Web Analytics Made Easy - Statcounter

جعفر محمدنژاد سیگارودی سخنگوی ساتبا در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به محقق نشدن برنامه‌های دولت در بخش انرژی تجدید پذیر‌ها گفت: در واقع در برنامه ششم توسعه قرار بود، ۵ هزار مگاوات انرژی تجدید پذیر توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی محقق شود.

او ادامه داد: متاسفانه تا پایان برنامه ششم توسعه عملا هزار مگاوات آن محقق شده که ۴ هزار مگاوات هنوز به تحقق نرسیده که دلیل اصلی و عمده آن هم تحریم، عدم مالی و افزایش نرخ ارز بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه برنامه مورد نظر به تحقق کامل نرسیده که امیدواریم در برنامه دولت آینده محقق شود.

سخنگوی ساتبا تصریح کرد: همه موانع را نمی‌توان به تحریم‌ها نسبت داد و نمی‌توان همه مشکلات را به گردن تحریم‌ها انداخت؛ اما بخشی از موانع توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، تحریم‌ها بوده و هست.

سیگارودی بیان کرد: وقتی یک شرکت خارجی در انرژی‌های تجدیدپذیر ایران سرمایه گذاری می‌کند، باید به روش‌هایی پول را به کشور ما بیاورد و درآمد خود را خارج کند. وقتی در انتقال پول دچار مشکل باشیم، نتیجه آن ایجاد وقفه در جذب سرمایه خارجی است. وقتی شرکت‌ها تسهیلاتی از بانک‌های خارجی می‌گیرند نیز با همین مشکل مواجه‌اند. نبود فرآیند مالی مشخص بین بانک‌های ایرانی و بانک‌های خارجی، در هر نوع، در فرایند انتقال پول ایجاد مشکل می‌کند.

او تصریح کرد: در واقع این مشکلات بانکی، به صورت مستقیم در سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد مانع می‌کند و بخش خصوصی هم برای سرمایه گذاری منتظر می‌ماند تا این مشکلات رفع شود.

سخنگوی ساتبا  افزود: برنامه ریزی‌ها بسیار مفصل‌تر از این بود، به طوری که قرار بود ۴ تا ۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر داشته باشیم، اما شرایط اجازه تحقق این برنامه را نداد. نه اینکه در این خصوص تلاش نشده باشد و یا برنامه ریزی مدونی نداشته باشیم، بلکه با وجود برنامه ریزی‌ها و تلاش‌های متعدد، فشار تحریم‌ها موجب شد تا به این ظرفیت مدنظر نرسیم.

سیگارودی در پایان با اشاره به حواله سوختی که قرار است تا سقف ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سوی وزارت نفت و اقتصاد تحویل ساتبا شود، گفت: پیشنهاد ما این بود که حواله‌ها دست ساتبا باشد، اما مجلس شورای اسلامی به هر دلیل، صلاح ندانست که این اتفاق رخ دهد و صلاح دیدند که حواله سوخت، مستقیم به سرمایه گذار داده شود. به طور مثال ما حدود ۴۰ درصد پول خرید برق را به سرمایه گذار به صورت نقدی پرداخت می‌کنیم و بابت ۶۰ درصد بقیه، سرمایه گذار حواله سوخت دریافت می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تجدیدپذیر وزارت نیرو نرخ ارز صنعت برق سرمایه گذاری هزار مگاوات تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۸۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش بانک مرکزی به اظهارات میرسلیم/ عقل سلیم چه می‌گوید؟

آفتاب‌‌نیوز :

در روز‌های اخیر و همزمان با کاهش نوسانات ارزی و تخلیه هیجانات کاذب از بازار، برخی نمایندگان در اظهارنظر‌هایی عجیب سعی در تخریب ارزش پول ملی کشورمان دارند.

البته که انتقاداتی به افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی وارد است، ولی نباید فراموش کرد که آنچه در هفته‌های اخیر موجب افزایش قیمت ارز شد، تشدید تنش‌های سیاسی در منطقه بود و با آرام شدن فضا از شدت نوسانات ارزی هم کاسته شد.

مصطفی میرسلیم نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌کل بانک مرکزی، اگر نمی‌توانند ارزش پول ملی را حفظ کنند، امضایشان را از روی اسکناس‌ها بردارند، چون با کاغذ پاره فرقی ندارد.»

قمری‌وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به اظهارات اخیر میرسلیم گفت: عقل سلیم حکم می‌کند انسان قبل از گفتار و نوشتار، کمی فکر کند!

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • چاپلوسی فرانسه برای تل آویو: به دنبال تحریم‌های جدید علیه ایران هستیم
  • سبدگردانی با سرمایه کم امکان‌پذیر است؟
  • واکنش بانک مرکزی به اظهارات میرسلیم/ عقل سلیم چه می‌گوید؟
  • صرفه‌جویی ۴۰۰ مگاواتی برق با اصلاح روشنایی معابر
  • عبور از تحریم‌های نفتی و رکوردشکنی فروش نفت خام
  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود
  • پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست
  • سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر در استان اصفهان
  • وزیر صمت: شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند
  • آئیین تجدید میثاق با شهدا در گناوه برگزار شد