Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر بهداشت، گفت: امروز ماماها می‌توانند به عنوان یکی از ابزار مهم و کارساز در مدیریت کرونا کنار ما باشند؛ همانگونه که امروز در مراکز جامع خدمات سلامت به شدت نقش آفرینی می‌کنند و به همین دلیل برخی از این عزیزان هم به شهادت رسیده‌اند.

به گزارش ایمنا، سعید نمکی در پیامی ضمن تبریک روز ماما و درود بر روح شهدای سلامت، اظهار کرد: ماماها در سرزمین ما نقش بسیار مهمی در تأمین، حفظ و ارتقای تندرستی مردم به خصوص زنان و کودکان به عنوان دو گروه آسیب‌پذیر داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌های بعد از انقلاب برای اصلاح شاخص MMR یا مرگ زنان در هر ۱۰۰ هزار بارداری و زایمان و همچنین NMR یا مرگ نوزادان به ازای هر ۱۰۰۰ تولد زنده و حتی IMR یا مرگ و میر کودکان زیر یک سال به ازای هر ۱۰۰۰ تولد زنده نقش مهمی ایفا کردند.

وی افزود: ماماها در تمام سال‌های پس از انقلاب در نظام شبکه بهداشتی درمانی کشور با ارتقای سواد بهداشتی زنان هم در سلامت خودشان و هم سبب شدند تا افزایش سواد در زنان به عنوان یک عامل بسیار مؤثر در ارتقای تندرستی دیگر گروه آسیب‌پذیر یعنی کودکان نقش بسیار مهمی ایفا کردند. ماماها توانستند با آموزش مداوم تغذیه به زن باردار هم در سلامت او و هم در سلامت جنین او مؤثر باشند. ماماها با آموزش زن باردار برای شیوه درست زندگی سبب شدند نوزادان سالم به دنیا آیند.

نمکی تصریح کرد: ماماها باعث شدند با آموزش مناسب تغذیه با شیر مادر، کودک از حیاطی‌ترین غذای آسمانی محروم نشود و همینطور ماماها بودند که توانستند با زایمان ایمن و توسعه زایمان بهداشتی از مرگ و میر زنان بویژه در عامل مهمی مثل کزاز بند ناف تأثیرگذار باشند. به خاطر دارم در زمان جوانی که مسئولیت بهداشت کشور را به عهده داشتم یکی از گرفتاری‌های ما کزاز بند ناف بود که ماماهای سنتی با قیچی‌های آلوده به کزاز بند ناف قیچی می‌کردند و ما هم به اندازه کافی مامای دوره دیده در روستاها نداشتیم. یکی از اقدامات من این بود که ماماها و قابله‌های سنتی را آموزش دادم و کیف بهداشتی قابل استریل کردن در اختیار آنها قرار دادم و با این شیوه مقدار قابل توجهی در کاهش کزاز بند ناف و مرگ و میر ناشی از آن اثر گذار بودیم.

وی در ادامه تاکید کرد: پس از این اتفاق ماماهای دوره دیده و تحصیل کرده بیشتری به مجموعه اضافه شدند و دانشگاه‌ها، دانشجویان بیشتری گرفتند و بهورزان عزیز که یکی از قابلیت‌هایشان آموزش همین شیوه‌ها بود توانستند در تندرستی این دو گروه آسیب پذیر مؤثر باشند. امروز هم ماماها می‌توانند یکی از اصلی‌ترین ارکان تأثیرگذار نظام سلامت باشند. امروز ماماها می‌توانند با توجه به سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در رابطه با بحث جمعیت و فرزندآوری و با توجه به وسواس و اضطرابی که بزرگان نظام از کاهش رشد جمعیت دارند در آموزش زنان و دختران جوان در رابطه با شیوه درست فرزندآوری، مراقبت‌های قبل از زایمان و افزایش سواد زنان با توجه به دگرگونی‌های زندگی مردم تأثیر گذار باشند و شیوه درست زندگی را به زنان آموزش دهند.

وزیر بهداشت گفت: فشارخون بالا، چاقی، افسردگی و… از جمله مسائلی است که امروزه می‌تواند جمعیت زنان را تحت تأثیر قرار دهد و ماماها می‌توانند این موارد را مدیریت کنند.

وزیر بهداشت در پایان تصریح کرد: امروز ماماها می‌توانند به عنوان یکی از ابزار مهم و کارساز در مدیریت کرونا کنار ما باشند؛ همانگونه که امروز در مراکز جامع خدمات سلامت به شدت نقش آفرینی می‌کنند و به همین دلیل برخی از این عزیزان هم به شهادت رسیده‌اند. امروز انتظار داریم ماماها به عنوان یکی از کلیدی‌ترین عناصر نظام سلامت برای توسعه پروژه هر خانه یک پایگاه سلامت و انتقال دانش برای پیشگیری اولیه و درمان در منزل به سفیران سلامت که زنان خانواده هستند، کنار ما باشند. بدون تردید ماماها رکن پر اهمیت نظام سلامت در ارتقای سلامت و بهداشت مردم هستند.

منبع: فارس

کد خبر 491340

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سلامت وزیر بهداشت زنان نقش ماما در سلامت زنان مشکلات ماماها روز مامایی روز ماما وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی وزارت بهداشت مراکز جامع خدمات سلامت سلامت مادر و جنین زایمان رشته مامایی در دانشگاه ها کمبود ماما استخدام ماما تشخیص مشکلات جنین فرزندآوری کاهش فرزندآوری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ماماها می توانند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۵۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت حفظ بهداشت زنان در پیشگیری از عفونت‌های تناسلی

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا نائیجی، با اشاره به اینکه سیستم تولید مثل زنان از رحم و تخمدان تشکیل شده است، اظهار کرد: یکی از قسمت‌های مهمی که بین تخمدان و رحم ارتباط برقرار می‌کند لوله‌های رحمی است.

وی افزود: نقش لوله‌های رحمی این است که تخمک آزاد شده از تخمدان را به فضای رحمی و اسپرم منتقل شده از واژن را هم به تخمک برساند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در بسیاری از اوقات لقاح داخل لوله‌های رحم صورت می‌گیرد، گفت: حرکت صحیح لوله‌های رحمی به سمت فضای داخل رحم و انتقال تخم شکل گرفته باعث می‌شود بارداری اتفاق بیفتد.

نائیجی تاکید کرد: اگر به هر دلیلی در روند کار لوله‌های رحمی اختلالی ایجاد شود، بارداری ناموفق است.

این متخصص زنان و زایمان، با اشاره به اینکه گاهی لوله‌های رحمی دچار عفونت تناسلی نیز می‌شوند، ادامه داد: ورم لوله‌های رحمی یا هیدروسالپنکس منجر به عارضه‌هایی مثل دردهای مزمن شکمی و نازایی برای بیمار می‌شود.

نائیجی به نشانه‌های بسته شدن لوله‌های رحمی اشاره کرد و افزود: زمانی که لوله‌های رحمی بسته باشند، نشانه‌های این عارضه در زنان مختلف نیز متفاوت است، از دردهای شکمی تا نازایی و یا بارداری خارج از رحم بروز می‌کند.

وی درباره دلایل بسته شدن لوله‌های رحمی نیز، گفت: عفونت‌ها، مهم‌ترین علت بسته شدن لوله‌های رحمی هستند اما جراحی‌هایی که در شکم انجام می‌شود نیز می‌توانند چسبندگی ایجاد کرده و باعث این عارضه شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه ممکن است هر جراحی‌عارضه چسبندگی و یا بسته شدن لوله‌های رحمی را به دنبال داشته باشد، عنوان کرد: این عارضه می‌تواند به دنبال یک عمل سزارین تا جراحی ساده آپاندیس ایجاد شود.

این متخصص زنان و زایمان، درباره درمان بسته بودن لوله‌های رحم عنوان کرد: اگر علت بسته شدن لوله‌ها عفونت باشد، تکلیف روشن است، با انواع روش‌های دارویی و مصرف آنتی بیوتیک‌ها با تجویز پزشک متخصص این عارضه برطرف خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه زمانی که تنها یک لوله بسته باشد، امکان بارداری وجود دارد، ادامه داد: زمانی که هر دو لوله رحمی بسته باشد، درمان توسط روش‌های هیستروسکوپی یا کمک باروری مثل IVF انجام می‌شود.

به گفته نائیجی، حفظ بهداشت در زنان با هدف پیشگیری از عفونت‌های تناسلی از مهم‌ترین روش‌ها برای پیشگیری از اختلال در عملکرد لوله‌های رحمی است.

وی تاکید کرد: جراحی‌های بی‌مورد و عمل‌های سزارینی که بدون دلیل جایگزین زایمان طبیعی می‌شود، از مهم‌ترین عوامل چسبندگی و انسداد لوله‌های رحمی است.

نائیجی به افرادی‌که جراحی‌های لگنی کرده‌اند و در پی آن عفونت داشته‌اند توصیه کرد: در صورت تأخیر در سیکل قاعدگی حتماً تست بارداری را انجام دهند چون بارداری خارج رحم مهمترین عارضه آسیب به لوله‌های رحم است.

کد خبر 6088837 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • اقدامات ایجابی سلامت‌محور در فارس توسعه یابد
  • برگزاری همایش "پیاده روی خانوادگی " در بوستان جنگلی سرخه حصار
  • اشغالگران عامدانه آمبولانس را در غزه هدف قرار می دهند
  • شهادت ۲ فلسطینی در غرب جنین/ درگیری‌های مسلحانه مقاومت با اشغالگران در طولکرم
  • درگیری در جنین و شهادت ۲ جوان فلسطینی
  • زنگ سلامت در مدارس دامغان به صدا درآمد
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • تجلیل از مادر ۲۷‌ ساله اناری با پنج فرزند
  • ابلاغ یک مصوبه مهم در حوزه ایمنی پایتخت | تهران امن‌تر می‌شود؟
  • اهمیت حفظ بهداشت زنان در پیشگیری از عفونت‌های تناسلی