Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@06:55:59 GMT

ادغام وزارت نفت و نیرو طرحی شکست خورده است

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۵۸۸۷

ادغام وزارت نفت و نیرو طرحی شکست خورده است

ابراهیم حسنوند، کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه فصل مشترک اصلی دو وزارت خانه نیرو و نفت در حال حاضر مسئله گاز است، گفت: این مسئله گاز جایی است که بارها محل ناهماهنگی‌ها و اختلافات بسیار بوده و هر بار که این اختلافات بالا می‌گیرد بجای دادن راهکار و یافتن اصل مشکل با طرح مقوله وزارت انرژی از اصل موضوع دور می‌شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بدیهی است وقتی امروز نمی‌توانیم با هم بر سر ناهماهنگی‌ها و اختلافات اندک به نتیجه برسیم، با تغییر سطح مدیریتی، ادغام و ایجاد معاونت نیرو و نفت سطوح چالش را تغییر داده ایم. علت اینگونه تصمیمات خلع الساعه و غیر متمرکز هم دقیقاً فرار از نظرات کارشناسی، گوش ندادن به نظرات متخصصان صنعت و اهداف مدیریتی پنهان برخی آقایان و البته ندانستن ارزش ثروت آفرینی منابع بی دلیل کشور است.

این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر اینکه اساساً مساله و مشکل ما امروز در صنعت نفت چیز دیگری است و باید ابتدا سراغ حل کردن مشکلات این حوزه رفت، ادامه داد: مشکلاتی از قبیل نحوه مدیریت انفال عمومی، رابطه مالی دولت و شرکت ملی نفت ایران، نگاه ارزش آفرینی در کسب و کار صنعت نفت، اداره یکپارچه تا حصول ارزش افزوده در منابع هیدروکربوری و بسیاری موارد دیگر که باید برای این مسائل به دنبال راه حل بود.

به گفته حسنوند، وزارت نیرو و نفت با توجه به ظرفیت‌های متفاوت و البته ساختار متنوع و تا حدی غیر مربوط به هم برای ادغام نیازمند بررسی‌های بسیار کارشناسی از زوایای مختلف است و خارج از این دایره این اتفاق قطعاً شرایط سختی را برای وضعیت انرژی و سرمایه کشور ایجاد می‌کند. ادغام وزارت نفت با آن حجم از کار از بالادست تا پایین دست در وزارت نیرو در مقطع فعلی و بدون دیدن پتانسیل‌های بالقوه زنجیره ارزش افزوده نفت خام و ایجاد ساختارهای اجرایی یکپارچه مناسب طرحی غلط و شکست خورده است.

وی توضیح داد: به صلاح کشور است که حتی در صورتی که مجلس شورای اسلامی یا هر گروهی مصرانه این طرح را دنبال می‌کند ابتدا سازوکار درستی برای تشکیل وزارت انرژی تعریف شود و قطعاً موضوع ادغام نفت و نیرو با تصمیمات فله‌ای و آنی، دچار خطا شده و به خصوص در بخش نفت و فرآورده‌های نفتی با توجه نبود ساختار مناسب و مشکلات بسیار زیاد در بخش بالادست و پروژه‌های جاری علاوه بر مشکلات متعدد اجتماعی - امنیتی، مسئله اقتصاد نفت را به کلی به چالش می‌کشد.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه ادغام نادرست در وزارت صنعت و بازرگانی و راه و مسکن از نمونه‌های ادغام بدون پشتوانه مطالعه کافی است، اظهار داشت: کنترل بخش انرژی کشورهای بزرگ صنعتی و کشورهای همسایه بر اساس تجربه، مطالعه و ظرفیت و پتانسیل‌های کشورشان است که این موضوع کاری تقلیدی و سطحی نیست.

کد خبر 5206907 عرفانه تاجیکی

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت نفت ایران وزارت نیرو مجلس شورای اسلامی شرکت ملی نفت ایران قیمت دلار قیمت نفت ویروس کرونا قیمت طلا اقتصاد آمریکا دلار بانک مرکزی ایران شاخص کل بورس ارز دیجیتال بازار سهام اسیا اقتصاد هندوستان مرکز آمار ایران بازار سرمایه قیمت یورو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۵۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل تأمین برق ناشی از ناترازی درآمد و هزینه‌های شرکت برق است

ایسنا/اصفهان نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی گفت: درآمد و هزینه‌های شرکت برق تراز نبوده و از نظر اقتصادی این نهاد با مشکلات درآمدی روبرو است.

ابوالفضل ابوترابی، امروز(شنبه، هشتم اردیبهشت ماه) در نشست مشترک فعالان اقتصادی تیران و کرون با مدیر توزیع برق منطقه اصفهان و مدیرعامل شرکت برق استان اصفهان، اظهار کرد: درآمد وزارت نیرو از فروش تولید برق نسبت به هزینه‌های تأمین این انرژی بسیارکم بوده و این موضوع باعث شده تا ناترازی ایجاد و در مسیر کار با مشکل روبرو شوند.

وی معتقد است شرکت برق به یک نهاد ورشکسته تبدیل شده چراکه در تأمین هزینه‌ها با مشکل روبرو است و همین موضوع مانع از راه‌اندازی نیروگاه‌ها و توسعه خدمات می‌شود.

به گزارش ایسنا، نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس ادامه داد: حل مشکل تأمین برق کشور نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت اقتصادی و چشم‌انداز روشن برای این حوزه بوده تا علاوه بر تأمین هزینه‌ها مشکل بخش‌های اقتصادی و خانگی رفع شود.

وی با بیان اینکه شهرک‌های جدید صنعتی و اقتصادی در کشور ایجاد شده‌اند، افزود: برق مورد نیاز آن‌ها باید توسط وزارت نیرو تأمین شود.

ابوترابی مشارکت بین فعالان صنعتی در احداث پست‌های برق‌رسانی و تولید انرژی پاک را مهم خواند و یادآور شد: وزارت نیرو باید زمینه‌های مشارکت و همکاری‌ها را فراهم کند.

وی با اشاره به راه‌اندازی شهرک‌های جدید صنعتی در تیران و کرون و توسعه کشت گلخانه‌ای در این منطقه تصریح کرد: ۱۲۰۰ مورد درخواست مراکز تولیدی اقتصادی در بخش صنایع و کشاورزی در این شهرستان وجود دارد که بر اساس برآورد اولیه ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

به اعتقاد این نماینده مجلس وزارت نیرو در یک مقطع زمانی کوتاه‌مدت قادر به تأمین آن نیست و حل این مشکل با مشارکت تشکل‌های صنفی مرتبط با صنایع و کشاورزی قابل رفع خواهد بود.

ابوترابی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های انرژی غیرقابل‌ انکار است، خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از دانش‌های نوین در تولید و مصرف بخش زیادی از کمبودها را جبران می‌کند از این رو شرکت‌های نیرو و گاز باید برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رژیم صهیونیستی در کف میدان شکست خورده است
  • شروع طوفانی هفته دوم معاملات برق در بورس انرژی
  • حملات سنگین روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین
  • فشار نظامی به حماس شکست خورده است
  • افشای جزئیات توافق شکست خورده میان روسیه و اوکراین
  • مشکل تأمین برق ناشی از ناترازی درآمد و هزینه‌های شرکت برق است
  • شصت‌ودومین شماره مجله تصویری نفت و انرژی (متنا)
  • افغانستان با شکست عراق در یک قدمی صعود به جام جهانی فوتسال
  • امپراطوری رسانه ای دشمن در جنگ غزه شکست خورده است
  • تابستان چقدر کمبود برق داریم؟