Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: در انتخابات اخیر مجلس نوع دیگری از سیاست‌ورزی را مشاهده کردیم که نشان‌دهنده این است که شاید در آینده سیاسی کشور روند کار اصلاح‌طلبی ادامه خواهد یافت ولی شکل کنش آن متفاوت از گذشته است.

حجت‌الاسلام مصطفی درایتی با حضور در آخرین نشست از سلسله جلسات تئوری انتخاب با موضوع پس از اصلاح‌طلبی با اشاره به اینکه تفکر توجه به دغدغه‌های مردم به جریان اصول‌گرا نیز به شدت سرایت خواهد کرد، افزود: آن هم به این دلیل است که آن‌ها در این دوره یک رقیب جدی که از این طریق بتوانند احساس ترس را در بدنه اجتماعی خود ایجاد کنند، وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کم‌کم طرفداران این جریان موضوعات مربوط به جناح خود را سبک سنگین می‌کنند. تا به حال شکل وادار کردن بدنه اجتماعی این جریان اینگونه بود که با ایجاد واهمه، از بدنه خود می‌خواستند آنچه که ما می‌گوییم را عمل کنید ولی حالا این بدنه هم باسوادتر شده و هم بیشتر درگیر مشکلات می‌شود و رفتارهای متناقض را می‌بیند. به نظر می‌رسد کم‌کم این روش‌ها برای اقناع بدنه جریان اصولگرایی نیز رنگ می‌بازد و این شکاف بیش از پیش گسترش می‌یابد.

وی بیان کرد: امروز همه جناح‌های سیاسی، خصوصا اصلاح‌طلبان باید به شناخت عمیق‌تر و همدلی بیشتر با مردم توجه بیشتری کنند. قدرتی که از این بدنه می‌آید، دوام و البته هزینه هم دارد. اگر این قدرت به خوبی تقویت شود، امکان اینکه این جریان خوب پیش رود، وجود خواهد داشت. جریان اصول‌گرایی خیلی جریان جدی از این جهت که پایه و بنیه درست و تفکر چارچوب‌داری داشته باشد، نیست. تلاش این جریان حفظ وضع موجود است. در واقع مبانی این تفکر یکی است و تنها ظاهر آن عوض می‌شود.

تلاش برای حذف اصلاح‌طلبی به معنای فربه‌تر شدن جریان اصول‌گرایی نیست

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با بیان اینکه جریان اصول‌گرایی با این شکل هر روز در حال ریزش خواهد بود و این تلاش برای نبودن جریان اصلاح‌طلبی به معنای فربه‌تر شدن بدنه آن‌ها نیست و این را خود نیز می‌دانند، اظهار کرد: با چنین روشی فقط به تعداد براندازان اضافه شده و رقمی به طرفداران جریان اصول‌گرا اضافه نخواهد شد. هر زمان در جریان انتخابات فضا آزاد شده و امکان رقابت جدی وجود داشته، احتمالی برای موفقیت جریان اصول‌گرایی وجود نداشته است.

وی تاکید کرد: اهم و مهم اصلاحات این است که نگاه جدی به جامعه داشته و با کسب درک درستی از آنچه در آن رخ می‌دهد، سعی کند یا با سکوت یا با همراهی جدی با جامعه توان اجتماعی خود را برای تغییرات بعدی حفظ کند. در غیر این صورت جامعه پیش خواهد رفت و تنها چیزی که رخ می‌دهد، این است که مدعیان این جناح‌ها از آن جا می‌مانند. تلاش این جناح باید همراهی و همدلی و تلاش برای شناخت بهتر جامعه باشد.

درایتی با اشاره به اینکه جریان اصلاح‌طلبی در حدود 15 سال اخیر مردم را بین بد و بدتر مخیر می‌کرده و رفتار سیاسی حالت سلبی داشت، افزود: نگاه ما به کنش سیاسی در ایام انتخابات به صورت طبیعی گرایش به این قضیه بود که صندوق رای مهم‌ترین وسیله برای پیش‌برد اصلاحات است، ولی از دیگر سو شکل برخورد با صندوق نیز اهمیت دارد. ما دنبال این بودیم که کم‌کم از طریق صندوق فضا آزادتر شود و این مسالمت‌آمیزترین روش است.

یک‌دست شدن حاکمیت حداقل در کوتاه‌مدت به ضرر جامعه است

درایتی در واکنش به این موضوع که آیا یک‌دست شدن حاکمیت به حل شدن مشکلات به شکل بهتری می‌انجامد، گفت: اگر روند حرکت در قوای دیگر به طرف مطالبات اکثریت مردم باشد، یک‌دستی برای دموکراسی مفید است ولی اگر این موضوع برعکس بود و روند فعالیت قوا در جهت خارج کردن مردم از تاثیرگذاری بر فرایندهای کشور باشد، یک‌دست شدن حاکمیت حداقل در کوتاه‌مدت مضر است. اجمالا در این زمینه تجربه‌ای هم وجود دارد و آن تجربه دولت آقای احمدی‌نژاد بود که در آن زمان فساد به شکلی سازمان‌یافته و گسترده شکل گرفت که تا مدت‌ها با آن دست و پنجه نرم خواهیم کرد. حال همان جریان علم مبارزه با فساد را برداشته است.

وی اضافه کرد: اگر این جهت‌گیری در قوا به معنای تاثیرگذارتر شدن مردم باشد، این یک‌دستی فایده‌مند است ولی بر عکس این شرایط ممکن است موانع و مشکلاتی ایجاد کند.

مردم از اصلاح‌طلبی دلخور نیستند، از برخی اصلاح‌طلبان دلخورند

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت خاطرنشان کرد: مردم از اصلاح‌طلبی دلخور نیستند بلکه از برخی اصلاح‌طلبان دلخور هستند. حتی قشر مهمی از اصول‌گرایان نیز این را می‌پسندد که حاکمیت به خواسته‌های مردم نزدیک‌تر شود. مشکل ما این است که این مطالبات از طرف مردم افزایش پیدا می‌کند ولی از آن سو به این مطالبات پاسخی داده نمی‌شود.

درایتی با بیان اینکه البته کمی هم مساله ناشی از عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم است، افزود: همه موضع‌گیری‌هایی که از رسانه‌های اصول‌گرا مطرح می‌شود این است که همه تقصیرها را گردن دولت‌های آقایان رفسنجانی، روحانی و خاتمی می‌اندازد. باید توجه داشت از ابتدا آقای روحانی خود را اصلاح‌طلب نمی‌دانست و ما نیز او را اصلاح‌طلب نمی‌دانیم. مهم این بود که آن زمان که ایشان روی کار آمد، حدس ما این بود که با توجه به وضعیت کشور و در معرض جنگ بودن آن، اگر مساله هسته‌ای حل شود، باید ممنون آقای روحانی باشیم چون احساس می‌شد که این کار از پس وی بر می‌آید و او نیز پای این مساله ایستاد و موفق هم شد ولی روی کار آمدن ترامپ که در اختیار او نبود. پس از برجام همه شاخص‌ها رو به رشد بود و اگر آن شرایط ادامه پیدا می‌کرد، شاید وضعیت امروز به نوع دیگری رقم می‌خورد. باید توجه داشت بعد از روی کار آمدن آقای ترامپ یک انجسام جهانی علیه ایران شکل نگرفت.

وی ادامه داد: حمایت آقای خاتمی از دولت غیر از شخص آقای خاتمی است. دست ما باز نبود که بهتر از آقای روحانی کسانی باشند که بتوان کار را به آنان سپرد. این نوعی اصلاحات بود که باید در کشور انجام می‌شد.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت تصریح کرد: البته بین دولت‌ها همیشه سهم جناح اصول‌گرا با توجه به روش‌هایی که دارد، کمتر بوده و فرق ما با آن‌ها این است که آن‌ها همیشه از طریق قدرت در کار خود ورود پیدا می‌کنند ولی اصلاح‌طلب‌ها اینگونه تصور می‌کنند که اگر با مردم هماهنگ نشوند، امکان دوام نخواهد داشت.

تفسیر از دولت انقلابی به معنای آوردن نیروهای جوان اشتباه استراتژیک است

درایتی اظهار کرد: اصول‌گرایان نیز کم‌کم متوجه این شرایط خواهند شد. این نگاه درون آنان نیز به شدت نفوذ کرده چراکه اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، دامن همه را خواهد گرفت. این روش حکومت کردن که مرتب تقسیم بر دو شود، حاکمیت را ضعیف خواهد کرد و از نیروهای کارآمد تهی می‌کند. اینکه برخی در تفسیر دولت انقلابی منظورشان روی کار آوردن نیروهای جوان است، یک خطای استراتژیک است.

وی در خصوص نگاه جریان اصلاحات به شخصیت‌هایی مانند آقایان همتی و مهر علیزاده گفت: طبیعتا افرادی مثل آقایان همتی و مهر علیزاده آدم‌های خوبی هستند ولی جایگاه ریاست‌جمهوری جایگاه خاصی است. ممکن است مسیر یکی باشد ولی هر کسی از یک توانایی و ظرفیتی برخوردار است. در واقع در این وضعیت کشور ممکن است افرادی مثل آقایان همتی یا مهرعلیزاده نتوانند آن سنگینی را تحمل کنند. باید 80 درصد ظرفیت در وجود خود فرد و سوابق وی باشد تا جامعه بتواند به او اعتماد کند. به همین علت شاید هنوز تعداد زیادی از شخصیت‌ها در جریان اصلاح‌طلبی به این موضوع نرسیده‌اند.

درایتی در خصوص تغییر و تحولات حاکم بر جریان اصلاح طلبی گفت: نگاه اصلاح‌طلبانه به حل مشکلات کشور فرایندی بود که از سال 76 وارد فضای سیاسی ایران شد. دلایل آن هم اتفاقاتی بود که از بعد از انقلاب تا آن زمان پیش آمده بود. آن اتفاقات حاکی از این بود که ادامه حاکمیت در گرو برخی اصلاحات است که اگر انجام نشود، روند حاکمیت در آینده دچار مشکل خواهد شد. باید توجه داشت اصلاح امور با روش‌های گوناگونی در همه جای دنیا تجربه شده و باید این اقدامات گام به گام پیش رود تا حاکمیت به شکل نرمالی بتواند مدیریت کشور را انجام دهد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین نکته برای این اقدام هم این بود که چنین اصلاحاتی باید در چارچوب قانون اساسی پیش رود. در کلیت نیز مردم همراهی جدی با جریان اصلاح‌طلب داشتند و این نگاه را می‌پسندیدند که بدون رفتارهای ساختارشکنانه و آشوب، نواقصی که احساس می‌شد در مسیر حاکمیت است، آهسته برطرف شود.

درایتی بیان کرد: از همان ابتدا دو نگاه در این خصوص وجود داشت؛ یکی اینکه مردم باید اصلاحات را صورت دهند؛ دیگری نیز این بود که حکومت اصلاح انجام دهد. طبیعتا نگاه بر اینکه حکومت اصلاحات انجام دهد، امر غالب بود. بر مبنای این دیدگاه با ورود به قدرت شاید بشود مشکلات را حل کرد. البته حمایت مردم نیز به این جریان کمک می‌کرد ولی در مقام عمل چنین رویکردی با سختی‌هایی روبه‌رو شد. بخشی از این مساله به حاکمیت ایران و بخشی دیگر نیز به رفتارهایی که ظرفیت آن هنوز درون ساختار ایجاد نشده بود، باز می‌گشت.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با بیان اینکه در مجموع این فرایند آنچنان که باید مورد رضایت مردم باشد، پیش نرفت، گفت: بنابراین با وجود سختی‌ها و گرفتاری‌ها باید یک تغییر استراتژی و روشی داده می‌شد تا روند اصلاح ادامه پیدا کند. برای اصلاح مسائل کلی کشور، هم مردم و هم حاکمیت نیاز به این داشتند که تجربیاتی را بگذرانند و تا هنگامی که این تجربیات طی نمی‌شد، امکان پیش‌برد روش‌های اصلاح‌طلبانه با دشواری و سختی بیشتری همراه بود.

وی تصریح کرد: بعد از پیدا شدن برخی موانع در روند کار اصلاحات، این جریان به این نتیجه رسید که بهتر است جهت را بیشتر به سمت جامعه بکشاند و مردم میدان‌داران اصلی این حرکت باشند. باید توجه داشت نگاه اصلاحی حرکتی توقف‌پذیر نیست چون بعد از اصلاحات گزینه‌ای جز براندازی وجود ندارد.

درایتی با اشاره به اینکه در برخی موضع‌گیری‌ها گفته می‌شود که اصلاحات به پایان رسیده، عنوان کرد: این دیدگاه از یک جهت درست و از جهتی نادرست است. به عبارتی یک نگاه خاص وجود دارد که معتقد است ممکن است زمان اصلاحات به پایان رسیده باشد و لازم است نگاه جدیدی کار را پیش برد. از یکی دو سال پیش که مجلس یازدهم تشکیل شد، به نظر می‌رسید این نگاه در حال شکل گرفتن است که اعتقاد داشت در وضعیت فعلی باید به جامعه نگریست و این بازیگری را بیشتر به جامعه محول کرد.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت تاکید کرد: شرایطی نیز در انتخابات 1400 پیش آمده که به نظر می‌رسد ادامه این روند را ناگزیر می‌کند. بازیگران اصلی سیاست در ایران قبل از هر کس مردم هستند که آرام‌آرام ولی موثر و معلوم زیر پوست جامعه در حال حرکت هستند و به نظر می‌رسد نوعی بازیگری خاص را می‌خواهند برای خود تعریف کنند. در گذشته نیز که برخی رهبران اصلاحات به عرصه وورد پیدا می‌کردند، هر زمان که این بروز و ظهورشان با همراهی مردم بود، موفق بودند.

احتمالا روند اصلاح‌طلبی با اشکال دیگری در آینده کشور ادامه پیدا می‎کند

وی اضافه کرد: در همین انتخابات مجلس نوع دیگری از سیاست‌ورزی را مشاهده کردیم که این نشان‌دهنده این است که شاید در آینده سیاسی کشور روند کار اصلاح‌طلبی ادامه خواهد یافت ولی شکل کنش آن متفاوت از گذشته است. باید این موضوع را به فال نیک گرفت که جامعه ایران بعد از چند سال به یک بلوغی رسیده و کم‌کم در حال کنش‌گری است و خیلی منتظر این نمی‌ماند که دیگران برای آن تصمیم بگیرند.

درایتی بیان کرد: البته شکلی از این کنش‌گری در گذشته نیز وجود داشت اما آن زمان احساس می‌شد میدان‌داری کنش‌گری‌ها با رهبرانی بود که به عرصه ورود می‌کردند. پایگاه اصلی این حرکت هماهنگ شدن با چیزی است که درون جامعه در حال شکل‌گیری است و در یک کنش سیاسی خوب خود را نشان می‌دهد. در حال حاضر زمان این تصور که کسی می‌تواند سخنی غیرعقلانی را برای جامعه ایران بگوید و موفق شود، گذشته چون جامعه فعال شده و سعی می‌کند مسیری را پیدا کند که به آنچه مطلوب خود است، دست پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه باید توجه داشت رهبری کردن چنین جامعه‌ای سهل و ممتنع است، عنوان کرد: از این جهت موضوع سهل است چون اگر خوب تشخیص بدهیم در ذهن مردم چه می‌گذرد، می‌توان به خوبی مسیر رهبری کردن جامعه را پیش برد. ممتنع است چون اگر واقع‌بینانه به مسائل نگاه نکنیم، نمی‌توانیم آنچه در زیر پوست جامعه می‌گذرد را تشخیص دهیم.

درایتی خاطرنشان کرد: این شکل از اصلاحات در حال نشان دادن خود است و به نظر می‌رسد این نگاه می‌تواند ما را نسبت به آینده امیدوار کند. این جامعه صد سال مبارزه جدی و نفس‌گیر پشتوانه حرکت امروز خود دارد و درصد باسوادها در آن بسیار بالاست و ارتباطات به حد کاملی با همه موانع در حال رشد و تبادل نظرها در آن بسیار گسترده است. این موضوع کمک می‌کند که بلوغ جامعه تکمیل شود. این بلوغ اختصاص به جناح‌ها ندارد. بلوغ مردم از جناح‌ها جلوتر است و هر جناحی که با این بلوغ هماهنگی بیشتری داشته باشد، دوام بیشتری دارد. گاهی جناح‌ها برای مصلحت‌سنجی از این بلوغ غفلت می‌کنند و از مطالبات مردم فاصله می‌گیرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی انتخابات رياست جمهوري انتخابات ۱۴۰۰ اصلاح طلبان جبهه اصلاحات عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت جریان اصول گرایی جریان اصلاح طلبی جریان اصلاح طلب جریان اصول گرا باید توجه نظر می رسد ادامه پیدا پیش برد آن زمان روی کار جناح ها یک دست روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۲۶۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آینده جامعه بشری به تلاش امروز معلمان و اساتید بستگی دارد

امام جمعه کرمانشاه با اشاره به جایگاه رفیع شغل معلمی گفت: اهمیت کار معلمی به اندازه‌ای است که اگر بخواهیم آینده جامعه بشری را ببینیم، باید به تلاش امروز معلمان و اساتید نگاه کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، حجت‌الاسلام حبیب‌الله غفوری امروز _یکشنبه، نهم اردیبهشت _ در آستانه هفته گرامیداشت مقام معلم، در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت مقام معلم در استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت پاسداشت مقام معلم، اظهار کرد: کار معلمی قابل ارزش‌گذاری نبوده و حق معلم‌ها به هیچ عنوان قابل ادا کردن نیست.

وی افزود: پرداختی به معلم‌ها نه ادای حق معلمی، بلکه تنها جبران بخش کوچکی از زحمات معلم‌ها برای گذران زندگی است.

امام جمعه کرمانشاه با اشاره به جایگاه رفیع شغل معلمی، گفت: اهمیت کار معلمی به اندازه‌ای است که اگر بخواهیم آینده جامعه بشری را ببینیم، باید به تلاش امروز معلمان و اساتید نگاه کنیم.

وی گفت: تک تک شاگردان یک معلم یا استاد امانت‌هایی هستند که به او سپرده شده‌اند و هر چه معلم برای شاگردانش بیشتر دل بسوزاند و با آمادگی بیشتری در کلاس‌های درس حاضر شود، تأثیر او در تعلیم و تربیت شاگردانش بیشتر خواهد بود، اگر هم معلمی نسبت به مسئولیت خود بی‌توجه باشد به همان اندازه شاگردانش دچار خسران خواهند شد.

غفوری با اشاره به تأثیرگذاری بالای معلمین بر شاگردانش گفت: هنر معلم این است که شاگردانش را ضمن آشنا کردن با کتاب خدا و علوم الهی، با عقلانیت، تفکر و تعقل بار بیاورد تا انسان‌هایی تربیت کند که منشأ تولید علم و فکر شوند و در آینده هم بتوانند نسل بعد را به خوبی تربیت کنند.

وی تاکید کرد: اگر نسلی افتخارآفرین و منشأ تحول و پیشرفت می‌شود، باید موفقیت آن‌ها را در وجود اساتید و معلم‌های نسل قبل جست‌وجو کرد.

امام جمعه کرمانشاه ادامه داد: دانش‌آموزان امروز در حالی در آینده نزدیک عهده‌دار اداره امور کشور خواهند شد که همه داشته‌های خود را از اساتید و معلم‌های خود آموخته‌اند.

وی سپس اشاره‌ای هم به رخدادهای این روزهای دانشگاه‌های آمریکا داشت و گفت: اخیراً یکی از تحلیل‌گران غربی گفته بود ما قبلاً فکر می‌کردیم امام خمینی (ره) تنها دانشگاه‌های ایران را متحول کرده، اما گویی ایشان یک مأموریت دنباله‌دار داشته و هنوز در حال احیای دانشگاه‌های دنیا است که ظاهراً این مأموریت امروز به سمت دانشگاه‌های آمریکا رفته است.

غفوری ادامه داد: یکی دیگر از مشاوران امنیتی سابق آمریکا در یک برنامه زنده تلویزیونی ادعا کرده ایران در خیزش این روزهای دانشگاه‌های آمریکا دست دارد، غافل از اینکه آنچه امروز در دانشگاه‌های آمریکا می‌گذرد ریشه در موج گرایش جهانیان به اسلام دارد.

وی سپس اشاره‌ای هم به مشکلات اقتصادی کشور داشت و گفت: دولت سیزدهم در حالی کشور را تحویل گرفت که بدهی فراوانی از دولت قبل به جا مانده بوده و شرایط کشور به لحاظ اقتصادی به‌گونه‌ای بود که تحلیلگران اقتصادی ادامه کار دولت را بدون چاپ پول شدنی نمی‌دانستند، اما با وجود همه مشکلات اقتصادی این دولت حتی در ماه اول هم به سمت چاپ پول نرفت.

امام جمعه کرمانشاه اضافه کرد: امروز در حالی شاهد رشد اقتصادی چهار درصدی یا به ادعای برخی کارشناسان اقتصادی شش درصدی در کشور هستیم که رشد اقتصادی کشور در ۱۰ سال گذشته متوقف بود.

وی افزود: شرایط اقتصادی کشور رو به بهبود است و به یاری خداوند در آینده دولت می‌تواند خدمات بیشتری به مردم ارائه دهد.

کد خبر 748929

دیگر خبرها

  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم
  • آینده جامعه بشری به تلاش امروز معلمان و اساتید بستگی دارد
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • ژاوی: می‌خواهم قرارداد روبرتو تمدید شود/ جاه‌طلبی زیادی دارم
  • ۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند
  • طرح کالابرگ ادامه می یابد؟
  • ۵ هدیه اینتر به اینزاگی برای فصل آینده
  • عقب‌نشینی پسران از مبارزه با غول کنکور/ آسیب‌های کاهش مردان تحصیلکرده
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!