Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@01:30:05 GMT

تعیین نقشه خاورمیانه با مداد و خط‌کش!

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۹۷۰۷

تعیین نقشه خاورمیانه با مداد و خط‌کش!

همین دیروز| گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: سال ۱۹۱۶ بود و در جهان، جنگ جهانی اول بود و تا ۲ سال بعد هم ادامه داشت؛ ولی انگلیس و فرانسه که دیگر نمی‌خواستند با یک امپراتوری اسلامی در خاورمیانه طرف باشند پیشاپیش فکر کردند که اگر ترکیه عثمانی که متحد امپراتوری آلمان بود در این جنگ شکست خورد سرزمینش را تجزیه کنیم و از دستش خلاص شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انگلیس «مارک سایکس» را فرستاد و فرانسه «فرانسوا ژُرژ پیکو» را که بروند در لندن یک نقشه جدید برای سرزمین‌های امپراتوری عثمانی بکشند. آن‌ها هم رفتند و نشستند و معروف است که یک نقشه بزرگ گذاشتند جلویشان و با مداد و خط‌کش حوزه نفوذ خودشان را تقسیم‌بندی کردند و اراضی عراق و فلسطین و مصر و اردن منطقه نفوذ انگلیس شد و اراضی سوریه و شمال عراق و لبنان نیز منطقه نفوذ فرانسه.

توافق مشهور به «سایکس ـ پیکو» بسیار مفصل بود و قرار شد پس از شکست امپراتوری عثمانی در این مناطق از جنبش‌های محلی حمایت کنند تا کشورهای جدیدی آن‌گونه که خودشان صلاح می‌دانند در این سرزمین‌ها تشکیل شود. این کار را هم فقط براساس منافع استراتژیک خودشان در آن دوره انجام دادند؛ بدون این‌که اصلا به انسجام قومی و فرهنگی مردمان خاورمیانه و منافع آنان فکر کنند یا نظرخواهی کنند. به همین سادگی و به همین تلخی. بی‌دلیل نیست که بسیاری از مورخان تنش‌های همیشگی در خاورمیانه را نتیجه مستقیم این نقشه و تقسیم‌بندی استعماری می‌دانند.

«پیکو» فرانسوی (سمت راست) و «سایکس» انگلیسی (سمت چپ) برای تجزیه امپراتوری عثمانی نقشه کشیدند تا جای پای استعمارگران در خاورمیانه محکم شود

توافق محرمانه چگونه فاش شد؟

در پایان جنگ جهانی اول، امپراتوری عثمانی شکست خورد و فقط محدوده ترکیه امروزی برایش ماند و باقی سرزمین‌ها افتاد دست انگلیس و فرانسه که نقشه‌اش را از قبل کشیده بودند. همان سال ۱۹۱۶ بخش‌هایی را هم به روسیه تزاری داده بودند که البته در روسیه در سال ۱۹۱۷ انقلاب بلشویکی شد و «لنین» رهبر انقلاب روسیه دستور داد این قرارداد به عنوان بخشی از «توطئه امپریالیستی» کشورهای استعماری افشا شود. روزنامه‌های شوروی اسناد را فاش کردند و روزنامه‌های جهان هم. این وسط بسیاری از اعراب ناراحت شدند که انگلیسی‌ها به آنان خیانت کرده‌اند؛ چون انگلیس به شورشیان عرب در دولت عثمانی کمک می‌کرد و وعده هم داده بود که پس از جنگ جهانی از تشکیل یک حکومت عربی فراگیر در خاورمیانه حمایت کند. حالا معلوم شده بود انگلیس و فرانسه نشسته‌اند و سرزمین‌های عربی و غیرعربی خاورمیانه را هر جوری دوست داشته‌اند، میان خودشان تقسیم کرده‌اند.

نقشه توافق «سایکس ـ پیکو» با امضای سایکس و پیکو

خیلی از اعراب همچنان باور نمی‌کردند که چه خبر است و «فیصل بن حسین» که بعدها پادشاه عراق شد در کنفرانسی که پس از جنگ جهانی اول درباره منطقه خاورمیانه تشکیل شده بود، چنین گفت: «من اطمینان دارم که قدرت‌های بزرگ، سعادت مردمان عرب را به منافع مادی خود ترجیح می​‌دهند»! معلوم است که انگلیس و فرانسه هم شنیدند و فقط لبخند زدند؛ وگرنه که قبلا توافق کرده بودند و تمام.

نگاره‌ای از نقشه «سایکس ـ پیکو» برای خاورمیانه که در آن مناطق ‌نفوذ انگلیس و فرانسه با رنگ‌های متفاوت مشخص شده است

بدترین نتیجه توافق دردسرساز!

با وجود رسوایی توافق سایکس ـ پیکو که به قول روزنامه گاردین پس از افشای آن «انگلیسی‌ها خجالت زده شدند و عرب‌ها ناامید» در سال‌های بعد این توافق به‌عنوان سیاست کلی قدرت‌های پیروز در جنگ پیگیری شد و پیش رفت و پس از جنگ جهانی اول کشورهای جدیدی از جمله عربستان و اردن و عراق و سوریه و لبنان و کویت و قطر شکل گرفتند و خاورمیانه پر از کشورهای کوچک شد با مرزبندی‌های جغرافیایی نامناسب. حالا هم خیلی‌ها هستند که همین توافق سایکس ـ پیکو و دولت‌های دست‌نشانده‌ استعمار را دلیل اصلی مشکلات همیشگی و ناامنی در خاورمیانه می‌دانند و بی‌دلیل نیست که هر گاه اتفاق مهمی در سیاست خاورمیانه رخ می‌دهد یا جنبش‌های مردمی برپا می‌شود یا داعش پدید می‌آید یا ناامنی می‌شود، همواره نام توافق سایکس ـ پیکو مطرح می‌شود. بدترین نتیجه این توافق هم این‌که قیمومیت فلسطین به دست انگلیس افتاد و بعدها انگلیسی‌ها براساس بیانیه بالفور فلسطین را به دست صهیونیست‌ها سپردند و نیروهایشان را از این سرزمین تاریخی مسلمانان بیرون بردند؛ سال ۱۹۴۸ میلادی.

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۲۶ اردیبهشت مصادف با ۱۶ می میلادی و ۴ شوال هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ زادروز «سیدمحمد دلداری» عالم بزرگ هندی در سال ۱۲۶۰ قمری
ـ رحلت عالم مجاهد و مبارز آیت‌الله «سیدعبدالحسین لاری» در سال ۱۳۴۲ قمری
ـ وفات عالم برجسته «میرزا رضا کلباسی» در سال ۱۳۸۳ قمری
ـ درگذشت «ژوزف فوریه» ریاضی‌دان معروف فرانسوی در سال ۱۸۳۰ میلادی
ـ درگذشت «حسن احمدی گیوی» محقق و ادیب معاصر در سال ۱۳۹۱ شمسی

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خاورمیانه جنگ جهانی اول امپراتوری عثمانی روزنامه گاردین توافق سایکس پیکو امپراتوری عثمانی انگلیس و فرانسه جنگ جهانی اول سایکس ـ پیکو سرزمین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۹۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص اعتبار برای ساماندهی مسیل‌های شهر ایلام

                                                                                     

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ محمدحسن نامی در حاشیه بازدید از مسیل‌ها و گذرگاه‌های آبی سطح شهر ایلام با اشاره به اینکه معاون اول رئیس جمهور با رایزنی استاندار ایلام برای ساماندهی مسیل‌های شهر ایلام ۱۸ هزار میلیارد ریال اعتبار در ۲ بخش اختصاص داده است،، اظهار داشت: در طرح جمع آوری آب‌های سطحی شهر ایلام نیز یک بودجه و اعتبار ویژه در نظر گرفته خواهد شد که با اجرای آن، برای نیم قرن آینده مسیل‌ها و گذرگاه‌های آبی در سطح شهر ایلام ماندگار شده و مشکل خاصی در این زمینه نداشته باشد.

وی در ادامه افزود: ساماندهی مسیل‌های سطح شهر ایلام در راستای اجرای طرح جامع، ماندگار و پایدار در سطح این شهر نیازمند بررسی و تحقیق کامل دارد.

نامی همچنین با بیان اینکه امکان تلفیق این کانال‌ها و مسیل‌ها از سرچشمه در سطح شهر ایلام نیازمند تدوین نقشه جی. آی. اس است، عنوان کرد: میزان شیب در سطح شهر ایلام مشخص کننده ساختار ساختمانی در سطح این شهر است و همین امر نیز نیازمند این است که با بررسی‌های لازم میزان شیب در این شهر مشخص شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه شیبی که در سطح شهر ایلام وجود دارد برای این شهر یک حُسن است، تصریح کرد: اگر بستری که آب از آن عبور می‌کند و شیب آن پایدار باشد، مشکلی وجود نخواهد داشت، اما اگر بستر شسته شده باشد بسیار خطرناک است چرا که شیب، سرعت فرسایش بستر مسیل‌ها و اطراف آن را بیشتر می‌کند که این امر نیز مستلزم اقدام مهندسی مناسب و ساخت و ساز‌ها در سطح شهر دارد.

نامی بیان کرد: در این راستا می‌شود که از لوله‌هایی که مقاومت بیشتری دارند و در کشور تولید می‌شود استفاد شود به سرعت کار انجام خواهد شد و زمان کمتری را برای احداث خواهد برد.

وی افزود: راه دیگر این است که از نیم دایره‌های مسلح استفاده شود که پیوستگی لازم را هم دارد و این راهکار‌ها نیز بر اساس بررسی‌هایی که روی نقشه جی آی اس انجام خواهد شد، مشخص می‌شود.

نامی با تاکید بر اینکه اقدام یکپارچه و جامع در راستای ساماندهی مسیل‌ها در سطح شهر ایلام ضروری است، گفت: نقشه جامع جمع آوری آب‌های سطحی شهر ایلام شامل ۲۴ شاخص استاندارد باید تهیه شود که این موضوع در ساخت و ساز ماندگار مسیل‌ها در سطح شهر ایلام کمک خواهد کرد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور ابراز کرد: لازم است که در طرح جمع آوری آب‌های سطح شهر ایلام، نقشه حد مجاز بستر و حرائم این کانال بر اساس متراژی که در نقشه اصلی شهر مشخص شده است رعایت شده و ابتدا و انتهای کانال‌ها نیز باید هم عرض باشد.

دیگر خبرها

  • شعله‌ور شدن اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های فرانسه و انگلیس
  • گوهری و نقشه برای دومین ضربه به پرسپولیس
  • فیلم/ نقشه فراری که زندانیان را به مقر پلیس رساند
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اختصاص اعتبار برای ساماندهی مسیل‌های شهر ایلام
  • علی‌اف: فرانسه، هند و یونان در حال تسلیح ارمنستان علیه آذربایجان هستند
  • توافق آلمان و انگلیس برای تقویت همکاری‌های دفاعی
  • نقشه شهر دار الخلافۀ ناصری تهران + عکس
  • عکس| نقشه جدید سازمان سیا برای خرابکاری در ایران فاش شد
  • زالوژنی رسما سفیر اوکراین در انگلیس شد