Web Analytics Made Easy - Statcounter

قرقیزستان و تاجیکیستان در مورد آتش‌بس کامل در مرز دو کشور به توافق رسیدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کامچیبک تاشیف، رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان پس از مذاکره با همتای تاجیک خود، سامومین یاتیموف، در منطقه باتکن قرقیزستان گفت که قرقیزستان و تاجیکستان در مورد آتش‌بس کامل در مرزها توافق کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: "مردم ما دوران سختی را پشت سر می‌گذارند. ما برای هر دو کشور فاجعه‌ای داشته‌ایم. انجام کار برای ما سخت بود، اما با این وجود، به دستور سران کشورها تصمیم گرفتیم که به طور کامل جلوی تیراندازی را بگیریم و برای بازگرداندن همه تشکیلات نظامی به محل استقرار دائمی خود تلاش کنیم. "

وی تصریح کرد که در نتیجه مذاکرات، پروتکلی در راستای "منافع دو کشور" به تصویب رسید که متشکل از چهار نکته بود.

رئیس خدمات ویژه گفت: "از این پس، با تلاش همسایگان محترم و تلاش‌های ما، صلح و آرامش در کشورهای ما، به ویژه در مناطق مرزی حاصل می‌شود."

درگیری در مرز قرقیزستان و تاجیکستان از ۲۸ آوریل بر سر بخشی از نقطه توزیع آب Golovnaya واقع در منتهی الیه رودخانه Isfara آغاز شد. تلاش یکی از طرفین برای نصب دوربین مدار بسته در آنجا منجر به درگیری با مشارکت ساکنان محلی و ارتش دو کشور و استفاده از سلاح گرم شد. عصر روز ۲۹ آوریل، طرفین در مورد آتش‌بس و عقب نشینی واحدهای نظامی توافق کردند.

رهبران دو کشور امروز شنبه مکالمه تلفنی داشتند و در آن در مورد حل و فصل اوضاع گفت‌وگو کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تاجيكستان قزقیزستان دو کشور آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۰۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای دو توافقنامه همکاری میان وزرای دفاع روسیه و قرقیزستان

وزیر دفاع روسیه در سفر به آستانه برای شرکت در نشست وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای با همتای قرقیزستانی خود دو توافقنامه همکاری امضا کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت دفاع روسیه، امروز(جمعه) اعلام کرد که "سرگئی شویگو" وزیر دفاع این کشور و "باکتیبک بکبولوتوف" همتای قرقیزستانی خود دو توافقنامه همکاری امضا کردند.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که شویگو، امروز برای شرکت در نشست وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای وارد آستانه شد و دیداری کاری با بکبولوتوف داشت.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: این دو توافقنامه بین وزارت‌خانه‌های دو کشور در زمینه تبادل اطلاعات و تعامل و همکاری در حوزه کاوش و ارزیابی تشعشع و محیط شیمیایی و بیولوژیکی انجام شد.

وزرای دفاع دو کشور همچنین درباره مسائل مرتبط با همکاری نظامی و چشم‌انداز ترسیم‌شده همکاری‌های بیشتر گفت‌وگو کردند.

شویگو در این دیدار  گفت: در شرایط نظامی-سیاسی فعلی، همکاری بین کشورهای ما عامل مهمی در حفظ ثبات و امنیت در آسیای مرکزی و منطقه به طور کلی است. ما در چارچوب دوجانبه و در سازمان همکاری شانگهایی و کشورهای مستقل متحدالمنافع و سازمان پیمان امنیت جمعی تعامل نزدیکی داریم. برنامه توسعه شراکت راهبردی بین روسیه و قرقیزستان در حوزه دفاعی را، ثابت قدم اجرا می‌کنیم.

به گفته وزیر دفاع روسیه، قرقیزستان همواره  یکی از شرکای راهبردی و متحدی قابل اطمینان برای روسیه بوده است و این دو کشور در حال بروزرسانی و اصلاح قوانین خود در زمینه همکاری‌های نظامی هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قهرمانی دختران فوتبال ایران در تورنمنت کافا
  • رستگاری ازبکستان در ضیافت پنالتی ها/ شگفتی تاجیکستان کامل نشد
  • ملاقات دختران فوتبالیست با سفیر ایران؛ تورنمنت کافا به ایستگاه پایانی رسید
  • برای صعود به جام جهانی تمام تلاش خود را می کنیم
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • صعود تایلند به فینال جام ملت‌ها/ امید افغانستان به جهانی شدن
  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • امضای دو توافقنامه همکاری میان وزرای دفاع روسیه و قرقیزستان
  • اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا، اراده طرفین بر گسترش روابط اقتصادی
  • بریکس برای تحرک کشور‌های عضو در چارچوب چندجانبه گرایی ابتکار عمل دارد