Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@07:37:15 GMT

نزدیک‌شدن به ایران و سوریه؛سعودی به دنبال چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۱۷۱۲۵

نزدیک‌شدن به ایران و سوریه؛سعودی به دنبال چیست؟

سپهبد خالد الحمیدان که از شخصیت های نزدیک به مجمد بن سلمان ولیعهد عربستان تلقی می شود در جریان سفر به دمشق با بشار اسد رئیس جمهوری، علی مملوک معاون رئیس جمهوری در امور امنیتی و فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه دیدار و گفتگو کرد. محور گفتگوها پیرامون برقراری مجدد رابطه بین دمشق و ریاض، افتتاح سفارت عربستان در دمشق و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بود ضمن اینکه رئیس جمهوری سوریه آمادگی کشور خود را برای افتتاح سفارت این کشور در ریاض اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بر اساس گزارش های موجود قرار است پس از ماه مبارک رمضان، فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان برای باز گشایی رسمی سفارت عربستان به دمشق سفر کند. از سوی دیگر گمانه زنی هایی وجود دارد که سوریه قرار است عدنان محمود سفیر سابق سوریه در تهران و وزیر اطلاع رسانی سابق این کشور را به عنوان سفیر جدید به ریاض اعزام کند.

صرف نظر از نیت پنهان عربستان برای نزدیک شدن به ایران و سوریه به عنوان دو کشور تاثیر گذار محور مقاومت تحلیل ها نشان می دهد که شکست دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا و پیروزی جو بایدن نامزد حزب دموکرات در تغییر رویکرد سیاسی عربستان بی تاثیر نیست.

تیم جو بایدن بر خلاف تیم دونالد ترامپ نظر مساعدی نسبت به سیاست های تهاجمی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ندارد زیرا این دو فرد هزینه های سیاسی بالایی به لحاظ حیثیتی برای آمریکا داشته اند.

پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار برجسته سعودی و فساد مالی نتانیاهو و همسرش سارا در مدار توجه تیم سیاسی جو بایدن قرار دارد هر چند بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به دلیل نفوذ بالای لابی صهیونیستی در آمریکا، شرایط پایدارتری نسبت به بن سلمان دارد.  تیم جو بایدن اعتقاد دارد که محمد بن سلمان با بهره گیری از چتر حمایتی دونالد ترامپ فراتر از حجم سیاسی عربستان در منطقه و در ساختار داخلی این کشور ایفای نقش کرده و این نقش در نهایت تنها در خدمت اهداف شخصی دونالد ترامپ بوده است.

حصر خانگی بیش از ۶۰۰ تن از شاهزادگان سعودی از جمله شاهزاده محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان که رابطه تنگاتنگی با دموکرات ها دارد با مخالفت تیم جو بایدن مواجه شده است. لذا محمد بن سلمان که احساس می کند جو بایدن درصدد انتخاب محمد بن نایف به عنوان ولیعهد بر آمده در برابر فشار امریکا برای آزادی این شاهزاده پر نفوذ سعودی مقاومت می کند و این امر شکاف بین ریاض و واشنگتن را تشدید کرده است.

از این رو حاکمیت در عربستان بویژه شخص محمد بن سلمان در صدد است تا یک حاشیه امن در منطقه ایجاد کند تا بتواند با تکیه بر این حاشیه امن منطقه ای و کاهش تنش با ۳ کشور محوری منطقه یعنی ایران، سوریه و ترکیه جایگاه خود را تثبیت کند.

اظهار نظر اخیر فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان در مورد ضرورت پایان دادن به جنگ یمن، اظهار نظرهای دوستانه و مثبت محمد بن سلمان در مورد ایران و سفر اخیر رئیس سازمان اطلاعات و امنیت عربستان به دمشق در این چارچوب قابل تجزیه و تحلیل است. 

اگر چه عربستان در طول بحران ده سال سوریه نقشی کاملا تخریبی ایفا کرد و بیش از ۸۰ میلیارد دلار کمک مالی در اختیار گروهک های تروریستی قرار داد اما سیاست ثابت سوریه همواره این بوده و هست که هیچگاه دست دوستی کشورهای عربی را به اصطلاح رد نمی کند.

سوریه به عنوان یک کشور تاثیر گذار منطقه ای همچنان در محور مقاومت باقی خواهد ماند و تحت هیچ شرایطی فریب مشوق های آمریکا و رژیم های عربی برای جدایی از محور مقاومت نخواهد خورد اما در عین حال از دایره عربی نیز خارج نخواهد شد.

از سوی دیگر انتخابات ریاست جمهوری سوریه که در آن بدون شک بشار اسد بار دیگر پیروز خواهد شد موجب شده که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به این نتیجه برسند که باید با سوریه بشار اسد به یک تفاهم مشترکی برسند.

آمریکا که پس از ۱۰ سال ما جراجویی در سوریه نتوانست شطرنج سیاسی این کشور را تغییر دهد نسبت به شرایط داخلی سوریه بی تفاوت شده و این احتمال وجود دارد که نیروهای آمریکایی در آینده از شرق فرات سوریه خارج شوند.

لذا این مقوله تاریخی که سوریه همواره طوفان های سهمگین را در کنار دروازه های دمشق متوقف می کند در مورد حاکمیت بشار اسد صدق می کند و این متغیرات سیاسی از پایان تدریجی بحران ده ساله سوریه حکایت دارد.
 

۳۱۰۳۱۱

کد خبر 1511740

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ایران و عربستان سوریه ایران و سوریه ایران و آمریکا حسن هانی زاده محمد بن سلمان دونالد ترامپ رئیس جمهوری جو بایدن بشار اسد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۱۷۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد

محمد بن سلمان ـ ولیعهد عربستان ـ از توسعه مسجد تاریخی «قُبا» در شهر مدینه، از زمان تأسیس آن در سال اول هجری، خبر داد.

غنی‌سازی تجربه‌های مذهبی و فرهنگی برای زائران و بهبود کیفیت زندگی تحت چشم‌انداز ۲۰۳۰ از جمله محورهای این پروژه اعلام شده است.

این پروژه، مسجد قبا را به همراه ۵۷ مکان تاریخی دیگر گسترش می‌دهد. این امر ارتباط بین این بناهای دیدنی و سایر مکان‌های میراثی را افزایش می‌دهد و یک نقطه تاریخی ایجاد می‌کند که بناهای تاریخی را به نمایش می‌گذارد.

برای این طرح، بودجه یک میلیارد دلاری در نظر گرفته شده و پس از پایان پروژه ظرفیت مسجد قبا به ۶۶ هزار نفر می‌رسد و مساحت آن نیز بالغ بر ۷۲ هزار متر خواهد بود که به بیانی دیگر ۱۰ برابر مساحت کنونی مسجد است.

مسجد قبا نخستین مسجد جهان اسلام است که در بیرون شهر مدینه قرار دارد و در روایت‌ها آمده است که نخستین سنگ‌های بنای آن توسط حضرت محمد (ص) پس از مهاجرت از مکه به مدینه گذاشته شد.

مقام‌های عربستان سعودی در راستای «راهبرد گردشگری کشور»، ‌توسعه چندین پروژه مختلف را آغاز کرده‌اند که از جمله آن‌ها به پروژه «نئوم» ‌(NEOM) می‌توان اشاره کرد که یک کلان‌شهر با بودجه ۵۰۰ میلیارد دلار است. مقام‌های این کشور امیدوارند «نئوم» و دیگر ابرپروژه‌های آنها به قطب گردشگری جهانی تبدیل شود.

گردشگری در واقع ستون «چشم‌انداز ۲۰۳۰» عربستان است که طرحی بلندپروازانه برای مدرن کردن و تنوع بخشیدن به اقتصاد عربستان و کاهش وابستگی آن به نفت به شمار می‌آید، که توسط محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۶ از آن رونمایی شد. هدف از این طرح، تغییر وضعیت پادشاهی نفتی با سابقه نه چندان مناسب در حوزه حقوق بشر به یک مقصد توریستی سطح بالاست.

بر اساس اعلام سازمان جهانی گردشگری، عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش ۵۶ درصدی در تعداد گردشگران ورودی را ثبت کرد. گزارش این سازمان همچنین حاکی از آن است که این کشور در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۱۹ به نرخ قابل توجه بازیابی گردشگری با ۱۵۶ درصد در تعداد گردشگران ورودی دست یافته است.

عربستان در کنار تلاش برای افزایش گردشگران سیاحتی، طرح‌های ویژه‌ای را نیز برای ترویج گردشگری مذهبی خود در دستور کار داده است و بر اساس چشم‌انداز ۲۰۲۳ این کشور، ۳۰ مسجد تاریخی در این کشور در برنامه توسعه و مرمت قرار دارند.

دیگر خبرها

  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله