Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-07@02:49:46 GMT

لایپزیگ در مسیر دور زدن قانون ۵۰+۱

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۰۶۴۴۳

لایپزیگ در مسیر دور زدن قانون ۵۰+۱

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، محمدمعین ملکی؛ در حالی که در سالیان اخیر شاهد خرید باشگاه های اروپایی توسط سرمایه داران روس، عرب ، چینی و آمریکایی هستیم اما هنوز در آلمان قوانین سخت و محکمی برای باشگاه داری وجود دارد که مهم ترین آنها قانونی موسوم به قانون "۵۰+۱" میباشد.

قانون"۵۰+۱"

مطابق این قانون در آلمان برخلاف اسپانیا،انگلیس،ایتالیا و فرانسه یک سرمایه گذار هرچقدر هم که در مالکیت یک باشگاه سرمایه گذاری کرده باشد نمیتواند اکثریت حق رای را در آن باشگاه تصاحب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق این قانون ۵۰ درصد بعلاوه ۱ رای همیشه در دست مجمع عمومی و اعضای باشگاه است. بر این اساس تصمیم گیرنده اصلی باشگاه مجمع عمومی و اعضای باشگاه خواهند بود نه سرمایه گذار.

مخالفین و موافقین

مخالفین این قانون معتقدند با این شرایط انگیزه سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در فوتبال آلمان از بین می‌رود و باشگاه‌های این کشور منابع مالی خارجی را از دست می‌دهند و منابع مالی خارجی را به سایر رقبای اروپایی خود واگذار می‌کنند که این امر باعث تضعیف باشگاه های آلمانی و تقویت رقبای اروپایی می‌شود. بزرگترین مخالف این قانون کارل هاینز رومنیگه رئیس بایرن مونیخ است. اما موافقین این قانون می‌گویند که یک سرمایه گذار با تصاحب کامل باشگاه ممکن است تصمیماتی بگیرد که به باشگاه لطمه بزند و در واقع در شرایط حساس و بحرانی این سرمایه گذار خواهد بود که برای باشگاه تصمیم می‌گیرد. کمااینکه در هفته‌ای که گذشت مالکین ۱۲ باشگاه بزرگ اروپا بدون در نظر گرفتن رای هواداران و اعضای باشگاه تصمیم به ترک اتحادیه باشگاه های اروپا و لیگ قهرمانان و تشکیل سوپرلیگ اروپا گرفتند که البته این طرح با شکست مواجه شد.

تبصره قانونی

البته این قانون یک تبصره دارد که بر اساس آن یک سرمایه گذار تنها در صورتی میتواند اکثریت سهام و حق رای باشگاه را تصاحب کند که به مدت بیشتر از ۲۰ سال "بی وقفه" و "قابل توجه" در باشگاه سرمایه گذاری کرده باشد. تا به امروز تنها دو شرکت بایر(لورکوزن)، فولکس واگن(ولفسبورگ) و شخص دیتمار هوپ(هوفنهایم) شامل این استثنا شده اند، که هر سه سرمایه گذارانی آلمانی محسوب میشوند.

اعتراض هولیگان‌ها

 لغو و دور زدن قانون "۵۰+۱" از همان ابتدا و با ورود دیتمار هوپ به هوفنهایم در سال ۲۰۰۰ با اعتراض هولیگان های فوتبال آلمان مواجه شد و همواره نصب بنرها و شعارهای ضد لغو این قانون در ورزشگاه های آلمان به چشم میخورد و اوج این تنش ها به هفته ۲۴ ام فصل ۲۰۲۰ برمیگردد جایی که هولیگان ها در تمام ورزشگاه های آلمان به اعتراض علیه دور زدن قانون "۵۰+۱" پرداختند و حتی طرفداران بایرن با الفاظ شیاد و خوک کثیف از دیتمار هوپ مالک هوفنهایم استقبال کردند و باعث توقف بازی توسط داور مسابقه شدند و به گفته رومنیگه روز سیاه فوتبال آلمان را رقم زدند.

ورود اتریشی‌ها به آلمان

شرکت اتریشی ردبول که مدتها به دنبال سرمایه گذاری در سطح یک فوتبال اروپا بود سرانجام در سال ۲۰۰۹‌ تصمیم به سرمایه گذاری و تاسیس باشگاهی در شرق آلمان به نام لایپزیگ گرفت و در شش سال این باشگاه را به سطح اول فوتبال آلمان رساند و حتی حالا که تنها دوازده سال از تاسیس این باشگاه گذشته انها حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان و فینال جام حذفی آلمان و نایب قهرمانی بوندس لیگا را تجربه کرده‌اند و حتی به اعتقاد لوتار ماتیوس بزرگ حالا آنها جای دورتمند را به عنوان تیم دوم آلمان گرفته اند.حالا شرکت اتریشی ردبول تنها ۸ سال با تصاحب مالکیت لایپزیگ آلمان فاصله دارد. باید دید آیا لایپزیگ در سالهای آینده با کسب افتخارات بیشتر توانایی خاموش کردن آتش کینه و نفرت هولیگان‌های آلمانی را دارد یا سرنوشتی مشابه دیتمار هوپ در انتظار دیتریش ماتشیتش مالک ثروتمند لایپزیگ خواهد بود.

انتهای پیام/

هومن جعفری کد خبر: 1094071 برچسب‌ها لایپزیگ آلمان فوتبال خارجی بوندسلیگا

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: لایپزیگ آلمان فوتبال خارجی بوندسلیگا فوتبال آلمان سرمایه گذاری سرمایه گذار دیتمار هوپ هولیگان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۶۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدارهای آمریکا درباره سفر به آلمان جدی شد

مریکا به دلیل افزایش تهدید تروریسم در آلمان توصیه‌های سفر به این کشور را تشدید کرده و به شهروندان خود توصیه کرد که در این زمینه با احتیاط بیشتری عمل کنند.

نیویورک پست گزارش داد که مقامات ایالات متحده از اول ماه مه به شهروندان خود توصیه کرده‌اند که "احتیاط بیشتری در این زمینه داشته باشند".

بر این اساس وزارت امور خارجه آمریکا در وب سایت خود هشدار داده است که "گروه های تروریستی به برنامه ریزی حملات در آلمان ادامه می دهند."

به گزارش تسنیم، دراین بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: آلمان در سطح ۲ از ۴ طبقه بندی شد. تروریست ها می توانند "مرکزهای گردشگری و مراکز حمل و نقل" را هدف قرار دهند. آن‌ها می‌توانند با اخطار کم یا بدون هشدار حمله کنند. آنها همچنین بازارها/ مراکز خرید و مؤسسات دولتی محلی را هدف قرار می دهند. تروریست ها هتل ها، باشگاه‌های شبانه و رستوران ها را هدف قرار می دهند. آنها همچنین عبادتگاه ها، پارک ها و رویدادهای مهم ورزشی و فرهنگی را هدف قرار می دهند. این گروه ها مدارس، فرودگاه ها و سایر تأسیسات عمومی را هدف قرار می دهند، با وجود تهدید تروریسم، در حال حاضر هیچ هشداری برای سفر به آلمان وجود ندارد.

به این ترتیب آلمان تنها کشور اروپایی خواهد بود که در سال ۲۰۲۴ این سطح احتیاط برای آن ارتقاء یافت. کانادا هم در پایان مارس ۲۰۲۴ دستورالعمل های ایمنی جدیدی را برای آلمان صادر کرد و به مسافران توصیه کرد در "درجه بالایی احتیاط کنند".

چند هفته پیش، آندریا لیندهولز،معاون فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی در پارلمان آلمان در سخنانی تاکید کرد که خطر حملات به توصیف وی اسلام گرایان افراطی «در این کشور واقعی» و از زمان تشدید مناقشات خاورمیانه بیش از هر زمانی افزیش پیدا کرده است.

دولت فدرال آلمان تهدید تروریستی را در این کشور به عنوان "حاد" طبقه بندی می کند. نانسی فایزر، وزیر کشور فدرال آلمان هم در سخنانی گفت که داعش و برخی از گروه‌های منشعب آن در حال حاضر بزرگترین تهدید ترور از طرف اسلام گرایان افراطی در آلمان هستند.

فایزر همچنین در مورد امنیت در مسابقات قهرمانی فوتبال اروپا در آلمان (از ۱۴ ژوئن) گفت: پلیس فدرال ما از مرزها، فرودگاه ها و ترافیک راه آهن آلمان محافظت خواهد کرد. ما بسیار هوشیار و آماده هستیم.

به این ترتیب در آستانه مسابقات قهرمانی فوتبال اروپا مقام‌های امنیتی آلمان درباره افزایش خطر ترور هشدار داده و درخواست‌ها برای تقویت اقدامات ضد تروریستی در این کشور بالا گرفته است.

چندی پیش هم رئیس اتحادیه پلیس فدرال آلمان تامین امنیت مسابقات قهرمانی فوتبال اروپا در تابستان جاری را چالش بزرگی برای نیروهای خود دانسته و از کمبود پرسنل به ویژه در تامین امنیت‌های مرزی خبر داد.

به این ترتیب نهادهای امنیتی آلمان در ماه‌های آینده با چالش‌های بزرگی مواجه خواهند شد. از آنجا که مسابقات قهرمانی فوتبال اروپا هدف احتمالی حملات از اواسط ژوئن در نظر گرفته می‌شود، مقامات در حال برنامه ریزی برای مقابله با تروریسم هستند.

مسابقات قهرمانی اروپا بین ۱۴ ژوئن تا ۱۴ جولای در استادیوم های ده شهر بزرگ آلمان از جمله برلین برگزار می شود. آندریاس روسکوف، رئیس اتحادیه پلیس فدرال آلمان (GdP) در این باره گفته است: پلیس فدرال برای مسابقات قهرمانی اروپا ممنوعیت مرخصی را برای نیروها در دستور کار قرار خواهد داد.

نانسی فایزر،وزیر کشور فدرال آلمان پیش از این هم گفته بود که امنیت مسابقات قهرمانی اروپا در آلمان "اولویت اصلی" است.-

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • وضعیت بودجه و عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان و خانواده
  • نگاهی به سنجه‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان و خانواده
  • تشکیل شرکتهای واسطه برای جذب سرمایه خارجی قانونی شد
  • هشدارهای آمریکا درباره سفر به آلمان جدی شد
  • سرمایه‌گذار معروف: هوش مصنوعی راهی برای کلاهبرداری است
  • تعیین تکلیف سایت جدید پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه در گام‌ نهایی
  • منطقه آزاد چابهار در مسیر ساخت نیروگاه خورشیدی
  • تغییر در قانون پیش فروش مسکن، سرمایه‌های انبوه سازان را جذب می‌کند
  • یکپارچه‌سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی به سرمایه‌گذار چینی واگذار شد
  • یکپارچه سازی زمین های کشاورزی شمال با سرمایه گذاری چینی‌ها