Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس حوزه هنری در آیین معارفه اولین بانوی منصوب شده به سمت ریاست حوزه هنری یک استان گفت: هر کجا بانوی هنرمندی فعالیت دارد به دلیل تفاوت نگاه و زاویه دید، تصویر درستی از حیات طیبه جاری و ساری در متن شهدا و مجاهدین انقلاب اسلامی می‌تواند ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجو و به نقل از  پایگاه خبری حوزه هنری، مراسم تودیع و معارفه رئیس حوزه هنری خراسان شمالی با قرائت فاتحه و تجدید پیمان با آرمان‌های والای شهداء در گلزار شهدای مرکز استان و امامزاده سید عباس بجنورد (ع) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم «محمد مهدی دادمان» رئیس حوزه هنری، «میثم مرادی بیناباج» معاون راهبری استان‌های حوزه هنری، حجت الاسلام والمسلمین«سید محمد افشین‌فر» مسئول قرارگاه فرهنگی صاحب‌الامر (ع) خراسان شمالی و جمعی از مسئولان استانی حضور داشتند.
در این مراسم «اکرم صدیقی کلاته» به عنوان رئیس حوزه هنری خراسان شمالی معرفی و از تلاش‌های «وحید نمازی» رئیس سابق حوزه هنری استان تقدیر به عمل آمد.

*همکاری، همدلی و مجاهدت‌های هنرمندان، زمینه‌ساز کارنامه قابل قبول حوزه هنری استان
محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در مراسم معارفه رئیس جدید حوزه هنری خراسان شمالی و تکریم رئیس پیشین این نهاد انقلابی در امامزاده سید عباس بجنورد (ع)، همکاری و همدلی مدیران اهالی جبهه فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی در این خطه در کنار توجه و مجاهدت‌های هنرمندان را زمینه‌ساز ارائه کارنامه قابل قبول حوزه هنری خراسان شمالی برشمرد.
دادمان در آغاز سخنان خود با بیان این که حیات طیبه یکی از مفاهیم مورد تأکید در قرآن کریم و معارف اسلامی ماست، گفت: امروز و در حال حاضر شاهد نظام گفتمانی حول مفهوم زندگی هستیم و جامعه ایرانی با دو تصویر از زندگی زیبا و پاک روبروست؛ در حالی که دشمنان به جد در تلاشند تا تصویری دیگری از زندگی مردم ایران را نشان و آن را زیبا جلوه دهند.
وی در این‌باره به طراحی و ساخت برخی سریال‌های داخلی توسط مؤسسات مختلف با مجوز رسمی همچون «می‌خواهم زنده بمانم» نیز اشاره و آن را سراسر هجمه به زندگی پاک و طیب مردم ایران پس از انقلاب اسلامی قلمداد کرد.
دادمان تصریح کرد: دشمنان امروز شعارهایی را دنبال می‌کنند تا به ما بقبولانند که در ایران زندگی جریان ندارد. اما واقعیت چیز دیگریست. البته مشکلات و موانع به جای خود؛ اما به نفس قدسی امام راحل (ه) و به مجاهدت مردان و زنان رشید و دلیر ایران، زندگی پاک و طیبه معنای دیگری پیدا کرده است.
وی ادامه داد: ما زنان و مردان دیگری می‌بینیم که با استانداردها و الگوهای رایج و کلیشه‌شده غربی‌ها زندگی نمی‌کنند؛ اما به تعبیر قرآن، مصداق و مظهر حیات طیبه هستند.
وی در این باره شهید سلیمانی را مصداقی بارز دانست و بر شخصیت عالی و زندگی طیب آن شهید والامقام تأکید کرد.
رئیس حوزه هنری کشور در تکمیل مطالب فوق با عنوان این مطلب که اساساً ما زندگی را جور دیگری می‌فهمیم و روایت ما از زندگی چیزی دیگریست، گفت: یک تلاش تئوریسم و حرکت مجدانه نظری در انقلاب اسلامی برای تصویر دوباره حیات طیبه و جاری و ساری شدن زندگی دینی آغاز شده است.
وی در ادامه حضور فعال زنان هنرمند و نگاه زنانه هنرمند در برنامه‌ها و فعالیت‌ها را مورد توجه قرار داد و با صراحت گفت: ما تعبیر خاصی داریم و آن این است که وقتی نبرد بر سر تصویر و روابط زندگی جدی می‌شود، نقش نگاه زنانه پررنگ‌تر می‌شود و این نگاه بهتر می‌تواند زندگی را تصویر کند.

دادمان در بخشی دیگر اضافه کرد: هر کجا بانوی هنرمندی فعالیت دارد به دلیل تفاوت نگاه و زاویه دید، تصویر کاملی از حیات طیبه جاری و ساری در متن شهدا و مجاهدین انقلاب اسلامی می‌تواند ارائه دهد.
وی با توضیحی کاملتر و بیشتر و بیان این مطلب که زندگی مفهوم بازنمایی قدرتمندی نخواهد داشت مگر با ضریب دادن و تبعیض مثبت ایجاد کردن برای نگاه زنانه، دلیل انتخاب یک زن در مسند ریاست حوزه هنری خراسان شمالی را تشریح کرد و گفت: البته در این باره از نگاه هنری تماماً انقلابی و مکتبی حرف می‌زنیم و رویکرد بیان شده در این قالب است.
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد توجه راهبردی که در حوزه هنری آغاز شده است، بیش از قبل بوده و حداقل تلاش ما این است که این اتفاق بهانه خوبی برای تبیین این نگاه نسبتاً نو راهبردی و نظری باشد.
دادمان در بخش دیگری از سخنانش به ارزیابی حوزه هنری خراسان شمالی پرداخت و گفت: حوزه هنری خراسان شمالی علی‌رغم محدودیت در منابع و پشتیبانی، روند همیشه رو به رشدی را در این سال‌ها طی کرده که مرهون زحمات دوستان در مجموعه حوزه هنری و توجه و مجاهدت‌های هنرمندان استان در کنار همکاری و همدلی مدیران اهالی جبهه فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی در این خطه است و سبب شده تا حوزه هنری خراسان شمالی کارنامه قابل قبولی داشته باشد.

*استعدادهای خراسان شمالی مورد توجه قرار بگیرد
میثم مرادی بیناباج معاون راهبری استان‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز در مراسم تودیع و معارفه رئیس حوزه هنری استان خراسان شمالی، لازمه معرفی و شناخت هنرمندان خراسان شمالی در سطح کشور به عنوان هنرمندان انقلابی را توجه به استعدادها در نقاط مختلف استان دانست و نسبت به توجه به ظرفیت‌های موجود توصیه کرد.
مرادی بیناباج در این مراسم با اشاره به ویژگی‌های شاخص خراسان شمالی، از سفر مقام معظم رهبری، به عنوان عاملی مهم که زمینه‌ساز معرفی قابلیت‌های فرهنگی و هنری هر چه بیشتر این استان شد، یاد کرد.
وی که درگذشته سکانداری حوزه هنری خراسان شمالی را بر عهده داشت، با نگاه حاکی از تجربه میدانی، خراسان شمالی را سرزمین استعدادها خواند و توصیه کرد: اگر استعدادها در نقاط مختلف به ویژه شهرستان‌هایی همچون اسفراین و شیروان و دیگر شهرستان‌ها مورد توجه قرار بگیرد، بدون شک این استان می‌تواند در سال‌های آتی به واسطه هنرمندان انقلابی اسلامی آن شناخته و معرفی شود.
مرادی همچنین با بیان این مطلب که در مدیریت استانی اولین بار است که یک مدیر زن در رأس فعالیت‌های حوزه هنری در استان قرار می‌گیرد، از تجربیات و سابقه فعالیت ریاست جدید سخن گفت و مطالعه و تخصص ادبی و فرهنگی وی را شایسته این انتخاب شمرد.
مرادی در ادامه و در تأیید این مهم «طاهره صفارزاده» شاعر بزرگ قرآنی و دینی را یکی از مؤسسین ارزشمند حوزه هنری نام برد و از هنرمندان استان خواست با همراهی مدیریت جدید، سبب شکوفایی هنر و هنرمندان این استان شوند.

* حوزه هنری خراسان شمالی نام نیکی از خود بجای گذاشته است
وحید نمازی رئیس سابق حوزه هنری خراسان شمالی نیز در این مراسم ضمن قدردانی از همراهی هنرمندان طی ۱۶ سال حضورش در استان خراسان شمالی، گفت: حوزه هنری خراسان شمالی امروز، حوزه هنری شناخته شده و پویا و در عرصه‌های متعدد فعالیتی خود در زمره مراکز استان‌هایی است که متناسب و در جهت سیاست‌های کلان حوزه هنری گام برداشته و از خود نام نیکی به جای گذاشته است.
نمازی، ترویج و گفتمان‌سازی، جریان‌سازی‌های متعدد هنری، برگزاری رویدادهای مختلف هنری و ایجاد حلقه‌های ارتباطی را در زمره اقدامات و حرکت‌های صورت گرفته در این سال‌ها برشمرد.
*

در ادامه این مراسم، اکرم صدیقی کلاته رئیس جدید حوزه هنری خراسان شمالی نیز به قرائت خاطره‌ای از مجموعه «آزروی دیدار» خاطرات ام البنین منصورخانی بانوی ایثارگر و مادر شهید موفق به قلم «عاطفه طالب‌پور» پرداخت و ضمن تقدیر از حضور اهالی هنر و مسئولان گفت: آنچه که تاکنون در حوزه هنری خراسان شمالی انجام گرفته است بر اساس وظیفه بوده و از این پس نیز هر آن چه که قرار است انجام شود، به واسطه وظیفه و رسالتی است که بر دوش‌مان قرار دارد.

*معرفی «اباصلت رضوانی» به عنوان چهره برتر هنر انقلاب خراسان شمالی
در حاشیه این مراسم، «اباصلت رضوانی» نیز به عنوان چهره برتر هنر انقلاب خراسان شمالی معرفی شد. رضوانی که از میان ۴۰ هنرمند نامزد شده، به عنوان چهره برتر هنر انقلاب اسلامی استان در این مراسم معرفی شد، با بیان این که کار برای هنر انقلاب اسلامی پایان ندارد، تصریح کرد: کارهای بسیاری مانده است که باید انجام بگیرد به عنوان مثال در جریان شعر امام هادی (ع) متوجه شدیم که در طول تاریخ شعر فارسی، هیچ کتاب اختصاصی برای شعر امام هادی (ع) در کشور چاپ نشده است و باید از کارهای کوچک شروع کنیم تا به کارها و اقدامات بزرگ برسیم.

*بصیرت افزایی عامل ارتقای اجتماعی و حرکت‌های سازنده مردم
حجت الاسلام محمد افشین‌فر مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی صاحب‌الامر با حضور در آیین تودیع و معارفه رئیس حوزه هنری خراسان شمالی ضمن تبیین اهمیت و جایگاه هنر و نقش و اثرگذاری آن در اجتماع از این که هنر آنجا که به خدمت نیاز اجتماع برآید، بصیرت می‌آفریند و بصیرت‌افزایی و روشنگری می‌کند، سخن گفت و لازمه ارتقای اجتماعی و حرکت‌های سازنده مردم را بصیرت افزایی دانست.
افشین‌فر با عنوان این که شأن هنر و هنرمند همان چیزی است که علامه آملی فرمودند که هنرمند ریشه در توحید و کشف حقایق عالم دارد، افزود: هنرمند با ایمان با تراوش ایمان اثر خلق می‌کند.
وی با بیان این که در حوزه هنری خراسان شمالی دیدیم که اهل هنر به سراغ دغدغه‌های اصلی انقلاب اسلامی رفتند هم چون مسئله عفاف، جمعیت، کار و اقتصاد و معیشت مردم که جزء دغدغه‌های آن‌ها بود، تصریح کرد: یکی از داشته‌های بزرگ مردم خراسان شمالی سرمایه‌ای به نام ایثار و ایثارگری است و قریب به ۳ هزار شهید دستاورد هنرتربیت پدران و مادرانی است که فتح الفتوح امام راحل (ره) را رقم زدند؛ اما متأسفانه در دنیای هنر، آنقدر که باید به این تولید سرمایه توجه نشده است. اما حوزه هنری با بضاعتی که داشته کار را پیش برده است.
افشین‌فر با تأکید بر خلق هنر اسلامی، تبلور شهداء و فرهنگ ایثارگری در آثار هنرمندان را در این‌باره مورد توجه قرار داد و مسئولیت حوزه هنری را به واسطه ترویج هنر انقلابی و بر دوش گرفتن بار انقلاب اسلامی سنگین و ارزشمند توصیف کرد.
وی اظهار امیدواری کرد: جبهه فرهنگی بانوان رونق خاص و توان افزایی بیشتری پیدا کند.

* خیلی از استعدادهای خراسان شمالی هنوز کشف نشده است
حجت الاسلام رفیعی مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی نیز در این آیین با بیان این که باید از ابزار هنر در بحث اشاعه فرهنگ بیش از پیش استفاده کنیم، افزود: امیدواریم با نگاه حوزه هنری به مجموعه استان به ویژه هنرمندان که از افتخارات خراسان شمالی هستند، شاهد رشد، تقویت و شکوفایی استعدادها به ویژه در این بخش باشیم.
رفیعی با اشاره به جوان و تازه‌نفس بودن استان، به تعبیر مقام معظم رهبری مبنی بر این که خیلی از استعدادهای این استان هنوز کشف نشده است، پرداخت.
وی تصریح کرد: با این که حوزه هنری خراسان شمالی در سال ۸۸، ۸۹ تأسیس شد، اما پرتوان و پرکار بود و توانست آثار خوبی در بخش شعر آیینی و تاریخ شفاهی تولید کند.
وی در پایان از «دادمان»، رئیس حوزه هنری کشور خواست که نگاه به هنرمندان این استان و پرداختن و اعتماد به آن‌ها در دستور این حوزه قرار گیرد.
*
علی بیگ‌زاده معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان شمالی هم در این مراسم با مهم برشمردن رسالت سنگین حوزه هنری از این که ادبیات انقلاب اسلامی به حوزه هنری سپرده شده است، هدایت و پشتیبانی از انجمن‌ها و تولید و عرضه آثار هنری را از مسئولیت‌های حوزه هنری بیان کرد و افزود: هنر اسلامی ثمره معرفت الهی و از جایگاه مهم و ارزشمندی برخوردار است.
وی حس عبودیت را نقطه حرکت هنرمند اسلامی دانست و گفت: در قاموس هنر اسلامی حرکت در مسیر غیر تقرب الهی نمی‌گنجد.
او در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این که هنرمند اسلامی باید اسلام‌شناس باشد و هنر را درک کند، افزود: ذوق هنری و باطن پاک دو عنصر مهم در عرصه هنر اسلامی هستند.
*

گفتنی است، «اکرم صدیقی کلاته» اولین بانوی منصوب شده به سمت ریاست حوزه هنری یک استان، متولد سال ۱۳۶۱ در شهر بجنورد است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد تاریخ است که سابقه ۱۰ سال حضور در حوزه هنری و پست‌های مسئولیتی تحت عنوان معاون فرهنگی و هنری، کارشناس دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری امور استان‌ها در ستاد تهران، مسئول دفاتر فرهنگ و مطالعات پایداری، آفرینش‌های ادبی،آموزش و پژوهش و نیز نمایش در استان و همچنین فعالیت دو ساله در حوزه تهیه‌کنندگی و برنامه‌سازی رادیو در صدا و سیمای استان را در کارنامه خود دارد و نخستین بانویی است که ریاست حوزه هنری را عهده‌دار شده است.
«صدیقی» به شکل تخصصی در حوزه تاریخ شفاهی فعالیت مستمری داشته و ناظر تمامی تولیدات پایداری حوزه هنری استان بوده است و اثر ملی «اسماعیل نذر آفتاب» نیز به قلم او به رشته تحریر درآمده است.
بر اساس این گزارش، در بخشی از حکم انتصاب «اکرم صدیقی کلاته» از سوی «محمد مهدی دادمان» رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کشور آمده است: «استان خراسان شمالی یکی از مناطق حاصل‌خیز فرهنگ و هنر بوده است. شاید بارزترین ویژگی فرهنگی این سرزمین، استعداد کم‌نظیر هنرمندان مردمی‌اش در گره زدن تار و پود صنعت و تولید با آرایه هنر باشد؛ نقشی که چون گلیمی خوش بافت، هم زبان‌ها و قومیت‌های گوناگون آن دیار را به هم پیوند داده و هم فرهنگ و هنر را در پیکره‌ای ملموس و کارآمد تجسم و تعیٌن بخشیده است. بر این اساس به نظر می‌رسد که راز و رمز تعالی شایسته هنر انقلابی، تمهید زمینه‌های رشد آن بر پایه سرمایه استعدادهای مؤمن و جوان آن استان با هدف تجلی هویت،آرمان‌ها و باورهای ارزشمند و متعالی زیست بوم و مردم آن سامان باشد. مردمی که به مثابه نمادی از وحدت عقیدتی و قومی ایرانیان، از شیعه و سنی و فارس و کرد و ترکمن و ترک و تات، در موقف‌های مختلف تاریخ انقلاب اسلامی همواره از پیشتازان دفاع از موجودیت و اعتلای نهضت اسلامی بوده‌اند و در این راه شهیدانی را تقدیم کرده و رزمندگانش در سنگر مبارزه و جهاد حضور دائم داشته‌اند.
به حکم شناخت کافی سرکار از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری این استان و سوابق، تجربیات و توانایی‌های شما، به پیشنهاد، معاون محترم راهبردی استان‌های حوزه هنری، سرکار عالی را به «ریاست حوزه هنری انقلاب اسلامی استان خراسان شمالی» منصوب می‌نمایم.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حوزه هنری شهدا زنان ایرانی حوزه هنری انقلاب اسلامی حوزه هنری خراسان شمالی استان خراسان شمالی حوزه هنری استان ریاست حوزه هنری رئیس حوزه هنری مورد توجه قرار فرهنگی و هنری حوزه هنری حوزه هنری معارفه رئیس هنر اسلامی هنر انقلاب نگاه زنان حیات طیبه استان ها افشین فر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۵۶۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودنمایی «سیاه قلم‌های بانوان» کردستانی در گالری سوره سنندج

اسعد فرهادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تبریک فرارسیدن میلاد خجسته حضرت معصومه (س) و روز دختر گفت: نقش آفرینی و حضور دختران و زنان این سرزمین در طول دوران انقلاب اسلامی با سرلوحه قراردادن ویژگی‌های یک زن مسلمان ایرانی و کمک در توسعه کشور و استان بسیار چشمگیر بوده است.

وی ادامه داد: حضور بانوان در عرصه‌های مختلف علمی و دانشگاهی، فرهنگی و هنری، سیاسی و اقتصادی، ورزشی و اجتماعی نشان از توجه جدی نظام اسلامی به جایگاه واقعی زن در جامعه اسلامی است.

فرهادی تصریح کرد: در بخش فرهنگ و هنر هم امروز بانوان هنرمند در رشته‌های مختلف هنری حضوری جدی و بسیار پر اهمیتی را دارند که خلق آثار شایان توجه هنری مؤید همین امر است.

فرهادی در ادامه به نمایشگاه سیاه قلم بانوان هنرجوی حوزه هنری اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه حاصل یک سال فعالیت ۲۵ بانوی هنرجو است که زیر نظر مدرس دوره خانم فرنوش درخشانی از ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۳ به مدت یک هفته آثار خود را در معرض نمایش علاقه مندان قرار می‌دهند.

رئیس حوزه هنری استان کردستان ادامه داد: در این نمایشگاه که نخستین نمایشگاه تخصصی این هنر در استان محسوب می‌شود ۴۶ اثر هنرجویان تا ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ آماده بازدید علاقه مندان است.

بانو فرنوش درخشانی مدرس کلاس‌های سیاه قلم حوزه هنری دانش آموخته مهندسی فناوری اطلاعات بیش از یک دهه است که به صورت تخصصی در زمینه طراحی و سیاه قلم از مبتدی تا حرفه‌ای در آموزشگاه‌های هنری و مدارس سنندج مشغول به آموزش هستند که حاصل آن تربیت صدها هنرجوی توانمند در این زمینه است.

برگزاری چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی و حضور در برنامه‌های مختلف هنری بخشی از موفقیت‌های این بانوی هنرمند محسوب می‌شود.

کلاس‌های آموزشی این هنرمند همه روزه در محل حوزه هنری استان کردستان دایر است.

کد خبر 6096981

دیگر خبرها

  • دومین نمایشگاه انفرادی «نگاهی به خراسان شمالی» برگزار می‌شود
  • خودنمایی «سیاه قلم‌های بانوان» کردستانی در گالری سوره سنندج
  • خراسان شمالی میزبان پرندگان مهاجر عبوری است
  • «عیسی بخشی» در خانه ابدی آرام گرفت
  • وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت
  • پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی درگذشت هنرمند موسیقی خراسان شمالی
  • پیکر عیسی بخشی آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت
  • وزیر ارشاددرگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی خراسان را تسلیت گفت
  • کارگاه عکاسی «حاکی» حوزه هنری انقلاب اسلامی شاهرود افتتاح شد
  • پیام تسلیت مسئولان و جامعه هنری خراسان شمالی در پی درگذشت هنرمند موسیقی مقامی استان