به آن اعلام می کنیم. مثلا رنگ بندی وجود دارد، رنگ زرد یا نارنجی و متوجه می شویم مثلا سارق سابقه داری که سارق منزل است از سمت غرب به سمت تهران می آید و تهران حواسش است. درواثع کنترلش با استانی است که به او اعلام شده است.

در خصوص جرایم خشن چطور؟

جرایم خشن و پر تکرار مانند زورگیران خشن یا سارقان مسلح در اولویت هستند. البته حبس های این افراد طولانی است اما به محض آزادی پابند الکترونیکی به پایشان بسته می شود و تحت کنترل قرار می گیرند.

کد خبر 847300 برچسب‌ها سارق - سرقت قوه قضائیه فراجا

دیگر خبرها

  • آغاز فرایند تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور
  • آغاز فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور
  • فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور آغاز شد
  • شیرین سعیدی: از شنیده شدن خبر بازداشت خود شوکه شدم!
  • لیست 6 نفره از وکلای خوب تهران به همراه سوابق
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس
  • داوطلبان برای ثبت سوابق تحصیلی بر اساس اعلام آموزش و پرورش اقدام کنند
  • از «مصطفی سعیدی سیرائی» چه می‌دانیم؟مدیری اجرایی با سوابق شهرداری
  • طرح پایش هوشمند سارقان سابقه‌دار با پابند الکترونیکی در گفت و گو با رئیس پلیس آگاهی پایتخت | ماجرای سرقت دو سارق با پابند الکترونیکی چه بود
  • رصد لحظه‌ای سارقان سابقه دار در اتاق پایش