Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-۹ پایگاه اجتماعی در سطح استان مرکزی فعالیت می‌کنند که نقش مهمی در احصاء مشکلات مناطق حاشیه‌ای و رفع مشکلات آنها دارند. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از  اراک ، این روزها به سبب شیوع بیماری کرونا و افزایش آمار مبتلایان به این ویروس همه تمرکز کشور بر کنترل این بیماری و مشکلات مربوط به این حوزه است و شاید می‌توان گفت توجه کمتری به مناطق آسیب‌پذیر و حاشیه شهرها می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند که گروه‌های جهادی در این روزها وارد میدان شده‌اند و با تهیه بسته‌های معیشتی و توزیع آنها در این مناطق در قالب کمک مومنانه قدم بزرگی برای مردم این مناطق برمی‌دارند، اما علاوه‌بر این اقدامات مردم این مناطق با مشکلاتی از جمله اعتیاد، درگیری و مشاجرات خانوادگی، طلاق، خشونت خانگی و سایر موارد رو به‌رو هستند.

رسالت پایگاه‌های اجتماعی کمک به افراد نیازمند در هر محله است و با هدف  کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برپا شدند به طوری که در واقع پایگاه‌ها برای برطرف شدن مشکلات مردم این مناطق قدم برمی‌دارند و از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نمی‌کنند.

مسجد قلب تپنده هر محله‌ای است و امام محله نقش مهمی در انجام فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در هر محله دارد. بنابراین باید با شناسایی ظرفیت‌ها و مشکلات محله و ایجاد انسجام و هماهنگی در برنامه‌ها در راستای برطرف شدن آنها گام بردارد.

حجت‌الاسلام مهدی عباسی، 6 مهر 99 در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به فعالیت‌های اجتماعی سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی اظهار داشت: در اراک و ساوه 9 محله را به عنوان پایگاه اجتماعی مشخص و سعی کردیم در این مناطق از نیروهای ویژه‌تری استفاده کنیم و خدمات فرهنگی بیشتری ارائه دهیم، با نهادهای حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد و سپاه پاسداران هماهنگ شد که در کنار خدمات فرهنگی خدمات حمایتی نیز وجود داشته باشد تا سبب شود این محله‌ها از آسیب‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند خارج شوند.

وی افزود: براساس بازدیدهایی که از پایگاه‌های اجتماعی انجام شد، فعالیت‌های بسیار خوبی در پایگاه‌های اجتماعی ارائه می‌شود و خرسند هستیم که  حضور نوجوانان و جوانان در این پایگاه‌ها  به شدت پررنگ است و آمادگی گسترش پایگاه‌های اجتماعی را به مناطق دیگر و سایر شهرها داریم اما نیازمند حمایت استانداری و استاندار هستیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی درباره مشارکت مردم در امر تبلیغ گفت: مشارکت مردم در امر تبلیغ دارای دو بعد است، بُعد اول شامل کسانی می‌شود که مستقیماً با سازمان تبلیغات مشارکت می‌کنند که شامل جامعه روحانیت و جامعه هیئت‌ها و جامعه قرآنی‌ها می‌شود و در بعد دوم با عموم مردم که دارای جنس‌های مختلف و سن‌های متفاوت و تحصیلات متنوع هستند روبه‌رو هستیم.

امیر طاهری، مدیر پایگاه‌های اجتماعی استان مرکزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به فعالیت پایگاه‌های اجتماعی استان گفت: بیشتر مساجد در حوزه اقامه نماز و فعالیت‌های مذهبی تمرکز دارند و بعضی از مساجد علاوه‌ بر این اقدامات در حوزه فعالیت‌های اجتماعی هم اقدام می‌کنند به طوری که با ایجاد صندوق قرض‌الحسنه به اهالی مسجد کمک می‌کنند.

وی افزود: علاوه بر مساجد ذکرشده گروه دیگری از مساجد علاوه‌ بر اینکه فعالیت‌ها و خدمات اجتماعی به محله ارائه می‌دهند، با احصا مشکلات و با همکاری مردم به دنبال برطرف کردن آنها هستند که پایگاه‌های اجتماعی در این حوزه فعالیت می‌کنند.

طاهری ادامه داد: پایگاه‌های اجتماعی مساجد مشکلات محله را شناسایی و با اولویت‌بندی و همکاری مردم در راستای رفع آنها فعالیت‌ می‌کنند که در مناطق حاشیه شهر مستقر هستند.

مدیر پایگاه‌های اجتماعی استان مرکزی تصریح کرد: در ابتدا شورای محله تشکیل و از ظرفیت‌های هر محله برای رفع مشکلات استفاده می‌‌شود.

 9 پایگاه اجتماعی در سطح استان مرکزی فعالیت می‌کنند 

طاهری عنوان کرد: 9 پایگاه اجتماعی در سطح استان فعالیت می‌کنند، 5 پایگاه در شهرستان ساوه و 4 پایگاه در اراک است که به خدمات اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و خدمات ویژه مربوط به بیماری کرونا می‌پردازند.

وی بیان کرد: در این پایگاه‌ها، فعالیت‌های اجتماعی ترک اعتیاد، حمایت از زنان بدسرپرست یا سرپرست خانوار، صلح و سازش در محله، میانجی‌گری در طلاق، مشاوره دادن یا معرفی به مشاور و سایر موارد انجام می‌شود همچنین برطرف کردن مسائل اقتصادی و توجه به آن موضوع مهمی در مناطق حاشیه است که پایگاه‌های اجتماعی در این زمینه هم فعالیت می‌کنند.

مدیر پایگاه‌های اجتماعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در پایگاه‌های اجتماعی روحانی نقش مهم و ویژه‌ای دارد به طوری که در مناطق حاشیه آسیب‌های اجتماعی دیده می‌شود که روحانی با میانجی‌گری و صلح و سازش نقش مهمی ایفا می‌کند.

طاهری ادامه داد: مسجد علی ابن ابیطالب(ع) در منطقه کوی امام علی(ع) در سال گذشته در زمینه کرونا 7 هزار پرس غذای گرم، 2 هزار بسته معیشتی، 5 هزار بسته نان، 300 بسته گوشت گرم، 500 بسته مرغ منجمد، 30 چادر مشکی توزیع کردند.

وی با اشاره به خدمات فرهنگی پایگاه اجتماعی مسجد علی ابن ابیطالب(ع) گفت: راه‌اندازی هیئت نوجوانان و جوانان، برگزاری برنامه‌های فرهنگی قرائت قرآن، احکام، مراسم یادواره شهدا و شهدای مدافع حرم و سایر موارد از جمله فعالیت‌های این پایگاه اجتماعی است.

مدیر پایگاه‌های اجتماعی استان مرکزی افزود: با تلاش‌های این پایگاه اجتماعی 5 مورد اعتیاد ترک داده شد و با تعاملات مسجد توسط روحانی و خیران تعدادی از جوانان معرفی به کار شدند و از 15 مورد  طلاق جلوگیری، 30 مورد منجر به ازدواج، 40 مورد مشاوره و 30 مورد معرفی به مشاور داده شد.

طاهری بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، برخی مشاغل و دورکاری‌ها درگیری‌های خانوادگی، افسردگی، مشاجرات در بین خانواده‌ها بیشتر دیده می‌شود بنابراین در یکی از پایگاه‌های اجتماعی مساجد روحانی کارگروه پیشگیری از اختلافات خانوادگی را راه‌اندازی کرد.

وی با اشاره به اینکه این کار به معاونت فرهنگی اجتماعی استانداری اعلام شد که مورد استقبال قرار گرفت، گفت: در این کارگروه معتمدان محله، روحانی، کارشناس ارشد حقوق و غیره حضور دارند و با همکاری یکدیگر در زمینه برطرف شدن مشکلات تلاش می‌کنند که این اقدام نتیجه خوبی داشت.

مدیر پایگاه‌های اجتماعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات جدی تعطیلی مساجد است زیرا مساجد کمتر از سایر اماکن در زمینه شیوع بیماری کرونا نقش دارند و اگر مردم مساجد را از دست دهند معضل اجتماعی ایجاد می‌شود.

امام جمعه همدان: خدمت به انقلاب "تعطیلی" ندارد/ لزوم ورود نیروهای انقلابی به عرصه خدمات اجتماعیفرمانده سپاه مازندران: قرارگاه خدمات اجتماعی در استان تشکیل می‌شوداوقاف 4 میلیارد تومان در ارائه خدمات اجتماعی کردستان هزینه کرد؛ توزیع 20 هزار بسته معیشتی

 فعالیت پایگاه‌های اجتماعی در طرح مهراوه محله همدل و پویش زنجیره تواصی 

طاهری ادامه داد: با توجه به شرایط حاکم بر جامعه به سبب شیوع بیماری کرونا فعالیت‌های فرهنگی پایگاه‌های اجتماعی در فضای مجازی انجام می‌شود به طوری که در طرح مهراوه محله همدل و پویش زنجیره تواصی پایگاه‌های اجتماعی بیشترین حضور را دارند.

وی عنوان کرد: در زمینه افزایش تعداد پایگاه‌های اجتماعی همه مساجد باید پایگاه شوند و مسئولان در زمینه رفع مشکلات مردم به ویژه مناطق آسیب‌پذیر و حاشیه شهر باید تلاش کنند.

مدیر پایگاه‌های اجتماعی استان مرکزی با اشاره به اینکه 18 امام محله در استان مرکزی فعالیت می‌کنند، گفت: طرح امام محله یکی از طرح‌هایی است که پایگاه‌های اجتماعی در این زمینه هم فعالیت می‌کنند به طوری که در این طرح امام محله باید خدمتگزار همه محله باشد.

طاهری افزود: پایگاه‌های اجتماعی توافق‌نامه‌ای بین سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت کشور بود تا اقدامات در مناطق حاشیه شهرها و آسیب‌پذیر متمرکز شود و برای افزایش تعداد پایگاه‌ها باید مسئولان همکاری بیشتری داشته باشند.

یکی از شهروندان اراکی در این زمینه به خبرنگار تسنیم گفت: مناطق حاشیه شهر به سبب وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی، آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، اعتیاد و سایر موارد باید مورد توجه مسئولان باشند و برای کاهش این آسیب‌ها باید برنامه داشته باشند.

وی افزود: مساجد به عنوان پایگاه مذهبی و اجتماعی در هر منطقه نقش مهمی دارند بنابراین فعالیت پایگاه‌های اجتماعی مساجد در زمینه برطرف شدن مشکلات مناطق حاشیه شهر اقدام مناسبی است که باید با برنامه و همکاری مسئولان انجام شود.

این شهروند اراکی ادامه داد: فعالیت پایگاه‌های اجتماعی نباید تنها برای انجام یک کار اداری باشد بلکه مردم این مناطق نیازمند کمک مسئولان هستند و همه دستگاه‌ها و نهادها باید با تمام توان وارد میدان شوند و اقدامات تنها در حد حرف نباشد بلکه باید به آنها عمل شود.

به‌گزارش تسنیم، مردم مناطق آسیب‌پذیر و حاشیه شهر مشکلات بسیاری در حوزه طلاق، اعتیاد به مواد مخدر، بیکاری، مشکلات اقتصادی و معیشتی به ویژه در این روزهای سخت شیوع بیماری کرونا و غیره دارند به همین سبب نیازمند حمایت مسئولان و دستگاه‌ها هستند بنابراین باید دید مسئولان چه میزان برای رفع مشکلات مردم این مناطق قدم برمی‌دارند.

انتهای پیام/713/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فعالیت پایگاه های اجتماعی پایگاه های اجتماعی فعالیت های اجتماعی شیوع بیماری کرونا مناطق حاشیه شهر پایگاه اجتماعی فعالیت می کنند مردم این مناطق مناطق حاشیه خدمات اجتماعی سایر موارد رفع مشکلات برطرف شدن فعالیت ها امام محله آسیب پذیر نقش مهمی آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۶۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تا رفع مشکل سیل‌زدگان، خدمات‌رسانی نیروی دریایی ارتش انجام می‌شود

 ناخدا دوم علی خزائی، فرمانده پایگاه دریایی پسابندر نیروی دریایی ارتش، با اشاره به اقدامات این پایگاه در کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان، گفت: در پی بارندگی در جنوب شرق کشور و خسارات وارد شده به شهرستان دشتیاری و روستا‌های اطراف، نیروی دریایی ارتش، برابر اوامر سلسله مراتب فرماندهی و با هدف کمک به مردم سیل‌زده در این مناطق به امدادرسانی و تامین نیاز‌های اساسی مردم پرداخت.

فرمانده پایگاه دریایی پسابندر نیروی دریایی ارتش ادامه داد: پایگاه نیروی دریایی پسابندر با تمام توان و تجهیزات خود و با همکاری دیگر نهاد‌ها و سازمان ها، نسبت به تهیه کالا‌های اساسی مورد نیاز اقدام کرد و امروز در دومین مرحله، این کالا‌ها در بین مردم شهرستان دشتیاری و روستا‌های اطراف تقسیم شد.

ناخدا دوم خزائی، همچنین از استمرار آمادگی نیروی دریایی ارتش برای امداد به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان خبر داد و خاطرنشان کرد: تا زمانی که مشکل سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان رفع نشود کارکنان نیروی دریایی راهبردی ارتش آماده خدمت‌رسانی به این عزیزان هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • وضعیت بازار اجاره مسکن در جنوب تهران
  • برق برخی مناطق ۷ شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود
  • برق این مناطق گیلان فردا قطع می‌شود
  • افزایش تعداد مددسراها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت
  • افزایش تعداد مددسرا‌ها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت
  • پیش بینی وضعیت هوای استان مرکزی
  • تا رفع مشکل سیل‌زدگان، خدمات‌رسانی نیروی دریایی ارتش انجام می‌شود
  • ۱۰۴۰ دهه هشتادی پای کار محلات رفسنجان
  • ۱۰۴۰ نوجوان دهه هشتادی پای کار محلات رفسنجان
  • آغاز رسمی فعالیت شهرداران دهه هشتادی رفسنجان