Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@04:55:47 GMT

شناسایی 5 مورد بیماری مالاریا در هرمزگان

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۸۵۲۵۶

شناسایی 5 مورد بیماری مالاریا در هرمزگان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان،احمد پور رئیس شبکه بهداشت شهرستان جاسک گفت: مبتلاشدگان همگی از اتباع بیگانه و شهروندان پاکستانی  هستند که غبر قانونی وارد کشور شده بودند.

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  د ر این زمینه می گوید: بیش از ۹۰درصد موارد مالاریا در استان را اتباع بیگانه تشکیل می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوروزیان افزود: هم اکنون در تمام مراکز جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاههای شهری و خانه های بهداشت استان امکان تشخیص سریع مالاریا وجود دارد.

او گفت: مبارزه با مالاریا از دهه ۴۰در ایران و هرمزگان با هدف کنترل این بیماری آغاز شد اما برنامه حذف مالاریا از سال ۱۳۸۹ آغازشده و قرار است تا سال ۱۴۰۴ مالاریا حذف شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: بیمای مالاریا به صورت عفونت حاد با تب متناوب و لرز، کم‌خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی‌های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌کند.

دکتر فاطمه نوروزیان افزود: انگل مالاریا از طریق گزش پشه آنوفل به انسان منتقل می شود.که این پشه در کنار نهرها، نخیلات، باتلاق، مزارع شهری، آب شور، تشت آب، داخل قوطی و بشکه آب، چاه و کانال آب، استخرها و آبهای آلوده لانه و هنگام غروب فعالیت خود را آغاز می کند.

بیماری مالاریا مهم‌ترین بیماری انگلی بویژه درکشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا است.
اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ‌ و میر قابل توجه‌ آن است.

هرمزگان ،سیستان و بلوچستان و بخش های گرمسیری کرمان از مهم ترین کانون های این بیماری در کشور هستند.
گفته می شود هيج بيماري ديگري به اين اندازه موجب زيان هاي مالي و جاني جبران ناپذير در كشور نشده است.

برای مبارزه با این بیماری استان هرمزگان به عنوان مرکز تحقیقات مالاریا و بیماری های عفونی کشور انتخاب شده است.
این بیماری ناشناخته در زمان های گذشته در هرمزگان به "توو" یا " تب" معروف بود.

انتهای پیام/ا

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیماری مالاریا شیوع مالاریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۵۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی و سایت ملی دیم گچساران با مساحت بیش از ۱۴۰ هکتار آغاز به کار کرد.
حیدرپور بیان کرد: این سایت به عنوان سایت اصلی به نژادی، معرفی و تکثیر ارقام مختلف گیاهان زراعی شامل گندم نان، گندم دوروم، جو، عدس و نخود، گیاهان روغنی، علوفه و ... برای کاشت در دیمزار‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری کشور است.
نصرت اله حیدرپور افزود: این پردیس تاکنون با مشارکت سایر ایستگاه‌های تحقیقات کشاورزی کشور بیش از ۵۰ رقم مختلف محصولات زراعی را معرفی و در حال حاضر ۱۳ رقم گندم نان و دوروم، ۱۲ رقم جو، دو رقم عدس، دو رقم نخود، یک رقم کلزا، یک رقم خلر، یک رقم ماشک علوفه‌ای در طبقات مختلف بذری تکثیر و بذر پرورشی دو و سه برای تکثیر گسترده به ۱۷ استان کشور منتقل می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در حال حاضر بیش از ۱۵ لاین در حال معرفی در این پردیس وجود دارد که پس از طی مراحل مربوط به عنوان ا رقام جدید معر فی خواهند شوند.
حیدرپور ادامه داد: ویژگی ارقام معرفی شده در این پردیس نیاز آبی کمتر در مقایسه با ارقام آبی و تحمل بیشتر به شرایط تنش گرمایی انتهای فصل است و با یک تا سه آبیاری تکمیلی می‌توانند عملکردی برابر و گا‌ها بیشتر از ارقام آبی داشته باشند.
وی اضافه کرد: سطح نفوذ بالای ارقام معرفی شده این پردیس به دلیل استقبال کشاورزان در دیمزار‌ها و حتی در اراضی آبی شده و این پردیس به عنوان یکی از سایت‌های اصلی تولید بذور هیبرید ذرت در جنوب کشور است و هرساله بخش قابل توجهی از نیاز بذری ذرت کاران در جنوب کشور از بذر تولید شده از این پردیس تامین می‌شود.

دیگر خبرها

  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • فیلم| وضعیت بیماری مالاریا در سیستان و بلوچستان
  • پردیس تحقیقات ملی دیم گچساران ۵۰ رقم بذر جدید معرفی کرد
  • گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • هیچ مورد فوتی ناشی از مالاریا به ثبت نرسید
  • دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم
  • هیچ موردی از بیماری مالاریا در غرب خراسان ثبت نشده است
  • افزایش مبتلایان به مالاریا در افغانستان
  • خوزستان عاری از بیماری مالاریا