Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@22:44:07 GMT

عوارض جانبی واکسن کرونا + راه‌های کنترل و تسکین

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۴۷۳۳۹

عوارض جانبی واکسن کرونا + راه‌های کنترل و تسکین

تسکین عوارض جانبی ناشی از دریافت واکسن کرونا را می‌توان با استفاده از راه های مختلفی کنترل کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از آنجایی که سیستم ایمنی بدن افراد منحصر به فرد است، واکنش‌های مختلفی به واکسن کرونا نشان می‌دهد. عوارض جانبی که ممکن است افراد پس از دریافت واکسن تجربه کنند به عواملی مانند سن، جنسیت، ژنتیک یا سابقه بیماری بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود، متخصصان معتقدند که افراد ممکن است تا ۴۸ ساعت پس از دریافت واکسن عوارض جانبی مربوط به آن را تجربه کنند که نشان می‌دهد واکسن مؤثر واقع شده است و سیستم ایمنی بدن در حال تولید آنتی بادی است. عوارض جانبی رایج شامل درد در محل تزریق، خستگی و سردرد می‌شود. به نظر می‌رسد افرادی که واکسن‌های فایزر و مدرنا را دریافت می‌کنند خستگی و بی حالی بیشتری را پس از تزریق دوز دوم تجربه می‌کنند. متخصصان معتقدند که با استفاده از چند روش ساده می‌توان عوارض جانبی ناشی از دریافت واکسن را تسکین داد؛ در ادامه به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

مُسکن مصرف نکنید

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که افراد پیش از دریافت واکسن هیچ نوع مسکنی مصرف نکنند، زیرا مصرف داروهایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن باعث می‌شود پاسخ ایمنی بدن کاهش پیدا کند. اگر افراد پس از تزریق واکسن عوارض جانبی شدیدی را تجربه کردند، می‌توانند از استامینوفن استفاده کنند که کمترین تأثیر را بر پاسخ ایمنی بدن دارد. به طور کلی، متخصصان توصیه می‌کنند که تا حد ممکن برای تسکین عوارض جانبی از روش‌های طبیعی استفاده کنید.

کمپرس سرد و حرکت دادن دست

زمانی که واکسن وارد بازوی فرد می‌شود، جریان خون افزایش پیدا می‌کند و سلول‌های ایمنی به سرعت به محل تزریق هجوم می‌آورند که این اتفاق باعث بروز درد در محل تزریق می‌شود. درد در محل تزریق رایج‌ترین عارضه جانبی گزارش شده توسط افراد واکسینه شده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است افراد به منظور کاهش درد در محل تزریق می‌توانند کمپرس سرد یا کیسه حاوی یخ را روی بازوی خود قرار دهند. علاوه بر این، حرکت دادن بازوی واکسینه شده باعث تحریک جریان خون می‌شود. این کار باعث می‌شود التهاب این قسمت از بدن سریع‌تر کاهش پیدا کند. البته توصیه شده است که افراد محل تزریق واکسن را ماساژ ندهند، زیرا این کار ممکن است باعث افزایش درد و التهاب شود.

دوش آب گرم

درد عضلانی از جمله عوارض جانبی رایج دریافت واکسن کرونا است. به طوری که تقریباً ۶۰ درصد از افراد شرکت کننده در آزمایشات بالینی واکسن مدرنا و ۳۸ درصد افراد شرکت کننده در آزمایشات بالینی واکسن فایزر و یک سوم افرادی که طی آزمایشات واکسن جانسون اند جانسون را دریافت کردند، درد عضلانی را تجربه کردند. متخصصان معتقد هستند نمک حمام به تسکین دردهای عضلانی کمک شایانی می‌کند، البته دوش آب گرم نیز در این زمینه بسیار مؤثر است.

مصرف مایعات فراوان

متخصصان معتقد هستند که افراد باید به منظور پیشگیری از بروز عوارض جانبی مربوط به دریافت واکسن کرونا، قبل و بعد از تزریق مقدار زیادی مایعات بنوشند. عوارض جانبی مانند تب و حالت تهوع باعث می‌شود بدن با کمبود آب مواجه شود در صورتی که پیش از این بدن افراد به کم آبی مبتلا شده باشد، فرد عوارض جانبی شدیدتری را تجربه خواهد کرد. بنابراین توصیه شده است افراد قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا به مقدار کافی آب بنوشند. اگر روی زبان خود لکه‌های سفید نمایان شده است به این معناست که آب کافی ننوشیده‌اید.

انجام دادن ورزش سبک

به نظر می‌رسد که ورزش کردن پس از تزریق واکسن ایده خوبی است، البته افراد نباید بیش از حد معمول خود را تحت فشار قرار دهند. حتی در صورتی که پیش از این بسیار شدید ورزش می‌کردید نیز نباید تا چند روز پس از دریافت واکسن این کار را ادامه دهید؛ به عنوان مثال، اگر فردی هر روز ۴۰ مایل دوچرخه سواری می‌کرده است یا به مدت طولانی روی تردمیل می‌دویده است، روز دریافت واکسن و حتی روز پس از آن نباید این ورزش‌ها را انجام دهد، بلکه فقط ورزش‌های سبک به بهبود عوارض جانبی واکسن کمک می‌کند.

مرخصی گرفتن پس از دریافت دوز دوم واکسن

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که افراد زیادی پس از دریافت دوز دوم واکسن کرونا عوارض جانبی شدیدی از جمله خستگی، سردرد و لرز را تجربه کرده‌اند. به همین دلیل متخصصان توصیه کرده‌اند در صورتی که فرد واکسینه شده علائم شدیدی را تجربه کرد بهتر است در محیط کار حاضر نشود و در منزل استراحت کند. علاوه بر این در صورتی که قرمزی و تورم در ناحیه تزریق واکسن پس از گذشت ۲۴ ساعت بهبود پیدا نکرد، فرد باید با پزشک تماس بگیرد، البته گاهی اوقات ممکن است یک هفته طول بکشد تا این علائم بهبود پیدا کنند.

کد خبر 492175

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس ابتلا به کرونا شیوع کرونا پیشگیری از کرونا کووید ۱۹ شیوع بیماری کووید۱۹ مبتلا به کووید ۱۹ واکسن کرونا واکسن عوارض جانبی واکسن کرونا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق درد در محل تزریق دریافت واکسن پس از دریافت واکسن کرونا عوارض جانبی تزریق واکسن ایمنی بدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۷۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان در پنجمین روز از هفته سلامت،مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  با محوریت مراقبت و درمان دیابت در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد.

به گفته  دکتر گلفیروزی بیماری دیابت باید جدی گرفته شودو بیماریهای غیر واگیر باعث ۸۰ درصد مرگ و ۵۳ درصد بار بیماری ها در دنیا  و کشور هستند و در این بین ، دیابت شایع ترین بیماری متابولیک در دنیاست.

دکتر گلفیروزی گفت: با توجه به تغییر در سبک زندگی و افزایش عوامل خطر ابتلا به بیماری‌ دیابت خصوصا چاقی و کم تحرکی ، روند ابتلای افراد به دیابت در دنیا رو به افزایش است و تخمین زده میشود تا سال ۲۰۴۵ تعداد بیماران دیابتی به حدود ۶۳۰ میلیون نفر برسد.

وی از هزینه های بالای بیماری دیابت سخن گفت و افزود: حدود ۹ درصد از هزینه های بهداشتی در ایران صرف بیماری دیابت می شود که در راستای کاهش هزینه ها علاوه بر ارتقاء کیفیت خدمات در حوزه بهداشت در راستای  تشخیص به هنگام بیماریهای دیابت و فشار خون ، باید جهت افزایش سواد سلامت مردم  برای پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر برنامه ریزی و افراد را از دوران کودکی آموزش داد و ترغیب کرد تا سبک زندگی سالمی داشته باشند و با مدیریت وزن و فعالیت بدنی سلامت خود را حفظ کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان به اجرای پویش ملی سلامت که با هدف شناسایی بیماران دیابت و فشار خون در کشور اجرا گردید اشاره کرد و گفت :در این پویش بیش از یک میلیون و دویست هزار بیمار دیابتی و فشار خونی شناسایی شد که درمان به موقع این بیماران، گام بسیار مهمی در پیشگیری از عوارض بیماری و کاهش هزینه های  بسیار سنگین آن در حوزه درمان خواهد شد.

دکتر گلفیروزی در زمینه عوارض بیماری دیابت و اثرات آن بر سلامت افراد اظهار داشت: در  بسیاری از بیماران دیابتی حداقل ۵ تا ۱۰ سال پس از ابتلا به بیماری تشخیص داده میشود که در این زمان ممکن است فرد دچار  حداقل یکی از چشمی ،عصبی،قلبی  یا کلیوی شده باشد ،لذا جهت جلوگیری از افزایش عوارض این بیماری، هدف این است که با خدمات تشخیصی و درمانی مناسبی به افراد مبتلا ارائه و از عوارض این بیماری جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه راه اندازی کلینیک های دیابت برنامه ای است که می تواند ضمن کنترل این بیماری، خدمات مناسبی به بیماران ارائه نماید افزود :در این مرکز جامع ، علاوه بر خدمات مراقبتی سطح یک که شامل مراقبت پزشک و پرستار آموزش دیده دیابت ،مشاوره روان و تغذیه می باشد ،ویزیت متخصص داخلی به بیماران ارایه خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان:این مرکز مجهز به دستگاه های ازون تراپی ،پلاسما تراپی ،وکیوم زخم و خدمات درمانی با پانسمان های نوین می باشد که به بیمارانی دچار زخم دیابتی هستند ارایه خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در پایان گفت: امیدواریم با مشارکت بیمه ها  و مردم بتوانیم برنامه ریزی مناسبی برای کنترل این بیماری در استان داشته باشیم .

دیگر خبرها

  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد