Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران، چند سالی است که موضوع اصلاح قانون خدمت مقدس سربازی نقل محافل خانوادگی، اجتماعی و حتی سیاسی شده است، موضوعی که این روزها در کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است. تعداد زیادی سرباز در گوشه گوشه این مرز و بوم مشغول پاسداری از این آب و خاک هستند، سربازانی که از ابتدای امسال حقوق آن‌ها با تصویب مجلس شورای اسلامی با افزایش ۳۰۰ درصدی همراه شد که طبق این افزایش حقوق حداقل حقوق سربازان ۴۴۰ هزار تومان، حداکثر حقوق سربازان یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا بعد از این همه تغییرات در دریافتی‌های سربازان به نظر کارشناسان، قانون‌های کلی خدمت مقدس سربازی هم باید تغییر کند، قانونی که نزدیک به یک قرن است که هیچ تغییری نکرده است.

امانی کارشناس حوزه نظام وظیفه در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: لازم است مسئولان امر کیفیت سربازی را هم‌ در آموزشگاه‌ها و هم‌ زمانی که در اختیار ستاد کل نیرو‌های مسلح هستند، افزایش دهند در کشور‌هایی که خدمت وظیفه به صورت اختیاری است، حقوق و مزایایی که دریافت می‌کنند کفاف زندگی را می‌دهد.

اواخر سال گذشته نماینده های مجلس شورای اسلامی برای تغییر این قانون قدیمی آستین‌های خود را بالا زدند و طرح اختیاری شدن خدمت مقدس سربازی را مطرح کردند. طرحی که به نظر می‌رسد به طرح فروش سربازی که در سال‌های اخیر اجرا می‌شد، بسیار نزدیک است.

ابوالفضل ابوترابی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ما با اشاره به جزئیات طرح اختیاری شدن سربازی بیان کرد: سربازی را از ۲ سال به ۵ سال به صورت اختیاری تبدیل می‌کنیم و از آن‌هایی که نمی‌خواهند سربازی بیایند، یک مالیات تامین بر امنیت تا سن ۵۰ سالگی می‌گیریم.

شاید بتوان گفت که این اقدام یعنی مشمولان به جای خدمت، مالیات بپردازند و در مقابل آن برخی از مشمولان هستند که در ازای دریافت حقوق، خدمت می‌کنند. البته این طرح  با واکنش ستاد کل نیرو‌های مسلح مواجه شد و سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح اظهار کرد: برخی‌ها بدون مشورت با آدم‌های متخصص و فنی این حوزه که نیرو‌های مسلح هستند، پشت تریبون می‌روند و اظهار نظر می‌کنند و طرح‌های یک جانبه و غیرقابل تحقق ارائه می‌دهند.


اما وقتی به سراغ  برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی  رفتیم؛ آن‌ها از طرح‌شان این طور دفاع کردند، اردشیر مطهری در گفت‌وگو با خبرنگار ما خاطر نشان کرد: بخش اعظمی از این نیرو و منابع انسانی هدر می‌رود که باعث هدر رفت عمر آن‌ها می‌شود. به روز کردن قانون سربازی آنقدر مسئله مهمی بود که چند بار به صورت طرح و لایحه در مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

عباس مقتدایی نیز نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: نحوه به کارگیری نیرو‌ها و افرادی که متخصص هستند باید به طوری باشد که بیشترین بهره وری در این جهت ایجاد شود.

مردم هم مهمترین رکن این موضوع به شمار می روند و وقتی به سراغ آن‌ها هم رفتیم عده‌ای مخالف و عده‌ای دیگر موافق بودند.

 بنا بر گزارش ستاد کل نیرو‌های مسلح ۹۶ کشور فاقد خدمت اجباری در زمان صلح هستند مانند آرژانتین و ژاپن، ۱۳ کشور نیز از سربازان صرفا در امور مدنی یا به صورت نظامی غیر مسلح استفاده می‌کنند، مانند: آلمان و اسپانیا، ۹ کشور نیز با ترکیب خدمت وظیفه و حرفه‌ای هستند، مانند کویت و فیلیپین، ۱۵ کشور هم خدمت انتخابی دارند به عبارتی اجباری، ولی سرباز می‌تواند محل و نوع خدمت خود را انتخاب کند، مانند آفریقای مرکزی و چین، ۷۸ کشور نیز خدمت سربازی اجباری دارند، مانند ایران و ترکیه.

هر چند مجلس در حال حاضر قصدی برای تصویب این طرح در صحن علنی ندارد، اما انتظار می‌رود تا پیش از بردن این طرح به صحن علنی با مشورت‌ها و چکش کاری‌ها و بدون نقص به صحن علنی برود؛ طرحی که شاید تصویب آن سرنوشت‌های مختلفی را برای جوانان این مرز و بوم رقم بزند.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی نیرو های مسلح نیرو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۱۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویکرد مردم‌محور در دستور کار نظام شورایی کشور است

رئیس شورای استان خراسان رضوی گفت: رویکرد مردم‌‎محور در دستور کار نظام شورایی کشور است تا  این ارتباط تنگاتنگ بیش از پیش تقویت شود و  به طور خاص، ساختارهای مختلف شورای اسلامی استان در خدمت مردم باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌رضوی و به نقل از روابط‌عمومی شورای استان، در بیست‌ودومین جلسه شورای اسلامی استان، موسی‌الرضا حاجی‌بگلو ضمن تبریک فرارسیدن سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و هفته کار و کارگر اظهار کرد: گروه‌های مختلف جامعه شایسته خدمت صادقانه هستند و نظام شورایی در کشور را با حضور نمایندگانی از گروه‌های مختلف مردم، می‌توان چکیده جامعه دانست.

وی افزود: رویکرد مردم‌‎محور در دستور کار نظام شورایی کشور است تا این ارتباط تنگاتنگ بیش از پیش تقویت شود و به‌طور خاص، ساختارهای مختلف شورای اسلامی استان در خدمت مردم باشند.

رئیس شورای استان گفت: همکاری نزدیک و تعامل مستقیم شورای اسلامی استان با شوراهای اداری، کمیته امور زیربنایی و هیئت‌های حل اختلاف استان توانسته است دستاوردهای ملموسی در شکل‎‌گیری یک پایگاه اجتماعی برای مصوبات شورای استان داشته باشد و به همین دلیل است که همه باید خود را مسئول پاسخگویی به مردم بدانیم تا مطالبات عمومی، روح حاکم بر مصوبات شورای استان باشد.

کد خبر 747385

دیگر خبرها

  • چگونه سربازی را به سوابق بیمه تبدیل کنیم ؟
  • اوکراین صدور گذرنامه برای مردان خارج‌نشین را متوقف کرد
  • اوکراین صدور گذرنامه برای مردان خارج نشین را متوقف کرد
  • چگونه دوران "سربازی" را به سوابق بیمه تبدیل کنیم؟
  • چگونه دوران سربازی را به سوابق بیمه تبدیل کنیم؟
  • آخرین مهلت ثبت نام در امریه سربازی مرکز جذب وزارت علوم
  • رویکرد مردم‌محور در دستور کار نظام شورایی کشور است
  • خبر مهم برای مشمولان؛ به جای سربازی در این نهاد خدمت کنید
  • تمدید ثبت نام امریه سربازی در وزارت علوم
  • تمدید ثبت نام امریه سربازی در وزارت علوم تا ۶ اردیبهشت