اصول زیبایی شناختی، حلقه مفقوده ساخت پل در ایران
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۴۰۸۱۸
ایسنا/کردستان استادیار گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج گفت: زیبایی یکی از نیازهای اساسی انسان است که متاسفانه در ایران و در بحث طراحی پلها توجه به این بحث مورد غفلت واقع شده است.
قادر بایزیدی امروز (27 اردیبهشت) در وبینار سلسله نشستهای معرفی کتاب که به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان کردستان برگزار شد، اظهار کرد: فضاهای شهری و همچنین فضاهای خارج شهر و جاده مناظر طبیعی است که توجه به اصول زیبایی شناسی در طراحی آنها بسیار حائز اهمیت است و میتوانند تاثیر بسیار زیادی در چشم انداز و منظر و کیفیت محیط داشته باشند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی عنوان کرد: در تاریخ ایران پلهای بسیار زیادی وجود دارد که بر اساس همین اصول طراحی شدهاند که توانستەاند کیفیت فضا و کیفیت محیط را ارتقا دهند.
بایزیدی افزود: متاسفانه در دورههای اخیر پل های زیادی در فضای شهری و اقصی نقاط ایران به چشم میخورد که عدم توجه به مقوله زیبایی شناسی در آنها صدمات زیادی را به منظر شهری وارد کرده و اصولاً پروژههای ناموفقی بوده که نتوانستهاند تعامل لازم را با مخاطبین و شهروندان خود ایجاد کنند.
وی ادامه داد: امروزه کتابهای بسیاری در مورد طراحی پلها و بحث محاسبات سازهای تدوین شده است، اما منابع بسیار کمی در حوزه مقوله زیبایی شناختی و توجه به نقش همکاری مهندسین معمار در طراحی پلها تدوین شده است.
بایزیدی اضافه کرد: با بررسیهایی که انجام شده و با کتابی که هماکنون در دسترس قرار دارد تحت عنوان "پلها زیبایی شناختی و طراحی" اثر فریتز لئونهارت مهندس سازه و استاد دانشگاه اشتوتگارت فردی که سالها در زمینه طراحی پلها تجربه داشته است، این کتاب، کتاب مناسبی برای جبران کمبود منابع در این زمینه است.
وی خاطرنشان کرد: کتاب اصلی به دو زبان انگلیسی و آلمانی ترجمه شده تجربه نزدیک ۴۵ سال فعالیت مهندسین معمار و سازه در خلق پلهای موفق در اقصی نقاط جهان را دنبال میکند؛ این کتاب به زبان ساده تدوین و ترجمه شده و به معرفی تکنولوژیهای مختلف میپردازد از پلهایی با مصالح بنایی، پلهای فلزی و پلهای بتنی، پلهای کابلی و پلهای معلق و در واقع پیشینه تاریخی پیشرفت تکنولوژی در زمینه طراحی پلها با توجه به بحث مقوله زیبایی شناختی در این موضوع را مخصوصاً در قرن بیستم به خوبی دنبال میکند و کتاب به شکل مصور و به زبان ساده تدوین شده که قادر است مخاطبین خود را در مقوله زیبایی شناختی آگاه کند.
به گفته استادیار گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی، بحث زیبایی شناختی در طراحی پلهای ما مورد غفلت واقع شده است؛ زیبایی یکی از نیازهای اساسی انسان است و یکی از اصولی است که معمار رومی به عنوان نقد یک اثر معماری و ویژگیهای خوب یک اثر معماری آن را بیان میکند، که زیبایی یکی از رکنهای اساسی معماری است که به همراه مفید بودن و به همراه کارایی، زیبایی میتواند تکمیل کننده یک اثر خوب و یک بنای خوب معماری باشد.
قادر بایزیدی تصریح کرد: بحث زیبایی شناختی میتواند زمینه تعامل بین اثر و مخاطب را که در این کتاب به این موضوع خیلی تاکید شده است فراهم کند؛ نویسنده کتاب وقتی که پیشینه پیشرفت پل سازی در اروپا را بررسی میکند به لزوم تعامل بین مهندسین معمار و مهندسین سازه تاکید میکند و میگوید: شاهکارهای پلسازی نتیجه همکاری این دو طیف است که منجر به خلق پلهای بسیار زیبا شده است، پلهای عابر پیاده و پلهای سواره علاوه بر بحث تأثیری که بر روی ترافیک و حمل و نقل دارند به شدت میتوانند بر روی کیفیت منظر شهری و کیفیت محیط تاثیرگذار باشند و این تاکیدها به این خاطر است که یادآوری باشد برای دست اندرکاران بحث و جامعه هدف که میتواند دانشجویان معماری، عمران، فعالان حوزه حمل و نقل، راهسازی، وزارتخانههای راه و شهرسازی و مهندسین مشاور و همه افراد دست اندرکار در حیطه طراحی پلها باشد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی اجتماعی زیبایی شناختی مقوله زیبایی طراحی پل ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۰۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کشف نقوش صخرهای جدید در ورزقان
به گزارش خبرگزاری مهر، علی نریمانی رئیس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ورزقان که دکتری باستانشناسی دارد، در گفتوگو با خبرنگار ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجانشرقی اظهار کرد: شهرستان ورزقان واقع در منطقه شمالغرب ایران همواره بهعنوان یکی از مناطق مهم در مطالعات باستانشناسی ایران و جنوب قفقاز مطرح بوده است که پژوهشهای باستانشناسی انجام شده در این منطقه تاکنون آثار متنوعی از قبیل قلعه، گورستان، معماری صخرهای، مقابر دوران اسلامی را شناسایی و معرفی کرده است. در سال ۲۰۲۱ میلادی بررسی باستانشناختی که در محدوده معدن مس سونگون به انجام رسید و طی این بررسیها و مطالعات نقوش صخرهای نویافتهای شناسایی شدند. این هنر صخرهای روی تخته سنگهای ایجاد شده که نمونههای مشابه آن در سایر مناطق ایران و جمهوری آذربایجان قبل شناسایی شده است. اهمیت این سنگنگارهها در تکمیل اطلاعات مربوط به هنر صخرهای دوران پیش از اسلام ایران و جنوب قفقاز حائز اهمیت ویژهای است.
رئیس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ورزقان ادامه داد: براساس نتایج به دست آمده این نقوش در حالتهای منفرد و دستهجمعی روی سنگهای سیاه از جنس آهنی بهروش کوبشی ایجاد شدهاند که بیشترین نقوش کشف شده در این سنگها متعلق به بز کوهی بوده که از این حیث قابل مقایسه با نمونههای زیادی از ایران و جمهوری آذربایجان است. نقوش نشانگر ماهیت کوچرو و شکارگر بودن طراحان این آثار است. دورههای زمانی شکلگیری این نقوش به دلیل نبود مطالعات آزمایشگاهی در ایران مشخص نیست و نمیتوان براساس مطالعات مقایسهای گاهنگاری خاصی برای آنها ارائه داد.
وی بیان کرد: این نقوش صخرهای در ارتفاع ۱۳۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. همچنین این منطقه محیطی مناسب برای فعالیتهای گلهداری بوده و از قدیمالایام شغل اصلی مردم منطقه گلهداری به خصوص پرورش بز و گوسفند بوده است. نقوش صخرهای قوشا داش برروی سنگهای سیاه رنگی از جنس آهن ایجاد گردیده که بر روی تراس شیب دار و مشرف به راه قدیمی موسوم به «ائلیولو» قرار دارد.
نریمانی با اشاره به عدم انجام مطالعات منسجم بر روی هنر نقوش صخرهای افزود: باتوجه به اینکه تاکنون در منطقه شمالغرب ایران شناسایی تعدادی نقوش صخرهای منجر به انجام مطالعات منسجمی در خصوص این هنر در ایران نشده است، مطالعات در خصوص این نقوش نیز مراحل اولیه خود را طی میکند. بنابراین نیاز است تا اطلاعات سایر محوطهها نیز برای بررسی دقیقتر این موضوع، شناسایی و جمعآوری شود. برای این منظور بررسی باستانشناختی در محدوده معدن مس سونگون انجام شد که نتایج آن منجر به شناسایی محوطه قوشا داش شد.
رئیس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ورزقان و دکتری باستان شناسی در انتهای صحبتهای خود با اشاره به اهمیت انجام مطالعات در حوزه هنر نقوش صخرهای و شناخت تاریخ جامعهشناختی و انسانشناختی منطقه آذربایجان، گفت: این محوطه شامل نقوش بز، آهو و انسان است که بهصورت جداگانه یا در یک جمع به معرض نمایش درآمدهاند. این نقوش میتوان درآمدی بر شناخت برخی از مفاهیم انسانشناختی و جامعهشناختی مبتنی بر زندگی کوچروی و دامدار و شکارگر است، بهطوری که نقوش حیوان بز بیانگر اقتصاد متکی بر فعالیتهای دامداری و کوچروی بوده و نقش حیوان آهو نشان از وجود شکار در این جامعه دارد. برخی از پژوهشگران در ایران دوره زمانی ایجاد این نقوش بهخصوص نقش بز را به دوران پیشاز تاریخ ارتباط میدهند اما به دلیل نبود مطالعات آزمایشگاهی در ایران امکان تعیین قدمت این هنر صخرهای وجود ندارد و نمیتوان دوره زمانی خاصی برای این آثار در نظر گرفت. این نقوش در تکمیل اطلاعات مربوط به هنر صخرهای ایران و جنوب قفقاز بسیار حائز اهمیت هستند.
کد خبر 6091458