Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@09:00:18 GMT

همتی در انتظار تایید خاتمی

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۸۱۱۹۶

همتی در انتظار تایید خاتمی

گروه سیاست سایت فردا – تا چند هفته قبل قابل تصور نبود اما اکنون همتی جدی‌ترین گزینه اصلاح‌طلبان است. بخشی از اصلاح‌طلبان قصد پذیریش این امر را نداشته و ترجیح می‌دهند که بدون رقابت و تلاش نتیجه را به رقیب واگذار کنند. شاید هم چون می‌دانند که با همتی و مهرعلیزاده شانس برد در برابر اصولگرایان و مشخصا رئیسی را ندارند، می‌خواهند از پذیرش شکست فرار کرده و قهر را انتخاب کنند! دلیلش هر چه که باشد فرقی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به هرحال این رویکرد از سوی اکثریت اصلاح‌طلبان مورد حمایت نیست و شاهدیم که طیفی دیگر سعی دارند عقلانه‌ترین و منطقی‌ترین عملکرد را داشته باشند.

حرف از اصلاح‌طلبانی است که این روزها از همتی و یا مهرعلیزاده حمایت می‌کنند. البته نگاهی اجمالی به آنچه در روزهای اخیر گذشته این نتیجه را به همراه دارد که همتی بیشترین شانس را برای تبدیل شدن به گزینه اجماعی اصلاح‌طلبان و یا حداقل گزینه مورد حمایت برخی از اصلاح‌طلبان و اعتدالیون دارد. 

شاهد آنکه محمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز در مصاحبه‌ای با خبر آنلاین می‌گوید: «مهم این است که احزاب اصلاح طلب پس از ردصلاحیت شدن کاندیداهایشان، بخواهند تصمیم جدیدی بگیرند طبیعتاً اگر تصمیم جدیدی از نظر محتوایی بگیرند هیچ مشکلی با آقای همتی ندارند آقای همتی چهره شناخته شده و معتبری است که حتما چارچوب ذهنی اش مقبول تفکر اصلاح طلبی است اما اینکه کاندیدای اصلاح طلبان است یا خیر بحث دیگری است.»

سیدمحمود علیزاده طباطبایی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران اما مثل ابطحی مردد نیست. او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «آخرین صحبتی که در بیانیه نهاد اجماع‌ساز منتشر شد این بود که اذعان کردند ما کاندیدا نداریم، ولی حزب کارگزاران اصرار دارد همتی به‌عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان موردقبول مجمع اصلاح‌طلبان قرار گیرد.»

وی توضیح می‌دهد: «بحث ما این بود که همتی به نهاد اصلاح‌طلبان بسیار نزدیک‌تر است، همان‌طور که سال 92 اصلاح‌طلبان روی روحانی اجماع کرده و موفقیت به‌دست آوردند، اکنون همتی شخصیتی است که هم تجربه مسئولیت سیاسی و هم تجربه بانک و دکتری اقتصاد دارد و درعین حال فرد توانمندی است. از این‌رو تلاش کارگزاران این است که به اصلاح‌طلبان بقبولانند از همتی حمایت کنند.»

این طور که معلوم است کارگزاران چنان در این امر مصمم است که همه تلاش خود را برای راضی کردن بزرگان اصلاح‌طلب نیز به کار گرفته است، چنانچه علیزاده طباطبایی می‌گوید: «آقایان کروبی و خاتمی هنوز نظری نداده‌اند و تلاش ما این است آقایان را قانع کنیم. اگر همه تلاش کنیم از یک کاندیدا حمایت کنند، شانس موفقیت بسیار زیاد است.»

او می‌گوید: «آقایان می‌گویند پیام شورای نگهبان به ما این است که نمی‌خواهیم شما باشید. وقتی حاکمیت این پیام را می‌دهد چه اصراری دارید که حضور داشته باشیم؛ ولی کارگزاران این نظر را ندارد.» همچنین می‌افزاید: «قطعا نهاد اجماع‌ساز با خاتمی مذاکراتی داشتند، ولی هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌اند. به‌نظر بنده اگر نهاد اجماع‌ساز به این جمع‌بندی برسد که از همتی حمیت کنند، امیدواریم بتوانیم حمایت خاتمی را هم کسب کنیم.»

انتظار کارگزاران برای راضی شدن نهاد اجماع‌ساز و شخص خاتمی درحالی است که در طیف اعتدال‌گرا نیز حمایت‌ها از همتی آغاز شده است. شاهد آنکه غلامعلی دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفت‌وگویی با روزنامه «صبح‌نو» گفته است: « در شرایط سیاسی فعلی نباید صحنه انتخابات را ترک کرد. قرار نیست انتخابات تحریم یا کم رونق شود. چون اصل بر مشارکت است، به نظر می‌رسد از بین گزینه‌های موجود، آقای همتی واجد ویژگی‌هایی است که باید از حضور ایشان استقبال کرد؛ اولا ایشان اقتصاددان است و مهم‌ترین چالش امروز کشور مسائل اقتصادی است. دوما، آقای همتی با قبول ریاست کل بانک مرکزی در زمانی که قیمت ارز به‌طور نردبانی بالا می‌رفت، نشان داد که اهل ریسک است و شهامت دارد. از سوی دیگر، آقای همتی در مهار نرخ ارز توفیق نسبی داشت.»

دهقان همچنین گفته است: «آقای همتی در دوره‌ای عضو حزب کارگزاران بوده است. اما فارغ از این موضوع نباید فراموش کنیم که میان کارگزاران سازندگی و اعتدال و توسعه بعضا نوعی همدلی و همفکری وجود دارد چون هر دو حزب، به مرحوم هاشمی نزدیک بودند و با اجازه ایشان وارد عرصه سیاسی کشور شدند و نگاه توسعه‌گرا دارند. آقای همتی هم فردی تکنوکرات، مسلمان و توسعه‌گراست. بنابراین از این منظر می‌شود گفت که میان دو حزب،‌ اشتراکاتی هست.»

 


 

منبع: فردا

کلیدواژه: خاتمی همتی انتخابات ۱۴۰۰ نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان آقای همتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۱۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسداران باید قدر فرصت حضور و خدمت در سپاه را بدانند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علی خاتمی ظهر شنبه در دیدار با جمعی از کارکنان سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان که به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در محل سپاه استان، گفت: عنایت خداوند متعال و فکر و اندیشه بلند امام راحل سبب تشکیل و عزت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد.

وی اظهار کرد: تشکیل نهاد نمایندگی در سپاه خردمندانه و هوشیارانه بو د و فلسفه وجودی نمایندگی ولی فقیه در سپاه، ساخت یک سپاه معنوی با روحیه جهادی و انقلابی است. نماینده ولی فقیه در استان زنجان، گفت: سپاه مولود انقلاب و بسیج مولود سپاه است و این نهاد به دلیل عملکرد فکری و بصیرتی، نزدیک‌ترین نهادها به نظرات مقام معظم رهبری است.

خاتمی، به اقتدار و عزت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان، موجب عزت و سربلندی می‌شود اما عقب نشینی در برابر آنان مایه ننگ و ذلت است.

وی افزود: سپاه یک نهاد انقلابی همه جانبه برای حراست و حفاظت از دستاوردهای انقلاب است و پاسداران باید قدر فرصت حضور و خدمت در سپاه را بدانند چرا که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهادی مقدس است.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان، با بیان اینکه امروز بالاترین سطح اقتدار و عزت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در کنار سایر نیروهای مسلح شاهد هستیم، تصریح کرد: سپاه در دوران دفاع مقدس و پس از آن خوش درخشیده و تمامی این فعالیت‌ها و خدمات رسانی می‌بایست برای نسل جوان تشریح و تبیین شود.

کد خبر 6089860

دیگر خبرها

  • مرغ آمریکایی‌ها غاز است!
  • سرکارگر یزدی چشم انتظار حمایت خیرین برای آزادی است
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • انتقاد تند جهره شاخص اصلاح‌طلبان از سوپر افراطی حزب‌اللهی دیروز!
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • واکنش همتی به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران/ دنبال اصلاح شیوه حکمرانی باشید
  • سپاه نزدیکترین نهاد به مواضع رهبری است
  • پاسداران باید قدر فرصت حضور و خدمت در سپاه را بدانند