Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سید‌مصطفی آیت‌اللهی موسوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان در نشست کارگروه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان به لزوم واگذاری طرح‌های مرمت و احیای بناهای تاریخی به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: بناهای تاریخی زیادی در استان کرمان وجود دارد که با احیای آنها می‌توان گردشگری استان را رونق داد و این امر با همکاری بخش خصوصی، NGOها و نظارت میراث‌فرهنگی و شهرداری تحقق پیدا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه مرمت و احیای ابنیه تاریخی استان کرمان در اولویت این معاونت بوده است، افزود: معاونت عمرانی استانداری همچون سال های گذشته حمایت‌های خود را در این زمینه خواهد داشت و بدون شک با ورود بخش خصوصی به این حمایت‌ها جامه عمل پوشانده خواهد شد.

آیت‌اللهی موسوی با بیان اینکه تنها دلسوزی در خصوص حفظ، مرمت و احیای بناهای تاریخی کافی نیست، تصریح کرد: بناهای تاریخی علاوه بر دلسوزی به همکاری و تخصیص اعتبار برای مرمت نیاز دارند و معتقد هستیم باید هر کدام از بناهایی که نیاز به مرمت دارد را در اختیار یک NGO قرار داد تا با همکاری این نهادها و همچنین نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان و حمایت بخش عمرانی استانداری بازسازی و تغییر کاربری داده شوند.

بافت مسکونی اطراف قلاع اردشیر و دختر ساماندهی می‌شود

فریدون فعالی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان نیز به گزارش روند تدقیق عرصه و حریم قلاع دختر و اردشیر کرمان اشاره کرد و گفت: این طرح براساس یک برنامه مدون علمی و پس از اخذ مجوزهای لازم از پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و همچنین کمیته حرایم معاونت میراث‌فرهنگی متبوع طی 2سال گذشته پیگیری و به نتیجه رسیده است.

او افزود: پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح ساماندهی بافت مسکونی پیرامون این قلاع تاریخی بهتر از گذشته و با سرعت قابل قبولی انجام شود.

فعالی تصریح کرد: تعدیل انجام شده در محدوده قلاع اردشیر و دختر و همچنین ضوابط عرصه و حریم این دو قلعه، مستند به گمانه‌زنی علمی باستانشناسی و همچنین تفسیر تصاویر قدیمی است و با رویکرد هویت‌بخشی و پویایی بافت مسکونی واقع در عرصه و حریم این بناهای تاریخی انجام شده است.

 او بیان کرد: در این زمینه مقرر شد دستگاه‌های مرتبط همچون شهرداری و راه‌‌‌و‌‌شهرسازی تعامل و همکاری را در خصوص اجرایی شدن مصوبات و ضوابط پیشنهادی با اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان داشته باشند.

فعالی گفت: جزئیات حریم و ضوابط جدید پس از ابلاغ رسمی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به اطلاع عموم ساکنان این محدوده خواهد رسید.

او در ادامه به سند راهبردی توسعه گردشگری کشور اشاره کرد و افزود: وزارت میراث‌فرهنگی در جایگاه متولی صنعت گردشگری به‌منظور کاهش نبود توازن منطقه‌ای و سرزمینی و به منظور تحقق بخشیدن به رسالت‌های خود در حیطه سند چشم‌انداز بیست ساله کشور و همچنین به استناد بند (الف) ماده (100) قانون برنامه ششم توسعه، سند راهبردی توسعه گردشگری کشور را تدوین کرده است.

فعالی تصریح کرد: تدوین برنامه توسعه مبتنی بر گردشگری در استان کرمان و پیاده‌سازی اهداف در پویاترین حالت ممکن و منطبق با رویکرد افزایش بهره‌وری و دستیابی به شاخص‌های توسعه پایدار در سند توسعه گردشگری استان،  نیازمند برنامه‌ریزی‌ و پیگیری لازم است.

او بیان کرد: به زودی کمیته‌ای با حضور شهرداری، راه‌و‌شهرسازی، واحد فنی استانداری و دستگاه‌های مرتبط در خصوص سند توسعه گردشگری استان تشکیل می‌شود و اهداف این سند در استان کرمان مورد بررسی و پیگیری قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/ب

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی بناهای تاریخی گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بناهای تاریخی توسعه گردشگری میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۶۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری

به گزارش خبرنگار مهر، علی صالحی صبح پنج شنبه به خبرنگاران بیان کرد: جمعی از طلاب خواهر حوزه‌های علمیه بیرجند و خوسف از ظرفیت‌های گردشگری خوسف بازدید کردند.

رئیس میراث فرهنگی خوسف گفت: این کاروان ۷۵ نفره در سفر یک روزه به این شهرستان از منظر و بافت ۵۰۰ هکتاری فرهنگی تاریخی خوسف، آرامگاه ابن حسام، مزارع کشاورزی، خانه‌های تاریخی دکتر شکوهی و میرزا جعفر، مسجد جامع و دریاچه طبیعی گواب این شهر دیدن کردند.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف افزود: تبیین شاخص‌های مختلف معماری اسلامی، انتقال فرهنگ و هنر منطقه، اهمیت میراث تاریخی و کهن و حفظ و نگهداشت آن از جمله اهداف تورهای گردشگری یک روزه است.

وی گفت: شهر خوسف در ۳۶ کیلومتری غرب بیرجند و در حاشیه کویر لوت قرار گرفته است و به دلیل وجود کتیبه‌های تاریخی کال جنگال در نزدیکی خوسف و وجود محوطه‌های قبل از اسلامی، نشان از قدمت این شهرستان در این دوران دارد.

صالحی افزود: در دوران اسلامی، اوّل بار جیهَانی در اَشکال العالم از خوسف نام برده و می‌نویسد: «شهری خُرد است و در آن بُستان‌های بسیار و زراعت همراه است و عمارت فراوان و آب‌های بسیار.»

وی گفت: حمدالله مستوفی اولین کسی است که در سال ۷۴۰ ه. ق در نُزهه القلوب نام کنونی خوسف را آورده و درباره آن چنین می‌گوید: «خوسف شهر کوچکی است و چند موضع توابع دارد و آب آن از رودخانه باشد و دیه‌ها را آب از کاریز باشد و در آنجا همه نوع محصولی حاصل آید.»

مسئول میراث فرهنگی خوسف گفت: حافظ اَبرو در مورد تعداد دهات، مزارع و موقعیت شهر خوسف چنین نوشته: «بیست قریه و صد مزرعه از توابع خوسف است که بر کنار بیابان است و بر آن طرف بیابان، حدود کرمان است. خَبیص از نواحی آن است و آن را بیابان لوت خوانند و در تابستان از آن موضع نمی‌توان گذشت.

صالحی یادآور شد: بافت تاریخی خوسف که از دوران صفویه به بعد شکل گرفته، نشان از پیشینه عظیم معماری در این شهر دارد. بیشتر آثار معماری فعلی شهر متعلق به دوره صفوی تا قاجار است.

کد خبر 6094885

دیگر خبرها

  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری
  • دستگیری چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • برگزاری جشنواره‌های ویژه گردشگری در اردبیل برنامه‌ریزی می‌شود
  • وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی