Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوید مقدم روز دوشنبه در نشست با مسوولان مرتبط با حوزه افغانستان در مشهد افزود: اقتصاد، توسعه، اشتغال و رفاه با تولید و تجارت در پیوند است و اتفاقاتی که در حوزه افغانستان رخ می دهد، نگاه متفاوت تری را به مسائل این کشور می طلبد.

وی ادامه داد: امروز در دنیای همبستگی اقتصادی قرار داریم و جایی برای رویکردهای رادیکال وجود ندارد، قدرت های جهانی نیز همانهایی هستند که اقتصادهای پیشرفته‌ دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون سرکنسول ایران در هرات به اهمیت و ضرورت نظرخواهی و همکاری موثر با بخش خصوصی به ویژه در موضوع تولید و تجارت با افغانستان تاکید و اظهار امیدواری کرد این همکاری ها بیش از پیش تقویت شوند.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: ایجاد توازن در تراز تجاری دو کشور ایران و افغانستان ضروری است زیرا اگر طرف افغانستانی در تعاملات تجاری با کشورمان منافعی داشته باشد، در حوزه تسهیلگری و بهبود زیرساخت‌های مرزی و تجاری، همکاری بهتر و موثرتری خواهد داشت.

محمود سیادت افزود: افغانستان به واسطه قرابت فرهنگی و تاریخی یکی از شرکای مهم اقتصادی ایران به شمار می‌آید و به موازات تحولات داخلی آن، ایران نیز باید جایگاه خود را در آینده اقتصاد افغانستان تعریف، ترسیم و تقویت کند.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه افغانستان در مناسبات فرهنگی و اقتصادی خراسان رضوی ادامه داد: در صورتی که روابط کشورها در عرصه اقتصادی تقویت شود، بسیاری از مسائل در حوزه‌های دیگر حل و فصل می شود و پاره‌ای از منازعات نیز بروز نخواهد کرد.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: توسعه کشت فراسرزمینی یکی از محورهای قابل توسعه است که به افزایش اشتغال افغانستان، افزایش امنیت در مرزهای دو کشور و بهبود تعاملات تجاری دو کشور منجر می شود و از ظرفیتهای موجود در این کشور، استفاده حداکثری به عمل می آید.

وی برقراری گفتمان موثر میان ارکان نقش‌آفرین در عرصه تجارت خارجی را عاملی برای رفع چالش ها و بهبود مسیرها برشمرد و افزود: اثرات چنین موضوعی را در تعاملات خوبی که با گمرک یا دیگر نهادهای متولی داریم، شاهد هستیم و معتقدیم گفتگوی بخش خصوصی و نهادهای دولتی متولی باید تقویت شود.

سیادت با اشاره به آسیبهای وارده به بخش خصوصی ناشی از عدم تعامل دولت با کشورهای مختلف ادامه داد: شماری از محصولات ما دارای کیفیت و برتری ویژه در بازار هدف هستند اما محدودیت‌هایی که تحریم‌ها و ضعف تعاملات دیپلماتیک با دیگر کشورها رقم زده، مانعی بر سر استفاده از این ظرفیت در بازارهای عمده به شمار می آید.

وی به تاثیر دستگاه دیپلماسی کشور در بهبود تعاملات و گشایش مسیر روابط اقتصادی اشاره کرد و گفت: بازارهای هدف معطل نمی مانند که رویه های ما سامان بگیرد، رقبا با سرعت فرصت ها را می ربایند و جای خالی ما را در بازارهایی که در آنها مزیت داریم، پُر می کنند.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی بر اهمیت ساماندهی زیرساخت های مرز دوغارون و تسریع در امکان خروج ناوگان تجاری از این مرز تاکید نمود و خواستار تکمیل زیرساخت های مسیر ریلی راه آهن خواف - هرات شد.

رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان (شعبه خراسان رضوی) نیز در این نشست گفت: افغانستان یک ظرفیت مغتنم برای اقتصاد این استان به شمار می‌رود و بخشی از ظرفیتهایی که امروز در عرصه تولید و صادرات خراسان رضوی شکل گرفته، در پیوند با تعاملات تجاری و اقتصادی دو کشور است.

هادی نبی زاده به نقش اتاق مشترک در پیگیری و تسهیلگری امور و طرح مطالبات بخش خصوصی اشاره و بیان کرد:  تلاش ما شناسایی و عارضه یابی مسائلی در حوزه افغانستان است که اغلب خرد بوده اما تبعات کلان دارند و می کوشیم از مجاری مختلف این موضوعات را به مسوولان منتقل نماییم. 

وی با اشاره به تغییر ذائقه در بازار مصرف افغانستان افزود: بازار افغانستان گرچه از گذشته، مقصد کالاهای ایرانی بوده اما در سال های اخیر، این روند دستخوش تغییر شده و با توجه به نوع ذائقه بازار، رقابت جدی تر در این عرصه شکل گرفته است. در آینده نزدیک شاید برخی کالاهای ما از بخش تقاضای آن ها حذف شود و نیاز به کالاهایی باشد که ظرفیت فناوری در آنها وجود دارد.

نبی زاده بر اهمیت برقراری توازن در تراز تجاری با هدف توسعه تعاملات اقتصادی دو کشور تاکید کرد و ادامه داد: یکی از ضرورت‌های مهم در حوزه افغانستان، اخذ نظر و آرای بخش خصوصی در موضوعات مرتبط با این کشور است. اگر قرار بر اتخاذ سیاست جدید باشد، باید دیدگاه بخش خصوصی، نظر به تسلطی که بر موضوعات این کشور و مباحث اقتصادی آن دارد، اخذ و اعمال شود، به همین استناد نیز خواستار همگرایی بیشتر با هدف رسیدن به بهترین راهکارها هستیم.

برچسب‌ها اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی خراسان رضوی مشهد افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد افغانستان مشهد افغانستان اخبار کنکور معادن و کشاورزی خراسان رضوی حوزه افغانستان اتاق بازرگانی رییس اتاق بخش خصوصی دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۹۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در نشست با مدیران اقتصادی این استان گفت: حضور سه هزار بازرگان از صد کشور در اکسپو تهران که با فعالیت ۸۰۰ شرکت برتر صادراتی همراه است، می‌تواند نمایشگاهی از توانایی‌های خراسان رضوی و محصولات صادراتی آن باشد.   حسن نوری‌زاده اظهار کرد: اگرچه نمایشگاه‌های ایران اکسپو از سال ۱۳۹۲ شروع به کار کردند، اما این ششمین بار است که این نمایشگاه مهم اقتصادی برپا می‌شود و ما نیز باید حضور درخشان و پرتعاملی را از هشتم تا دوازدهم اردیبهشت در اکسپو ۲۰۲۴ داشته باشیم.   در این جلسه توانا، سرپرست دفتر سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی جزییات برنامه‌های پیش بینی شده برای شرکت در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ را تشریح کرد.   همچنین مدیران دستگاه‌های اقتصادی و میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز برنامه‌های پیش‌بینی شده برای شرکت فعال در این نمایشگاه را ارائه کردند.   ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO ۲۰۲۴)، به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور با پیش‌بینی بازدید بیش از دو هزار تاجر و بازرگان خارجی از ۱۱۹ کشور جهان، از تاریخ هشتم تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • میزبانی غرفه خراسان رضوی از هیات‌های تجاری چین و ترکمنستان در روز دوم «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • میزبانی غرفه خراسان رضوی از ‌هیات‌های تجاری کشورهای خارجی در روز اول نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ 
  • وزیر صنعت: از کشور‌هایی کالا می‌خریم که از ما کالا بخرند
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ آماده تعامل هستیم
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴