Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@09:34:40 GMT

آخرین وضعیت حضور شرکت‌های ایرانی در بازسازی قره باغ

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۵۴۴۰۰

آخرین وضعیت حضور شرکت‌های ایرانی در بازسازی قره باغ

خبرگزاری ایلنا ۱۰ اردیبهشت به گفت وگو با بهمن صالحی دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی پرداخت و آورد: هنوز مذاکره مستقیم و رسمی بین شرکت‌های ایرانی و آذربایجان انجام نشده است. طبق برآورد کشور آذربایجان، ۱۰ میلیارد دلار پروژه در قره باغ آماده عقد قرارداد هستند. با معاونت دیپلماسی وزارت خارجه جلسه‌ای را برای همین موضوع برگزار کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما متاسفانه هنوز بخش دیپلماسی اقتصادی از معرفی طرف و همتای ما در قره باغ  یا هماهنگی‌ها برای حضور شرکت‌های ایرانی، بازخوردی نداده است. اگر با این شرایط شرکت‌های ایرانی به قره باغ بروند، حضور سرگردانی خواهند داشت.  

در درگیری‌های اخیر بین آذربایجان و ارمنستان کمی تمایل ایران به آذربایجان دیده می‌شد. بنابراین با وجود این حمایت، انتظار می‌رفت که سهم ایران از بازار قره‌باغ بیشتر باشد. به دلیل استانداردها، توانایی پیمانکاران ایرانی، نزدیکی مرز زمینی و همینطور قرابت فرهنگی و مذهبی این انتظار تشدید می‌شد.

متاسفانه هنوز نه از طرف کارفرمایان آذربایجانی در قره‌باغ اعلام آمادگی در این مورد شده و نه مسیر دیگری برای این موضوع طراحی شده است. منتظر هستیم که بخش دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه، کمیسیون مشترک و همینطور دستگاه‌های دولتی راهگشایی کنند تا بتوانیم شرکت‌های ایرانی را اعزام کنیم. هنوز مذاکره مستقیم و رسمی بین شرکت‌های ایرانی و آذربایجان انجام نشده است. طبق برآورد خود آذربایجان، ۱۰ میلیارد دلار پروژه مورد نیاز در قره باغ آماده عقد قرارداد هستند. از آنجا که کشور آذربایجان فشارهایی را از طرف دیگر کشورها نیز متحمل می‌شود قطعاً باید سهمی را هم به کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی بدهد اما قاعدتاً نیمی از این پروژه‌ها باید به شرکت‌های ایرانی برسد، این کار برای آذربایجان نیز به صرفه است.

از نظر فنی و اقتصادی هم نزدیکی، هم‌مرزی، هزینه‌های کم حمل و نقل و نیروی انسانی، بالا بودن سطح فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی به طور منطقی ایجاب می‌کند که تمایل بازار آذربایجان به حضور شرکت‌های ایرانی جدی‌تر و بیشتر باشد. ولی باید سهمی نیز برای بدهی‌های سیاسی و ملاحظات ارتباط بین‌الملل آذربایجان با روسیه یا غرب یا دیگر کشورها قائل بود تا بخشی از این پروژه‌ها را به آنها واگذار کنند.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا) برچسب‌ها روسیه آذربایجان فنی و مهندسی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه آذربایجان فنی و مهندسی روسیه آذربایجان فنی و مهندسی ایران اخبار کنکور شرکت های ایرانی قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۵۴۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، متشکل از چند شرکت خصوصی ایرانی است!

تین نیوز

به گفته مدیرکل بازرگانی خارجی راه آهن، مجموعه موسوم به کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، متشکل از چند شرکت خصوصی ایرانی است و ادعای اینکه زیرمجموعه دولت ایران، وزارت راه یا شرکت راه آهن است، صحیح نیست.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، شهرام جعفری مدیرکل بازرگانی خارجی راه آهن، درباره برخی ادعاهای مطرح شده از سوی کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، گفت: شرکت های بخش خصوصی ایران در پروژه های مختلف بین المللی در کشورهای مختلف مشغول فعالیت هستند اما هیچ شرکت خصوصی نمی تواند ادعا کند که زیر مجموعه وزارتخانه یا دولت جمهوری اسلامی ایران یا مجموعه های دولتی است و هزینه کردن از عنوان وزارت راه و شهرسازی و نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان برای توجیه خطای صورت گرفته است.

جعفری ادامه داد: کنسرسیوم مورد اشاره، با انتساب خود به مجموعه های دولتی همچون وزارت راه و شهرسازی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران، نزد ذینفعان مختلف داخلی و بین المللی، از جمله راه آهن افغانستان، وجهه حاکمیتی برای خود ایجاد کرده که مورد تایید راه آهن جمهوری اسلامی ایران، به عنوان مرجع رسمی حمل و نقل ریلی کشور نیست.

وی افزود: ادعای تشکیل کنسرسیوم ذیل وزارت راه و شهرسازی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران، یک ادعای واهی است، زیرا چنین امری به لحاظ قانونی اساساً امکان پذیر نیست، به طوری که یک شرکت خصوصی زیر مجموعه یک بخش دولتی باشد.

جعفری افزود: علاوه بر مشکل قانونی این ادعا، مشکل دیگر این است که مدیریت این کنسرسیوم با حاشیه هایی که از بابت اعزام یک رام قطار باری از مبدا ایستگاه روزنک افغانستان به سمت ایران ایجاد کرد و نشان داد تجربه و تخصص لازم را جهت بهره برداری از شبکه ریلی کشور افغانستان را ندارد، زیرا بر اساس رویه تعریف شده جهت حمل و نقل بین المللی لازم است تمامی فرایند اجرای کار از طریق شرکتهای فوروادری که مورد تایید شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران انجام پذیرد و در این مورد خاص با توجه به اینکه بر اساس خبرهای رسیده مقصد حمل بار کشور ترکیه تعیین شده است و از طرفی این حمل با واگنهای ایرانی انجام پذیرد بنابراین لازم است موافقت اولیه راه آهن ترکیه با توجه به نوع محموله و نوع واگن اخذ شود، لذا جدا از عدم اخذ تاییدیه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص اعزام این قطار به سمت ایران، کشور مقصد هم به دلیل عدم انعکاس مراتب به آن راه آهن بدیهی است موافقتی برای این حمل صادر نکرده است.

وی ادامه داد: حمل بار از طریق خطوط ریلی، تابع شرایط و مقررات مشخصی است و همه بارهای بین المللی بر اساس همین پروتکل ها حمل می شوند اما کنسرسیوم مذکور به جای هماهنگی با راه آهن ایران و طی روال قانونی، مسیر فشار رسانه ای را انتخاب کرد و همین امر موجب ایجاد چالش در این مسیر شده است.

شهرام جعفری گفت: البته با وجود عدم هماهنگی با راه آهن و همچنین طی نشدن مسیر قانونی لازم، جهت مساعدت حمل این محموله تجاری، مدیرعامل راه آهن دستور حمل این بار را از ۷ روز قبل صادر کرد؛ اما کنسرسیوم مذکور پس از چند روز هنوز اقدامات لازم از جمله انجام تشریفات گمرکی را تکمیل نکرده است و به محض وصول تاییدیه گمرک، سیر واگن ها انجام خواهد شد.

جعفری تاکید داشت: شرکت راه آهن قطعا از توسعه ارتباط ریلی با کشور افغانستان استقبال می کند اما بدون لحاظ ایمنی تردد ناوگان و همچنین طی روال قانونی لازم، این امر امکان پذیر نیست و امیدواریم با توجه به این دو مولفه، هرچه زودتر اقدامات لازم جهت آغاز بهره برداری تجاری از مسیر ریلی ایران و افغانستان فراهم شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • عرضه جهانیِ تولید ایرانی علیه تحریم‌ها
  • کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، متشکل از چند شرکت خصوصی ایرانی است!
  • بررسی آخرین وضعیت تکمیل سامانه فاضلاب روستای ریحان آباد شهرستان ارومیه
  • تمایل زیمبابوه به استفاده از صنعت تراکتورسازی ایران
  • بازسازی ورزشگاه آزادی به کجا رسید؟
  • ایجاد فضایی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خوارزم ازبکستان
  • استقبال هیأت تانزانیایی از محصولات فناورانه دانش‌بنیان ایرانی
  • حضور نیکی کریمی و حامد بهداد در جمع داوران جشنواره فیلم اقوام
  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟
  • اختصاص بیشترین سهم قیر رایگان آذربایجان شرقی به اهر