Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سال‌های نه چندان دور، در هر خانه‌ای باغچه هرچند کوچک وجود داشت و گل‌ها و گیاهان در آن خودنمایی می‌کردند، شاید در هیاهو و شلوغی شهر یکی از عواملی که آرامش را به هر فردی القا می‌کرد، همین باغچه‌های کوچک و بزرگ با گل‌های رنگارنگ بودند، بطوریکه صبح که چشم باز می‌کردیم غنچه نیمه باز گل‌ها نوید زندگی دوباره می‌داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رفته رفته شهر‌ها بزرگ و بزرگ‌تر و جمعیت‌ها بیشتر شد، عده‌ای زندگی با صفای روستایی در خانه‌هایی با دیوار‌های گِلی و خانه‌های حیاط دار با باغچه‌های پر از گل را به خانه‌هایی که به صورت عمودی بالا می‌رفتند فروختند، سرکردن در مسکن شهری و آپارتمان‌های تنگ و تاریک شاید لذت بیشتری برای برخی افراد داشت.

خانه‌های ویلایی در نقاط مختلف شهر‌ها یکی پس از دیگری فرو می‌ریختند، کمر درختان در خانه‌ها می‌شکست، گل‌ها برای همیشه چشم خود را می‌بستند و ساختمان‌ها با عطر و بوی تجملات قد می‌کشیدند، دیگر از کوچه‌های و خیابان‌های شهر عطر گل‌ها به مشام نمی‌رسید، تا چشم کار می‌کند ساختمان‌ها و برج‌ها که برای بلندی قد خود با یکدیگر رقابت کرده اند، دیده می‌شود.

هوای آلوده، زندگی شهری، دود خودروها، زندگی‌های یکنواخت و مشغله‌هایی که حتی وقت برای سرخاراندن نمی‌گذارد، همه زندگی شهرنشین‌ها را احاطه کرده است، در واقع فقط برای زنده بودن زندگی می‌کنند و لذت واقعی از زندگی را گم کرده اند و همه هم و غم مردمان امروز شده کار کردن برای کسب درآمد و گذران روز‌ها و شب‌های عمر در روزگار ماشینی.

شاید در چنین شرایطی پیچیدن بوی گل‌های محمدی و شب بو و میوه‌های گوناگون در کوچه‌ای از شهری شلوغ بپیچد، عجیب به نظر برسد و گمان کنیم شخصی با استفاده از عطر‌های مصنوعی دقایقی قبل از آنجا عبور کرده باشد، اما این بار این عطر و بو‌ها تصور و توهم نیست، واقعیتی خوشبو و لذت بخش است، این عطر‌های لذت بخش از همان خانه‌ای به مشام می‌رسد که باغ‌ گل‌ها و میوه‌ها را در اهواز بنا کرده، اما نه در فضایی وسیع و گسترده، بلکه در مکانی با مساحت نه چندان زیاد.

بله، حکایت من از همان خانه‌ای است در دل شهر اهواز، همان شهری که آلودگی‌های صنعتی، دود خودروها، گرد و خاک و ریزگرد‌ها نفسش را گرفته اند و به ستوه آمده است، اما هنوز گوشه ای پیدا می‌شود که هوای با طراوت و پاکی داشته باشد و بتوان ساعاتی را برای تصفیه روح از خستگی‌های زندگی شهری در آن سپری کرد.

محلی که از آن برای شما می‌گویم، هنر دست آقای بخیرزاده یکی از شهروندان خوش ذوق و فعال و دوستدار طبیعت اهوازی است که محوطه اطراف محل سکونت خود را به باغ گل و میوه بدل کرده و نه تنها خود و خانواده از روز‌های عمر خود لذت می‌برند، بلکه محیطی سبز و رنگارنگ را برای همسایه به وجود آورده است.

تبدیل زمین متروکه به محل تولد گل‌ها و گیاهان

بخیرزاده شهروند اهوازی و دوستدار طبیعت در حالیکه با آرامش و طمانیه میان بوته‌های گل قدم می‌زد و علف‌های هرز را بیرون می‌کشید، به خبرنگار ما گفت: محوطه‌ای در هم اکنون مملو از گل‌ها و درختان مثمر است، پیش از این بدون استفاده بود و کمرش زیر بار نخاله‌های ساختمانی خم شده بود، به همین دلیل تصمیم گرفتم محوطه را پاکسازی کرده و علف‌های هرز را از بین بردم.

او افزود: با توجه به ظرفیتی که در این محل وجود داشت، کاشت انواع گل‌های فصلی و درختان سازگار با شرایط اقلیمی و آب و هوایی و همچنین صیفی جات نظیر؛ کاهو، کلم، شلغم، گوجه، باقله و همچنین گیاهان دارویی مانند گل گاوزبان را آغاز کردم و بحمدالله توانستم در این زمینه موفق شوم، بطوریکه بسیاری از محصولات به بار نشستند و ثمر دادند و علاوه بر اینکه خود از محصولات استفاده می‌کنیم، سایر همسایه‌ها هم از این نعمت‌های سالم بهره مند می‌شوند.

با نهضت سبز خود را به آرامش روحی دعوت کرده ایم

بخیرزاده با بیان اینکه با این اقدام نهضتی سبز در منطقه آغاز شده است، اظهار داشت: بحمدالله همسایه‌ها نیز با دیدن چنین منظره‌ای تشویق شدند تا محوطه‌های بدون استفاده، اما با ظرفیت‌های لازم را به محل‌هایی سبز و مفید و قابل استفاده تبدیل کنند.

این شهروند خوش ذوق اهوازی که از ۳ سال پیش کاشت و پرورش گیاهان مثمر و زینتی را آغاز کرده، ایجاد شرایطی برای گذران اوقات فراغت با آسایش فکری و روحی و ایجاد آرامشی غیرقابل وصف را از مزایای این محیط سبز عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به استقبال همسایه‌ها و ساکنان منطقه از این اقدام، با انتشار تصاویر و فعالیت‌های متنوع در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تلاش می‌کنیم همه شهروندان را به کاشت گل‌ها و گیاهان و درختان مثمر در محل زندگی خود تشویق کنیم، تا علاوه بر بهره مندی از فضایی آرام بخش و با طراوت، به پاکی هوا و مهار آلودگی‌های ناشی از صنایع و گرد و خاک کمک کنیم.

سفره‌ای رنگارنگ با چاشنی محصولات ارگانیک

او در حالیکه با آبپاش به گیاهان آب می‌داد و تن خسته و سیلی خورده درختان را از پنجه‌های داغ خورشید خنک می‌کرد، بیان داشت: محصولاتی که کاشته می‌شوند، براساس تغییر فصل هستند و از این طریق نیاز سالیانه خود به محصولات را تامین می‌کنیم، به این صورت که در در فصل تابستان محصولات تابستانه و در فصل پاییز محصولات پاییزه را کشت و با پرورش و برداشت آن‌ها سفره خود را با موادغذایی سالم و ارگانیک رنگین می‌کنیم.

این شهروند دوستدار طبیعت هدف از کاشت و پرورش گیاهان مثمر را ترویج استفاده از محصولات ارگانیک و سالم عنوان و تصریح کرد: ضمن اینکه بجای مصرف کود‌های شیمیایی و مضر که سلامتی انسان‌ها را به خطر می‌اندازند، از کود‌های طبیعی و حیوانی استفاده می‌کنم، علاوه بر اینکه منبع درآمد و سوددهی برای خود ایجاد کرده ام.

درختان میوه در باغچه بخیرزاده ثمر دادند

ارجمندی یکی از دوستداران محیط زیست و طبیعت در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: با مشاهده کار‌ها و فعالیت‌های او در شبکه‌های اجتماعی، بسیار خوشحال شدم و حس خوبی به من القا شد، چراکه به دلیل شرایط اقلیمی، هوای گرم بر بیشتر روز‌های اهواز در طول سال حاکم است و چنین اقدامی منجر به شاد شدن روحیه شهروندان و ساکنان منطقه شده و آن‌ها نیز تشویق به انجام چنین کار‌هایی می‌شوند.

او در حالیکه شاخه‌های پربار درختان را پایین می‌کشید تا محصول آن‌ها را بچیند، افزود: توت موزی که برای نخستین بار در اهواز کشت و پرورش یافته، انواع شاه توت و همچنین سیب گرمسیری در این باغچه مشاهده می‌شود، به همین دلیل از شهرداری و دستگاه‌های مربوطه خواهشمندیم برای ترویج و تداوم فرهنگ کاشت درختان و گیاهان مثمر و زینتی همکاری لازم را با متقاضیان داشته باشند و از آن‌ها حمایت کنند.

آب و هوای اهواز مناسب برای پرورش و تولید انواع محصولات

ارجمندی کار‌های بخیرزاده را الگویی برای همه شهروندان و مردم ایران زمین دانست و اظهار داشت: شرایط آب و هوایی اهواز به گونه‌ای است که قابلیت پرورش و رشد انواع محصولات از جمله؛ اتوع درختان مثمر، سبزیجات و صیفی جات را دارد، البته اگر انوع درختان در بلوارها، خیابان ها، میادین شهر و... کاشته شوند، علاوه بر تلطیف هوای شهر، مناظر زیبایی و سایه‌های وسیعی در سطح شهر ایجاد خواهد شد که می‌تواند روحیه مردم را تحت تاثیر قرار داده و سبب کاهش دما و آلاینده‌ها در هوا می‌شوند.

این دوستدار محیط زیست بیان کرد: شهروندان هم می‌توانند در محل زندگی خود هر چند در باغچه‌ای کوچک اقدام به کاشت گل‌ها و گیاهان مثمر و زینتی کنند تا نمای بصری شهر را زیباتر نمایند.

از شهروند اهوازی نهال و گل گاوزبان هدیه بگیرید

ارجمندی در ادامه به اقدامی زیبا از سوی بخیرزاده اشاره کرد و اظهار داشت: این شهروند اهوازی در اقدامی زیبا و خداپسندانه، نهال‌های تولیدی خود را انفاق کرده و به شهروندان هدیه می‌دهند، ضمن اینکه از نهال‌های انفاقی در بوستان‌ها و فضا‌های سبز کاشته می‌شوند، ضمن اینکه گیاه دارویی گل گاوزبان که رشد و تولید آن در اهواز دور از تصور بود، علاوه بر مصرف شخصی، مقدار قابل توجهی از آن را به عموم مردم هدیه می‌دهند.

زمین خشک و علفزار، گلستان شد

یکی از همسایه‌های بخیرزاده در حالیکه میان گل‌ها و گیاهان قدم می‌زد، به خبرنگار ما گفت: پیش از سکونت او در منطقه، این زمین خشک و محلی برای تخلیه زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی بود و به محلی برای حیوانات و حشرات موذی تبدیل شده بود، اما او در حرکتی جهادی با صرف وقت و هزینه با چاشنی عشق و علاقه این زمین را به باغچه‌ای زیبا و قابل استفاده تبدیل کرد.

او افزود: با توجه به اینکه در دنیای امروزی همه محصولات شیمیایی هستند و کمتر محصولی پیدا می‌شود که ارگانیک و سالم و عاری از مواد شیمیایی باشد، ما نیز تصمیم گرفتیم اقدام او را در زمین‌های بایر و بلااستفاده را به چنین باغچه‌ای تبدیل کنیم تا علاوه بر لذت بردن از هوای مطبوع و منظره روح نواز، از محصولات تولیدی سالم بهره‌مند شویم.

در اهواز و جای جای کشور شهروندانی مثل بخیرزاده زیاد دارد، اینگونه افراد سرمایه‌هایی هستند برای سبز نگه داشتن و حفاظت زمین در میان دود و آلودگیها، اگر شهرداری‌ها و دستگاه‌های متولی و زیربط دست چنین افرادی را بگیرند، ایرانی سبز و با طراوت خواهیم داشت.

گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پرورش گل گلهای زینتی پرورش گیاهان گل ها و گیاهان گیاهان مثمر همسایه ها خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۳۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنایه سنگین همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

رییس پیشین بانک مرکزی نوشت: رییس مجلس گفته‌اند مالیات بر سوداگری شامل ۰.۵ درصد جامعه می‌شود و نگرانی ندارد! حتی اگر درصد اعلامی درست هم باشد، این نوع اظهارنظر بی‌توجهی به کارکرد علم اقتصاد و انتقال اثرات غیرمستقیم این نوع از مالیات‌ها به سایر طبقات جامعه و فراهم شدن اسباب خروج سرمایه از کشور است.

عبدالناصر همتی، رییس پیشین بانک مرکزی در تازه‌ترین یادداشت در فضای مجازی نوشت: رییس مجلس گفته‌اند: مالیات بر سوداگری شامل ۰.۵ درصد جامعه می‌شود و نگرانی ندارد!

حتی اگر درصد اعلامی درست هم باشد، این نوع اظهارنظر بی‌توجهی به کارکرد علم اقتصاد و انتقال اثرات غیرمستقیم این نوع از مالیات.‌ها به سایر طبقات جامعه و فراهم شدن اسباب خروج سرمایه از کشور است.

در واقع برمبنای مالیات بر عایدی سرمایه از کسانی که به حکم عقل، در مقابل تورم از خود حفاظت می‌کنند، مالیات گرفته و صرف مخارجی می‌کنند که غالبا برای رشد اقتصادی زیان‌بار هستند.

بهتر است به جای این اقدامات، با علل تورم که موجب سفته‌بازی است، مقابله کنید و این‌قدر هم زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید!

دیگر خبرها

  • ارائه ۵ محصول زنجیره ارزش راهبردی استان کرمان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • ممانعت شورای شهر از قطع درختان
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • فرصت سرمایه‌گذاری ۱۲۰ همتی سازمان ملی زمین و مسکن
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس
  • اقتدار جمهوری اسلامی تکیه گاهی برای آزادی خواهان جهان است
  • حمایت ویژه از رفاه کارگران با تکیه بر تسهیل مسیر ساخت مسکن تک‌طبقه
  • کنایه سنگین همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان